Obrazloženje

O B R A Z L O Ž E Nj E

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 92. stav 1. i članu 97. tačka 15. Ustava Republike Srbije, kojima je utvrđeno da Republika Srbija, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave imaju budžete u kojima moraju biti prikazani svi prihodi i rashodi kojima se finansiraju njihove nadležnosti i da Republika Srbija, između ostalog, uređuje i obezbeđuje finansiranje ostvarivanja prava i dužnosti Republike Srbije, utvrđenih Ustavom i zakonom.

Članom 99. stav 1. tačka 11. Ustava Republike Srbije utvrđeno je da Narodna skupština usvaja budžet, na predlog Vlade.

II. OBRAZLOŽENjE PREDLOGA POTREBNIH SREDSTAVA

PO KORISNICIMA (RASHODI)

Makroekonomski okvir za sprovođenje fiskalne politike

Budžet Republike Srbije za 2007. godinu zasniva se na ostvarenim makroekonomskim i fiskalnim rezultatima u 2006. godini i u proteklom delu 2007. godine, na predviđenom kretanju privredne aktivnosti i planiranoj fiskalnoj politici u drugoj polovini 2007. godine. Osnovni ciljevi ekonomske politike u 2007. godini, kao i narednom srednjoročnom periodu su:

– makroekonomska stabilnost;

– dinamičan privredni rast;

– rast zaposlenosti i standarda građana.

Makroekonomska kretanja, u proteklom periodu 2007. godine, obeležena su niskom inflacijom, visokim rastom privredne aktivnosti, izvoza, uvoza i prosečnih zarada. Ostvarena makroekonomska kretanja u proteklom periodu mogu se oceniti kao povoljna, izuzev visokog rasta spoljnotrgovinskog deficita. Rast spoljnotrgovinskog deficita, tokom prva četiri meseca 2007. godine, generisan je fiskalnom ekspanzijom, u četvrtom kvartalu 2006. godine, a potom i ubrzanim rastom zarada, predvođenih rastom zarada u javnom sektoru (prvenstveno javnim preduzećima). Rast domaćih i stranih kredita od početka 2007. godine dodatno je doprineo povećanju domaće tražnje i spoljnotrgovinskom deficitu.

Prema preliminarnim podacima Republičkog zavoda za statistiku realni rast bruto domaćeg proizvoda (u daljem tekstu: BDP) u prvom kvartalu 2007. godine procenjuje se na oko 7%, u odnosu na prvi kvartal 2006. godine. Kretanja ostalih makroekonomskih indikatora, za prva četiri meseca 2007. godine data su u tabeli 1.

Tabela 1. Ekonomski indikatori u prva četiri meseca 2007. godine

Stope rasta I-IV 2007.I-IV 2006. Inflacija, maj 2007/decembar 2006.- bazna inflacija 3,60,3 Međugodišnja inflacija, maj – maj- bazna inflacija 4,42,8 Industrijska proizvodnja 5,3 – od toga prerađivačka industrija 8,6 Realni promet u trgovini na malo 30,8 Turizam, noćenja 18,0 Izvoz robe, izražen u USD 48,1 Uvoz robe, izražen u USD 43,8 Spoljnotrgovinski deficit, izražen u USD 40,1 Prosečne neto zarade, ukupno, realni rast 24,1 Broj zaposlenih, ukupno (januar-mart 2007/januar-mart 2006.) -1,7 Neto priliv stranih direktnih investicija, u mil. USD (I-III 2007.) 873 Prihodi od privatizacije, u mil. EUR, (I-IV 2007.) 220,4 Devizne rezerve Narodne banke Srbije, u mil. USD kraj aprila 12.906,2 Devizna štednja stanovništva, u mil. EUR, kraj aprila 3.809

Izvor: Republički zavod za statistiku i Narodna banka Srbije

U drugoj polovini 2007. godine očekuje se nastavak pozitivnih makroekonomskih tendencija: visok rast BDP, niska inflacija i značajan rast investicija.

Procena realnog rasta BDP u 2007. godini iznosi 5,9%, a rast cena na malo 6,5%. U skladu sa ovim osnovnim makroekonomskim parametrima projektovani su prihodi i rashodi budžeta Republike Srbije za 2007. godinu.

Ostvarivanju projektovane stope rasta BDP, u 2007. godini, najveći doprinos daće rast izvoza i realni rast investicija. Posmatrano po sektorima privrede očekuje se značajan doprinos industrije i usluga rastu BDP.

U Tabeli 2. data je projekcija ostalih makroekonomskih pokazatelja.

Tabela 2. Projekcija osnovnih makroekonomskih pokazatelja za 2007. godinu

Bruto domaći proizvod, mlrd dinara 2.381,7 Realni rast BDP, u % 5,9 Rast izvoza, izražen u USD, u% 26,8 Rast uvoza, izražen u USD, u % 23,7 Deficit tekućeg računa, kao % BDP -11,4 Realni rast investicija, u % 21,5 Inflacija, kraj godine, u % 6,5 Zaposlenost, u % 1,0 Realni rast prosečne neto zarade, u % 13,6 Rast produktivnosti rada, u % 5,0

Izvor: Ministarstvo finansija

Dinamičan rast izvoza i uvoza, u odnosu na 2006. godinu, je nastavak trenda iz prethodne godine, uz snažan rast izvoza repromaterijala i finalnih proizvoda, kao i uvoza investicionih dobara.

Očekuje se snažan rast investicija u 2007. godini, kao i u prethodnoj godini, kao rezultat započetih investicionih ciklusa u privredi, realizacije projekata Nacionalnog investicionog plana i očekivanih stranih Greenfield investicija. Na osnovu rasta investicija u 2007. godini očekuje se rast zaposlenosti.

Projekcija inflacije u 2007. godini usklađena je sa ciljevima monetarne politike. Očekuje se stabilan kurs dinara prema stranim valutama, stabilizacija cena sirove nafte i kontrola rasta cena u javnom sektoru.

Za ostvarivanje navedenih projekcija neophodan je nastavak i ubrzanje sledećih mera ekonomske politike i strukturnih reformi:

– čvrsta fiskalna i monetarna politika;

– efikasnija kontrola plata u javnom sektoru, a naročito u javnim preduzećima;

– nastavak restrukturiranja i privatizacije (društvena preduzeća, banke, osiguravajuća društva);

– unapređenje regulative i restrukturiranje javnih preduzeća i njihova delimična privatizacija (EPS, NIS, lokalna javna preduzeća);

– jačanje finansijske discipline;

– razvoj tržišnih institucija i unapređenje antimonopolske politike.

Kratkoročni cilj navedenih mera je usklađivanje rasta domaće tražnje sa mogućnostima privrede Republike Srbije, dok su srednjoročni ciljevi uspostavljanje efikasne i konkurentne tržišne privrede i rast zaposlenosti. Smanjenje domaće tražnje je ključna mera za redukovanje spoljnotrgovinskog deficita, koji već duže vreme predstavlja najveću makroekonomsku neravnotežu u privredi Republike Srbije. Iz tog razloga redukcija domaće tražnje i smanjenje nezaposlenosti predstavljaju jedan od najvažnijih prioriteta fiskalne i monetarne politike.

Ukupna primanja i izdaci budžeta Republike Srbije za 2007. godinu, iskazani su u Tabeli 3.

Tabela 3. Primanja i izdaci budžeta Republike Srbije

PRIMANjA I IZDACI BUDžETA REPUBLIKE SRBIJE

Iznos u dinarima Primanja budžeta 581.841.505.769 Izdaci budžeta 595.517.786.100 Budžetski suficit/deficit -13.676.280.331

FINANSIRANjE BUDžETA REPUBLIKE SRBIJE

Iznos u dinarima Primanja od zaduživanja i prodaje finansijske imovine 64.625.160.331 Otplata glavnice i izdaci za nabavku finansijske imovine 50.948.880.000 Neto finansiranje 13.676.280.331

Budžetski deficit za 2007. godinu planira se u iznosu od 13.686,3 mil. dinara. Potrebna sredstva za finansiranje budžetskog deficita i izdataka po osnovu otplate duga i nabavke finansijske imovine iznose 64.635,2 mil. dinara obezbediće se iz privatizacionih primanja, kredita, donacija i prenetih sredstava iz prethodne godine.

Obrazloženje izdataka budžeta

Izdaci budžeta Republike Srbije utvrđeni su u sledećim iznosima:

  Ekonomska klasifikacija Iznos u dinarima UKUPNI IZDACI   595.517.786.100 1.Tekući rashodi 4 524.840.221.342 1.1. Rashodi za zaposlene 41 152.911.328.682 – Plate zaposlenih 411 120.994.646.387 – Doprinosi na teret poslodavca 412 23.628.183.485 – Ostali rashodi za zaposlene 413 do 417 8.288.498.810 1.2. Rashodi za kupovinu roba i usluga 42 42.918.663.683 1.3. Rashodi po osnovu otplate kamata 44 17.410.582.000 – Rashodi po osnovu otplate kamata na domaće kredite 441 3.305.661.000 – Rashodi po osnovu otplate kamata na strane kredite 442 12.857.185.000 – Otplata kamata po osnovu aktiviranih garancija 443 545.736.000 – Prateći troškovi zaduživanja 444 702.000.000 1.4. Subvencije 45 35.509.419.138 – Subvencije u privredi 3.221.600.000 – Subvencije u poljoprivredi 14.583.401.000 – Subvencije za železnicu 10.600.000.000 – Subvencije u oblasti turizma 1.952.968.000 – Subvencije za kulturu 551.000.000 – Ostale subvencije 4.600.450.138 1.5. Dotacije međunarodnim organizacijama 462 441.400.251 1.6. Transferi ostalim nivoima vlasti 463 55.795.336.318 – Transferi opštinama i gradovima 29.760.000.000 – Transferi za zaposlene u obrazovanju i kulturi na teritoriji APV   19.507.300.125 – Ostali transferi   6.528.036.193 1.7. Transferi organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja 464 147.388.941.664 – Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih   95.035.800.000 – Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje poljoprivrednika   17.265.000.000 – Nacionalna služba za zapošljavanje   13.699.000.000 – Fond za socijalno osiguranje vojnih osiguranika   17.468.000.000 – Rebulički zavod za zdravstveno osiguranje   3.100.000.000 – ostali transferi 821.141.664 1.8. Socijalna zaštita iz budžeta 47 61.644.076.887 – Tranzicioni fond 9.950.000.000 – Dečja zaštita 21.283.750.000 – Boračko – invalidska zaštita 13.202.831.000 – Socijalna zaštita 9.499.730.000 – Učenički standard 1.184.793.000 – Studentski standard 1.928.087.000 – Fond za mlade talente 150.000.000 – Sportske stipendije 387.000.000 – Izbegla i raseljena lica 810.500.000 – Ostala socijalna zaštita iz budžeta 3.247.385.887 1.9. Ostali tekući rashodi 48 i 49 10.820.472.719 2. Kapitalni izdaci 5 70.677.564.758 2.1. Kapitalni izdaci 51 do 54  26.286.218.758 2.2. Nacionalni investicioni plan 55 44.391.346.000

Uporedni pregled izdataka budžeta Republike Srbije za 2006. i 2007. godinu dat je u Tabeli 5.

