Uredba o izmenama i dopunama Uredbe o kriterijumima i postupku za utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava za lica koja imaju pravo na konverziju uz naknadu

Na osnovu člana 108. Zakona o planiranju i izgradnji („Službeni glasnik RS”, br. 72/09 i 91/09-ispravka) i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05-ispravka, 101/07 i 65/08),

Vlada donosi

UREDBU

O IZMENAMA I DOPUNAMA UREDBE O KRITERIJUMIMA I POSTUPKU ZA UTVRĐIVANjE VISINE NAKNADE PO OSNOVU KONVERZIJE PRAVA ZA LICA KOJA IMAJU PRAVO NA KONVERZIJU UZ NAKNADU

Član 1.

U Uredbi o kriterijumima i postupku za utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava za lica koja imaju pravo na konverziju uz naknadu („Službeni glasnik RS”, br. 4/10 i 24/10) član 3. menja se i glasi:

„Član 3.

Visina naknade po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu na kome su nosioci prava korišćenja bili ili jesu privredna društva i druga pravna lica na koja su se primenjivale odredbe zakona kojima se uređuje promena vlasništva društvenog ili državnog kapitala, odnosno imovine (u daljem tekstu: privatizacija), stečajni i izvršni postupak, utvrđuje se tako što se tržišna vrednost tog građevinskog zemljišta u momentu konverzije prava umanjuje za troškove pribavljanja prava korišćenja na tom građevinskom zemljištu.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta i troškove pribavljanja prava korišćenja utvrđuje Ministarstvo finansija – Poreska uprava (u daljem tekstu: Poreska uprava), a rešenje kojim se utvrđuje pravo na konverziju i visina naknade donosi organ jedinice lokalne samouprave nadležan za imovinsko-pravne poslove na čijoj teritoriji se nalazi građevinsko zemljište koje je predmet konverzije.

Postupak pred Poreskom upravom i organom jedinice lokalne samouprave iz stava 2. ovog člana pokreće se zahtevom koji podnosi lice koje ima pravo na konverziju uz naknadu (u daljem tekstu: podnosilac zahteva).

U postupku utvrđivanja tržišne vrednosti građevinskog zemljišta i troškova pribavljanja prava korišćenja iz stava 2. ovog člana, Poreska uprava zaključkom određuje veštaka građevinske, geodetske, finansijske i drugih struka, odnosno pravno lice registrovano za obavljanje poslova procene tržišne vrednosti nepokretnosti, a naknadu za angažovanje ovih lica snosi podnosilac zahteva.

Ako su predmet zahteva za utvrđivanje tržišne vrednosti građevinskog zemljišta i troškova pribavljanja prava korišćenja iz stava 2. ovog člana katastarske parcele na kojima se po planskom dokumentu može izgraditi ili je izgrađen objekat, odnosno objekti čija bruto razvijena građevinska površina prelazi 10.000 m2, u postupku pred Poreskom upravom, može se, umesto lica iz stava 4. ovog člana, angažovati i privredno društvo, odnosno drugo pravno lice koje ima najmanje jedno stalno zaposleno lice sa međunarodno priznatim sertifikatom za procenjivanje koji je izdat u skladu sa međunarodno priznatim standardima procenjivanja, definisanim kao Međunarodni Standardi Procenjivanja, osmo izdanje, izdatim od strane Komiteta za međunarodne standarde procenjivanja (International Valuation Standards Committee).

Lice iz stava 5. ovog člana vrši procenu u skladu sa Međunarodnim Standardima Procenjivanja, u koju se ne obračunava trošak konverzije. Naknadu za angažovanje ovih lica snosi podnosilac zahteva.

Određivanje lica iz st. 4. i 5. ovog člana sprovodi Poreska uprava, na način kojim se vrši određivanje veštaka u upravnom postupku.”

Član 2.

Posle člana 3. dodaje se član 3a koji glasi:

„Član 3a

Tržišna vrednost građevinskog zemljišta određuje se na osnovu namene i planskim dokumentom maksimalno definisane površine objekta koji se na tom zemljištu može izgraditi i srednje prometne vrednosti zemljišta iste namene, odnosno podnamene kao i zemljište koje je predmet konverzije u istoj ili sličnoj urbanističkoj zoni, u poslednjih godinu dana.

