Na osnovu člana 43. stav 3. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05 – ispravka, 101/07 i 65/08),
Vlada donosi
Z A K Lj U Č A K
1. Usvaja se Akcioni plan za sprovođenje Strategije za unapređivanje položaja Roma u Republici Srbiji, koji je sastavni deo ovog zaključka.
2. Ovaj zaključak objaviti u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
05 Broj: 90-2045/2009-6
U Beogradu, 2. jula 2009. godine
POTPREDSEDNIK
AKCIONI PLAN
za sprovođenje Strategije za unapređivanje položaja Roma
u Republici Srbiji
Akcioni plan za sprovođenje Strategije za unapređivanje položaja Roma u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Akcioni plan) donosi se na osnovu Strategije za unapređivanje položaja Roma u Republici Srbiji (u daljem tekstu : Strategija), koju je Vlada usvojila na sednici održanoj 9. aprila 2009. godine, i koja je zatim objavljena u („Službenom glasniku RS, broj 27/09).
Akcioni plan se odnosi na period od 2009. do 2011. godine.
Akcioni plan se donosi u cilju sprovođenja Strategije i njime se utvrđuju:
mere, odnosno aktivnosti za sprovođenje Strategije;
institucije nadležne za sprovođenje mera, odnosno aktivnosti;
rokovi za sprovođenje mera, odnosno aktivnosti;
ukupni troškovi za sprovođenja mera, odnosno aktivnosti i izvori finansiranja.
1) Merama, odnosno aktivnostima koje su definisane u Akcionom planu operacionalizuju se preporuke i prioriteti predviđeni Strategijom, koji se odnose na unapređivanje položaja Roma u sledećim oblastima: obrazovanja, zdravstvene zaštite, zapošljavanja, obezbeđivanja odgovarajućih uslova stanovanja, izdavanja ličnih dokumenata, socijalnog osiguranja i socijalne zaštite, rodne ravnopravnosti, zabrane diskriminacije, informisanja, kulture, položaja interno raseljenih licai povratnika po osnovu Sporazuma o readmisiji.
2) Za svaku meru, odnosno aktivnost definisane su institucije nadležne za njihovo sprovođenje, kao i partneri. Međusobna povezanost oblasti koje pokrivaju Strategija i Akcioni plan zahtevaju koordiniranu aktivnost i saradnju svih institucija kako na nivou Republike Srbije, tako i na nivou autonomnih pokrajina odnosno jedinica lokalne samouprave.
3) Za većinu mera, odnosno aktivnosti, zbog svoje složenosti, predviđeno je trajanje od 2009. do 2011. godine, odnosno za period na koji se donosi ovaj akcioni plan.
4) Sredstva za realizaciju mera i aktivnosti predviđenih ovim akcionim planom biće obezbeđena iz budžeta Republike Srbije, AP Vojvodine i jedinica lokalnih samouprava, kao i od donatora, privrednih subjekata i međunarodnih organizacija.
Za realizaciju mera Akcionog plana za 2009. godinu iz budžeta Republike Srbije za 2009. godinu, na osnovu Zakona, a posle rebalansa budžeta, obezbeđena su sredstva u iznosu od 525.853.913 dinara.
Za 2010. i 2011. godinu, za realizaciju predviđenih mera, odnosno aktivnosti predviđeno je izdvajanje 1.063.707.826,00 dinara.