Tabela 5. Uporedni pregled izdataka budžeta Republike Srbije za 2006. i 2007. godinu

Ekonomskaklasifi-kacija OPIS Izvršenje 2006. Predlog 2007. Indeks 1 2 3 4 5 41 RASHODI ZA ZAPOSLENE 125,171,576,656 152,911,328,682 122.2 42 KORIŠĆENjE USLUGA I ROBA 34,396,996,984 42,918,663,683 124.8 44 OTPLATA KAMATA I PRATEĆI TROŠKOVI ZADUŽIVANjA 19,284,355,744 17,410,582,000 90.3 45 SUBVENCIJE 30,852,196,759 35,509,419,138 115.1 46 DOTACIJE I TRANSFERI 164,981,170,406 203,625,678,233 123.4 47 SOCIJALNO OSIGURANjE I SOCIJALNA ZAŠTITA 52,988,129,412 61,644,076,887 116.3 48 OSTALI RASHODI 6,828,372,310 8,804,642,719 128.9 49 ADMINISTRATIVNI TRANSFERI IZ BUDžETA, OD DIREKTNIH BUDžETSKIH KORISNIKA INDIREKTNIM BUDžETSKIM KORISNICIMA ILI IZMEĐU BUDžETSKIH KORISNIKA NA ISTOM NIVOU I SREDSTVA REZERVE 2,015,830,000 51 OSNOVNA SREDSTVA 23,607,955,087 24,672,673,172 104.5 52 ZALIHE 372,097,820 1,392,045,586 374.1 54 PRIRODNA IMOVINA 221,500,000 55 NEFINANSIJSKA IMOVINA KOJA SE FINANSIRA IZ SREDSTAVA ZA REALIZACIJU NACIONALNOG INVESTICIONOG PLANA 9,139,070,421 44,391,346,000 61 OTPLATA GLAVNICE 31,306,642,437 41,160,930,000 131.5 62 NABAVKA FINANSIJSKE IMOVINE 6,039,050,720 9,787,950,000 162.1       UKUPNO: 504,967,614,756 646,466,666,100 128.0 II PRIHODI 499,106,046,069 581,841,505,769 116.6 III RASHODI 467,621,921,599 595,517,786,100 127.4 IV SUFICIT/DEFICIT 31,484,124,470 -13,676,280,331 -43.4

Zakon o budžetu Republike Srbije za 2007. godinu urađen je na osnovu jedinstvene ekonomske klasifikacije iskazivanja izdataka na trećem nivou subanalitike.

Ekonomska klasifikacija prihoda i primanja iskazuje prihode i primanja na osnovu propisa ili ugovora koji određuju izvore prihoda, odnosno primanja, a ekonomska klasifikacija rashoda i izdataka budžeta Republike Srbije iskazuje pojedinačno dobra i usluge i izvršena transferna plaćanja.

Struktura izdataka budžeta Republike Srbije za 2006. i 2007. godinu je sledeća:

Tabela 6. Struktura izdataka budžeta u 2006. i 2007. godini

Ekonomskaklasifi-kacija OPIS Izvršenje 2006. Strukturau % Predlog 2007. Strukturau % 1 2 3 5 4 6 41 RASHODI ZA ZAPOSLENE 125,171,576,656 24.79 152,911,328,682 23.65 411 Plate, dodaci i naknade zaposlenih (zarade) 96,868,847,448 19.18 120,994,646,387 18.72 412 Socijalni doprinosi na teret poslodavca 19,175,117,673 3.80 23,628,183,485 3.65 413 Naknade u naturi 467,063,916 0.09 524,058,243 0.08 414 Socijalna davanja zaposlenima 3,390,841,417 0.67 1,968,246,524 0.30 415 Naknade troškova za zaposlene 3,025,745,783 0.60 3,451,383,413 0.53 416 Nagrade zaposlenima i ostali posebni rashodi 2,104,878,461 0.42 2,134,810,631 0.33 417 Poslanički dodatak 139,081,958 0.03 210,000,000 0.03 42 KORIŠĆENjE USLUGA I ROBA 34,396,996,984 6.81 42,918,663,683 6.64 421 Stalni troškovi 8,473,710,069 1.68 9,936,380,237 1.54 422 Troškovi putovanja 3,070,627,411 0.61 3,586,517,445 0.55 423 Usluge po ugovoru 4,311,441,228 0.85 5,242,834,538 0.81 424 Specijalizovane usluge 8,481,199,720 1.68 10,975,766,129 1.70 425 Tekuće popravke i održavanje 2,926,737,277 0.58 3,831,905,077 0.59 426 Materijal 7,133,281,279 1.41 9,345,260,257 1.45 44 OTPLATA KAMATA I PRATEĆI TROŠKOVI ZADUŽIVANjA 19,284,355,744 3.82 17,410,582,000 2.69 441 Otplate domaćih kamata 2,316,037,097 0.46 3,305,661,000 0.51 442 Otplata stranih kamata 16,355,035,190 3.24 12,857,185,000 1.99 443 Otplata kamata po garancijama 207,471,409 0.04 545,736,000 0.08 444 Prateći troškovi zaduživanja 405,812,048 0.08 702,000,000 0.11 45 SUBVENCIJE 30,852,196,759 6.11 35,509,419,138 5.49 451 Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama 30,852,196,759 6.11 35,444,419,138 5.48 454 Subvencije privatnim preduzećima 65,000,000 0.01 46 DOTACIJE I TRANSFERI 164,981,170,406 32.67 203,625,678,233 31.50 462 Dotacije međunarodnim organizacijama 352,194,343 441,400,251 0.07 463 Transferi ostalim nivoima vlasti 36,002,105,660 7.13 55,795,336,318 8.63 464 Dotacije organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja 128,626,870,403 25.47 147,388,941,664 22.80 47 SOCIJALNO OSIGURANjE I SOCIJALNA ZAŠTITA 52,988,129,412 10.49 61,644,076,887 9.54 472 Naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta 52,988,129,412 10.49 61,644,076,887 9.54 48 OSTALI RASHODI 6,828,372,310 1.35 8,804,642,719 1.36 481 Dotacije nevladinim organizacijama 2,284,861,435 0.45 3,436,765,647 0.53 482 Porezi, obavezne takse i kazne 577,690,814 0.11 734,268,809 0.11 483 Novčane kazne i penali po rešenju sudova 598,162,319 0.12 1,347,553,263 0.21 484 Naknada štete za povrede ili štetu nastalu usled elementarnih nepogoda ili drugih prirodnih uzroka 510,000,000 0.10 260,000,000 0.04 485 Naknada štete za povrede ili štetu nanetu od strane državnih organa 2,857,657,741 0.57 3,026,055,000 0.47 49 ADMINISTRATIVNI TRANSFERI IZ BUDžETA, OD DIREKTNIH BUDžETSKIH KORISNIKA INDIREKTNIM BUDžETSKIM KORISNICIMA ILI IZMEĐU BUDžETSKIH KORISNIKA NA ISTOM NIVOU I SREDSTVA REZERVE 0.00 2,015,830,000 0.31 499 Sredstva rezerve 0.00 2,015,830,000 0.31 51 OSNOVNA SREDSTVA 23,607,955,087 4.68 24,672,673,172 3.82 511 Zgrade i građevinski objekti 12,402,065,626 2.46 13,438,246,935 2.08

1 2 3 5 4 6 512 Mašine i oprema 11,172,938,455 2.21 11,073,119,238 1.71 513 Ostale nekretnine i oprema 32,951,007 0.01 515 Nematerijalna imovina 0.00 161,307,000 0.02 52 ZALIHE 372,097,820 0.07 1,392,045,586 0.22 521 Robne rezerve 372,097,820 0.07 1,392,045,586 0.22 54 PRIRODNA IMOVINA 0.00 221,500,000 0.03 541 Zemljište 0.00 221,500,000 0.03 55 NEFINANSIJSKA IMOVINA KOJA SE FINANSIRA IZ SREDSTAVA ZA REALIZACIJU NACIONALNOG INVESTICIONOG PLANA 9,139,070,421 1.81 44,391,346,000 6.87 551 Nefinansijska imovina koja se finansira iz sredstava za realizaciju Nacionalnog investicionog plana 9,139,070,421 1.81 44,391,346,000 6.87 61 OTPLATA GLAVNICE 31,306,642,437 6.20 41,160,930,000 6.37 611 Otplata glavnice domaćim kreditorima 25,759,605,459 5.10 35,889,350,000 5.55 612 Otplata glavnice stranim kreditorima 5,056,658,952 1.00 4,712,670,000 0.73 613 Otplata glavnice po garancijama 490,378,026 0.10 558,910,000 0.09 62 NABAVKA FINANSIJSKE IMOVINE 6,039,050,720 1.20 9,787,950,000 1.51 621 Nabavka domaće finansijske imovine 6,039,050,720 1.20 9,787,950,000 1.51 UKUPNO: 504,967,614,756 100.00 646,466,666,100 100.00

1. Dotacije i transferi u strukturi ukupnih izdataka budžeta Republike Srbije za 2007. godinu učestvuju sa 31,5%, odnosno u ukupnom iznosu od 203.625,7 mil. dinara.

1) Dotacijeorganizacijama obaveznog socijalnog osiguranja imaju najveće učešće u strukturi ukupnih izdataka budžeta za 2007. godinu u iznosu od 22,8%.

Dotacije organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja utvrđene su u ukupnom iznosu od 147.388,9 mil. dinara. Od ovog iznosa na penzije vojnih osiguranika odnosi se 17.468,0 mil. dinara, a iznos od 129.099,8 mil. dinara odnosi se na organizacije obaveznog socijalnog osiguranja. Dotacije organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja veće su od onih prenetih iz budžeta Republike Srbije u 2006. godini za 7.118,1 mil. dinara. Ova sredstva odnose se na dotacije namenjene Republičkom fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih u iznosu od 95.035,7 mil. dinara, Republičkom fondu penzijskog i invalidskog osiguranja poljoprivrednika u iznosu od 17.265,0 mil. dinara, Nacionalnoj službi za zapošljavanje u iznosu od 13.699,1 mil. dinara i Republičkom zavodu za zdravstveno osiguranje 3.100,0 mil. dinara.

Sredstvima dotacije Republičkom fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih obezbeđuje se razlika nedostajućih sredstava za isplatu 12 penzija u toku 2007. godine. Dotacije iz budžeta u ukupnim primanjima Fonda učestvuju sa 34,1%. U 2007. godini usklađivanje penzija vrši se u procentu koji predstavlja zbir 75% rasta troškova života i 25% rasta zarada. Na taj način, penzije za period januar-mart 2007. godine povećane su za 5,83%, penzije za period april – septembar 2007. godine povećane su za 3,75%, dok će penzije za oktobar i novembar 2007. godine biti povećane za oko 4,4%, prema procenama rasta zarada i troškova života. Osim za isplatu penzija, transferi koji se obezbeđuju u budžetu Republike Srbije koriste se i za isplatu penzija po posebnim saveznim i republičkim propisima za prava koja su ostvarena pod povoljnijim uslovima (učesnici rata, radnici Ministarstva unutrašnjih poslova i dr.), kao i za pokriće razlike između najnižeg iznosa penzije utvrđene Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju u visini od 25% prosečne zarade zaposlenih na teritoriji Republike Srbije u prethodnoj godini i iznosa penzije koju bi osiguranik ostvario po opštim uslovima.

