Uredba o pokretnoj opremi pod pritiskom

Na osnovu člana 14. stav 10. Zakona o transportu opasne robe („Službeni glasnik RS”, broj 104/16) i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05 – ispravka, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 – US, 72/12, 7/14 – US i 44/14),

Vlada donosi

UREDBU

O POKRETNOJ OPREMI POD PRITISKOM

Ovom uredbom bliže se utvrđuje način postupanja proizvođača, uvoznika, distributera, vlasnika i operatera u odnosu na pokretnu opremu pod pritiskom, način imenovanja ovlašćenog predstavnika proizvođača i poslove koje može da vrši na osnovu pismenog ovlašćenja proizvođača, način obaveštavanja o privrednim društvima koja su dostavila pokretnu opremu pod pritiskom ili kojima je dostavljena pokretna oprema pod pritiskom, zahteve za ocenjivanje usaglašenosti, način ocenjivanja i ponovnog ocenjivanja usaglašenosti, pravila, uslove, izgled i zahteve za postavljanje znaka usaglašenosti, način imenovanja tela koja sprovode postupak ocenjivanja usaglašenosti, ispitivanja, odnosno kontrolisanja pokretne opreme pod pritiskom, zahteve u pogledu stručne osposobljenosti zaposlenih i drugih angažovanih lica u telu za ocenjivanje usaglašenosti, opreme, nezavisnosti i nepristrasnosti u odnosu na lica povezana sa proizvodom koji je predmet ocenjivanja usaglašenosti, postupanja sa prigovorima na rad i odluke tela za ocenjivanje usaglašenosti, čuvanja poslovne tajne i osiguranja od odgovornosti za štetu, kao i postupanje sa pokretnom opremom pod pritiskom koja predstavlja opasnost za bezbednost i zdravlje ljudi i zaštitu životne sredine, odnosno postupanje u slučaju formalnih neusaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom.

Ova uredba primenjuje se na:

1) novu pokretnu opremu pod pritiskom iz člana 3. tačka 17) ove uredbe radi njenog stavljanja na tržište;

2) postojeću pokretnu opremu pod pritiskom iz člana 3. tačka 17) ove uredbe koja nosi znak usaglašenosti propisan Pravilnikom o pokretnoj opremi pod pritiskom („Službeni glasnik RS”, broj 30/14) i ovom uredbom, za potrebe periodičnog kontrolisanja, međukontrolisanja, vanrednog kontrolisanja i upotrebe;

3) pokretnu opremu pod pritiskom iz člana 3. tačka 17) ove uredbe koja ne nosi znak usaglašenosti propisan u Pravilniku o pokretnoj opremi pod pritiskom, radi ponovnog ocenjivanja usaglašenosti.

Ova uredba se ne primenjuje na pokretnu opremu pod pritiskom koja se koristi isključivo za transport opasne robe sa trećim zemljama ako je u skladu sa zahtevima Evropskog sporazuma o međunarodnom drumskom prevozu opasne robe (ADR) (u daljem tekstu: ADR), Konvencije o međunarodnim železničkim prevozima (COTIF) – Dodatak C – Pravilnik o međunarodnom železničkom prevozu opasne robe (RID) (u daljem tekstu: RID) i Evropskog sporazuma o međunarodnom transportu opasnog tereta na unutrašnjim plovnim putevima (ADN) (u daljem tekstu: ADN).

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:

1) akreditacija je potvrđivanje, od strane nacionalnog akreditacionog tela, da li telo za ocenjivanje usaglašenosti ispunjava zahteve odgovarajućih srpskih, odnosno međunarodnih i evropskih standarda, i kada je primenljivo, sve dodatne zahteve definisane za pojedine oblasti, kako bi se vršili određeni poslovi ocenjivanja usaglašenosti u skladu sa ADR/RID/ADN;

2) vlasnik je fizičko lice sa prebivalištem u Republici Srbiji ili pravno lice registrovano u Republici Srbiji koje je nosilac prava svojine na pokretnoj opremi pod pritiskom koja je u upotrebi;

3) vanredno kontrolisanje je vanredno proveravanje ispunjenosti propisanih zahteva za bezbednost pokretne opreme pod pritiskom tokom veka upotrebe u skladu sa ADR/RID/ADN i ovom uredbom;

4) distributer je svako fizičko ili pravno lice sa prebivalištem, odnosno sedištem u Republici Srbiji, osim proizvođača ili uvoznika, koji isporučuje na tržište pokretnu opremu pod pritiskom ili njene delove u okviru svoje delatnosti;

5) znak usaglašenosti je oznaka koju proizvođač stavlja na pokretnu opremu pod pritiskom kojom se potvrđuje da je oprema usaglašena sa tehničkim zahtevima u skladu sa ADR/RID/ADN i odredbama ove uredbe;

6) imenovano telo je telo za ocenjivanje usaglašenosti koje ispunjava uslove ADR/RID/ADN i uslove iz člana 22. ove uredbe, koje je imenovano u skladu sa članom 21. ove uredbe i koje je prijavljeno u skladu sa članom 27. ove uredbe;

7) isporuka na tržište je svaka isporuka pokretne opreme pod pritiskom radi distribuiranja ili upotrebe na tržištu Republike Srbije u okviru trgovačke delatnosti ili pružanja javnih usluga, sa ili bez naknade;

8) međukontrolisanje je redovno proveravanje ispunjenosti propisanih zahteva za bezbednost pokretne opreme pod pritiskom tokom veka upotrebe na polovini intervala periodičnog kontrolisanja u skladu sa ADR/RID/ADN;

9) nacionalno akreditaciono telo je jedino telo u Republici Srbiji kome je zakonom kojim se uređuje akreditacija povereno obavljanje poslova akreditacije;

10) ovlašćeni predstavnik proizvođača je svako fizičko ili pravno lice sa prebivalištem, odnosno sedištem u Republici Srbiji koje je proizvođač pisanim putem ovlastio da u njegovo ime preduzima radnje iz ovlašćenja, a u vezi sa stavljanjem pokretne opreme pod pritiskom na tržište Republike Srbije;

11) operater je svako fizičko ili pravno lice sa prebivalištem, odnosno sedištem u Republici Srbiji koje upotrebljava pokretnu opremu pod pritiskom;

12) opoziv je svaka mera u cilju povraćaja pokretne opreme pod pritiskom koja je već bila isporučena krajnjem korisniku;

13) organ koji vrši prijavljivanje je ministarstvo nadležno za vođenje registra imenovanih tela koji prijavljuje iz svoje nadležnosti tela za ocenjivanje usaglašenosti Evropskoj komisiji i državama članicama;

14) ocenjivanje usaglašenosti je postupak za ocenjivanje usaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom sa tehničkim zahtevima navedenim u ADR/RID/ADN;

15) periodično kontrolisanje je redovno proveravanje ispunjenosti propisanih zahteva za bezbednost pokretne opreme pod pritiskom tokom veka upotrebe sa intervalom kontrolisanja određenim u ADR/RID/ADN;

16) povlačenje je svaka mera u cilju sprečavanja isporuke pokretne opreme pod pritiskom na tržište ili njene upotrebe;

17) pokretna oprema pod pritiskom su:

(1) sve posude pod pritiskom, njihovi ventili i ostala potrebna oprema obuhvaćeni Poglavljem 6.2 ADR/RID;

(2) cisterne, baterijska vozila/kola, kontejneri za gas sa više elemenata (MEGC), njihovi ventili i ostali potreban pribor u skladu sa Poglavljem 6.8 ADR/RID.

