PREDLOG ZAKONA
O IZMENAMA ZAKONA O JAVNIM PUTEVIMA
Član 1.
U Zakonu o javnim putevima („Službeni glasnik RS”, br. 101/05 i 123/07), član 16. menja se i glasi:
„Član 16.
Finansiranje izgradnje i rekonstrukcije, održavanja i zaštite javnog puta obezbeđuje se iz:
naknada za upotrebu javnog puta;
budžeta Republike Srbije;
finansijskih kredita;
ulaganja domaćih i stranih lica i
drugih izvora u skladu sa zakonom.”
Član 2.
Član 19. briše se.
Član 3.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
O B R A Z L O Ž E NJ E
I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. tačka 6. Ustava Republike Srbije kojim je, pored ostalog, propisano da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje sistem obavljanja pojedinih privrednih i drugih delatnosti.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Navedeno zakonsko rešenje podrazumeva da prihodi po osnovu akciza na derivate nafte i tečnog naftnog gasa, kao javni prihod, u celini postanu prihod budžeta Republike Srbije, što se smatra celishodnijim rešenjem.
Naime, u članu 16. tačka 2) Zakona o javnim putevima propisano je da se finansiranje održavanja i zaštite državnog puta obezbeđuje iz naknade za održavanje državnog puta od akcize na derivate nafte i tečnog naftnog gasa u visini od:
(1) u periodu od 1. januara 2008. godine do 31. decembra 2008. godine 15,0%, (2) u periodu od 1. januara 2009. godine 20,0%;
Sredstva namenjena finansiranju održavanja i zaštite državnih puteva, a što su poslovi JP „Putevi Srbije”, opredeljivaće se u potrebnom iznosu godišnjim zakonom o budžetu Republike Srbije, tako da poslovi održavanja i zaštite državnih puteva neće biti ugroženi.
Navedeno rešenje doprinosi i transparentnosti u trošenju javnih sredstava. Sredstva za ove namene (održavanje i zaštita državnih puteva) će se opredeljivati zakonom o budžetu, koji usvaja Narodna skupština, čime se na transparentan način raspravlja i odlučuje o visini sredstava potrebnih za održavanje i zaštitu državnih puteva.
III. OBJAŠNJENJE POJEDINAČNIH REŠENJA U ZAKONU
Članom 1. predviđeno je da će se finansiranje izgradnje i rekonstrukcije, održavanja i zaštite javnog puta obezbeđivati iz naknade za upotrebu javnog puta, budžeta Republike Srbije, finansijskih kredita, ulaganja domaćih i stranih lica i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
Članom 2. predviđeno je da se član 19. Zakona o javnim putevima briše.
Članom 3. uređuje se stupanje na snagu ovog zakona.
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA
SPROVOĐENJE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti dodatna sredstva u budžetu Republike Srbije.
V. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Shodno članu 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS”, br. 52/10 i 13/11) predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku, iz razloga što bi njegovo nedonošenje moglo da prouzrokuje štetne posledice po rad organa i organizacija.
Naime, neophodno je da, iz razloga planiranja prihoda i rashoda Republike Srbije u budžetu Republike Srbije za 2012. godinu, prihodi po osnovu akciza na derivate nafte i tečnog naftnog gasa, kao javni prihod, u celini postanu prihod budžeta Republike Srbije.
VI. ANALIZA EFEKATA ZAKONA
Na koga će i kako će najverovatnije uticati rešenja u zakonu
Primena Predloga zakona o izmenama Zakona o javnim putevima uticaće da prihodi budžeta Republike Srbije po osnovu akciza na derivate nafte i tečni naftni gas budu veći za 18,6 milijardi dinara.
Naime, ukupna projekcija akciza na derivate nafte i tečni naftni gas za 2012. godinu je 93,1 milijardi dinara, dok je rešenje propisano u važećem Zakonu o javnim putevima podrazumevalo da 20% ovih prihoda, tj. 18,6 milijardi dinara, pripada JP „Putevi Srbije” za namene održavanja i zaštite državnih puteva.
Izmenama Zakona o javnim putevima ukupni prihodi po osnovu akcize na derivate nafte i tečni naftni gas pripadaju budžetu Republike Srbije.
Budžet Republike Srbije će sredstva u visini od 10% prihoda od akcize na derivate nafte i tečnog naftnog gasa, odnosno 9,3 milijardi dinara transferisati (u vidu subvencija) JP „Putevi Srbije” za održavanje i zaštitu državnih puteva.
Kakve troškove će primena zakona stvoriti građanima i privredi
(naročito malim i srednjim preduzećima)
Primena ovog zakona neće stvoriti građanima i privredi troškove.
Da li zakon podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu
i tržišnu konkurenciju
Predlog zakon o izmenama Zakona o javnim putevima ne podstiče stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišnu konkurenciju.