U ukupnim prihodima Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje poljoprivrednika prihodi od dotacija iz budžeta učestvuju sa 87,2%. Ovim prihodima se obezbeđuje redovnost u isplati penzija ove kategorije osiguranika, tako da će se u 2007. godini isplatiti penzije počev od drugog dela penzije za decembar 2006. godine, zaključno sa prvim delom penzije za decembar 2007. godine. Način usklađivanja penzija planiran je u procentima kao i kod penzionera kategorije zaposlenih. Planirana je i isplata 12 novčanih naknada za pomoć i negu i telesno oštećenje, koje će se usklađivati prema procentima za usklađivanje penzija. Najveći iznos dotacija koristiće se za obezbeđenje pokrića razlike između najnižeg iznosa penzija utvrđen Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju i iznosa penzije koja bi osiguraniku pripala bez njegove primene, za šta se sredstva, shodno ovom zakonu, obezbeđuju u budžetu Republike Srbije.

Nacionalna služba za zapošljavanje ukupnim prihodima od dotacija iz budžeta pokriva 50,2% ukupnih primanja. Ova sredstva najvećim delom koriste se za isplatu redovnih mesečnih novčanih naknada za slučaj nezaposlenosti i privremenih naknada lica sa teritorije Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija. U 2007. godini planirana je isplata 13 novčanih naknada za 80.000 korisnika novčane naknade, kao i 13 privremenih naknada za oko 23.000 korisnika. Ovim bi se izvršila isplata prava za period od avgusta 2006. godine zaključno sa isplatom za avgust 2007. godine. Kašnjenja u isplati ovih prava smanjila bi se na tri meseca.

Dotacijama iz budžeta Republike Srbije finansiraju se i mere aktivne politike zapošljavanja, kojima se obezbeđuju sredstva za isplatu prava nezaposlenim licima. Najveći deo odnosi se na sredstva koja se dodeljuju za programe samozapošljavanja, programe otpremninom do posla, programe obuke i prekvalifikacije i javne radove. Ova sredstva koriste se i za programe obuke i obrazovanja za aktivno traženje posla, promociju direktnog susreta ponude i tražnje, identifikovanje stvarnih radnih mesta, sajmove zapošljavanja i dr.

Sredstva dotacija za Republički zavod za zdravstveno osiguranje namenjena su za doprinose za zdravstvenu zaštitu osiguranika iz člana 22. Zakona o zdravstvenom osiguranju. Naime, ovim zakonom propisano je da određene grupe (deca do 15 godina, odnosno studenti do 26 godina života, žene u vezi sa planiranjem porodice, lica starija od 65 godina, osobe sa invaliditetom, lica u vezi sa lečenjem određenih zaraznih bolesti, materijalno neobezbeđena lica, nezaposlena lica, izbegla, odnosno prognana lica i dr. lica), koje ne ostvaruju prihod i time ne spadaju u grupu osiguranika koji doprinos za zdravstvenu zaštitu plaćaju po tom osnovu, stiču svojstvo osiguranika, s tim da je obaveza budžeta Republike Srbije da za njih obezbedi sredstva za uplatu doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje. Osnovica za uplatu ovih doprinosa čini najniža osnovica utvrđena u skladu sa zakonom kojim se uređuju doprinosi za obavezno socijalno osiguranje, odnosno 35% prosečne mesečne zarade u Republici isplaćene u prethodnom kvartalu.

U okviru sredstava dotacija organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja planirana su i sredstva za investicije i opremu u zdravstvenim ustanovama u iznosu od 821,1 mil. dinara, koja će se sa Razdela Ministarstva zdravlja prenositi zdravstvenim ustanovama.

2) Transferi ostalim nivoima vlasti predviđeni su u ukupnom iznosu od 55.795,3 mil. dinara i u strukturi ukupnih rashoda budžeta učestvuju sa 8,6%.

Transferi Autonomnoj pokrajini Vojvodina – Ustavom Republike Srbije regulisano je da budžet Autonomne Pokrajine Vojvodina iznosi najmanje 7% u odnosu na budžet Republike Srbije, s tim što se tri sedmine od budžeta Autonomne Pokrajine Vojvodina koristi za finansiranje kapitalnih rashoda.

Sredstva za pokriće izdataka budžeta Autonomne pokrajine Vojvodina obezbediće se iz dela prihoda od poreza na dohodak građana – poreza na zarade u visini od 18% od iznosa ostvarenog na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodina, dela prihoda od poreza na dobit preduzeća u visini od 42,7% od iznosa ostvarenog na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodina i ostalih prihoda ostvarenih na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodina.

Sredstva za rashode za zaposlene u obrazovanju na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodina obezbediće se iz budžeta Republike Srbije u skladu sa zakonom u iznosu od 18.809,7 mil. dinara, a za rashode za finansiranje dela programa u oblasti kulture sredstva u iznosu od 697,6 mil. dinara.

Preostali iznos sredstava, i to najmanje 7% budžeta Republike Srbije, a projektovanog Odlukom o budžetu Autonomne pokrajine Vojvodina za 2007. godinu, transferisaće se iz budžeta Republike Srbije budžetu Autonomne pokrajine Vojvodine.

Transferi ostalim nivoima vlasti (jedinicama lokalne samouprave) iznose 29.750,0 mil. dinara i utvrđeni su u skladu sa članom 37. Zakona o finansiranju lokalne samouprave („Službeni glasnik RS“, broj 62/06), odnosno u visini 1,7% ostvarenog BDP za 2005. godinu. Raspodelu transfera po svakoj jedinici lokalne samouprave, u skladu sa kriterijumima i prema metodologiji propisanoj Zakonom o finansiranju lokalne samouprave, izvršilo je Ministarstvo finansija, u saradnji sa Komisijom za finansiranje lokalne samouprave, koja je osnovana Zakonom o finansiranju lokalne samouprave. Međutim, u skladu sa članom 48. st. 3. i 5. Zakona o budžetskom sistemu, iz sredstava tekuće budžetske rezerve u periodu januar – jun 2007. godine opredeljena su sredstva u iznosu od 10,0 mil. dinara na ime učešća Republike Srbije u izvršavanju obaveza budžeta opštine Jagodina, a zbog smanjenog obima primanja opštine, tako da ukupni transferi jedinicama lokalne samouprave iznose 29.760,0 mil. dinara.

Pregled tako utvrđenih transfera po svakoj jedinici lokalne samouprave sadržan je u Memorandumu o budžetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2007. godinu, sa projekcijama za 2008. i 2009. godinu („Službeni glasnik RS“, broj 101/06). Jedna dvanaestina tih iznosa prenosiće se kao transfer jedinicama lokalne samouprave do 25. u mesecu za tekući mesec, kako je utvrđeno članom 48. Zakona o finansiranju lokalne samouprave.

Raspodelom transfera, prema Zakonu o finansiranju lokalne samouprave, smanjiće se postojeće razlike u visini sredstava između jedinica lokalne samouprave, tako da će se bitno poboljšati materijalni položaj fiskalno najsiromašnijih opština, kao i njihove mogućnosti da ubrzano investiraju u razvoj komunalne infrastrukture. Na ovaj način će se poboljšati uslovi za nove investicije i novo zapošljavanje u tim nerazvijenim sredinama, u kojima je inače ovaj problem najzastupljeniji.

Iznos transfera za 2007. godinu, u skladu sa članom 39. Zakona o finansiranju lokalne samouprave, kojim je regulisano da se jedinicama lokalne samouprave nadomešta deo izgubljenih prihoda nastao po osnovu promene republičkih poreskih propisa, koji nije nadomešten drugim prihodima, sadrži i deo kojim se jedinicama lokalne samouprave nadomešta srazmerni deo izgubljenih prihoda po osnovu smanjenja stope poreza na zarade sa 14% na 12% i uvođenja neoporezivog cenzusa (5.000 dinara).

Iznos transfera za 2007. godinu, izuzetno, sadrži i deo koji će jedinice lokalne samouprave koristiti za finansiranje novih nadležnosti (investicije i oprema u ustanove primarne zdravstvene zaštite i za rad poreske administracije). Razlog za to je izmena metodologije obračuna BDP, koja je za posledicu imala računovodstveno povećanje BDP. Naime, Republički zavod za statistiku sredinom septembra 2006. godine objavio je nove konačne iznose BDP za period 1997 – 2004. godine i nov procenjen iznos BDP za 2005. godinu, obračunate prema novoj metodologiji. Na ovaj način, iskazani su značajno veći iznosi od konačnih iznosa BDP sa kojima se računalo prilikom koncipiranja i donošenja Zakona o finansiranju lokalne samouprave i utvrđivanja stope učešća nenamenskog transfera u BDP. S obzirom da nije došlo do stvarnog povećanja BDP, već samo do računovodstvenog uvećanja BDP, koji ne proizvodi dodatno povećanje javnih prihoda, koji bi mogli da se dele između budžeta Republike Srbije i budžeta lokalnih samouprava, odgovarajuća stopa učešća transfera u novoiskazanom BDP, koja bi obezbedila, u momentu donošenja Zakona, usaglašeni iznos transfera, iznosila bi 1,58%, umesto 1,7%, tako da bi primenom te stope ukupan transfer za 2007. godinu iznosio 27,7 mlrd. dinara. Primenom procenta od 1,7% na bruto domaći proizvod, iskazan prema novoj metodologiji, godišnji iznos ukupnog nenamenskog transfera za 2007. godinu, umesto 27.700,0 mil. dinara, iznosi 29.760,0 mil. dinara, odnosno 2000,0 mil. dinara više, koje će, u skladu sa zaključkom Komisije za finansiranje lokalne samouprave, jedinice lokalne samouprave koristiti za finansiranje novih nadležnosti.

Ukupan iznos transfera (31.760,0 mil. dinara), planiran u okviru razdela Ministarstva finansija, pored transfera namenjenih jedinicama lokalne samouprave, sadrži i sredstva u iznosu od 2.000,0 mil. dinara namenjena za kapitalna ulaganja na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodina.

2.Rashodi za zaposlene za 2007. godinu iznose 152.911,3 mil. dinara i u strukturi ukupnih rashoda učestvuju sa 23,6%. Najveći deo ovih izdataka u iznosu od 144.622,8 mil. dinara odnosi se na plate zaposlenih (ekonomska klasifikacija 411 i 412), koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije.

Plate zaposlenih koje se obezbeđuju u budžetu Republike Srbije regulisane su Zakonom o platama u državnim organima i javnim službama („Službeni glasnik RS”, br. 34/01, 62/06-dr.zakon i 63/06-ispravka dr.zakona) i Zakonom o platama državnih službenika i nameštenika („Službeni glasnik RS”, br. 62/06, 63/06-ispravka i 115/06-ispravka), koji je počeo da se primenjuje od 1. januara 2007. godine.