Oprema iz podtač. (1) i (2) ove tačke se smatra pokretnom opremom pod pritiskom ako se upotrebljava u skladu sa ADR/RID/ADN, za transport opasne robe klase 2 (gasovi) izuzev gasova čiji klasifikacioni kod sadrži brojeve 6. ili 7. i za transport opasnih materija drugih klasa datih u Prilogu 1 – Spisak opasne robe koja ne pripada klasi 2, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

U pokretnu opremu pod pritiskom spadaju gasne patrone (UN 2037) a ne spadaju aerosoli (UN 1950), otvorene kriogene posude, boce sa gasom za aparate za disanje, aparati za gašenje požara (UN 1044), pokretna oprema pod pritiskom izuzeta u skladu sa pododeljkom 1.1.3.2 – ADR/RID/ADN i oprema izuzeta od pravila za izradu i ispitivanje ambalaže u skladu sa odredbama Poglavlja 3.3 ADR/RID/ADN.

18) ponovno ocenjivanje usaglašenosti su postupci koji se sprovode na zahtev vlasnika ili operatera radi naknadnog utvrđivanja usaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom proizvedene i stavljene na tržište pre stupanja na snagu Pravilnika o pokretnoj opremi pod pritiskom;

19) postojeća oprema je pokretna oprema pod pritiskom koja je stavljena na tržište;

20) privredni subjekt je proizvođač, ovlašćeni predstavnik proizvođača, uvoznik, distributer, vlasnik ili operater, koji obavlja privrednu delatnost ili delatnost pružanja javnih usluga, uz naknadu ili bez nje;

21) prijavljivanje je proces dodeljivanja statusa imenovanom telu za ocenjivanje usaglašenosti koji uključuje obaveštavanje o tome ministarstva nadležnog za vođenje registra imenovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti Republike Srbije;

22) proizvođač je svako fizičko ili pravno lice koje izrađuje pokretnu opremu pod pritiskom, odnosno njene delove, ili za koje se takva oprema projektuje ili izrađuje, i koje tu opremu stavlja na tržište pod svojim imenom ili žigom;

23) stavljanje na tržište je prva isporuka pokretne opreme pod pritiskom na tržište Republike Srbije;

24) tržišni nadzor obuhvata aktivnosti koje sprovode i mere koje preduzimaju nadležni državni organi u Republici Srbiji kako bi se obezbedilo da pokretna oprema pod pritiskom tokom veka upotrebe ispunjava zahteve ADR/RID/ADN i ove uredbe i da ne ugrožava zdravlje, bezbednost ili bilo koji drugi aspekt zaštite javnog interesa;

25) uvoznik je svako fizičko ili pravno lice sa prebivalištem, odnosno sedištem u Republici Srbiji koje pokretnu opremu pod pritiskom ili njene delove, iz drugih država stavlja na tržište Republike Srbije;

26) upotreba je punjenje, privremeno skladištenje vezano za transport, pražnjenje i ponovno punjenje pokretne opreme pod pritiskom.

Drugi izrazi koji se upotrebljavaju u ovoj uredbi imaju značenje utvrđeno zakonom kojim se uređuju tehnički zahtevi za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti i zakonom kojim se uređuje transport opasne robe.

Na teritoriji Republike Srbije može se koristiti samo ona pokretna oprema pod pritiskom koja zadovoljava minimalnu temperaturu okoline od Tmin = – 20°C.

Provera funkcionalnosti sigurnosnih uređaja vrši se u periodu navedenom u odnosnom standardu koji je dat u ADR/RID, a u slučajevima u kojima to nije standardom utvrđeno najduže u periodu od godinu dana.

Način postupanja proizvođača

Član 5.

Prilikom stavljanja pokretne opreme pod pritiskom na tržište, proizvođač je dužan da obezbedi da je ta oprema projektovana, proizvedena i praćena dokumentima u skladu sa zahtevima utvrđenim u ADR/RID/ADN i u ovoj uredbi.

U slučaju kada je usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom sa primenjivim zahtevima dokazana postupkom ocenjivanja usaglašenosti utvrđenim u ADR/RID/ADN i u ovoj uredbi, proizvođač na nju stavlja znak usaglašenosti u skladu sa članom 18. ove uredbe.

Proizvođač je dužan da čuva tehničku dokumentaciju navedenu u ADR/RID/ADN. Dokumentacija se čuva u periodu određenom u ADR/RID/ADN.

Ako ppoizvođač smatra ili ima razloga da poveruje da pokretna oprema pod pritiskom koju je stavio na tržište nije u skladu sa ADR/RID/ADN ili sa ovom uredbom dužan je da odmah preduzme korektivne mere potrebne kako bi se ta oprema usaglasila, povukla ili opozvala, već prema potrebi. Ukoliko ta oprema predstavlja rizik, proizvođač o tome odmah mora obavestiti ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: Ministarstvo), navodeći pojedinosti posebno o neusaglašenosti i o preduzetim korektivnim merama.

Proizvođač je dužan da dokumentuje sve slučajeve neusaglašenosti i preduzete korektivne mere.

Proizvođač je dužan, da na obrazloženi zahtev Ministarstva, pruži sve informacije i dokumentaciju potrebnu kako bi se dokazala usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom. Proizvođač je dužan da sarađuje sa Ministarstvom, na njegov zahtev, u pogledu svih mera koje se preduzimaju kako bi se uklonili rizici koje nosi pokretna oprema pod pritiskom koju je stavio na tržište.

Proizvođač će operaterima obezbediti samo one informacije koje su u skladu sa zahtevima navedenima u ADR/RID/ADN i u ovoj uredbi.

Način postupanja uvoznika

Član 6.

Uvoznik može na tržište Republike Srbije da stavi samo onu pokretnu opremu pod pritiskom koja je u skladu sa ADR/RID/ADN i ovom uredbom.

Pre stavljanja pokretne opreme pod pritiskom na tržište, uvoznik je dužan da se uveri:

– da je proizvođač sproveo odgovarajući postupak za ocenjivanje usaglašenosti,

– da je proizvođač izradio tehničku dokumentaciju,

– da pokretna oprema pod pritiskom nosi znak usaglašenosti,

– da pokretnu opremu pod pritiskom prati sertifikat i deklaracija o usaglašenosti naveden u ADR/RID/ADN.