Namena objekta koji se u skladu sa planskim dokumentom može izgraditi na predmetnom zemljištu opredeljuje način korišćenja tog zemljišta koji je određen planskim dokumentom i koji može biti namenjen za stanovanje, komercijalnu delatnost, proizvodnu delatnost i ostale delatnosti. Stambena namena obuhvata porodično stanovanje sa najviše četiri stambene jedinice i višeporodično stanovanje sa više od četiri stambene jedinice. Komercijalna delatnost obuhvata sledeće podnamene: hotele i druge ugostiteljske objekte; trgovinske objekte; banke; menjačnice; kockarnice; agencije; kancelarijski prostor; kladionice; izložbeno prodajne salone; benzinske pumpe; ostale objekte komercijalnog karaktera i sve prateće prostore za tu delatnost. Proizvodne delatnosti obuhvataju sledeće podnamene: industriju; građevinarstvo; proizvodno zanatstvo; magacine; skladišta i druge srodne delatnosti. Ostale delatnosti obuhvataju nedobitne delatnosti od posebnog društvenog značaja (javno zdravstvo, javne sportske i kulturne sadržaje, socijalnu zaštitu, upravu, pravosuđe i sl.).

Srednja prometna vrednost građevinskog zemljišta utvrđuje se na osnovu podataka o tržišnoj vrednosti utvrđenoj u postupku utvrđivanja poreza na prenos apsolutnih prava za promet istog ili sličnog građevinskog zemljišta na tržištu, u okviru iste ili slične urbanističke zone, u poslednjih godinu dana.

Ako nije bilo prometa u istoj ili sličnoj urbanističkoj zoni u poslednjih godinu dana, srednja prometna vrednost se izračunava tako što se poslednji zabeleženi prometi zemljišta pomnože procentom rasta ili pada cena nekretnina iste namene i podnamene kao i namene objekta koji je planskim dokumentom predviđen na zemljištu koje je predmet konverzije, od trenutka zabeleženog prometa do dana vršenja procene.

Ako nije bilo prometa zemljišta u skladu sa zakonom, kao prometna vrednost zemljišta uzima se i prometna vrednost objekta čija je površina bila manja od površine objekta koji se na parceli mogao izgraditi u skladu sa planskim dokumentom.

Tržišna vrednost zemljišta iste namene, odnosno podnamene izračunava se kao proizvod proseka zabeleženih prometovanih vrednosti i količnika planskim dokumentom predviđene maksimalne bruto razvijene građevinske površine objekta koji se može izgraditi na parceli koja je predmet konverzije i proseka planskim dokumentom predviđene maksimalne bruto razvijene građevinske površine objekta koji se mogao izgraditi na parcelama koje su bile prometovane.

U postupku izračunavanja tržišne vrednosti primenjuje se sledeća formula:

C1=BRGP1/BRGP2hC2

gde je:

C1 jeste tržišna vrednost parcele građevinskog zemljišta za koju je podnet zahtev za utvrđivanje visine naknade;

BRGP1 jeste bruto razvijena građevinska površina objekta, u skladu sa Zakonom, koji se može izgraditi na parceli koja je predmet konverzije, u skladu sa informacijom o lokaciji izdatom od strane nadležnog organa jedinice lokalne samouprave;

BRGP2 jeste srednja vrednost bruto razvijenih građevinskih površina objekata, u skladu sa Zakonom, koji su se mogli izgraditi ili su izgrađeni na parcelama iste namene, odnosno podnamene, kao i objekat, odnosno objekti, koji su mogli biti izgrađeni ili su izgrađeni na parcelama koje su predmet konverzije, a koja je osnov, u skladu sa ovom uredbom, za utvrđivanje tržišne vrednosti zemljišta koje je predmet konverzije;

C2 jeste srednja prometna vrednost parcela građevinskog zemljišta za koje je izražen BRGP2, koja je osnov, u skladu sa ovom uredbom, za utvrđivanje tržišne vrednosti zemljišta koje je predmet konverzije.

Ako je zemljište koje je predmet konverzije izgrađeno, odnosno ako na njemu postoje objekti, tržišna vrednost iz stava 1. ovog člana utvrđuje se kao da je zemljište neizgrađeno i tako dobijena vrednost umanjuje se za procenjene troškove rušenja, odnosno uklanjanja objekta. Procenu troškova vrši lice iz člana 3. stav 4. ili stav 5. ove uredbe.