U socijalnom dijalogu između Vlade i reprezentativnih sindikata dogovorena su povećanja plata u 2007. godini, i to:

1) Svim zaposlenima čije se plate finansiraju iz budžeta Republike Srbije povećanje iznosi 7,5 % – što je u skladu sa potpisanim protokolima sa sindikatima obrazovanja i kulture (povećane su osnovice za obračun od plate za april 2007. godine za 3,2% i od plate za septembar 2007. godine za 4,2%).

2) Dodatno će se povećati plate u višem i univerzitetskom obrazovanju putem povećanja osnovica za obračun i isplatu plata, u cilju ujednačavanja osnovice sa osnovicom zaposleniih u osnovnom i srednjem obrazovanju, studentskom i učeničkom standardu za 16,0 %.

3) Izmenom koeficijenata povećaće se plate:

U osnovnom i srednjem obrazovanju, učeničkom i studentskom standardu, i to:

– od plate za april za visoku i višu stručnu spremu za 6%, za nastavnike sa šestim stepenom stručne spreme i nastavnike i učitelje sa petim i četvrtim stepenom stručne spreme za 11,27%, za srednju stručnu spremu 2%;

– od plate za novembar za visoku i višu stručnu spremu i nastavnike i učitelje sa petim i četvrtim stepenom stručne spreme za 6,9%.

Ukupno povećanje (koeficijenata i osnovica) u 2007. godini će iznositi, i to: za visoku i višu stručnu spremu 21,8%, za nastavnike sa šestim stepenom stručne spreme i nastavnike i učitelje sa petim i četvrtim stepenom stručne spreme 27,9%, za srednju stručnu spremu 9,7%, a za niže stručne spreme 7,5%;

U visokom i višem obrazovanju, i to:

– od plate za april za visoku i višu stručnu spremu za 6%, a za srednju stručnu spremu 2%. Takođe će se izjednačiti koeficijenti za pojedine poslove sa koeficijentima za iste poslove u osnovnom i srednjem obrazovanju;

– od plate za novembar za visoku i višu stručnu spremu za 6,9%.

Ukupno povećanje (koeficijenata i osnovica) u 2007. godini će iznositi, i to: za visoku i višu stručnu spremu 41,3%, za srednju stručnu spremu 27,2%, a za niže stručne spreme 24,7%.

U ustanovama kulture, od plate za jun 2007. godine (u cilju izjednačavanja sa koeficijentima u Beogradskoj filharmoniji kao i korekcije pojedinih koeficijenata za specifične poslove u oblasti kulture) za nosioce delatnosti i zaposlene na ostalim poslovima sa visokom stručnom spremom do 15,94%.

Ukupno povećanje (koeficijenata i osnovica) u 2007. godini će iznositi, i to:

– za nosioce delatnosti i zaposlene na ostalim poslovima sa visokom stručnom spremom od 8,30% do 24,6% ;

– za ostale zaposlene 7,5%.

Zakonom o platama državnih službenika i nameštenika utvrđeni su koeficijenti za obračun plata prema platnim grupama (ukupno 13 platnih grupa, i to: pet platnih grupa za državne službenike na položajima i osam platnih grupa za državne službenike na izvršilačkim radnim mestima). U svakoj platnoj grupi koja se odnosi na izvršilačka radna mesta postoji osam platnih razreda. Radna mesta nameštenika svrstavaju se u jednu od šest platnih grupa.

Na početku primene Zakona zaposleni na izvršilačkim radnim mestima svrstani su u prvi platni razred u svojoj grupi poslova, a 15% ukupnog broja državnih službenika moglo je da bude razvrstano u drugi, odnosno treći platni razred (rukovodioci užih organizacionih jedinica u peti platni razred).

Zakon se ne odnosi na plate izabranih lica u Vladi, izabranih lica u Narodnoj skupštini (narodni poslanici), izabranih lica u pravosuđu (sudije). Takođe, ne odnosi se na plate zaposlenih u Ministarstvu unutrašnjih poslova i Bezbedonosno informativnoj agenciji. Za sve navedene kategorije primenjuje se važeći Zakon o platama u državnim organima i javnim službama, odnosno posebni zakoni kojima su regulisane njihove plate. Na plate zaposlenih koji rade na sprovođenju kontrole u Poreskoj upravi, Upravi carina i Upravi za sprečavanje pranja novca, pored Zakona o platama državnih službenika i nameštenika, primenjuju se i posebni zakoni kojima je regulisan njihov rad.

Novinu predstavlja i odredba Zakona prema kojoj se osnovica za obračun plata utvrđuje zakonom o budžetu. Ona je jedinstvena za sve državne službenike i nameštenike. Za budžetsku 2007. godinu predviđena je ista osnovica za obračun plata državnih službenika i nameštenika.

U cilju zadržavanja raspona u platama između državnih službenika i izabranih lica (kako plate državnih službenika na položaju ne bi bile veće od plate izabranih lica), prilikom planiranja sredstava za plate, računalo se sa povećanjem plata izabranih lica u pravosuđu i Narodnoj skupštini.

Novina u odnosu na prošlu godinu je obaveza donošenja Kadrovskog plana u roku od 30 dana od dana objavljivanja Zakona o budžetu Republike Srbije u „Službenom glasniku Republike Srbije”. Kadrovski plan važi jednu budžetsku godinu i utvrđuje broj državnih službenika i nameštenika koji mogu biti u radnom odnosu na određeno i neodređeno vreme, kao i broj pripravnika, za koja su obezbeđena sredstva u budžetu. Za period privremenog finansiranja januar – jun 2007. godine Vlada je utvrdila Privremeni kadrovski plan za 2007. godinu. U propisanoj budžetskoj proceduri razmatrani su finansijski planovi i na osnovu opravdanih zahteva korisnika predloženo je povećanje broja državnih službenika i nameštenika u odnosu na broj utvrđen Privremenim kadrovskim planom za 2007. godinu za 943, odnosno u odnosu na broj izvršilaca u 2006. godini za 1.517. Takođe, predlaže se povećanje državnih službenika i nameštenika u pravosudnoj straži za 279. Najveće planirano povećanje broja izvršilaca odnosi se na nove nadležnosti i povećan obim posla u pojedinim ministarstvima (usaglašavanje sa propisima Evropske Unije u Ministarstvu zaštite životne sredine, regionalni razvoj u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja, poslovi vezani za pitanje omladine u Ministarstvu omladine i sporta i dr.), Ministarstvo unutrašnjih poslova (za poslove obezbeđenja državne granice i izdavanja novih ličnih dokumenata, kao i prijem policijskih službenika koji završavaju škole), Ministarstvo prosvete (zbog otvaranja novih školskih uprava), novoformirana ministarstva i službi Vlade, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede (Uprava za poljoprivredno zemljište), Upravu carina (očekuje se pravosnažno okončanje sudskih sporova za vraćanje na rad lica kojima je radni odnos prestao), Republičku direkciju za imovinu Republike Srbije (nove nadležnosti prema Zakonu o ministarstvima – inspekcijski nadzor), Zavod za intelektualnu svojinu (povećan obim poslova u Sektoru za patente i Sektoru za znake razlikovanja), Generalni sekretarijat Vlade (zbog povećanog obima posla usled povećanja broja ministarstava, kao i formiranja nove organizacione jedinice – Sektora za poslove međunarodne saradnje i upravljanje projektima, koji je obrazovan zbog potrebe koordiniranja rada sa drugim organima državne uprave na poslovima izrade razvojnih projekata u oblasti međunarodne saradnje, koordinacije sa stranim državama i međunarodnim organizacijama) i Kancelariju za pridruživanje Evropskoj Uniji (zbog aktivnosti u vezi sa usklađivanjem propisa sa propisima Evropske Unije i u vezi sa prevođenjem pravnih propisa Evropske Unije). Dinamika zapošljavanja biće sukcesivna, u skladu sa potrebama i sredstvima obezbeđenim budžetom za 2007. godinu.

Sredstva za plate planirana su za 258.332 državnih službenika i nameštenika, izabranih lica u Narodnoj skupštini, Vladi i pravosuđu, zaposlenih u javnim službama (uključujući i zaposlene u obrazovanju i kulturi čija se sredstva za plate obezbeđuju putem dotacija budžetu Autonomne pokrajine Vojvodina), kao i za 26 neraspoređenih lica i 110 izabranih lica kojima je prestao mandat, a po propisima primaju platu u narednih šest meseci po prestanku mandata.

Posmatrano prema budžetskim korisnicima broj zaposlenih daje se u sledećoj tabeli:

Tabela 7. Broj zaposlenih po budžetskim korisnicima

ORGANI KOJI SU OBJEDINjENI KADROVSKIM PLANOM Broj zaposlenih drž. služb. i namešt. na dan 31. XII 2006. god. Broj zaposlenih prema Privremenom kadrovskom planu januar-jun 2007. god. Broj zaposlenih do kraja 2007. godine Broj neraspo-ređenih Broj državnih sekretara Ukupan broj zaposlenih za koji se obezbeđuju sredstva za plate budžetom za 2007. godinu 1 2 3 4 5 6 7(4+5+6) Generalni sekretarijat Vlade (zajedno sa Stalnim kancelarijama za ekonomski razvoj u Boru i Kragujevcu) 86 86 106     106 Kancelarija za saradnju s medijima 33 33 33     33 Kancelarija za pridruživanje Evropskoj uniji 38 41 52     52 Služba za upravljanje kadrovima 25 47 50     50 Služba za ljudska i manjinska prava 28 39 37     37 Služba Koordinacionog tela za opštine Preševo, Bujanovac i Medveđa 6 6 14     14 Avio služba Vlade 29 29 30     30 Ministarstvo finansija (bez uprava) 215 235 262   2 264 Uprava carina 2.624 2.624 2.706     2.706 Poreska uprava 6.899 7.167 7.126     7.126 Uprava za trezor 1.273 1.323 1.412     1.412 Uprava za igre na sreću 23 24 24     24 Uprava za duvan 27 29 29     29 Uprava za sprečavanje pranja novca 24 25 25     25 Devizni inspektorat 87 87 91     91 Uprava za slobodne zone           Ministarstvo pravde 83 85 85   2 87 Minstarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu 65 95 95 2 2 99 Ministarstvo poljoprivrede šumarstva i vodoprivrede (sa upravama i Republičkom direkcijom za vode) 1.000 1.010 1.041   1 1.042 Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja (ukupno) 319 355 501 6 507 Opšti ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada (bivše Ministarstvo privrede) 70 70 105     105 Ekonomski poslovi neklasifikovani na drugom mestu (bivše Ministarstvo za ek. odnose sa inostr.) 71 107 78     78 Turizam (iz Ministarstva trgovine, turizma i usluga) 153 153 167     167 Opšti poslovi po pitanju rada (iz bivšeg Ministarstvo rada, zapošljavanja i soc. politike) 25 25 34     34 Regionalni razvoj     20     20 Ostalo (Sektor za realizaciju razv.projekata, Sekretarijat, Kabinet, Odeljenje za održivi razvoj, Odeljenje za odnose sa javnošću, Grupa interne revizije)     97     97 Direkcija za mere i dragocene metale 146 146 146     146 Ministarstvo rudarstva i energetike 70 87 87 1 1 89 Ministarstvo za infrastrukturu (zaposleni su preuzeti iz bivšeg Ministarstva za kapitalne investicije) 250 250 252   4 256 Ministarstvo za telekomunikacije i informatičko društvo (jedan deo zaposlenih je preuzet iz bivšeg Ministarstva za kapitalne investicije) 57 57 81   1 82 Ministarstvo trgovine i usluga (jedan broj zaposlenih je prešao u Ministarstvo ekonomije) 650 650 679   2 681 Republička direkcija za robne rezerve 118 118 117     117 Ministarstvo rada i socijalne politike zajedno sa Upravom za bezbednost i zdravlje na radu (jedan deo zaposlenih prelazi u Ministarstvo ekonomije) 552 565 565   3 568 Ministarstvo nauke 57 60 70 6   76 Ministarstvo zaštite životne sredine zajedno sa Agencijom za zaštitu životne sredine (zaposleni su preuzeti od Uprave za zaštitu životne sredine) 231 231 392   3 395 Ministarstvo prosvete 428 429 499   3 502 Ministarstvo omladine i sporta (delom iz bivše Uprave za sport i nove nadležnosti) 16 17 93   2 95 Ministarstvo kulture 75 84 84 7 2 93 Ministarstvo zdravlja 363 363 427 5 1 433 Ministarstvo vera 7 10 12   2 14 Ministarstvo za dijasporu 32 39 39 5 2 46 Ministarstvo za Kosovo i Metohiju (preuzeti zaposleni iz Koordinacionog centra Srbije za Kosovo i Metohiju) 21 29 44     44 Republički sekretarijat za zakonodavstvo 25 35 35     35 Republički zavod za razvoj 35 36 36     36 Republički zavod za statistiku 572 572 572     572 Republički hidrometerološki zavod 671 672 688     688 Republički geodetski zavod 2.611 2.615 2.615     2.615 Republički seizmološki zavod 16 18 18     18 Republička direkcija za imovinu Republike Srbije 84 91 117     117 Republički zavod za informatiku i Internet 12 12 12     12 Agencija za razvoj infrastrukture lokalne samouprave 7 7 7     7 Agencija za strana ulaganja i promociju izvoza 30 30 30     30 Centar za razminiranje 7 8 8     8 Zavod za intelektualnu svojinu 105 105 122     122 Direkcija za unutrašnje plovne puteve „Plovput” 146 146 146     146 Geomagnetski zavod 46 46 46     46 Zavod za socijalno osiguranje 4 4 12     12 Uprava za javne nabavke 29 29 34     34 Agencija za reciklažu 17 17 17     17 Agencija za energetsku efikasnost 11 11 11     11 Komesarijat za izbeglice 41 45 45     45 Direkcija za restituciju 35     35 Agencija za rudarstvo 5 5 5     5 Direkcija za železnicu 50 51 51     51 Republička agencija za mirno rešavanje radnih sporova 7 7 8     8 Uprava za zajedničke poslove republičkih organa 1.025 1.049 1.049     1.049 Severnobački upravni okrug 8 8 8     8 Srednjebanatski upravni okrug 9 9 9     9 Severnobanatski upravni okrug 7 7 8     8 Južnobanatski upravni okrug 13 13 13     13 Zapadnobački upravni okrug 11 11 11     11 Sremski upravni okrug 9 9 9     9 Južnobački upravni okrug 22 22 22     22 Mačvanski upravni okrug 9 9 9     9 Kolubarski upravni okrug 13 13 13     13 Podunavski upravni okrug 11 11 11     11 Braničevski upravni okrug 11 11 11     11 Šumadijski upravni okrug 18 18 19     19 Pomoravski upravni okrug 12 12 12     12 Borski upravni okrug 8 8 8     8 Zaječarski upravni okrug 12 12 12     12 Zlatiborski upravni okrug 29 29 29     29 Moravički upravni okrug 9 9 9     9 Raški upravni okrug 18 18 18     18 Rasinski upravni okrug 9 10 10     10 Nišavski upravni okrug 21 21 21     21 Toplički upravni okrug 10 10 10     10 Pirotski upravni okrug 9 9 9     9 Jablanički upravni okrug 16 16 16     16 Pčinjski upravni okrug 10 10 10     10 Kosovski upravni okrug 15 15 17     17 Pećki upravni okrug 4 4 4     4 Prizrenski upravni okrug 6 6 6     6 Kosovskomitrovački upravni okrug 8 8 8     8 Kosovskopomoravski upravni okrug 7 7 7     7 UKUPNO I: 21.857 22.431 23.374 26 39 23.439 ORGANI KOJI SE ODVOJENO PRIKAZUJU             Služba Narodne skupštine 300 302 342     342 Republičko javno pravobranilaštvo 135 136 145     145 UKUPNO II: 435 438 487 487 ORGANI KOJI DO SADA NISU BILI U OBJEDINjENOM KADROVSKOM PLANU SUK-a             Ministarstvo spoljnih poslova (zajedno sa Diplomatsko-konzularnim predstavništvom) 1.206 1.206 1.206     1.206 Ministarstvo odbrane 31.505 30.603 30.318     30.318 Ministarstvo unutrašnjih poslova 42.921 43.183 43.497     43.497 Bezbednosno informativna agencija 2.286 2.286 1.953     1.953 Uprava za izvršenje zavodskih sankcija 3.778 3.748 3.748     3.748 UKUPNO III: 81.696 81.026 80.722 80.722 OSTALI ORGANI – ORGANI KOJI NISU OBUHVAĆENI KADROVSKIM PLANOM             Kabinet predsednika Republike 67 67 71     71 Narodna kancelarija predsednika Republike 26 26 32     32 Kabinet predsednika Vlade 8 8 19     19 Kabinet potpredsednika Vlade 10 10 36     36 Državna revizorska institucija   14 14     14 Fond za zaštitu životne sredine 14 14 14     14 Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja 37 37 37     37 Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja 110 110 110     110 Antidoping agencija 5 5 5     5 Srpska akademija nauka i umetnosti 145 145 147     147 Republički odbor za rešavanje o sukobu interesa 12 12 12     12 Poverenik za iformacije od javnog značaja 5 10 11     11 Kancelarija za Nacionalni investicioni plan     27     27 UKUPNO IV: 439 458 535 535 IZABRANA LICA I ZAPOSLENI U JAVNIM SLUŽBAMA             Izabrana lica u Vladi i pravosuđu i ministri iz prethodnog saziva 4.201 4.217 4.208 9   4.217 Izabrana lica u Narodnoj skupštini i poslanici iz prethodnog saziva 250 351 250 101   351 Socijalna zaštita 7.487 7.487 7.487     7.487 Osnovno obrazovanje 69.994 69.994 69.994     69.994 Srednje obrazovanje 31.851 31.851 31.851     31.851 Više i univerzitetsko obrazovanje 18.156 18.156 18.156     18.156 Učenički standard 1.375 1.375 1.375     1.375 Studentski standard 2.415 2.415 2.415     2.415 Republički zavod za sport 83 83 83     83 SC „Boro i Ramiz” 60 60 60     60 Ustanove kulture 3.400 3.400 3.400     3.400 UKUPNO V: 139.272 139.389 139.279 110 139.389 PRAVOSUĐE             Vrhovni sud 189 189 189     189 Ustavni sud 32 32 32     32 Republičko javno tužilaštvo 30 30 30     30 Tužilaštvo za ratne zločine 23 23 23     23 Opštinski organi za prekršaje 2.413 2.413 2.413     2.413 Opštinski sudovi 6.898 6.898 6.898     6.898 Opštinska javna tužilaštva 499 499 499     499 Okružni sudovi 1.615 1.615 1.615     1.615 Okružna javna tužilaštva 240 240 240     240 Veće za prekršaje 103 103 103     103 Pravosudna straža 663 663 942     942 Trgovinski sud 835 835 835     835 Viši trgovinski sud 77 77 77     77 UKUPNO VI: 13.617 13.617 13.617 13.896             UKUPNO I-VI:           258.468

3. Sredstva za socijalno osiguranje i socijalnu zaštitu, odnose se na naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta i učestvuju u strukturi ukupnih izdataka sa 9,5% , a planirana su u ukupnom iznosu od 61.644,1 mil. dinara.

4. Nefinansijska imovina koja se finansira iz sredstava za realizaciju Nacionalnog investicionog plana u strukturi ukupnih rashoda učestvuje sa 6,9%, odnosno u ukupnom iznosu od 44.391,3 mil. dinara. Raspored i korišćenje ovih sredstava vršiće se po posebnom aktu Vlade.

5.Korišćenje usluga i roba u strukturi ukupnih rashoda učestvuju sa 6,6 % i planirana su u ukupnom iznosu od 42.918,7 mil. dinara.

7. Osnovna sredstva planirana su u ukupnom iznosu od 24.672,7 mil. dinara i u struktukturi ukupnih rashoda učestvuju sa 3,8%.

8. Ostali rashodi u strukturi ukupnih rashoda učestvuju sa 1,4% i odnose se na dotacije nevladinim organizacijama, novčane kazne i penale po rešenju sudova i sudskih tela, poreza i obavezne takse i kazne nametnute od jednog nivoa vlasti drugom, sredstva za elementarne nepogode i naknadu štete za povrede ili štetu nanetu od strane državnog organa. Sredstva za ove namene planirana su u ukupnom iznosu od 8.804,6 mil. dinara.

Sredstva za dotacije nevladinim organizacijama u strukturi ukupnih rashoda budžeta učestvuju sa 0,5%, i odnose se na:

– u okviru razdela Ministarstva finansija za finansiranje redovnog rada političkih stranaka čiji su kandidati izabrani za narodne poslanike u Narodnu skupštinu; za Savez rezervnih vojnih starešina; za finansiranje Nacionalnih saveta nacionalnih manjina;

– u okviru razdela Ministarstva za dijasporu za Maticu Srba i iseljenika Srbije; za unapređivanje veza i saradnje sa dijasporom u susednim zemljama regiona i unapređivanje veza i saradnje sa dijasporom u svetu;

– u okviru razdela Ministarstva rada i socijalne politike za SUBNOR Srbije; Udruženje ratnih dobrovoljaca 1912 – 1918, njihovih potomaka i poštovalaca; Društvo za negovanje tradicije oslobodilačkih ratova Srbije do 1918. godine; Udruženje boraca rata od 1990. godine; Udruženje ratnih i mirnodopskih vojnih invalida Srbije; Udruženje ratnih vojnih invalida Srbije; Savez udruženja ratnika oslobodilačkih ratova Srbije od 1912-1920. i potomaka; Udruženje boraca otadžbinskih ratova Srbije; Savez udruženja ratnih vojnih invalida Jugoslavije; Radio “Veteran“; Udruženje porodica palih boraca ratova od 1990.; Savez slepih Srbije; Savez gluvih i nagluvih Srbije; Savez društva za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim licima u Republici Srbiji; Savez distrofičara Srbije; Savez za cerebralnu i dečju paralizu; Savez paraplegičara i kvadriplegičara Srbije; Savez civilnih invalida rata Srbije; Savez invalida rada Srbije; Gerontološko društvo; Republičko udruženje Srbije za pomoć osobama sa autizmom; Društvo za pomoć osobama sa L. Down sindromom; Centar za samostalan život invalida Republike Srbije; Savez slepih i slabovidih Vojvodine; Savez gluvih i nagluvih Vojvodine; Savez distrofičara Vojvodine i dr;

– u okviru razdela Ministarstva omladine i sporta za podršku omladinskim organizacijama; Stonoteniski savez Srbije; Kajakaški savez Srbije; Svestilski karate savez Srbije; Veteran – atletski klub; Hokej na ledu savez Srbije; Auto-moto savez Srbije; Teniski savez Srbije; Sportski savez Srbije; Karate savez Srbije; Sportski savez invalida Srbije; Auto-moto savez Srbije; Vaterpolo savez Srbije; Univerzitetski savez za fizičku kulturu; Odbojkaški savez Srbije; Atletski savez Srbije; Veslački savez Srbije; Plivački savez Srbije; Rukometni savez Srbije; Fudbalski savez Srbije; Džudo savez Srbije, Sankaški savez Srbije; Košarkaški savez Srbije; Gimnastički savez Srbije; Savez za ritmičku gimnastiku Srbije; Smučarski savez Srbije; Bob savez Srbije; Softball savez Srbije; Sportsko penjačka federacija Srbije; Savez za sinhrono i umetničko plivanje Srbije; Kyokushinkai savez Srbije; Savez paintball klubova Srbije; Jet ski savez Srbije; Ju jutsu savez Srbije; Skyball savez Srbije; Savez Srbije za skokove u vodu.