Ukoliko uvoznik smatra ili ima razloga da poveruje, da pokretna oprema pod pritiskom nije u skladu sa ADR/RID/ADN ili ovom uredbom, on tu opremu ne sme staviti na tržište sve dok se ista ne usaglasi. Ukoliko pokretna oprema pod pritiskom predstavlja rizik, uvoznik o tome mora da obavesti proizvođača i Ministarstvo.

Član 7.

Uvoznik mora u izjavi (deklaraciji) o usaglašenosti naznačiti svoje ime i adresu na koju ih mogu kontaktirati ili je priložiti uz deklaraciju o usaglašenosti navedenoj u ADR/RID/ADN.

Uvoznik mora da obezbedi da uslovi skladištenja i transporta ne ugrožavaju usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom sa zahtevima utvrđenim u ADR/RID/ADN, sve dok je oprema pod njegovom odgovornošću.

Uvoznik koji smatra ili ima razloga da poveruje da pokretna oprema pod pritiskom koju je stavio na tržište nije u skladu sa ADR/RID/ADN ili ovom uredbom, dužan je da odmah preduzme korektivne mere potrebne za usaglašavanje te opreme, za njeno povlačenje ili opoziv, prema potrebi. Ukoliko pokretna oprema pod pritiskom predstavlja rizik, uvoznik o tome odmah mora da obavesti proizvođača i Ministarstvo, navodeći pojedinosti posebno o neusaglašenosti i o svim preduzetim korektivnim merama.

Uvoznik je dužan da dokumentuje sve slučajeve neusaglašenosti i preduzete korektivne mere.

Član 8.

Uvoznik je dužan, najmanje tokom perioda predviđenog za proizvođače u ADR/RID/ADN da čuva kopiju tehničke dokumentacije i da obezbedi da se ta tehnička dokumentacija može, na zahtev, staviti na raspolaganje Ministarstvu.

Uvoznik je dužan, da na obrazloženi zahtev Ministarstva, pruži sve informacije i dokumentaciju potrebnu kako bi se dokazala usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom. On je dužan da sarađuje sa Ministarstvom u svim merama koje se preduzimaju kako bi se uklonili rizici koje predstavlja pokretna oprema pod pritiskom koju je stavio na tržište.

Uvoznici će operaterima obezbediti samo one informacije koje su u skladu sa zahtevima utvrđenim u ADR/RID/ADN i u ovoj uredbi.

Način postupanja distributera

Član 9.

Distributer može da isporuči na tržište Republike Srbije samo onu pokretnu opremu pod pritiskom koja je u skladu sa ADR/RID/ADN i ovom uredbom. Pre isporuke na tržište distributer je dužan da proveri da li je na pokretnu opremu pod pritiskom stavljen znak usaglašenosti i da li je priložena izjava (deklaracija) o usaglašenosti, kao i kontakt adresa navedena u članu 7. stav 1. ove uredbe.

Ukoliko distributer smatra ili ima razloga da poveruje da pokretna oprema pod pritiskom nije u skladu sa ADR/RID/ADN ili ovom uredbom, on tu opremu ne može isporučiti na tržište sve dok ista ne bude usaglašena. Ukoliko pokretna oprema pod pritiskom predstavlja rizik, distributer je o tome dužan da obavesti proizvođača ili uvoznika, kao i Ministarstvo.

Član 10.

Distributer mora da obezbedi da uslovi skladištenja i transporta ne ugrožavaju usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom sa zahtevima utvrđenim u ADR/RID/ADN, sve dok je oprema pod njegovom odgovornošću.

Ako distributer smatra ili ima razloga da poveruje da pokretna oprema pod pritiskom koju je isporučio na tržište nije u skladu sa ADR/RID/ADN ili ovom uredbom dužan je da odmah preduzme korektivne mere potrebne za usaglašavanje te opreme, za njeno povlačenje ili opoziv, prema potrebi. Ukoliko pokretna oprema pod pritiskom predstavlja rizik, distributer o tome mora odmah da obavesti proizvođača, uvoznika, kada je to potrebno i Ministarstvo, navodeći pojedinosti posebno o neusaglašenosti i o svim preduzetim korektivnim merama.

Distributer je dužan da dokumentuje sve slučajeve neusaglašenosti i preduzete korektivne mere.

Distributer je dužan, da, na obrazloženi zahtev Ministarstva, pruži sve informacije i dokumentaciju koja je potrebna kako bi se dokazala usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom. On sarađuje sa Ministarstvom u pogledu svih mera koje se preduzimaju kako bi se otklonili rizici koje predstavlja pokretna oprema pod pritiskom koju je isporučio na tržište.

Distributeri će operaterima omogućiti samo one informacije koje su u skladu sa zahtevima utvrđenim u ADR/RID/ADN i u ovoj uredbi.

Način postupanja vlasnika

Član 11.

Ako vlasnik smatra ili ima razloga da poveruje da pokretna oprema pod pritiskom nije u skladu sa ADR/RID/ADN, uključujući zahteve za periodičnim kontrolisanjem i ovom uredbom, on tu opremu ne može staviti na raspolaganje niti je koristiti sve dok ista ne bude usaglašena. Ukoliko pokretna oprema pod pritiskom predstavlja rizik, vlasnik o tome mora obavestiti proizvođača ili uvoznika ili distributera, kao i Ministarstvo.

Vlasnik je dužan da dokumentuje sve slučajeve neusaglašenosti i preduzete korektivne mere.

Vlasnik mora da obezbedi da uslovi skladištenja i transporta ne ugrožavaju usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom sa zahtevima utvrđenim u ADR/RID/ADN, sve dok je oprema pod njegovom odgovornošću.

Vlasnik stavlja na raspolaganje korisnicima samo one informacije koje su u skladu sa zahtevima utvrđenim u ADR/RID/ADN i u ovoj uredbi.

Odredbe ovog člana ne primenjuju se na fizička lica koja nameravaju da koriste ili koji koriste pokretnu opremu pod pritiskom za svoju ličnu ili kućnu upotrebu ili za svoje slobodne i sportske aktivnosti.

Način postupanja operatera

Član 12.

Operater može da upotrebljava samo onu pokretnu opremu pod pritiskom koja je u skladu sa ADR/RID/ADN i ovom uredbom i ima važeći izveštaj o periodičnom kontrolisanju ili međukontrolisanju, odnosno važeći trajno utisnuti žig periodičnog kontrolisanja ili međukontrolisanja sa trajno utisnutim znakom usaglašenosti.

Ukoliko pokretna oprema pod pritiskom predstavlja rizik, operater o tome mora obavestiti vlasnika, kao i Ministarstvo.

Operater koji vrši punjenje gasova može biti privredni subjekt koji ispunjava propisane zahteve za obavljanje delatnosti punjenja pokretne opreme pod pritiskom i tehničke zahteve u pogledu opreme za rad.