Ako je zemljište koje je predmet konverzije bilo predmet industrijskog zagađenja, tržišna vrednost iz stava 1. ovog člana utvrđuje se kao da je zemljište pripremljeno za izgradnju i tako dobijena vrednost umanjuje se za troškove sanacije, remedijacije ili revitalizacije zemljišta i otklanjanja industrijskog zagađenja koji padaju na teret stranke. Procenu troškova vrši lice iz člana 3. stav 4. ili stav 5. ove uredbe.

Ako je zemljište koje je predmet konverzije delimično komunalno opremljeno ili komunalno neopremljeno, tržišna vrednost iz stava 1. ovog člana utvrđuje se kao da je zemljište u potpunosti komunalno opremljeno i tako dobijena vrednost umanjuje se za procenjenu vrednost radova na komunalnom opremanju i uređivanju zemljišta (radovi koji se ne finansiraju od strane jedinice lokalne samouprave), a koji nisu, niti mogu biti, predmet odbitka od naknade za uređivanje građevinskog zemljišta. Procenu troškova vrši lice iz člana 3. stav 4. ili stav 5. ove uredbe.

Ukupna tržišna vrednost građevinskog zemljišta utvrđena od strane Poreske uprave u skladu sa zakonom i ovom uredbom, važi dve godine od dana donošenja akta o utvrđivanju.

Po isteku perioda iz stava 11. ovog člana, ukupna tržišna vrednost se ponovo utvrđuje, u skladu sa ovom uredbom.”

Član 3.

U članu 4. stav 3. reči: „konverziju prava” zamenjuju se rečima: „utvrđivanje tržišne vrednosti građevinskog zemljišta i troškova pribavljanja prava korišćenja”.

Posle stava 3. dodaju se st. 4. i 5. koji glase:

„Revalorizaciju troškova iz stava 2. ovog člana vrši lice iz člana 3. stav 4. ove uredbe.

Pod troškovima pribavljanja prava korišćenja priznaju se i troškovi pribavljanja objekata izgrađenih na građevinskom zemljištu na kome je podnosilac zahteva upisan kao nosilac prava korišćenja, ako je ugovor o kupovini zaključen i sudski overen do dana stupanja na snagu Zakona.”

Član 4.

U članu 5. dodaje se stav 2. koji glasi:

„U slučaju prodaje kapitala ili imovine subjekata privatizacije trećim licima posle raskida ugovora o prodaji kapitala, kao i prodaje kapitala ili imovine subjekata privatizacije čiji kapital je posle privatizacije prenet Republici Srbiji, u celini ili u delovima, troškovi pribavljanja prava korišćenja na građevinskom zemljištu obuhvataju troškove iz člana 4. ove uredbe i cenu kapitala odnosno imovine koja je ostvarena naknadnom prodajom.”

Član 5.

Član 7. menja se i glasi:

„Član 7.

Visina naknade za konverziju prava korišćenja u pravo svojine na neizgrađenom građevinskom zemljištu u državnoj svojini, koje je stečeno radi izgradnje u skladu sa ranije važećim zakonima kojima je bilo uređeno građevinsko zemljište do 13. maja 2003. godine ili na osnovu odluke nadležnog organa, utvrđuje se tako što se tržišna vrednost tog zemljišta u momentu konverzije prava umanjuje za iznos stvarnih troškova pribavljanja prava korišćenja, sa obračunatom revalorizacijom do momenta obračuna, osim ako je na tom zemljištu izgrađen objekat u skladu sa planskim dokumentom, odnosno zemljište privedeno nameni, o čemu organ nadležan za poslove urbanizma izdaje potvrdu, na zahtev zainteresovanog lica.

Troškovi pribavljanja prava korišćenja iz stava 1. ovog člana obuhvataju i troškove pripremanja građevinskog zemljišta i eventualnog otklanjanja industrijskog zagađenja predmetnog zemljišta, ako je pripremanje građevinskog zemljišta i otklanjanje industrijskog zagađenja izvršeno do dana stupanja na snagu Zakona. Prilikom utvrđivanja stvarnih troškova pribavljanja nepokretnosti ne obračunava se plaćena naknada za uređivanje građevinskog zemljišta.

Tržišna vrednost građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana određuje se u skladu sa odredbama ove uredbe.