9. Sredstva planirana za tekuću i stalnu rezervu iznose 2.015,8 mil. dinara (u strukturi ukupnih rashoda učestvuju sa 0,3%).

Javni dug

U tabeli 8. prikazan je pregled otplate duga i nabavka finansijske imovine Republike Srbije:

Tabela 8. Otplata duga i nabavka finansijske imovine Republike Srbije

Ekonomska klasifikacija Iznos Izdaci po osnovu otplate duga i nabavke finansijske imovine   50.948.880.000 1. Otplata duga 61 41.160.930.000 1.1. Otplata duga domaćim kreditorima 611 35.889.350.000 1.2. Otplata duga stranim kreditorima 612 4.712.670.000 1.3. Otplata duga po osnovu aktiviranih garancija 613 558.910.000 2. Nabavka finansijske imovine 62 9.787.950.000

Za 2007. godinu planirana su sredstva za otplatu javnog duga (otplata kamata i glavnice) u ukupnom iznosu od 58.571,5 mil. dinara.

Sredstva za nabavku finansijske imovine u strukturi ukupnih rashoda učestvuju sa 1,5 %. Za ove namene planirana su sredstva u ukupnom iznosu od 9.787,9 mil. dinara.

A. U 2007. godini izdaće se garancije Republike Srbije do iznosa od 40.990.120.875 dinara (491.950.000 EUR) i to:

I. Evropskoj banci za obnovu i razvoj po osnovu tri kredita u ukupnom iznosu od 12.498.258.220 dinara (150.000.000 EUR):

1. Javnom preduzeću “Putevi Srbije” za sanaciju mosta Gazela u iznosu od 6.665.737.717 dinara (80.000.000 EUR);

2. Lokalnoj samoupravi do iznosa dozvoljenog zaduživanja u skladu sa Zakonom o javnom dugu za rekonstrukciju komunalne infrastrukture, u ukupnom iznosu od 833.217.215 dinara (10.000.000 EUR);

3. Javnom preduzeću “Železnice Srbije” za Projekat obnove železnice II u iznosu od 4.999.303.288 dinara (60.000.000 EUR);

II. Evropskoj investicionoj banci po osnovu četiri kredita u ukupnom iznosu od 17.164.274.622 dinara (206.000.000 EUR):

1. Javnom preduzeću “Putevi Srbije” za izgradnju koridora X u iznosu od 4.999.303.288 dinara (60.000.000 EUR);

2. Javnom preduzeću “Putevi Srbije” za rehabilitaciju puteva i mostova u iznosu od 2.749.616.808 dinara (33.000.000 EUR);

3. Javnom preduzeću “Putevi Srbije” za sanaciju mosta Gazela u iznosu od 2.749.616.808 dinara (33.000.000 EUR);

4. Javnom preduzeću “Železnice Srbije” za Projekat obnove železnice II u iznosu od 6.665.737.717 dinara (80.000.000 EUR);

III. Nemačkoj razvojnoj banci (KfW) po osnovu tri kredita u ukupnom iznosu od 4.716.009.435 dinara (56.600.000 EUR):

1. Javnom preduzeću “Elektroprivreda Srbije” za Projekat rehabilitacije ugljenokopa za JP TE “Nikola Tesla” i instalaciju novog sistema za skladištenje pepela za JP TE “Kostolac” u iznosu od 3.049.575.006 dinara (36.600.000 EUR);

2. Lokalnoj samoupravi do iznosa dozvoljenog zaduživanja u skladu sa Zakonom o javnom dugu za rekonstrukciju vodovoda i kanalizacije, u ukupnom iznosu od 833.217.215 dinara (10.000.000 EUR);

3. Lokalnoj samoupravi do iznosa dozvoljenog zaduživanja u skladu sa Zakonom o javnom dugu za razvoj opštinske infrastrukture, u ukupnom iznosu od 833.217.215 dinara (10.000.000 EUR).

IV. Stranim vladama u ukupnom iznosu od 6.611.578.598 dinara (79.350.000 EUR) i to:

1. Vladi Francuske za kredite gradovima, pojedinačno do iznosa dozvoljenog zaduživanja u skladu sa Zakonom o javnom dugu za izgradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda, u ukupnom iznosu od 3.332.868.859 dinara (40.000.000 EUR);

2. Vladi Španije za kredit Javnom preduzeću “Železnice Srbije” za nabavku teretnih i putničkih vagona u iznosu od 3.082.903.694 dinara (37.000.000 EUR);

3. Vladi Republike Austrije za kredit Opštini Kruševac za ekološki projekat sanacije deponije u Srnju i eksploataciju biogasa u iznosu od 195.806.045 dinara (2.350.000 EUR).

B. Republika Srbija će u 2007. godini odobriti projektne zajmove u ukupnom iznosu od 31.111.075.368 dinara (373.384.933 EUR) i to sa:

1. Svetskom bankom u iznosu od 11.947.079.431 dinara (171.000.000 USD i 12.500.000 EUR) i to za sledeće projekte:

– Regionalni razvoj Bora u iznosu od 2.742.333.276 dinara (43.000.000 USD);

– Energetska efikasnost u Srbiji u iznosu od 1.785.705.389 dinara (28.000.000 USD );

– Rehabilitacija sistema za navodnjavanje i odvodnjavanje u iznosu od 3.188.759.624 dinara (50.000.000 USD);

– Rekonstrukcija saobraćaja u Srbiji u iznosu od 3.188.759.624 dinara (50.000.000 USD);

– Reforma poljoprivrede u tranziciji u iznosu od 1.041.521.518 dinara (12.500.000 EUR);

2. Evropskom investicionom bankom u ukupnom iznosu od 12.498.258.220 dinara (150.000.000 EUR) i to:

– za kliničke centre u Beogradu, Kragujevcu, Nišu i Novom Sadu I u ukupnom iznosu od 6.665.737.717 dinara (80.000.000 EUR);

– za kliničke centre u Beogradu, Kragujevcu, Nišu i Novom Sadu II u ukupnom iznosu od 5.832.520.503 dinara (70.000.000 EUR);

3. Bankom saveta Evrope u ukupnom iznosu od 4.999.303.288 dinara (60.000.000 EUR), i to:

– za izgradnju stanova za izbeglice u iznosu od 833.217.215 dinara (10.000.000 EUR);

– za sanaciju klizišta I u iznosu od 833.217.215 dinara (10.000.000 EUR);

– za projekat rekonstrukcije sistema za veliki Bački kanal u iznosu od 1.666.434.429 dinara (20.000.000 EUR);

– za sanaciju klizišta II u iznosu od 1.666.434.429 dinara (20.000.000 EUR);

4. Nemačkom razvojnom bankom (KfW) za kredit lokalnoj samoupravi do iznosa dozvoljenog zaduživanja u skladu sa Zakonom o javnom dugu za izgradnju i rekonstrukciju toplana, u ukupnom iznosu od 999.860.658 dinara (12.000.000 EUR);

5. Vladom Španije u iznosu od 666.573.772 dinara (8.000.000 EUR).

V. Stanje duga Republike Srbije na dan 31. decembar 2006. godine iznosi 738.811.853.216 dinara (9.352.048.775 EUR), od čega:

I. Stanje duga u domaćoj valuti u iznosu od 44.755.503.545 dinara (566.525.361 EUR), i to po osnovu:

– direktnog zaduženja Republike Srbije po osnovu dugoročnih obveznica izdatih Narodnoj banci Srbije u iznosu od 16.701.120.000 dinara (211.406.582 EUR);

– Zakona o javnom dugu Republike Srbije po osnovu preuzimanja obaveza republičkog fonda za pio poljoprivrednika nastalih po osnovu neisplaćenih penzija i novčanih naknada u iznosu od 15.000.000.000 dinara (189.873.418 EUR);

– Zakona o javnom dugu Republike Srbije po osnovu preuzimanja obaveza za pio zaposlenih nastalih po osnovu neisplaćenih penzija i novčanih naknada u iznosu od 7.833.333.333 dinara (99.156.118 EUR);

– konverzije kredita odobrenih od banaka nosilaca primarne poljoprivrede u javni dug Federacije u iznosu od 221.050.212 dinara (2.798.104 EUR);

– emitovanih državnih zapisa u iznosu od 5.000.000.000 dinara (63.291.139 EUR).