Obrazovanje
Ministarstvo prosvete obezbedilo je sredstva za aktivnosti koje će biti realizovane u 2009. godini, u iznosu od 44.498.000 dinara, za realizaciju sledećih programa:
Unapređenje i nadzor u oblasti obrazovanja 2.220.000
Četvoročasovni pripremni predškolski program 20.000.000
Stručno usavršavanje zaposlenih u predškolskim ustanovama 370.000
Realizacija delatnosti osnovnog obrazovanja 1.258.000
Stručno usavršavnje zaposlenih u osnovnim školama 370.000
Stručno usavršavanje zaposlenih u srednjem obrazovanju 740.000
Realizacija delatnosti visokog obrazovanja 740.000
Individualna pomoć učenicima 5.200.000
Individualna pomoć studentima 13.600.000
Sredstva za Unapređenje i nadzor u oblasti obrazovanja će biti korišćena za angažovanje romskih asistenata, koji imaju ulogu da u školama nadgledaju rad sa decom koja su uključena u program obrazovanja i podrazumeva saradnju između škole, roditelja i romskih organizacija. Ova sredstva obuhvataju i obuku vaspitačkog i nastavnog kadra, implementaciju specifičnih obrazovnih programa usklađenih sa obrazovnim potrebama romske dece, usavršavanje postojećih obrazovnih programa, primenu interaktivnih metoda podučavanja i učenja,kao i individualizaciju obrazovnog procesa i saradnju sa porodicom i romskom zajednicom.
Sredstva za pripremni predškolski program deo su jedinstvenog sistema obrazovanja Republike Srbije. Program predviđa podršku uključivanju dece u predškolske programe i obezbeđenje pomoći u učenju učenicima koji imaju slabije rezultate.
Stručno usavršavnje zaposlenih u predškolskim ustanovama, u osnovnim školama i srednjem obrazovanju treba da omogući nastavnom kadru da savlada znanja i veštine kojima će moći da postignu bolje rezultate u obrazovnom procesu Roma.
Realizacija delatnosti osnovnog obrazovanja je program koji treba da bude realizovan u osnovnim školama, uključuje nabavku učila i obezbeđuje kontinuirano praćenje razvoja dece i pomoć u profesionalnoj orijentaciji.
Individulana pomoć učenicima (srednje obrazovanje) odnosi se na pomoć u ishrani i smeštaju u učeničke domove,kao i dodeljivanje stipendija učenicima romske nacionalnosti.
Individualna pomoć studentima odnosi se na dodelu stipendija studentima romske nacionalnosti i smeštaja (pomoć u ishrani i stanovanju) u studentskim domovima.
Obezbeđena su i donatorska sredstva.
Uslovi stanovanja
Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja zajedno sa Ministarstvom za ljudska i manjinska prava realizuje deo Akcionog plana stanovanja, koji se odnosi na regulisanje imovinsko-pravnog statusa stambenih objekata u romskim naseljima, u čemu su najvažniji sledeći poslovi:
izrada odgovarajuće planske (urbanističke) dokumentacije;
regulisanje imovinsko-pravnog statusa stanbenih objekata.
Cilj je da se poboljšaju uslovi života i stanovanja za delove jedinica lokalnih samouprava na kojima se nalaze romska naselja. Na osnovu već započetih aktivnosti u prethodnoj godini i preuzetih obaveza u ovoj oblasti, za 2009. godinu obebzeđena su sredstva u iznosu od 14.000.000 miliona dinara.
Zapošljavanje
Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja obezbedilo je sredstva za mere zapošljavanja Roma u okviru ukupno planiranih sredstava koja se prenose Nacionalnoj službi zapošljavanja za aktivne mere zapošljavanja. Realizacija Programa aktivne politike zapošljavanja Roma podrazumeva realizaciju programa dodatnog obrazovanja i obuke (pripravnici, volonteri, prekvalifikacija i dr.), što je u sklopu Programa za sticanje prve kvalifikacije za lica bez osnovnog obrazovanja i stručnih kvalifikacija i Programa prekvalifikacije i dokvalifikacije. Subvencije za samozapošljavanje obuhvataju dodelu subvencija nezaposlenim licima za samozapošljavanje i otpočinjanje sopstvenog biznisa. Subvencije za otvaranje i opremanje novih radnih mesta ostvariće se dodelom jednokratnih subvencija poslodavcima za otvaranje novih radnih mesta i podsticanje zapošljavanja rizičnih grupa. Javni radovi podrazumevaju angažovanje nezaposlenih lica na određeno vreme u javnim radovima. Za podsticanje zapošljavanja Roma za 2009. godinu obezbeđena su sredstva u iznosu od 255.000.000 dinara, i to za:
Dodatno obrazovanje i obuku za oko 1000 lica 65.000.000
Subvencije za samozapošljavanje za oko 500 lica 65.000.000
Subvencije za otvaranje i opremanje novih radnih mesta
za oko 500 lica 75.000.000
Javni radovi za oko 500 lica 50.000.000
Raseljena lica
Komesarijat za izbeglice zbrinjava u kolektivne centre izbeglice i interno raseljena lica, među kojima je veliki broj Roma. Iako se ne vodi posebna evidencija o nacionalnoj pripadnosti lica koja se smeštaju u kolektivne centre, procenjuje se da je od ukupno 6.370 lica koja su smeštena u kolektivne centre,1200 lica romske nacionalnosti, što je približno 20%. U 2009. godini finansiranje će obuhvatiti usluge smeštaja, ishrane i grejanja izbeglih i raseljenih Roma u visini od 150.000.000 dinara.