Operater koji vrši punjenje gasova može puniti pokretnu opremu pod pritiskom u sopstvenom vlasništvu, pokretnu opremu pod pritiskom za koju je evidentirano da ne postoji vlasnik, kao i pokretnu opremu pod pritiskom koja je u vlasništvu distributera, drugih operatera koji vrše punjenje ili je upotrebljavaju, a na osnovu pisanog sporazuma sa vlasnikom pokretne opreme pod pritiskom ili naloga za punjenje dobijenog od vlasnika pokretne opreme pod pritiskom.

Troškovi periodičnog kontrolisanja ili međukontrolisanja su obaveza vlasnika boce. Za boce za koje u evidenciji nije naveden vlasnik, troškovi periodičnog kontrolisanja ili međukontrolisanja su obaveza operatera kod koga se pokretna oprema pod pritiskom zatekne.

Operater koji puni pokretnu opremu pod pritiskom ili distributer nije dužan da primi pokretnu opremu pod pritiskom na zamenu ukoliko pokretna oprema pod pritiskom nema važeći izveštaj o periodičnom kontrolisanju ili međukontrolisanju, odnosno važeći trajno utisnuti žig periodičnog kontrolisanja ili međukontrolisanja sa trajno utisnutim znakom usaglašenosti, osim ukoliko je vlasnik te pokretne opreme pod pritiskom.

Operater koji puni pokretnu opremu pod pritiskom dužan je da Ministarstvu kvartalno dostavlja izveštaj o punjenju pokretne opreme pod pritiskom, koji mora da sadrži najmanje broj boce, podatke o vlasniku ili distributeru i datum punjenja.

Operater koji koristi gas za potrošnju, odgovoran je za bezbednu upotrebu pokretne opreme pod pritiskom u skladu sa važećim propisima i uputstvom za rukovanje.

Ovlašćeni predstavnici proizvođača

Član 13.

Proizvođač može pismenim putem imenovati ovlašćenog predstavnika. Obaveze navedene u članu 5. st. 1. i 2. ove uredbe i sačinjavanje tehničke dokumentacije nisu deo ovlašćenja ovlašćenog predstavnika proizvođača.

Ovlašćeni predstavnik proizvođača obavlja poslove navedene u ovlašćenju koje je dobio od proizvođača. Ovlašćeni predstavnik proizvođača na osnovu tog ovlašćenja može obavljati najmanje sledeće poslove:

1) čuvati tehničku dokumentaciju radi stavljanja na raspolaganje Ministarstvu u najmanjem vremenskom periodu koje je utvrđeno u ADR/RID/ADN za proizvođače;

2) na obrazložen zahtev Ministarstva, pruža sve informacije i dokumentaciju potrebnu kako bi se dokazala usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom;

3) sarađuje sa Ministarstvom u svim merama koje se preduzimaju radi uklanjanja rizika koje predstavlja pokretna oprema pod pritiskom obuhvaćena tim ovlašćenjem.

Ime i adresa ovlašćenog predstavnika proizvođača navode se na izjavi (deklaraciji) o usaglašenosti određenoj u ADR/RID/ADN.

Ovlašćeni predstavnici će operaterima omogućiti samo one informacije koje su u skladu sa zahtevima navedenim u ADR/RID/ADN i u ovoj uredbi.

Slučajevi u kojima se obaveze proizvođača primenjuju na uvoznike i distributere

Član 14.

Uvoznik ili distributer smatra se proizvođačem u smislu ove uredbe i na njega se odnose obaveze proizvođača u skladu sa članom 5. ove uredbe u slučaju kada pokretnu opremu pod pritiskom stavi na tržište pod svojim imenom ili robnim žigom ili kada pokretnu opremu pod pritiskom koja je već stavljena na tržište izmeni na način da može uticati na usaglašenost sa važećim zahtevima.

Identifikacija privrednih društava

Član 15.

Na zahtev Ministarstva, privredni subjekti dužni su da za period od najmanje deset godina obezbede sledeće podatke o:

1) privrednim subjektima koji su im isporučili pokretnu opremu pod pritiskom;

2) privrednim subjektima kojima su isporučili pokretnu opremu pod pritiskom.

III. USAGLAŠENOST POKRETNE OPREME POD PRITISKOM

Član 16.

Pokretna oprema pod pritiskom iz člana 2. stav 1. tačka 1) ove uredbe mora ispunjavati odgovarajuće zahteve u pogledu ocenjivanja usaglašenosti, periodičnog kontrolisanja, međukontrolisanja i vanrednih provera, utvrđenih u ADR/RID/ADN i Glavama III. i IV. ove uredbe.

Pokretna oprema pod pritiskom iz člana 2. stav 1. tačka 2) ove uredbe mora zadovoljiti tehničke zahteve iz dokumentacije prema kojoj je proizvedena. Ta oprema podleže periodičnim kontrolisanjima, međukontrolisanjima i vanrednim proverama u skladu sa ADR/RID/ADN i sa zahtevima propisanim u glavama III i IV ove uredbe.

Sertifikati o ocenjivanju usaglašenosti i sertifikati o ponovnom ocenjivanju usaglašenosti, izveštaji o periodičnom kontrolisanju, međukontrolisanju i vanrednim proverama koje je izdalo prijavljeno telo u bilo kojoj državi članici Evropske unije važi u Republici Srbiji.

Za odvojive delove pokretne opreme pod pritiskom koja se može ponovo puniti može se sprovesti zasebno ocenjivanje usaglašenosti.

Ponovno ocenjivanje usaglašenosti

Član 17.

Ponovno ocenjivanje usaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom iz člana 2. stav 1. tačka 3) proizvedene i stavljene na tržište pre dana stupanja na snagu Pravilnika o pokretnoj opremi pod pritiskom vrši se u skladu sa postupkom za ponovno ocenjivanje usaglašenosti navedenom u Prilogu 2 – Postupak za ponovno ocenjivanje usaglašenosti, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Znak usaglašenosti mora biti postavljen u skladu sa Prilogom 3 – Znak usaglašenosti, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

IV. ZNAK USAGLAŠENOSTI

Označavanje usaglašenosti

Član 18.

Na pokretnu opremu pod pritiskom iz člana 3. tačka 17) ove uredbe ili odvojive delove pokretne opreme pod pritiskom koja se može ponovo puniti koji su usaglašeni sa zahtevima ove uredbe, pre njenog stavljanja na tržište i/ili isporuke na tržište, stavlja se znak usaglašenosti u skladu sa Prilogom 3 – Znak usaglašenosti.