II. Stanje duga u stranoj valuti u iznosu od 694.056.349.671 dinara (8.785.523.414 EUR), i to:

1. po osnovu direktnog zaduženja Republike Srbije u ukupnom iznosu od 633.268.963.000 dinara (8.016.062.823 EUR), od čega:

– po osnovu stare devizne štednje u iznosu od 255.712.730.000 dinara (3.236.870.000 EUR) što je deo unutrašnjeg duga i zakonom preuzeta obaveza Republike Srbije;

– po osnovu zajma za privredni preporod Republike Srbije u iznosu od 2.658.641.882 dinara (33.653.695 EUR) što je deo unutrašnjeg duga i zakonom preuzeta obaveza Republike Srbije;

– prema Međunarodnoj banci za obnovu i razvoj (IBRD A,B,C) u iznosu od 127.664.247.549 dinara (1.616.003.134 EUR) što je nasleđeni dug bivše SFRJ, koji je reprogramiran 2002. godine;

– prema Međunarodnom udruženju za razvoj (IDA) u iznosu od 31.841.929.052 dinara (403.062.393 EUR) novi zajmovi Svetske banke, bez kamate;

– prema Evropskoj investicionoj banci u iznosu od 4.108.000.000 dinara (52.000.000 EUR), novu krediti za obnovu škola i bolnica;

– prema Evropskoj uniji u iznosu od 3.910.500.000 dinara (49.500.000 EUR), makroekonomska pomoć Republici Srbiji;

– prema Pariskom klubu poverilaca u iznosu od 139.128.501.666 dinara (1.761.120.274 EUR), nasleđeni dugovi bivše SFRJ, reprogramirani sa 66% otpisa;

– prema Londonskom klubu u iznosu od 64.510.928.088 dinara (816.594.026 EUR) nasleđeni dugovi bivše SFRJ, reprogramirani sa 62% otpisa;

– prema Vladi Italije u iznosu od 1.194.875.000 dinara (15.125.000 EUR), novi kredit za razvoj malih i srednjih preduzeća sa 1% kamate;

– prema Vladi Švajcarske u iznosu od 817.498.320 dinara (10.348.080 EUR), novi beskamatni kredit;

– prema CEB u iznosu od 758.400.000 dinara (9.600.000 EUR), novi kredit za rehabilitaciju i prevenciju nakon poplava u Vojvodini;

– prema CEB – reprogramirani zajam u iznosu od 962.711.443 dinara (12.186.221 EUR), nasleđeni dug bivše SFRJ namenjen privredno nerazvijenim područjima;

2. Po osnovu indirektnih obaveza Republike Srbije (obaveze za koje je Republika Srbija garant) u ukupnom iznosu od 60.787.386.671 dinara (769.460.591 EUR), od čega:

– prema Evropskoj banci za obnovu i razvoj u iznosu od 13.321.627.344 dinara (168.628.194 EUR), u okviru kojih se nalaze i 2 kredita za koje je Republika Srbija izdala garancije a koji još nisu postali efektivni, pa im je stanje duga nula (rekonstrukcija i modernizacija gradske mreže za otpadne vode u Subotici i za modernizaciju opreme namenjene Kontroli letenja);

– prema Evropskoj investicionoj banci u iznosu od 22.991.514.394 dinara (291.031.828 EUR), u okviru kojih se nalaze i 2 kredita za koje je Republika Srbija izdala garancije a koji još nisu postali efektivni pa im je stanje duga nula (hitna obnova sistema vodosnabdevanja u Nišu i Novom Sadu);

– prema KfW-u iznosu od 2.917.204.211 dinara (36.926.636 EUR), u okviru kojih se nalaze i 2 kredita za koje je Republika Srbija izdala garancije a koji još nisu postali efektivni, pa im je stanje duga nula (nabavka opreme zaTamnavu i reahbilitaciju hidroelektrane Bajina Bašta);

– prema Evropskoj uniji u iznosu od 17.679.932.298 dinara (223.796.611 EUR), nasleđeni dug prema EU gde su originalni dužnici javna preduzeća „Elektroprivreda Srbije“, „Železnice Srbije“ i „Putevi Srbije“;

– prema Vladi Republike Poljske u iznosu od 2.877.122.186 dinara (36.419.268 EUR) novi robni kredit za Javno preduzeće „Elektroprivreda Srbije“ za obnovu elektoprivrede, i to sa 0,75% kamate;

– prema Međunarodnom udruženju za razvoj (IDA) u iznosu od 999.986.238 dinara (12.658.054 EUR), novi krediti čiji su krajnji korisnici Javno preduzeće „Putevi Srbije“ i Javno preduzeće „Elektroprivreda Srbije“.

Za obaveze po osnovu javnog duga – otplata glavnice, Republika Srbija će u 2007. godini izdvojiti ukupno 41.160.930.000 dinara.

Za otplatu kamata Republika Srbija će u 2007. godini izdvojiti 17.410.582.000 dinara i to:

1) Otplata kamata po domaćim kreditima

Za otplatu kamata po domaćim kreditima, Republika Srbija će u 2007. godini isplatiti 3.305.661.000 dinara od čega:

1. za otplatu kamata na domaće hartije od vrednosti, iznos od 2.742.095.000 dinara;

2. za otplatu kamata javnim finansijskim institucijama, iznos od 618.000 dinara;

3. za otplatu kamata komercijalnim bankama, iznos od 13.008.000 dinara;

4. za ostale, iznos od 549.940.000 dinara.

2) Otplata kamata po inostranim kreditima

Za otplatu kamata po inostranim kreditima, Republika Srbija će u 2007. godini isplatiti 12.857.185.000 dinara od čega:

1. za otplatu kamata inostranim vladama (Pariski klub poverilaca), iznos od 7.187.906.000 dinara;

2. za otplatu kamata multilateralnim institucijama, iznos od 2.290.229.000 dinara;

3. za otplatu kamata Londonskom klubu poverilaca, iznos od 2.489.602.000 dinara;

4. za otplatu kamata ostalim inokreditorima, iznos od 889.448.000 dinara.

3) Otplata kamata po osnovu garancija

Za otplatu kamata po osnovu garancija Republika Srbija će u 2007. godini, isplatiti iznos od 545.736.000 dinara.

4) Prateći troškovi zaduživanja

Za potrebe servisiranja pratećih troškova zaduživanja projektovano je da će Republika Srbija u 2007. godini isplatiti 702.000.000 dinara. Deo sredstava u iznosu od 1.000.000 dinara namenjen je za obaveze Bezbednosno-informativne agencije.

Za otplatu glavnica Republika Srbija će u 2007. godini izdvojiti 41.160.930.000 dinara i to:

1) Otplata glavnica domaćim kreditorima

Za otplatu glavnica po domaćim kreditima, Republika Srbija će u 2007. godini isplatiti 35.889.350.000 dinara, od čega:

1. za otplatu glavnica na domaće hartije od vrednosti, iznos od 33.168.648.000 dinara (po osnovu dospeća obveznica stare devizne štednje iznos od 21.668.648.000 dinara, obaveza prema Narodnoj banci Srbije iznos od 9.000.000.000 dinara i isplate obaveza po osnovu dospeća državnih zapisa Republike Srbije iznos od 2.500.000.000 dinara);

2. za otplatu glavnica komercijalnim bankama, iznos od 221.050.000 dinara;

3. za otplatu glavnica ostalim kreditorima, iznos od 2.499.652.000 dinara, (Zajam za privredni razvoj Srbije).

2) Otplata glavnica stranim kreditorima

Za otplatu glavnica po inostranim kreditima Republika Srbija će u 2007. godini isplatiti 4.712.670.000 dinara, i to:

1. za otplatu glavnica inostranim vladama, iznos od 2.434.701.000 dinara;

2. za otplatu glavnica multilateralnim institucijama, iznos od 1.314.762.000 dinara;

3. za Ministarstvo unutrašnjih poslova namenjena su sredstva u iznosu od 757.707.000 dinara;

4. za ostale, iznos od 205.500.000 dinara.

3) Otplata glavnica po osnovu garancija

Za otplatu glavnica po osnovu garancija Republika Srbija će u 2007. godini, isplatiti iznos od 558.910.000 dinara.

III. OBRAZLOŽENjE STRUKTURE PRIHODA REPUBLIČKOG BUDžETA

Primanja budžeta utvrđena su u sledećim iznosima:

Tabela 9. Primanja budžeta Republike

  Ekonomska klasifikacija Iznos UKUPNA PRIMANjA   581.841.505.769 1. Poreski prihodi   517.298.175.769 1.1. Porez na dohodak građana 7111 61.409.467.637 1.2. Porez na dobit preduzeća 7112 27.297.193.216 1.3. Porez na dodatu vrednost 7141 270.358.771.175 – Porez na dodatu vrednost u zemlji   84.699.331.917 – Porez na dodatu vrednost iz uvoza   180.963.741.965 – Porez na promet proizvoda iz prethodnih godina   4.695.697.965 1.4. Akcize 717 98.849.467.473 – Akcize na derivate nafte   50.859.969.707 – Akcize na duvanske prerađevine   37.586.862.624 – Ostale akcize   10.402.635.142 1.5. Carine 715 54.264.298.547 1.6. Ostali poreski prihodi   5.118.977.721 2. Neporeski prihodi   64.543.330.000 – Licenca   25,449,600,000 – Takse   13.157.890.643 – Novčane kazne   7.938.460.840 – Prihodi od igara na sreću   2.643.023.690 – Ostali neporeski prihodi   15.354.354.827

Primanja budžeta Republike Srbije za 2007. godinu planirana su u iznosu od 581.841,5 mil. dinara, od čega poreski prihodi iznose 517.298,2 mil. dinara ili 88,9%, dok neporeski prihodi i primanja iznose 64.543,3 mil. dinara ili 11,1% ukupnih prihoda budžeta Republike Srbije.

Planirana primanja budžeta Republike Srbije u 2007. godini, u odnosu na ostvarenje u 2006. godini, nominalno su veći za 16,6%. Plan primanja budžeta sačinjen je na bazi:

– očekivanog nastavka pozitivnog trenda, iz 2006. godine, u kretanju makroekonomskih indikatora;

– ostvarenih primanja budžeta Republike Srbije u 2006. godini i prvih pet meseci 2007. godine;

– planiranih izmena poreske politike;

– očekivanog smanjenja sive ekonomije putem povećanja stepena naplate poreskih prihoda.

Republika Srbija je u 2006. godini ostvarila značajan rast bruto domaćeg proizvoda od 5,7%, dok je inflacija, merena indeksom rasta cena na malo, iznosila 6,6%. Realnom rastu BDP značajno je doprineo rast bruto dodate vrednosti u sektoru industrije, telekomunikacija i građevinarstva. Ostvarenju niže stope inflacije, u odnosu na planiranu, najviše je doprinela apresijacija kursa dinara, kao i usporavanje rasta cene nafte na svetskom tržištu.

U toku 2006. godine ostvarena su budžetska primanja u iznosu od 499.106,0 mil. dinara, ukključujući licencu za drugog mobilnog operatera u iznosu od 27.072,0 mil. dinara. Za pet meseci ove godine ostvarena primanja iznose 245.397,6 mil. dinara. U ostvarena primanja uknjučeni su i prihodi od 25.449,6 mil. dinara, po osnovu prodaje licence za trećeg mobilnog operatera.

Poreska politika ima kontinuirani zadatak preispitivanja, odnosno smanjenja ukupnih poreskih opterećenja. U tom smislu, izvršene su izmene poreskih propisa u 2006. godini. Stopa poreza na zarade smanjena je od 1. januara 2007. godine. Predlažu se i druge izmene, a kao najznačajnija, sa stanovišta uticaja na prihode budžeta Republike Srbije, je uvođenje povraćaja po osnovu poreza na dodatu vrednost za kupovinu prvog novoizgrađenog stana, kao i uvođenje akcize na tečni naftni gas.

Projekcija prihoda budžeta za 2007. godinu bazirana je na projekciji kretanja osnovnih makroekonomskih indikatora. Osnovni makroekonomski pokazatelji, koji su korišćeni u projekciji prihoda su: očekivana kretanja BDP, domaće tražnje, inflacije, deviznog kursa, spoljnotrgovinske razmene, kao i kretanja na tržištu rada u pogledu zaposlenosti i visine zarada.

