Akcioni plan za sprovođenje Strategije razvoja i promocije društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji za period od 2010. do 2015, od 2011. do 2013. godine (sa tabelom)

AKCIONI PLAN

ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE RAZVOJA I PROMOCIJE DRUŠTVENO ODGOVORNOG POSLOVANJA U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD OD 2010. DO 2015, OD 2011. DO 2013. GODINE

Akcionim planom za sprovođenje Strategije razvoja i promocije društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji za period od 2010. do 2015, od 2011. do 2013. godine (u daljem tekstu: Akcioni plan) utvrđuju se mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije razvoja i promocije društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji za period od 2010. do 2015. godine (u daljem tekstu: Strategija), koju je Vlada usvojila 8. jula 2010. godine. Akcioni plan se odnosi na period od 2011. do 2013. godine

Ovim akcionim planom, na osnovu ciljeva utvrđenih Strategijom, definisane su:

specifične mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije;

nadležne institucije u sprovođenju aktivnosti;

rokovi za sprovođenje aktivnosti;

ukupni troškovi sprovođenja aktivnosti i izvori finansiranja.

1. Specifične mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije definisane su imajući u vidu potrebu da se po prvi put na jedan sistemski način urede aktivnosti koje se odnose na realizaciju ciljeva utvrđenih Strategijom, i to:

Promociju koncepta društveno odgovornog poslovanja (DOP)

Razvoj praksi društveno odgovornog poslovanja (DOP) i

Stvaranje podsticaja i zakonskih obaveza koji će osigurati razvoj okruženja koje pogoduje za širenju društveno odgovornog poslovanja (DOP)

Uspešna realizacija planiranih mera i aktivnosti zahteva puno i aktivno učešće i koordinaciju resornih ministarstava i drugih aktera relevantnih za pitanje društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji. Za sve definisane mere i aktivnosti nadležne institucije će razviti detaljne aktivnosti neophodne za njihovo sprovođenje.

2. Strategijom je definisan institucionalni okvir za njeno sprovođenje, što predstavlja osnov za definisanje nadležnosti za sprovođenje specifičnih aktivnosti u ovom akcionom planu. Za svaku od aktivnosti definisane su nadležne institucije za sprovođenje. Imajući u vidu složenost definisanih mera i aktivnosti, kao i činjenicu da se oblast društveno odgovornog poslovanja može posmatrati jedino kao multisektorska oblast, veoma mali broj aktivnosti može se sprovesti kroz delovanje samo jedne nadležne institucije, tako da je za najveći deo predviđenih mera i aktivnosti predviđeno partnersko delovanje više institucija.

3. Za svaku od predviđenih aktivnosti definisani su rokovi za sprovođenje. Neke aktivnosti, koje su deo postojećih akcionih planova nekih institucija, započete su ranijih godina, kako i stoji u Strategiji i Akcionom planu. Takođe, neke aktivnosti su definisane kao kontinuirane, jer će njihovo sprovođenje trajati i nakon perioda za koji je Akcioni plan definisan.

4. Akcionim planom su definisani izvori finansiranja sprovođenja mera i aktivnosti.

Koordinaciju sprovođenja Akcionog plana vršiće Savet za razvoj i promociju društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji i Tim za implemenataciju Strategije razvoja i promocije društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji, kao posebno radno telo Saveta, koje uključuje predstavnike civilnog, javnog i privatnog sektor, čije je formiranje utvrđeno u okviru Cilja 1 ovog Akcionog plana.

I. CILJEVI I MERE U 2011, 2012. I 2013. GODINI

Opšti cilj koji je utvrđen Strategijom je da se navedenim dokumentom žele stvoriti uslovi za partnerstvo Vlade sa poslovnom zajednicom i civilnim sektorom. Navedeni dokument postavio je osnovni pravni i regulativni okvir koji utiče na celokupno poslovno okruženje u zemlji, a time ima i ključnu ulogu u stvaranju poslovne klime koja pogoduje društveno odgovornim praksama. Napori koji se čine u cilju pridruživanja Evropskoj uniji i privlačenja stranih ulaganja omogućuju blisku koordinaciju između već postojećih aktivnosti u tim domenima kao i mogućnosti da se stvore jedinstvena partnerstva sa kompanijama za povećavanje broja praksi društveno odgovornog poslovanja.

Razvoj i promocija društveno odgovornog poslovanja će se realizovati ostvarivanjem specifičnih ciljeva i to:

1. Promocija koncepta društveno odgovornog poslovanja,

2. Razvoj praksi društveno odgovornog poslovanja i

3. Stvaranje podsticaja i zakonskih obaveza koji će osigurati stvaranje okruženja pogodnog za širenje društveno odgovornog poslovanja.