Znak usaglašenosti stavlja na pokretnu opremu pod pritiskom isključivo proizvođač izuzev u slučaju ponovnog ocenjivanja usaglašenosti, kako je navedeno u Prilogu 2 – Postupak za ponovno ocenjivanje usaglašenosti. Za boce za gas koje su prethodno bile usaglašene sa Pravilnikom o tehničkim normativima za pokretne zatvorene sudove za komprimirane, tečne i pod pritiskom rastvorene gasove („Službeni list SFRJ”, br. 25/80 i 9/86, „Službeni list SRJ”, br. 21/94, 56/95 i 1/03 i „Službeni glasnik RS”, broj 21/10) i Naredbom o obaveznom atestiranju čeličnih boca za propan-butan gas sa ventilom („Službeni list SFRJ”, broj 44/87) znak usaglašenosti postavlja imenovano telo ili se postavljanje tog znaka vrši pod nadzorom imenovanog tela.

Znak usaglašenosti postavlja se samo na onu pokretnu opremu pod pritiskom koja:

1) ispunjava zahteve o ocenjivanju usaglašenosti iz ADR/RID/ADN i ove uredbe; ili

2) ispunjava zahteve o ponovnom ocenjivanju usaglašenosti iz člana 17. ove uredbe.

Znak usaglašenosti se ne može postavljati na bilo koju drugu pokretnu opremu pod pritiskom.

Stavljanjem znaka usaglašenosti potvrđuje se usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom na koju se primenjuje ova uredba sa svim zahtevima utvrđenim u ADR/RID/ADN i ovoj uredbi.

Stavljanjem znaka usaglašenosti proizvođač preuzima odgovornost za usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom sa svim primenjivim zahtevima utvrđenim u ADR/RID/ADN i u ovoj uredbi.

Pravila i uslovi za postavljanje znaka usaglašenosti

Član 19.

Znak usaglašenosti postavlja se pre nego što se nova pokretna oprema pod pritiskom ili odvojivi delovi ponovno punjive pokretne opreme pod pritiskom sa neposrednom sigurnosnom funkcijom stave na tržište.

Znak usaglašenosti stavlja se na pokretnu opremu pod pritiskom na koju se primenjuje ova uredba na vidnom mestu tako da bude čitljiv i trajno pričvršćen na opremu ili njenu pločicu sa podacima, kao i na sve odvojive delove punjive pokretne opreme pod pritiskom sa neposredno sigurnosnom funkcijom.

Odvojivi delovi ponovno punjive pokretne opreme pod pritiskom sa neposrednom sigurnosnom funkcijom označavaju se znakom usaglašenosti.

Nakon znaka usaglašenosti navodi se identifikacioni broj imenovanog tela koje je izvršilo prvo kontrolisanje i ispitivanje. Identifikacioni broj imenovanog tela postavlja samo to telo ili proizvođač prema uputstvima imenovanog tela.

Obeležje datuma periodičnog kontrolisanja ili, gde je to primenjivo, međukontrolisanja, navodi se uz identifikacioni broj imenovanog tela odgovornog za periodično kontrolisanje.

Na boce za gas koje su prethodno bile u skladu sa Pravilnikom o tehničkim normativima za pokretne zatvorene sudove za komprimirane, tečne i pod pritiskom rastvorene gasove („Službeni list SFRJ”, br. 25/80 i 9/86, „Službeni list SRJ”, br. 21/94, 56/95 i 1/03 i „Službeni glasnik RS”, broj 21/10) i Naredbom o obaveznom atestiranju čeličnih boca za propan-butan gas sa ventilom („Službeni list SFRJ”, broj 44/87) a ne nose znak usaglašenosti, prilikom prvog periodičnog kontrolisanja, znak usaglašenosti postavlja imenovano telo ili se postavljanje tog znaka vrši pod nadzorom imenovanog tela.

Na pokretnu opremu pod pritiskom ne mogu se postavljati oznake, simboli i natpisi koji bi mogli svojim značenjem ili oblikom da budu zamenjeni sa znakom usaglašenosti. Sve druge oznake postavljaju se na pokretnu opremu pod pritiskom na način koji neće umanjiti vidljivost, čitljivost i značenje znaka usaglašenosti.

Slobodno kretanje pokretne opreme pod pritiskom

Član 20.

Pokretna oprema pod pritiskom iz člana 3. tačka 17) ove uredbe može da bude stavljena na tržište i/ili isporučena na tržište, bez ograničenja, ometanja i zabrane pod uslovom da ispunjava tehničke zahteve ADR/RID/ADN i ove uredbe.

Imenovano telo za ocenjivanje usaglašenosti evidentira pokretnu opremu pod pritiskom prilikom prvog kontrolisanja, međukontrolisanja ili vanrednih provera, koji najmanje sadrži podatke o proizvođaču, godini izrade, fabričkom broju, kapacitetu, nazivu, sedištu i matičnom broju ukoliko je vlasnik pokretne opreme pod pritiskom pravno lice, broju potvrde o kontrolisanju, datumu provere, imenovanom telu pod čijim nadzorom je sprovedeno kontrolisanje, godini sledećeg periodičnog pregleda i podatak da li je pokretna oprema pod pritiskom povučena ili opozvana.

Promena vlasništva se mora evidentirati.

V. NAČIN IMENOVANJA I PRIJAVLJIVANJA TELA ZA OCENJIVANJE USAGLAŠENOSTI

Način imenovanja tela za ocenjivanje usaglašenosti

Član 21.

Imenovanje tela za ocenjivanje usaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom na koja se primenjuje ova uredba sa zahtevima ADR/RID/ADN vrši se na osnovu zahteva za imenovanje, koje podnosi telo za ocenjivanje usaglašenosti.

Imenovanje tela za ocenjivanje usaglašenosti vrši Ministarstvo u skladu sa zakonom kojim se uređuje transport opasne robe i zakonom kojim se uređuju tehnički zahtevi za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti i propisa donetih na osnovu tih zakona.

Ministarstvo u rešenju o imenovanju tela za ocenjivanje usaglašenosti definiše obim ocenjivanja usaglašenosti i vrstu pokretne opreme pod pritiskom za koje se telo za ocenjivanje usaglašenosti imenuje, u skladu sa zahtevima ADR/RID/ADN i iskustvom zaposlenih lica u telu za ocenjivanje usaglašenosti u odgovarajućem kontrolisanju.

Rešenje kojim se imenuje telo za ocenjivanje usaglašenosti izdaje se u upravnom postupku i konačno je i protiv njega se može pokrenuti upravni spor kod Upravnog suda u roku od 30 dana od dana njegovog prijema.

U rešenju se navodi identifikacioni broj imenovanog tela.

Telo za ocenjivanje usaglašenosti ne može da vrši ocenjivanje usaglašenosti ako nije imenovano od strane Ministarstva u skladu sa stavom 2. ovog člana.

Uslovi koji se odnose na imenovano telo

Član 22.

Telo za ocenjivanje usaglašenosti mora da ispunjava propisane uslove u skladu sa ADR/RID/ADN i ovom uredbom.