U skladu sa iznetim pretpostavkama planiran je sledeći nivo i struktura primanja budžeta Republike Srbije:

Tabela 10. Nivo i struktura primanja budžeta u mil. dinara

Ukupno – 2006 Struktura Ostvarenje do 31. maja 2007.g Predlog zakona o budžetu Struktura Indeks 2007/2006 Poreski prihodi 436.782,6 87,5 203.133,2 517.298,3 88,9 118,4 Porez na dodatu vrednost 225.136,9 45,1 105.674,4 270.358,8 46,5 120,1 Akcize 81.619,4 16,4 36.003,0 98.849,5 17,0 121,1 Porez na dohodak 63.644,2 12,8 23.456,0 61.409,5 10,6 96,5 Carine 45.266,8 9,1 21.709,9 54.264,3 9,3 119,9 Porez na dobit 16.858,5 3,4 14.283,3 27.297,2 4,7 161,9 Ostali poreski prihodi 4.256,8 0,9 2.006,6 5.119,0 0,9 120,3 Neporeski prihodi 62.323,5 12,5 42.264,4 64.543,3 11,1 103,6 Ukupno: 499.106,0 100,0 245.397,6 581.841,6 100,0 116,6

U odnosu na 2006. godinu svi poreski prihodi, osim poreza na dohodak građana, kao i neporeski prihodi i primanja, planirani su na višem nivou, a najveći rast se očekuje kod poreza na dobit, koji je značajan ne samo po visini prihoda po ovom osnovu, već mnogo više kao pokazatelj dobrog poslovanja privrede. Naročito je visok rast prihoda od poreza na potrošnju (PDV, akcize i carine) koji odražava visok rast domaće tražnje. Pri projekciji prihoda za drugu polovinu 2007. godine pretpostavljeno je da će doći do usporavanja rasta domaće tražnje i kao posledica toga usporavanja rasta indirektnih poreza.

U strukturi primanja budžeta dominantnu ulogu imaju prihodi po osnovu poreza na dodatu vrednost. Ovi prihodi su planirani u iznosu od 270.358,8 mil. dinara i čine 46,5% ukupnih primanja (u 2006. godini prihodi od PDV učestvuju u strukturi prihoda republičkog budžeta sa 45,1%). U odnosu na 2006. godinu prihodi po osnovu PDV su nominalno veći za 20,1%. Prihodi od PDV su projektovani u skladu sa očekivanim rastom BDP, inflacijom, kretanjem uvoza i izvoza i deviznog kursa. Pri tome su uzete u obzir karakteristike i struktura prihoda od PDV, kao i poseban uticaj makroekonomskih varijabli. Rast prihoda od domaćeg PDV je u direktnoj korelaciji sa kretanjem BDP, odnosno domaće tražnje, dok je PDV iz uvoza proporcionalan kretanju uvoza. Sa druge strane, struktura uvoza je značajna sa stanovišta procene povraćaja po osnovu PDV, koji su direktno povezani sa uvozom kapitalne opreme i repromaterijala. Takođe, očekivane visoke stope rasta izvoza imaju veliki uticaj na kretanje povraćaja po osnovu PDV. Projektovano stabilno kretanje deviznog kursa, uprkos fluktuirajućem režimu deviznog kursa, omogućava i bolju procenu kretanja prihoda od PDV iz uvoza.

Na bazi iskustava drugih zemalja, uočena je tendencija da se u dugom roku smanjuje učešće prihoda od PDV u bruto domaćem proizvodu. U cilju neutralisanja ove tendencije od Poreske uprave se očekuje da efikasnim merama doprinese smanjenju poreske utaje, odnosno ostvarivanju prihoda od PDV u planiranom obimu. Ostvarenju tog cilja doprineće i predložene izmene Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, koje su u direktnoj funkciji unapređenja i povećanja naplate javnih prihoda, smanjivanjem poreske evazije i sive ekonomije.

Prihodi po osnovu akciza su drugi po značaju u ukupnim prihodima budžeta sa iznosom od 98.849,5 mil. dinara, što čini 17,0% ukupnih primanja. U odnosu na ostvarenje u 2006. godini, ovo je nominalno povećanje od 21,1%. Na kretanje akciza od značaja su uticaji koji se tiču potrošnje osnovnih akciznih proizvoda i kretanja njihovih cena (za akcize koje se obračunavaju po principu ad valorem), odnosno njihovo smanjenje ili povećanje u skladu sa tržišnim uslovima i merama države. Predloženim izmenama Zakona o akcizama sa primenom u 2007. godini, predloženo je da se ukine akciza na osvežavajuća bezalkoholna pića i voćne sokove iz uvoza, smanji stopa akcize na kafu sa 40% na 30%, kao i da se smanji akcize na cigarete i uvede akciza na tečni naftni gas.

Planirani prihodi od poreza na dohodak građana iznose 61.409,5 mil. dinara, odnosno 10,6% ukupnih prihoda budžeta. Nominalno, planirani prihodi od ovog poreskog oblika su manji za 3,5% u odnosu na ostvarenje u 2006. godini. Prihodi po osnovu poreza na dohodak, su neznatno manji u odnosu na prethodnu godinu zbog izmena zakona o porezu na dohodak građana u 2006. godini. Naime, od 1. januara 2007. godine smanjena su zahvatanja po osnovu direktnih poreza, odnosno smanjeno je poresko opterećenje zarada sa 14% na 12%, uz uvođenje neoporezivog cenzusa od 5.050 dinara (koji se godišnje usklađuje sa rastom cena na malo), radi pospešivanja privrednog razvoja i većeg zapošljavanja radnika (opterećenje neto zarada je sa 73,1 % u 2006. godini smanjeno na oko 64% u 2007. godini). Propisana su oslobođenja od plaćanja poreza na zarade na period od dve, odnosno tri godine uz ispunjavanje utvrđenih uslova, za određene kategorije lica kako bi se problem nezaposlenosti što brže rešio (lica koja prvi put traže posao – pripravnici do 30 godina, nezaposlena lica do 30 godina, kao i lica starija od 45 godina). Istovremeno, pod istovetnim uslovima su za ove kategorije nezaposlenih, propisana i oslobođenja od plaćanja doprinosa. Realno je očekivati da će smanjenjem poreskog opterećenja obveznika doći do povećanja poreskog obuhvata, a time i do ublažavanja negativnih efekata po osnovu smanjenja poreske stope i drugih oslobađanja.

S obzirom na visok rast zarada krajem 2006. i početkom 2007. godine (23,5% nominalni rast zarada za četiri meseca ove, u odnosu na isti period prethodne godine), gubitak prihoda budžeta Republike Srbije po osnovu izmene zakona kojim je uređen ovaj poreski oblik, biće manji od očekivanog. Tome u manjoj meri doprinosi i izmena u Zakonu o porezu na dohodak kojim su propisane stope poreza na godišnji prihod građana, i to: od trostruke do šestostruke prosečne godišnje zarade – 10%, a iznad šestostruke prosečne godišnje zarade – 15%.

Projektovani prihodi od carina u 2007. godini iznose 54.264,3 mil. dinara ili 9,3% ukupnih prihoda budžeta. U odnosu na 2006. godinu projektuje se nominalno povećanje od 19,9%. Prihodi od carina planirani su na bazi očekivanog kretanja uvoza, BDP, deviznog kursa kao i efekata liberalizacije spoljne trgovine sa EU i zemljama iz okruženja po osnovu stvaranja zone slobodne trgovine u okviru CEFTA. Za četiri meseca 2007. godine uvoz, posmatran u dinarskom izrazu, je povećan za 21,2% u odnosu na isti period prethodne godine, a u narednom periodu očekuju se nešto niže stope. U pogledu carinskih propisa, donošenje Zakona o carinskoj tarifi neće bitno uticati na ostvarenje prihoda po ovom osnovu.

Prihodi od poreza na dobit preduzeća, banaka i dr. postaju sve značajniji prihod budžeta Republike Srbije. U 2007. godini prihodi od ovog poreskog oblika planirani su u iznosu od 27.297,2 mil. dinara, odnosno 4,7% ukupnih prihoda budžeta. U odnosu na prethodnu godinu prihodi od poreza na dobit su nominalno veći za 61,9%. Ova kategorija prihoda je projektovana na bazi pretpostavke o nastavku rasta dobiti preduzeća tj. trenda koji je prisutan od početka 2006. godine. Najveći deo prihoda po ovom osnovu u iznosu od 14.283,9 mil. dinara već je ostvaren do kraja maja, obzirom na uplatu prihoda po konačnom obračunu u martu mesecu od 8.445,9 mil. dinara, što je sigurna osnova za plan prihoda u ovoj godini. Rastu prihoda od poreza na dobit je najviše doprinelo dobro poslovanje privrede, što je posledica poboljšanja uslova za poslovanje i preduzetih strukturnih reformi i izvršenih privatizacija u poslednjih nekoliko godina. U poređenju sa drugim zemljama u Evropi stopa poreza na dobit od 10% je među najnižim. Predložene su izmene Zakona o porezu na dobit preduzeća u 2007. godini, a njime se planiraju novi poreski podsticaji među kojima je značajno umanjenje stope poreza na dobit za korisnike slobodnih zona za 50% od zakonom propisane stope. Na ovaj način se podstiču ciljevi osnivanja i jačanja slobodnih zona (povećanje proizvodnje, izvoza i deviznog priliva, otvaranje novih radnih mesta, povećanje direktnih stranih investicija, transfer novih tehnologija, razvoj servisa i logistike i dr.), uključujući i indirektni efekat na okruženje preko saradnje privrednih društava, korisnika slobodnih zona sa ostalim društvima. Predložene su poreske pogodnosti priznavanjem određenih rashoda, odnosno troškova u poreskom bilansu, kao i pogodnosti kod oporezivanja kapitalnog dobitka.

Planirani neporeski prihodi u 2007. godini iznose 64.543,3 mil. dinara, što čini 11,1% ukupnih prihoda budžeta Republike Srbije. U odnosu na ostvarenje u 2006. godini projektovani neporeski prihodi beleže nominalni rast od 3,6%. U strukturi neporeskih prihoda dominantno učešće imaju republičke administrativne takse, republičke sudske takse, konzularne takse, prihodi od igara na sreću i prihodi po osnovu novčanih kazni po raznim osnovama. Prilikom projekcije neporeskih prihoda korišćeni su podaci o kretanju pojedinih vrsta ove kategorije prihoda u prethodnom periodu, kao i očekivano godišnje usklađivanje republičkih administrativnih taksi i novčanih kazni. Pored toga, u 2007. godini zabeležen je značajan priliv sredstava po osnovu prodaje licence za trećeg mobilnog operatera u dinarskoj protivrednosti od oko 320 mil. eura, odnosno u iznosu 25.449,6 mil. dinara.

[pic]

[pic]

[pic]

IV. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Razmatranje i donošenje zakona po hitnom postupku, predlaže se u skladu sa članom 161. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije. U slučaju da se ovaj zakon ne donese, prouzrokovale bi se štetne posledice na rad državnih organa i organizacija. Donošenje ovog zakona po hitnom postupku potrebno je radi obezbeđenja neophodnih materijalnih i drugih uslova za finansiranje rada državnih organa i organizacija na celoj teritoriji Republike Srbije.

V. RAZLOZI ZA RANIJE STUPANjE NA SNAGU ZAKONA

Da bi se stvorili neophodni materijalni uslovi za otklanjanje štetnih posledica koje mogu nastupiti po Republiku Srbiju, i da se ne ugrozi funkcionisanje nadležnosti Republike Srbije, a u smislu člana 196. stav 4. Ustava Republike Srbije, predlaže se da ovaj zakon stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

Ostavite komentar