Mere i aktivnosti za dostizanje specifičnih ciljeva su:

1. Promocija koncepta društveno odgovornog poslovanja

– Kreiranje mehanizama za promociju i razvoj društveno odgovornog poslovanja biće postignuto kroz osnivanje Sveta za razvoj i promociju društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji i formiranje Tima za implemenataciju Strategije razvoja i promocije društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji, kao posebnog radnog tela Saveta, koje uključuje predstavnike civilnog, javnog i privatnog sektora.

– Javne kampanje u cilju promocije društveno odgovornog poslovanja pretpostavljaju sprovođenje javnih kampanja o značenju društveno odgovornog poslovanja, njegovom obimu delovanja i koristi od primene principa društveno odgovornog poslovanja. Takođe radiće se na promociji društveno odgovornog poslovanja u sektoru malih i srednjih preduzeća, kao i na promociji mehanizama za merenje i izveštavanje o društveno odgovornom poslovanju.

– Istraživanje o društveno odgovornom poslovanju vršiće se kroz godišnje istraživanje i analizu u cilju kreiranja nacionalnog Izveštaja o društveno odgovornom poslovanju, kroz stimulisanje saradnje između vladinih institucija, nevladinih organizacija, akademskih krugova, sindikata, organizacija poslodavaca, pravnih lica i poslovnih udruženja u okviru promovisanja društveno odgovornog poslovanja.

– Obezbeđivanje obuke i obrazovanja o društveno odgovornom poslovanju vršiće se kroz stvaranje institucionalnih uslova za uključivanje društveno odgovornog poslovanja u obrazovni proces – dokvalifikacija nastavnog kadra i podrška uključivanju društveno odgovornog poslovanja u obrazovni proces.

2. Razvoj praksi društveno odgovornog poslovanja

– Obuka i razmena iskustava vršiće se kroz popis, analizu i procenu domaćih praksi koje bi se do kraja 2012. koristile kao preporuke.

– Razvoj upravljanja performansama društveno odgovornog poslovanja biće usmeren na kreiranje opštih smernica za uvođenje standarda i sistema upravljanja za društveno odgovorno poslovanje, kao i kroz razvoj mehanizama za merenje i izveštavanje o društveno odgovornom poslovanju, ali i kroz popis i analizu, opštih etičkih kodeksa.

3. Stvaranje podsticaja i zakonskih obaveza koji će osigurati stvaranje okruženja pogodnog za širenje društveno odgovornog poslovanja

– Stvaranje podsticaja zadruštveno odgovorno poslovanje kroz uspostavljanje i promociju sistema godišnjih nagrada za društveno odgovorno poslovanje i nagrađivanje preduzeća i drugih organizacija koje su doprinele promociji društveno odgovornog poslovanja. Biće neophodno popisati i analizirati postojeće prakse koje mogu doprineti podsticanje uvođenja principa društvene odgovornosti u lancu nabavke i pružanje podrške njihovoj implementaciji i izvršiti uključivanje društveno odgovornog poslovanja u budžete ministarstava za projekte u domenu društveno odgovornog poslovanja.

– Izrada i implementacija opštih smernica i preporuka vezanih za zakonsku regulativu kroz izradu preporuka i opštih smernica za državna tela, javni sektor i kompanije u državnom vlasništvu za primenu sistema za upravljanje životnom sredinom i za podnošenje godišnjih izveštaja o svojim socijalnim uticajima i uticajima na životnu sredinu. Takođe, radiće se i na izradi preporuka za menadžere investicionih i penzionih fondova da obezbeđuju godišnji izveštaj o uključivanju aspekata društveno odgovornog poslovanja u investicione odluke koje donose fondovi, kao i o načinu na koji su ti aspekti uzeti u obzir.

III. FINANSIJSKA SREDSTVA

Akcionim planom su definisani izvori finansiranja sprovođenja mera i aktivnosti. Izrada budžeta Akcionog plana izvršena je u skladu sa mišljenjima resornih ministarstava i drugih institucija koje su učestvovale u njegovoj izradi. Sredstva su planirana u skladu sa predviđenim aktivnostima u sklopu mera Akcionog plana.

Kako je budžet Republike Srbije ograničen, izvršena je selekcija najprioritetnijih aktivnosti, s tim što se očekuje da se u narednoj godini da veći prostor za realizaciju predviđenih mera putem obezbeđivanja većeg iznosa finasijskih sredstava. U okviru budžeta predviđena su i sredstva koja bi nosioci pojedinih aktivnosti trebalo da obezbede preko međunarodnih donatora.