Povratak po osnovu sporazuma o readmisiji
U okviru ukupno planiranih sredstava, za unapređenje položaja Roma planirana su kod nadležnih ministarstava i početna sredstva za readmisiju. Imajući u vidu da u narednom periodu ovom problemu treba posvetiti posebnu pažnju, kako u okviru novih mera za prihvatanje ovih lica, tako i u okviru dogovora sa zemljama iz kojih se vraćaju lica u pogledu pomoći i drugih pogodnosti koje treba da ostvare povratnici, verovatno će sredstva za ove potrebe biti veća i u budžetu Republike Srbije.
Lični dokumenti
Ministarstvo unutrašnjih poslova je obezbedilo sredstva za poslove ličnih dokumenata i readmisije u okviru sredstava za redovnu delatnost tog ministarstva i nisu posebno alocirana za Rome.
Socijalno osiguranje i socijalna zaštita
Ministarstvo rada i socijalne politike razvija posebne preventivne programe podrške romskim porodicama, pre svega ženama i deci.
Za unapređenje položaja Roma obezbeđena su sredstva u iznosu od 7.000.000 dinara i to :
Transferi ostalim nivoima vlasti 5.000.000
Donacije nevladinim organizacijama 2.000.000
Ministarstvo za Kosovo i Metohiju
Procenjuje se na osnovu dosadašnje dinamike, da će oko 10% od ukupno obezbeđenih sredstava u budžetu za pomoć porodicama povratnika, porodicama kidnapovanih i nestalih lica i za jednokratne novčane pomoći stanovništvu na Kosovu i Metohiji, Romima biti dodeljeno 2.500.000 dinara. Računa se i na donatorska sredstva za povratak i zbrinjavanje romskih porodica.
Zdravstvena zaštita
Ministarstvo zdravlja, na Glavnom programu-1802-Preventivna zdravstvena zaštita, na Programu 01802-08 “Unapređenje zdravlja posebnih grupacija stanovništva“, Projekat 01 „Implementacija plana o zdravstvenoj zaštiti Roma“, obezbeđen je iznos od 18.5000.000 dinara za potrebe romskih medijatora i druge programe iz Akcionog plana. Obezbeđena su i donatorska sredstva.
Položaj žena
Sredstva za sprovođenje Akcionog plana obezbeđena su u okviru ukupnih sredstava za unapređivanje položaja Roma, kod Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja, Ministarstva rada i socijalne politike, Ministarstva zdravlja, Ministarstva kulture i drugih ministarstava nadležnih za sprovođenje i praćenje ove aktivnosti.
Informisanje
Ministarstvo kulture za 2009. godinu obezbedilo je sredstva za unapređivanje informisanja u iznosu od 12.155.913 dinara i to:
za programske sadržaje medija značajnih za unapređenje informisanja na romskom jeziku i informisanja romske populacije, kao i jačanje potencijala romskih medija 5.000.000
za projekte u cilju profesionalizacije u oblasti informisanja 2.436.000
za izdavanje mesečnog lista na romskom jeziku «Romano Nevipe» na godišnjem nivou 4.719.913
Kultura
Ministarstvo kulture u budžetu za 2009. godinu na ekonomskoj klasifikaciji 424- Specijalizovane usluge- za unapređenje kulturnog stvaralaštva Roma, opredelilo je sredstva zbirno izdvojena za realizaciju redovnog Konkursa za stvaralaštvo nacionalnih manjina.