Telo iz stava 1. ove ovog člana mora biti registrovano u Republici Srbiji, da ima svojstvo pravnog lica i da je akreditovano za obim poslova koji je neophodan za ocenjivanje usaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom.

Pored uslova iz stava 2. ovog člana telo za ocenjivanje usaglašenosti mora da ispunjava i sledeće uslove:

1) da ima najmanje tri zaposlena lica iz naučne, odnosno stručne oblasti mašinskog inženjerstva na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 300 ESPB, master na akademskim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu koji poseduju iskustvo od najmanje pet godina u obavljanju poslova ocenjivanja usaglašenosti odgovarajuće pokretne opreme pod pritiskom;

2) da ima najmanje jedno zaposleno lice sa diplomom evropskog inženjera za zavarivanje ili međunarodnog inženjera za zavarivanje;

3) da ima najmanje dva zaposlena lica sa sertifikatima o završenom kursu za vizuelno ispitivanje;

4) da su zaposlena lica nezavisna i nepristrasna u odnosu na lica povezana sa pokretnom opremom pod pritiskom koji je predmet ocenjivanja usaglašenosti;

5) da imaju na raspolaganju odgovarajuću tehničku opremu neophodnu za sprovođenje aktivnosti kontrolisanja i ispitivanja pokretne opreme pod pritiskom, kao i opremu za elektronski prenos i razmenu podataka sa Ministarstvom;

6) da ima polisu osiguranju od opšte i profesionalne odgovornosti za štete koje prouzrokuju pri obavljanju delatnosti ocenjivanja usaglašenosti;

7) da je uredio postupanje sa prigovorima na njegov rad i donete odluke u vezi sa poslovima ocenjivanja usaglašenosti, što dokazuje dostavljanjem procedure za postupanje i odlučivanje po prigovorima u skladu sa standardom zahtevanim u akreditaciji.

Zahtev za imenovanje

Član 23.

Telo za ocenjivanje usaglašenosti, uz zahtev za donošenje rešenja o imenovanju, pored dokaza o ispunjenosti propisanih uslova prilaže:

1) opis aktivnosti u vezi sa ocenjivanjem usaglašenosti, periodičnim kontrolisanjem, međukontrolisanjem, vanrednim proverama i ponovnim ocenjivanjem usaglašenosti;

2) opis postupaka u vezi sa tačkom 1) ovog člana;

3) opis pokretne opreme pod pritiskom za koju telo za ocenjivanje usaglašenosti tvrdi da je kompetentno;

4) sertifikat sa obimom akreditacije izdat od strane nacionalnog akreditacionog tela kojom se potvrđuje da ispunjava zahteve neophodne za ocenjivanje usaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom.

Ukoliko Ministarstvo utvrdi da imenovano telo više ne ispunjava uslove propisane ovom uredbom ili da ono ne ispunjava svoje obaveze, donosi rešenje o oduzimanju imenovanja o čemu obaveštava ministarstvo nadležno za vođenja registra imenovanih tela.

U slučaju oduzimanja imenovanja iz stava 1. ovog člana ili ako je imenovano telo prestalo sa obavljanjem svoje delatnosti, dokumentaciju u vezi postupaka koje je vodilo to telo, Ministarstvo određuje da je preuzme drugo imenovano telo ili da se ta dokumentacija stavi na raspolaganje Ministarstvu.

Obaveze imenovanih tela

Član 25.

Imenovana tela sprovode ocenjivanje usaglašenosti, periodično kontrolisanje, međukontrolisanje i vanredne provere u skladu sa njihovim imenovanjem i postupcima utvrđenim u ADR/RID/ADN i u ovoj uredbi.

Imenovana tela vrše ponovno ocenjivanje usaglašenosti u skladu sa Prilogom 2 – Postupak za ponovno ocenjivanje usaglašenosti.

Imenovano telo ne može doneti pozitivan izveštaj o ocenjivanju usaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom ukoliko je drugo telo za tu istu pokretnu opremu pod pritiskom donelo negativan izveštaj o ocenjivanju usaglašenosti.

Obaveze obaveštavanja

Član 26.

Imenovano telo je dužno da Ministarstvo obavesti o:

bilo kakvom odbijanju, ograničavanju ili povlačenju sertifikata o usaglašenosti;

svim okolnostima koje utiču na obim i uslove za imenovanje;

svim zahtevima za informacije o izvršenim aktivnostima, koje su primili od nadležnih državnih organa za nadzor tržišta u Republici Srbiji;

svim aktivnostima koje obavljaju u okviru imenovanja i drugim aktivnostima koje obavljaju, uključujući i podugovaranje, shodno zahtevu Ministarstva.

Imenovana tela dostavljaju drugim telima imenovanim u skladu sa ovom uredbom koja sprovode slične aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti, periodičnog kontrolisanja, međukontrolisanja i vanrednih provera koje se odnose na istu pokretnu opremu pod pritiskom, relevantne informacije o pitanjima u vezi sa negativnim, a na zahtev, pozitivnim izveštajima o ocenjivanju usaglašenosti.

Prijavljivanje imenovanog tela

Član 27.

Ministarstvo prijavljuje imenovana tela za ocenjivanje usaglašenosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju tehnički zahtevi za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti, ministarstvu nadležnom za vođenje registra imenovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti.

Član 28.

Za sprovođenje aktivnosti i preduzimanje mera tržišnog nadzora, nadležni su organi tržišnog nadzora, i to: Ministarstvo preko inspektora za transport opasne robe i drugi organi i organizacije čija je nadležnost u oblasti tržišnog nadzora utvrđena zakonom koji uređuje tržišni nadzor i drugim propisima koji uređuju zahteve za pokretnu opremu pod pritiskom, koje ta oprema treba da ispunjava tokom veka upotrebe i kojima se obezbeđuje da ne ugrožava zdravlje, bezbednost i druge aspekte javnog interesa.

Nadležni organi iz stava 1. ovog člana sprovode aktivnosti i preduzimaju mere, uključujući meru povlačenja i opoziva pokretne opreme pod pritiskom kada je to neophodno imajući u vidu i rezultate procene rizika, u skladu sa ovom uredbom, posebnim propisima i zakonom kojim se uređuje tržišni nadzor.

VI. PREKRŠAJI

Član 29.

Novčanom kaznom od 100.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj privredno društvo ili drugo pravno lice koje sprovodi postupak ocenjivanja ako:

1) vrši ocenjivanje usaglašenosti, a nije imenovano od strane Ministarstva (član 21. stav 6).

Za radnje iz stava 1. ovog člana kazniće se za prekršaj i odgovorno lice u privrednom društvu ili drugom pravnom licu novčanom kaznom od 20.000 do 150.000 dinara.

Član 30.

Novčanom kaznom od 100.000 do 1.000.000 kazniće se za prekršaj privredno društvo ili drugo pravno lice, odnosno distributer ako:

ne obavesti proizvođača ili uvoznika, kao i Ministarstvo da pokretna oprema pod pritiskom koju je stavio na tržište nije usaglašena i da prestavlja rizik (član 9. stav 2).