U slučaju da se donatorska sredstva ne obezbede, planirane aktivnosti mogu biti realizovane samo u okviru sredstava koja su već obezbeđena za redovno finansiranje nosilaca aktivnosti, s obzirom na to da za ove namene nije moguće obezbediti dodatna sredstva iz budžeta Republike Srbije za 2011. godinu. Takođe, sredstva treba obezbediti i iz privatnog sektora, uz prihvatanje principa društveno odgovornog poslovanja i aktivnije uključivanje u samu realizaciju Akcionog plana.

Ukupni projektovani troškovi za primenu Akcionog plana iznose 3.810.000,00 dinara. Posmatrano po godinama, za realizaciju mera i aktivnosti u 2011. godini potrebno je izdvojiti 910.000,00 dinara, a u 2012. godini 2.400.000,00 dinara, a u 2013. godini 500.000,00 dinara. Planirane aktivnosti biće realizovane u okviru sredstava obuhvaćenih finansijskim planovima nosilaca i učesnika aktivnosti, a u skladu sa bilansnim mogućnostima budžeta Republike.

IV. IMPLEMENTACIJA AKCIONOG PLANA

Uspešna realizacija planiranih mera i aktivnosti, a samim tim i kvalitetna implementacija Akcionog plana, zahteva puno i aktivno učešće i koordinaciju resornih ministarstava i drugih aktera relevantnih za pitanje društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji. Za sve definisane mere i aktivnosti nadležne institucije će razviti detaljne aktivnosti neophodne za njihovo sprovođenje.

Koordinaciju sprovođenja Akcionog plana vršiće Savet za razvoj i promociju društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji i Tim za implemenataciju Strategije razvoja i promocije društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji, kao posebno radno telo Saveta, koje uključuje predstavnike civilnog, javnog i privatnog sektora, čije je formiranje utvrđeno u okviru Cilja 1 ovog Akcionog plana.

Osnov za praćenje i evaluaciju je sam Akcioni plan, u okviru koga su utvrđeni indikatori koji su pokazatelji za merenje i procenu ostvarenosti planiranih mera i aktivnosti. Za prikupljanje i analizu podataka nadležno je svako ministarstvo u domenu svoje nadležnosti kao i Tim za implemenataciju Strategije razvoja i promocije društveno odgovornog poslovanja, koji će biti formiran kao posebno radno telo Saveta za razvoj i promociju društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji, koji uključuje predstavnike civilnog, javnog i privatnog sektora. Periodični izveštaji o sprovođenju aktivnosti predviđenih Akcionim planom podnose se Vladi.

Na osnovu člana 43. stav 3. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05 – ispravka, 101/07, 65/08 i 16/11), na predlog Ministarstva rada i socijalne politike,

Vlada donosi

Z A K LJ U Č A K

1. Usvaja se Akcioni plan za sprovođenje Strategije razvoja i promocije društveno odgovornog poslovanja u Republici Srbiji za period od 2010. do 2015. godine, od 2011. do 2013. godine, koji je sastavni deo ovog zaključka.

2. Ovaj zaključak objaviti u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

05 Broj: 021-9579/2011-1

U Beogradu, 12. januara 2012. godine

V L A D A

PRVI POTPREDSEDNIK VLADE –ZAMENIK PREDSEDNIKA VLADEIvica Dačić

V. TABELARNI PRIKAZ AKCIONOG PLANA

ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE RAZVOJA I PROMOCIJE DRUŠTVENO ODGOVORNOG POSLOVANJA U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD OD 2010 DO 2015, OD 2011 DO 2013. GODINE

Cilj 1: Promocija koncepta društveno odgovornog poslovanja (DOP)