Da li su zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o zakonu
Zainteresovane strane nisu imale priliku da se izjasne o navedenom zakonu imajući u vidu hitnost donošenja ovog zakona. Nedonošenje ovog zakona moglo bi da prouzrokuje štetne posledice po rad organa i organizacija. Naime, neophodno je da, iz razloga planiranja prihoda i rashoda Republike Srbije u budžetu Republike Srbije za 2012. godinu, prihodi po osnovu akciza na derivate nafte i tečnog naftnog gasa, kao javni prihod, u celini postanu prihod budžeta Republike Srbije.
Koje će se mere tokom primene zakona preduzeti da bi se ostvarilo ono što se donošenjem zakona namerava
Nije potrebno preduzimati mere tokom primene Predloga zakona o izmenama Zakona o javnim putevima.
VII. PREGLED ODREDABA ZAKONA KOJE SE MENJAJU
Član 16.
Finansiranje izgradnje i rekonstrukcije, održavanja i zaštite javnog puta obezbeđuje se iz:
naknada za upotrebu javnog puta;
naknade za održavanje državnog puta od akcize na derivate nafte i tečnog naftnog gasa u visini od:
u periodu od 1. januara 2008. godine do 31. decembra 2008. godine 15,0%
u periodu od 1. januara 2009. godine 20,0%
finansijskih kredita;
ulaganja domaćih i stranih lica;
budžeta Republike Srbije i
drugih izvora u skladu sa zakonom.
ČLAN 16.
FINANSIRANJE IZGRADNJE I REKONSTRUKCIJE, ODRŽAVANJA I ZAŠTITE JAVNOG PUTA OBEZBEĐUJE SE IZ:
1) NAKNADA ZA UPOTREBU JAVNOG PUTA;
BUDŽETA REPUBLIKE SRBIJE;
FINANSIJSKIH KREDITA;
ULAGANJA DOMAĆIH I STRANIH LICA I
DRUGIH IZVORA U SKLADU SA ZAKONOM.”
Član 19.
Sredstva iz člana 16. Tačka 2) ovog zakona evidentiraju se na posebnom računu Trezora Republike Srbije.
Ministarstvo prenosi sredstva iz stava 1. Ovog člana na račun Javnog preduzeća koje ta sredstva koristi za održavanje i zaštitu državnih puteva.
IZJAVA O USKLAĐENOSTI PROPISA SA PROPISIMA EVROPSKE UNIJE
Ovlašćeni predlagač propisa: Vlada
Obrađivač: MINISTARSTVO ZA INFRASTRUKTURU I ENERGETIKU
Naziv propisa
PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA ZAKONA O JAVNIM PUTEVIMA
DRAFT LAW ON AMENDING THE LAW ON PUBLIC ROADS
3. Usklađenost propisa sa odredbama Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i njihovih država članica, sa jedne strane, i Republike Srbije sa druge strane („Službeni glasnik RS”, broj 83/08) (u daljem tekstu: Sporazum), odnosno sa odredbama Prelaznog sporazuma o trgovini i trgovinskim pitanjima između Evropske zajednice, sa jedne strane, i Republike Srbije, sa druge strane („Službeni glasnik RS”, broj 83/08) (u daljem tekstu: Prelazni sporazum):
a) Odredba Sporazuma i Prelaznog sporazuma koja se odnose na normativnu saržinu propisa
Nema
b) Prelazni rok za usklađivanje zakonodavstva prema odredbama Sporazuma i Prelaznog sporazuma
Nema
v) Ocena ispunjenosti obaveze koje proizlaze iz navedene odredbe Sporazuma i Prelaznog sporazuma
Nema
g) Razlozi za delimično ispunjavanje, odnosno neispunjavanje obaveza koje proizlaze iz navedene odredbe Sporazuma i Prelaznog sporazuma
Nema
d) Veza sa Nacionalnim programom za integraciju Republike Srbije u Evropsku uniju
Nema
4. Usklađenost propisa sa propisima Evropske unije
a) Navođenje primarnih izvora prava EU i usklađenost sa njima – Nema
b) Navođenje sekundarnih izvora prava EU i usklađenost sa njima – Nema
v) Navođenje ostalih izvora prava EU i usklađenst sa njima – Nema
g) Razlozi za delimičnu usklađenost, odnosno neusklađenost – Nema
d) Rok u kojem je predviđeno postizanje potpune usklađenosti propisa sa propisima Evropske unije – Nema
5. Ukoliko ne postoje odgovarajući propisi Evropske unije sa kojima je potrebno obezbediti usklađenost treba konstatovati tu činjenicu. U ovom slučaju nije potrebno popunjavati Tabelu usklađenosti propisa.
Ne postoje odgovarajući propisi Evropske unije sa kojima je potrebno obezbediti usklađenost.
6. Da li su prethodno navedeni izvori prava EU prevedeni na srpski jezik?
Ne
7. Da li je propis preveden na neki službeni jezik EU?
Ne
8. Učešće konsultanata u izradi propisa i njihovo mišljenje o usklađenosti.
U izradi Predloga zakona nisu učestvovali konsultanti.