Političko učešće i predstavljanje
Sredstva za ove aktivnosi nisu posebno planirana u okviru budžeta Republike Srbije.
Diskriminacija
Ministarstvo za ljudska i manjinska prava obezbedilo je sredstva za 2009. godinu za aktivnosti predsedavanja Srbije „Dekadom inkluzije Roma 2005-2015“, kao i za sprovođenje mera iz akcionog plana u oblastima stanovanja i obrazovanja u ukupnom iznosu od 22.200.000 dinara. Obezbeđena su i na donatorska sredstva.
Skraćenice:
AP Akcioni plan
APV Autonomna pokrajina Vojvodina
VŠ Više i visokoškolsko obrazovanje
CPM Centar za prava manjina
DZ Domovi zdravlja
Dev Info Tehnologija baze podataka za praćenje razvoja ljudskih resursa
EIS Jedinstvn informacioni sistem u obrazovanju
ZVKOV Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja
ZU Zdravstvene ustanove
ZUOV Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja
IK Institucije kulture
IOM Međuanrodna organizacija za migracije
INDOK Informaciono dokumentaciona služba
INS Inspekcijske i nadzorne službe
IPA Instrument pretpristupne pomoći (Pre Accession Instrument)
IRL Interno raseljena lica
JLS Jedinice lokalne samouprave
JMBG Jedinstveni matični broj građana
KiM Kosovo i Metohija
KPD Konvencija o pravima deteta
MIRS Komesarijat za izbeglice Republike Srbije
LPA Lokalni plan akcije
LD Liga za Dekadu
LDOLD Liga za Dekadu odbor za lična dokumenta
LDOO Liga za Dekadu odbor za obrazovanje
LZ Lokalna zajednica
MERR Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja
MZ Mesna zajednica
MK Ministarstvo kulture
MLjMP Ministarstvo za ljudska i manjinska prava
MŽSPP Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja
MOS Ministarstvo omladine i sporta
MP Ministarstvo prosvete
M pravde Ministarstvo pravde
MRSP Ministarstvo rada i socijalne politike
MUP Ministarstvo unutrašnjih poslova
MF Ministarstvo finansija
NZS Nacionalna služba za zapošljavanje
NIS nadzorne i inspekcijske službe
NPA Nacionalni plan akcije
NPS Nacionalni prosvetni savet
NS Narodna skupština
NSM Nacionalna strategija za mlade
NSRNM Nacionalni savet romske nacionalne manjine
NUNS Nezavisno udruženje novinara Srbije
OEBS Organizacija za evropsku bezbednost i saradnju
OO Obrazovanje odraslih
OU Obrazovne ustanove
OŠ Osnovnoškolsko obrazovanje
PKF Pedagoški kolegijum fakulteta
PU Predškolske ustanove
RA Romski asistenti
RAR Republička agencija za reciklažu
RZZO Republički zavod za zdravstveno osiguranje
RGZ Republički geodetski zavod
RPK Regionalna privredna komora
RK Romski koordinatori
RRA Republička radio-difuzna agencija
RS Republike Srbije
RTS Radio televizija Srbija
RUG Romska UG
SI Stručne institucije
SE Savet Evrope
SoR Sporazum o readmisiji
SZO Svetska zdravstvena organizacija
SPN Stručno-pedagoški nadzor
SSS Strategija za smanjenje siromaštva
SUPRSDR Savet za unapređenje položaja Roma i sprovođenje Dekade Roma
SU Strukovna udruženja
SŠ Srednješkolsko obrazovanje
UG Udruženja građana
UNDP United Nations Development Programme, Razvojni program UN
UNICEF United Nations International Chidren Fund- Međunarodni fond za decu Ujedinjenih nacija
UNS Udruženje novinara Srbije
UNFPA United Nations Population Fund Populacioni fond Ujedinjenih nacija
UNHABITAT United Nations Human Settlements Programme
Program za stanovanje Ujedinjenih nacija
UNHCR United Nations High Commissioner for Refugees- Visoki komesarijat Ujedinjenih nacija za izbeglice
CSR Centar za socijalni rad
CUPS Centar za unapređivanje pravnih studija
ŠOO Škole za obrazovanje odraslih
ŠRP Škoslko razvojno planiranje
ŠU Školske uprave
II. MERE I AKTIVNOSTI ZA SPROVOĐENjE STRATEGIJE
1. OBRAZOVANjE Cilj Cilj Cilj Cilj Cilj Cilj Cilj Cilj Cilj Cilj Cilj Cilj
Cilj |Mere i aktivnposti |Indikatori |Nosioci |Monitoring |Podaci |Veze |Vreme | | | | |Nadležne institucije |Partneri | | | | | |13.1.Podizanje svesti o problemu diskirminacije i postupanje u slučajevima diskriminacije |13.1.1.Kampanje protiv diskriminacije |Broj sprovedenih kmapanja.