Član 31.

Novčanom kaznom od 100.000 do 1.000.000 kazniće se za prekršaj proizvođač koji je pravno lice ako:

1) ne obezbedi da je pokretna oprema pod pritiskom projektovana, proizvedena i praćena dokumentima, ne stavi znak usaglašenosti i ne čuva tehničku dokumentaciju u skladu sa propisanim rokom(član 5. st. 1, 2. i 3);

2) ne preduzme korektivne mere potrebne za usaglašavanje pokretne opreme pod pritiskom i ne obavesti Ministarstvo da pokretna oprema pod pritiskom koju je stavio na tržište nije usaglašena i da prestavlja rizik (član 5. stav 4).

Za radnje iz stava 1. ovog člana kazniće se za prekršaj i odgovorno lice u privrednom društvu, odnosno proizvođaču novčanom kaznom od 20.000 do 50.000 dinara.

Novčanom kaznom od 50.000 do 300.000 dinara kazniće se preduzetnik koje izvrši prekršaj iz stava 1. ovog člana.

Novčanom kaznom od 20.000 do 150.000 dinara kazniće se fizičko lice koje izvrši prekršaj iz stava 1. ovog člana.

Član 32.

Novčanom kaznom od 100.000 do 1.000.000 kazniće se za prekršaj uvoznik koji je pravno lice ako:

1) ako ne preduzme korektivne mere potrebne za usaglašavanje pokretne opreme pod pritiskom (član 7. stav 3);

2) nema kopiju tehničke dokumentacije i ne obezbedi da se kopija tehničke dokumentacije stavi na raspolaganje Ministarstvu na njegov zahtev (član 8. stav 1).

Član 33.

Novčanom kaznom od 100.000 do 1.000.000 kazniće se za prekršaj operater koji je pravno lice ako:

1) ne obavesti vlasnika i Ministarstvo da pokretna oprema pod pritiskom predstavlja rizik (član 12. stav 2);

2) ne ispunjava propisane zahteve za obavljanje delatnosti punjenja pokretne opreme pod pritiskom i tehničke zahteve u pogledu opreme za rad (član 12. stav 3);

3) vrši punjenje pokretne opreme pod pritiskom koja je u vlasništvu distributera ili drugih operatera koji vrše punjenje ili je upotrebljavaju, bez pisanog sporazuma sa vlasnikom pokretne opreme pod pritiskom ili naloga za punjenje dobijenog od vlasnika pokretne opreme pod pritiskom (član 12. stav 4);

4) Ministarstvu kvartalno ne dostavlja izveštaj o punjenju pokretne opreme pod pritiskom (član 12. stav 7).

Za radnje iz stava 1. ovog člana kazniće se za prekršaj i odgovorno lice u privrednom društvu, odnosno kod operatera novčanom kaznom od 20.000 do 50.000 dinara.

Novčanom kaznom od 50.000 do 300.000 dinara kazniće se preduzetnik koje izvrši prekršaj iz stava 1. ovog člana.

Novčanom kaznom od 20.000 do 150.000 dinara kazniće se fizičko lice koje izvrši prekršaj iz stava 1. ovog člana.

Usklađenost sa propisima Evropske unije

Član 34.

Ova uredba je usklađena sa načelima i svim bitnim zahtevima iz Direktive 2010/35/EU Evropskog parlamenta i Saveta od 16. juna 2010. godine o pokretnoj opremi pod pritiskom.

Od dana stupanja na snagu potvrđenog međunarodnog ugovora o ocenjivanju usaglašenosti i prihvatanju industrijskih proizvoda sa Evropskom unijom (u daljem tekstu: ACAA sporazum), odnosno od dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji ukoliko ovaj ugovor ne bude zaključen, izraz „znak usaglašenosti” imaće značenje „oznaka Pi”. Od dana stupanja na snagu ove uredbe do dana stupanja na snagu ASAA sporazuma, do dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji, označavanje usaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom na koju se primenjuje ova uredba vrši se stavljanjem Srpskog znaka usaglašenosti u skladu sa propisom kojim se uređuje oblik, izgled i sadržaj znaka usaglašenosti.

Pokretna oprema pod pritiskom koja se uvozi iz država Evropske unije mora biti označena znakom usaglašenosti „oznaka Pi”.

Od dana stupanja na snagu ACAA sporazuma, odnosno od dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji, označavanje usaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom na koju se primenjuje ova uredba obavlja se stavljanjem „oznake Pi” u skladu sa ovom uredbom.

Pokretna oprema pod pritiskom koja nije označena znakom usaglašenosti ili je označena znakom usaglašenosti koji nije u skladu sa zahtevima iz ove uredbe, a stavljena je na tržište do stupanja na snagu Pravilnika o pokretnoj opremi pod pritiskom, čija je usaglašenost ocenjena u skladu sa Pravilnikom o tehničkim normativima za pokretne zatvorene sudove za komprimirane, tečne i pod pritiskom rastvorene gasove („Službeni list SFRJ”, br. 25/80 i 9/86, „Službeni list SRJ”, br. 21/94, 56/95 i 1/03 i „Službeni glasnik RS”, broj 21/10) i Naredbom o obaveznom atestiranju čeličnih boca za propan-butan gas sa ventilom („Službeni list SFRJ”, broj 44/87) može se upotrebljavati do prvog narednog ocenjivanja usaglašenosti tokom veka upotrebe (periodično kontrolisanje).

Ponovno ocenjivanje usaglašenosti postojeće pokretne opreme pod pritiskom može se sprovoditi u roku važnosti isprave o usaglašenosti pokretne opreme pod pritiskom iz stava 1. ovog člana i ukoliko stepen sigurnosti te opreme nije ograničen uticajem starosti materijala, niti postoje propisana ograničenja u vezi uslova upotrebe te opreme.

U postupku ponovnog ocenjivanja usaglašenosti postojeće pokretne opreme pod pritiskom iz stava 1. ovog člana smatra se da su, za utvrđivanje stepena sigurnosti te opreme najmanje prema odredbama ADR/RID, zahtevi za poreklom i pravilima konstrukcije poznati ako postoji žig i potvrda Ministarstva izdata na osnovu važećeg propisa za pokretnu opremu pod pritiskom u vreme žigosanja odnosno izdavanja potvrde.

Imenovana i ovlašćena tela akreditovana prema Pravilniku o pokretnoj opremi pod pritiskom su dužna da usaglase obim akreditacije sa odredbama ove uredbe do isteka akreditacije a najkasnije u roku od dve godine od stupanja na snagu ove uredbe.

Odredbe člana 2. stav 2. i člana 16. stav 3. ove uredbe se primenjuju od dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji.