Ako je po sticanju prava korišćenja od strane lica iz stava 1. ovog člana došlo do statusne promene pravnog lica, promene vlasnika pravnog lica ili je na drugi način u skladu sa zakonom neko drugo lice postalo nosilac prava korišćenja ili sukorisnik prava korišćenja na tom zemljištu do dana stupanja na snagu Zakona, kao stvarni troškovi pribavljanja uračunavaju se i troškovi koje je to lice imalo prilikom sticanja prava korišćenja.

Ako je podnosilac zahteva imao troškove na pripremanju, odnosno otklanjanju industrijskog zagađenja, uz zahtev za utvrđivanje tržišne vrednosti građevinskog zemljišta i troškova pribavljanja prava korišćenja dostavlja se i dokaz o tim troškovima, a visinu umanjenja po tom osnovu određuje veštak odgovarajuće struke.”

Član 6.

Posle člana 7. dodaje se član 7a koji glasi:

„Član 7a

Nadležna organizaciona jedinica Poreske uprave, po pribavljanju nalaza veštaka o tržišnoj vrednosti građevinskog zemljišta i troškovima pribavljanja prava korišćenja tog zemljišta, sačinjava zapisnik.

Na zapisnik iz stava 1. ovog člana podnosilac zahteva može uložiti prigovor u roku od tri dana od dana prijema zapisnika.

Organ iz stava 1. ovog člana dužan je da razmotri prigovor u roku od osam dana od dana prijema.

Ako se prigovor potpuno ili delimično prihvata, organ iz stava 1. ovog člana sačinjava dopunu zapisnika, koji dostavlja podnosiocu zahteva.

Ako se prigovor ne prihvata, organ iz stava 1. ovog člana pismeno o tome obaveštava podnosioca zahteva.”

Član 7.

Član 9. menja se i glasi:

„Član 9.

Zahtev za utvrđivanje tržišne vrednosti građevinskog zemljišta i troškova pribavljanja prava korišćenja, podnosi se organizacionoj jedinici Poreske uprave na čijoj teritoriji se nalazi zemljište koje je predmet konverzije.

Zahtev iz stava 1. ovog člana koji podnosi lice iz čl. 3. i 5. ove uredbe, sadrži podatke o: načinu sticanja kapitala, imovine ili dela imovine privrednog društva odnosno pravnog lica (privatizacija, stečaj, izvršni postupak) kao podnosioca zahteva i popis svih katastarskih parcela na kojima je podnosilac zahteva upisan u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima kao nosilac prava korišćenja sa dokazima o ovoj činjenici; katastarskoj parceli, odnosno o katastarskim parcelama za koje se podnosi zahtev za konverziju prava; privrednom društvu, odnosno drugom pravnom licu kao podnosiocu zahteva.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana prilaže se i dokaz o uplati ukupne kupoprodajne cene kapitala, odnosno imovine u privatizaciji, odnosno dokaz o ukupnoj ceni isplaćenoj za imovinu ili deo imovine privrednog društva, odnosno drugog pravnog lica u stečajnom ili izvršnom postupku, odnosno dokaz o uplati cene kapitala odnosno imovine u slučaju prodaje trećim licima saglasno članu 5. ove uredbe, kao i izjava odgovornog lica u privrednom društvu ili drugom pravnom licu kao podnosiocu zahteva da su podaci navedeni u zahtevu istiniti.

Zahtev iz stava 1. ovog člana koji podnosi lice iz čl. 7. i 8. ove uredbe, sadrži podatke o: načinu sticanja prava korišćenja, odnosno zakupa na građevinskom zemljištu; katastarskoj parceli, odnosno o katastarskim parcelama za koje se podnosi zahtev za konverziju prava; privrednom društvu, odnosno drugom pravnom licu kao podnosiocu zahteva. Uz zahtev dostavlja se dokaz o visini naknade za pribavljanje prava korišćenja, odnosno o visini zakupa.”

Član 8.

Član 10. briše se.

Član 9.

Član 10a briše se.

Član 10.

Član 11. briše se.

Član 11.

Član 12. briše se.

Član 12.

Postupci započeti po odredbama Uredbe o kriterijumima i postupku za utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava za lica koja imaju pravo na konverziju uz naknadu („Službeni glasnik RS”, br. 4/10 i 24/10), nastavljaju se po odredbama ove uredbe.

Član 13.

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

Broj:

U Beogradu,

VLADA

PREDSEDNIK

Ostavite komentar