Broj obuhvaćene ciljne grupe.
Broj štampanog i distribuiranog materijala.
Procena uspešnosti kampanja.
Promena stavova građana. |Vlada
Nadležna ministarstva
JLS |NSRNM
MLjMP
UG
|LD
MO
|Izveštaji :SE Evropska komisija UNHCR Praksis UNICEF CPM Grupa 484
Analize javnog mnjenja |Obrazovanje
Zapošljavanje
Stanovanje
Zdravlje
Socijalna zaštita
Kultura
Mediji i informisanje |2009 –
2011. | | |13.1.2.Kampanja u vezi sa pravnim lekovima u slučajevima kršenja prava | | | | | | | | |13.2.Podizanje specijalističkih znanja o međunarodnim standardima i unutrašnjim propisima |13.2.1.Organizovanje specijalisitčkih obuka za pripadnike policije, pravosuđa i jedinica lokalne samouprave |Broj uspešno realizovanih obuka.
Broj učesnika i učesnica.
Procene uspešnosti realizovanih obuka. |MLjMP
|MUP
MO
NSRNM |LD
UG |Podaci MLjMP |Ljudska prava |2009 –
2011. | |13.3. Zapošljavanje većeg broja Roma u policiji pravosuđu i JLS |13.3.1.Sprovođenje mera afirmativne akcije pri zapošljavanju |Broj zaposlenih Roma u policiji, pravosuđu i jedinicama lokalne samouprave.
|MLjMP
MO
NSRNM |LD
UG
|Uporedna analiza RZS |Zapošljavanje |2009 –
2011. | |13.4.
Podržavati organizacije koje pružaju pravnu pomoć žrtvama diskriminacije |13.4.1.Donacije udruženjma građana koja zastupaju žrtve diskrimiancije |Visina dodeljenih novčanih sredsava.
Broj sprovedenih projekata.
Broj uključenih UG. |Nadležna ministarstva |MO
UG |NSRNM
LD | | | | | |13.4.2.Uključivanje UG u akvitnosti institucija | | | | | | | | |13.5.Praćenje implementacije Zakona protiv diskriminacije |13.5.1.Saradnja sa Poverenikom |Broj sudskih postupaka pokrenutih na osnovu ovog zakona. Broj odluka donetih od strane Poverenika.
Broj uključenih UG. |M pravde |MLjMP
MO
NSRNM |CPM
CUPS
| | | | | |13.5.2.Saradnja sa UG | | | | | | | | |13.5. Usvajanje i implementacija Zakona o ravnopravnosti polova |13.5.1.Praćenje realizacije ovog zakona na nacionalnom i lokalnom nivou. |Broj sudskih postupaka pokrenutih na osnovu ovog zakona.
Broj donešenih presuda u korist tužiteljica.
Broj uključenih UG.
Broj uključenih ženskih UG |M pravde |MLjMP
MO
NSRNM |CPM
CUPS
SU | | | | | |13.5.2. Saradnja sa udruženjima građana. | | | | | | | | |