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Pravilnik o pokretnoj opremi pod pritiskom („Službeni glasnik RS”, broj 30/14).

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

05 Broj: 110-12775/2017U Beogradu, 28. decembra 2017. godine

V L A D A

PREDSEDNIK

Ana Brnabić, s.r. PRILOG 1

UN broj Klasa Opasna materija 1051 6.1 CIJANOVODONIK, STABILIZOVAN, sadrži manje od 3% vode 1052 8 FLUOROVODONIK, BEZVODNI 1745 5.1 BROM-PENTAFLUORID, izuzimajući transport u cisternama 1746 5.1 BROM-TRIFLUORID, izuzimajući transport u cisternama 1790 8 FLUOROVODONIČNA KISELINA, više od 85% fluorovodonika 2495 5.1 JOD-PENTAFLUORID, izuzimajući transport u cisternama

POSTUPAK ZA PONOVNO OCENJIVANJE USAGLAŠENOSTI

1. Metoda kojom se obezbeđuje usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom iz člana 2. stav 1. tačka 3) ove uredbe koja je proizvedena i stavljena u upotrebu pre stupanja na snagu Pravilnika o pokretnoj opremi pod pritiskom („Službeni glasnik RS”, broj 30/14), koja zadovoljava relevantne odredbe ADR/RID/ADN i ove uredbe u trenutku ponovnog ocenjivanja, utvrđena je u ovom Prilogu.

2. Vlasnik ili operater mora dati na raspolaganje imenovanom telu koje ispunjava zahteve iz SRP EN ISO 17020:2012 Tip A, i koje je imenovano za ponovno ocenjivanje usaglašenosti, one informacije u vezi sa pokretnom opremom pod pritiskom koje tom telu omogućava da tačno identifikuje tu pokretnu opremu pod pritiskom (poreklo, pravila konstrukcije, a za boce za acetilen takođe i pojedinosti o poroznom materijalu). Te informacije moraju uključivati, kada je to primereno, bilo kakva propisana ograničenja upotrebe, kao i bilo kakve napomene o mogućim oštećenjima ili popravkama koji su izvršene.

3. Imenovano telo tipa A koje je imenovano za ponovno ocenjivanje usaglašenosti ocenjuje je li pokretna oprema pod pritiskom najmanje istog stepena sigurnosti kao i pokretna oprema pod pritiskom iz ADR/RID/ADN. To se ocenjivanje sprovodi na osnovu informacija dobijenih u skladu sa stavom 2. ovog Priloga, ili, kada je to primereno, na osnovu daljih pregleda.

4. Ukoliko su rezultati ocenjivanja iz stava 3. ovog Priloga zadovoljavajući, pokretna oprema pod pritiskom podvrgava se periodičnom kontrolisanju predviđenom u ADR/RID/ADN. Ukoliko su ispunjeni zahtevi periodičnog kontrolisanja, imenovano telo odgovorno za periodično kontrolisanje stavlja znak usaglašenosti ili se taj znak stavlja pod njegovim nadzorom, u skladu sa članom 18. st. 2 -5. i člana 19. stav 7. ove uredbe. Nakon znaka usaglašenosti navodi se identifikacioni broj imenovanog tela odgovornog za periodično kontrolisanje. Imenovano telo odgovorno za periodično kontrolisanje izdaje sertifikat o ponovnom ocenjivanju usaglašenosti u skladu sa stavom 6. ovog Priloga.

5. Ukoliko je pokretna oprema pod pritiskom bila proizvedena u serijama, može se izvršiti ponovno ocenjivanje usaglašenosti pojedinačnih posuda pod pritiskom, uključujući njihove ventile i ostali pribor koji se upotrebljava za transport, od strane imenovanog tela za periodično kontrolisanje odgovarajuće pokretne opreme pod pritiskom pod uslovom da je ocenjena usaglašenost tipa, u skladu sa stavom 3. ovog Priloga, od imenovanog tela tipa A, odgovornog za ponovno ocenjivanje usaglašenosti, i da je izdat sertifikat o ponovnom ocenjivanju usaglašenosti tipa. Nakon znaka usaglašenosti navodi se identifikacioni broj imenovanog tela odgovornog za periodično kontrolisanje.

6. Imenovano telo odgovorno za periodično kontrolisanje izdaje sertifikat o ponovnom ocenjivanju koji sadrži, najmanje:

1) identifikaciju imenovanog tela koje izdaje sertifikat, ukoliko se radi o različitom telu, identifikacioni broj imenovanog tela tipa A odgovornog za ponovno ocenjivanje usaglašenosti u skladu sa stavom 3. ovog Priloga;

2) ime i adresu vlasnika ili operatera navedenog u stavu 2. ovog Priloga;

3) u slučaju primene postupka iz stava 5. ovog Priloga, podatke kojima se identifikuje sertifikat o ponovnom ocenjivanju usaglašenosti tipa;

4) podaci za identifikaciju pokretne opreme pod pritiskom na koju je stavljen znak usaglašenosti, uključujući, najmanje, serijski broj ili brojeve i

5) datum izdavanja.

7. Sertifikat o ponovnom ocenjivanju usaglašenosti tipa izdaje se ako je primenjen postupak iz stava 5. ovog Priloga od strane tela tipa A, odgovornog za ponovno ocenjivanje usaglašenosti.

Imenovano telo izdaje sertifikat o ponovnom ocenjivanju usaglašenosti tipa koji sadrži, najmanje:

1) identifikaciju imenovanog tela koje izdaje sertifikat;

2) ime i adresu proizvođača i nosioca odobrenja za tip pokretne opreme pod pritiskom koja se ponovno ocenjuje onda kada nosilac nije proizvođač;

3) podatke koji identifikuju pokretnu opremu pod pritiskom koja je deo serije;

4) datum izdavanja i

5) reči: „ovim se sertifikatom ne odobrava proizvodnja pokretne opreme pod pritiskom ili njenih delova”.

8. Stavljanjem znaka usaglašenosti vlasnik ili operater navodi da preuzima odgovornost za usaglašenost pokretne opreme pod pritiskom sa svim primenljivim zahtevima navedenim u ADR/RID/ADN i u ovoj uredbi, primenljivim u momentu ponovnog ocenjivanja.

[pic]

Veličina Srpskog znaka usaglašenosti određuje se prema visini B znaka koja može imati samo zaokružene vrednosti standardnih brojeva prema redu veličina R10 izraženih u milimetrima (mm) prema srpskom standardu SRPS A.A0.001 – Standardni brojevi, brojčane vrednosti i definicije.

Visina B znaka iznosi, po pravilu, najmanje 5 mm.

Minimalna visina Oznake Pi je 5 mm. Za pokretnu opremu pod pritiskom čiji je prečnik manji ili jednak 140 mm, minimalna visina je 2,5 mm.

Proporcije date na crtežu se moraju poštovati. „Mreža” ne predstavlja deo Oznake Pi.