Mere i aktivnosti Nosioci aktivnosti Opis aktivnosti Izvori finansiranja i potrebni resursi Period implementacije 1.2. JAVNE KAMPANJE ZA DOP 1.2.2. Promocija DOP-a u sektoru malih i srednjih preduzeća Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja PKS, Tim za implemenataciju Strategije DOP-a, Udruženje malih i srednjih preduzeća, organizacije civilnog društva 1. Analiza stanja DOP-a u MSP sektoru2. Izrada priručnika DOP u malim i srednjim preduzećima 600.000,00dinarabudžetRepublikeSrbije 2012. 1.2.3. Promocija mehanizama za merenje i izveštavanje o DOP-u Ministarstvo rada i socijalne politike Tim za implemenataciju Strategije DOP-a, Globalni dogovor u Srbiji, PKS, organizacije civilnog društva 1. Organizovanje konferencija na temu:„Šta je Društveno odgovorno poslovanje-mehanizmi za izveštavanje i merenje“2. Promocija upotrebe međunarodno priznatih smernica u pripremi izveštaja o DOP-u na nivou preduzeća i kompanija-izrada vodiča 150.000,00dinarabudžetRepublikeSrbije 2012. 1.3. ISTRAŽIVANJE O DOP-u 1.4. STIMULISANJE SARADNJE I DIJALOGA 1.5.OBEZBEĐIVANJE OBUKE I OBRAZOVANJA O DOP-U 1.5.2. Podrška uključivanju DOP-a u obrazovni proces Ministarstvo prosvete i nauke Tim za implemenataciju Strategije DOP-a, međunarodne organizacije, obrazovne institucije, poslovne škole, organizacije civilnog društva. 1. Organizovanje sastanaka sa predstavnicima relevantnih rektorata i identifikovanje potrebnih preduslova za uvođenje DOP-a u formalni sistem obrazovanja 2012.

Cilj 2: Razvoj praksi društveno odgovornog poslovanja (DOP)

Mere i aktivnosti Nosioci aktivnosti Opis aktivnosti Izvori finansiranja i potrebni resursi Period implementacije RAZVOJ UPRAVLJANJA PERFORMANSOM DOP-a 2.2.2 Razvoj mehanizama za merenje i izveštavanje o DOP-u Ministarstvo rada i socijalne politike Tim za implemenataciju Strategije DOP-a, organizacije civilnog društva. 1.Organizovanje treninga vezanog za mehanizme izveštavanja o DOP-u 270.000,00dinara budžetRepublikeSrbije 2012. 2.2.3. Popis i analiza, opštih etičkih kodeksa Ministarstvo rada i socijalne politike Poslovna udruženja, sindikalne organizacije, organizacije poslodavaca, Tim za implemenataciju Strategije DOP-a, organizacije civilnog društva. 1. Prikupljanje informacija o postojećim etičkim kodeksima 300.000,00 dinara budžetRepublikeSrbije 2012.

Cilj 3: Stvaranje podsticaja i zakonskih obaveza koji će osigurati stvaranje okruženja pogodnog za širenje DOP-a

Mere i aktivnosti Nosioci aktivnosti Opis aktivnosti Izvori finansiranja i potrebni resursi Period implementacije 3.1.2. Popisati i analizirati postojeće prakse koje mogu doprineti podsticanje uvođenja principa društvene odgovornosti u lancu nabavke i pružanje podrške njihovoj implementaciji Ministarstvo rada i socijalne politike Tim za implemenataciju Strategije DOP-a, organizacije civilnog društva. 1.Popis postojećih praksi 2013. 3.1.3. Uključivanje DOP–a u budžete ministarstava za projekte u domenu DOP-a Ministarstvo rada i socijalne politike Tim za implemenataciju Strategije DOP-a, organizacije civilnog društva. 1.Izrada preporuka procedura i konkursa 2013. 3.1.4. Kreiranje mehanizama za uvođenje podsticaja zaposlenih za dostizanje ciljeva preduzeća vezanih za društveno odgovorno poslovanje Ministastvo ekonomije i regionalnog razvoja Tim za implemenataciju Strategije DOP-a, organizacije civilnog društva. 1. Analiza i popis kompanijskih podsticaja za zaposlene2. Izrada preporuka 200.000,00dinara budžetRepublikeSrbije 2013. 3.2. IZRADA I IMPLEMENTACIJA OPŠTIH SMERNICA I PREPORUKA VEZANIH ZA ZAKONSKU REGLATIVU 3.2.2. Izrada preporuka za menadžere investicionih i penzionih fondova da obezbeđuju godišnji izveštaj o uključivanju aspekata DOP-a u investicione odluke koje donose fondovi, kao i o načinu a koji su ti aspekti uzeti u obzir Komisija za hartije od vrednosti, Narodna banka Srbije Tim za implemenataciju Strategije DOP-a, organizacije civilnog društva. 1. Popis i analiza mehanizama izveštavanja u zemljama EU 2. Kreiranje preporuka nadležim institucijama za izmenu zakonskih propisa, ili podzakonskih akta, odnosno usvajanja pravila struke, kako bi se obezbedilo da društva za upravljanje fondovima objavljuju da li uzimaju u obzir etičke, socijalne aspekte i aspekte vezane za životnu sredinu kada donose odluke o ulaganju, kao i obaveza objavljivanja godišnjih izveštaja o učinku po ovom pitanju 2013.

Ostavite komentar