Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2009. godinu

PREDLOG

Na osnovu člana 25. stav 2. Zakona o budzetskom sistemu („Službeni glasnik RS”, br. 9/02, 87/02, 61/05-dr. zakon, 66/05, 101/05-dr. zakon, 62/06-dr. zakon i 85/06),

Narodna skupština donosi

O D L U K U

O DAVANjU SAGLASNOSTI NA FINANSIJSKI PLAN NACIONALNE SLUŽBE ZA ZAPOŠLjAVANjE ZA 2009. GODINU

I

Daje se saglasnost na Finansijski plan Nacionalne službe za zapošljavanje za 2009. godinu, koju je Upravni odbor Nacionalne službe za zapošljavanje doneo na sednici od 27. oktobra 2008. godine.

II

Ovu odluku objaviti u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

Broj:

U Beogradu, decembra 2008. godine

NARODNA SKUPŠTINA

PREDSEDNIK

O B R A Z L O Ž E Nj E

Pravni osnov za donošenje ove odluke sadržan je u odredbi člana 25. stav 2. Zakona o budzetskom sistemu („Službeni glasnik RS”, br. 9/02, 87/02, 61/05-dr. zakon, 66/05, 101/05-dr. zakon, 62/06-dr. zakon i 85/06), kojom je utvrđeno da Narodna skupština daje saglasnost na finansijski plan organizacije obaveznog socijalnog osiguranja. U članu 1. stav 5. pomenutog zakona propisano je da je Nacionalna služba za zapošljavanje organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, pa se u skladu sa navedenom odredbom predlaže donošenje Odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Nacionalne službe za zapošljavanje za 2009. godinu.

Finansijski planovi organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, prema članu 14. pomenutog zakona, usvajaju se zajedno sa predlogom budzeta Republike Srbije i dostavljaju se zajedno sa tim predlogom.

S obzirom na činjenicu da se predlaže razmatranje i donošenje zakona o budzetu Republike Srbije za 2009. godinu po hitnom postupku, ovu odluku je takođe potrebno doneti po hitnom postupku, radi obezbeđenja neophodnih materijalnih i drugih uslova za finansiranje rada ove organizacije obaveznog socijalnog osiguranja i redovne isplate određenih prava.

O B R A Z L O Ž E Nj E

FINANSIJSKOG PLANA

NACIONALNE SLUŽBE ZA ZAPOŠLjAVANjE

ZA 2009. GODINU

1) Pravni osnov za donošenje finansijskog plana

Pravni osnov za donošenje Finansijskog plana sadržan je u članu 64. tačka 4. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti («Službeni glasnik RS», br. 71/03 i 84/04), kojim je propisano da Upravni odbor Nacionalne službe za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba) donosi finansijski plan, kao i u članu 6. stav 3. Zakona o budzetskom sistemu («Službeni glasnik RS», br. 9/02, 87/02, 61/05, 66/05, 101/05, 62/06 i 85/06), kojim je propisano da finansijski plan organizacije obaveznog socijalnog osiguranja donosi nadležni organ organizacije. Na finansijski plan organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, saglasnost daje Narodna skupština.

2) Pravni osnov za planiranje pojedinačnih prihoda i primanja i rashoda i izdataka

PRIHODI – PRIMANjA

Članom 74. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti propisano je da prihod Nacionalne službe čine sredstva: doprinosi za obavezno osiguranje; doprinosi za dobrovoljno osiguranje; iz budzeta Republike; ostvarena prodajom društvenog kapitala i prodajom društvenih preduzeća ili njihovih delova, u skladu sa zakonom; ostvarena izdavanjem, odnosno prometom hartija od vrednosti, u skladu sa zakonom; ostvarena ulaganjem kapitala; domaćih i inostranih kredita i zajmova, u skladu sa zakonom; poklona, donacija i legata; druga sredstva ostvarena u skladu sa zakonom.

Socijalni doprinosi

Stopa doprinosa za osiguranje od nezaposlenosti utvrđena je na osnovu člana 44. Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje («Službeni glasnik RS», br. 84/04 i 61/05) u visini od 1,5 %, dok je osnovica doprinosa uređena čl. 13. – 35. istog zakona.

Transferi iz budzeta

U okviru ove stavke evidentiraju se prihodi po osnovu transfera iz budzeta Republike. Prihodi iz budzeta planirani su za izmirivanje obaveza prema nezaposlenima u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju nezaposlenih lica (pravo na novčanu naknadu za vreme nezaposlenosti) i obaveze prema licima sa teritorije AP Kosovo i Metohija (privremena naknada), u skladu sa Zaključkom Vlade Republike Srbije od 17. jula 2003. godine.

Pored direktnih prihoda iz budzeta, Nacionalna služba ostvaruje prihode po osnovu transfera od drugih nivoa vlasti. Vlada, na predlog Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja, donosi Program aktivne politike zapošljavanja za Republiku, koji sprovodi Nacionalna služba. Sredstva za realizaciju navedenog programa obezbeđuje nadležno ministarstvo, iz budzeta.

Drugi prihodi

Druge prihode čine prihodi od zakupa prostora kojim raspolaže Nacionalna služba, prihodi od prodaje dobara i usluga, mešoviti i neodređeni prihodi koji obuhvataju povraćaj novčane naknade, prinudnu naplatu, prihode od naplate štete po osnovu osiguranja, i drugo.

Memorandumske stavke za refundaciju rashoda

U okviru memorandumskih stavki za refundaciju rashoda evidentiraju se prihodi po osnovu refundacija Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje za porodiljsko bolovanje i bolovanje preko 30 dana.

Transferi između budzetskih korisnika na istom nivou

Na ovoj poziciji evidentiraju se transferi od organizacija obaveznog socijalnog osiguranja u korist Nacionalne službe za zapošljavanje, kao i doprinos za slučaj nezaposlenosti koji plaća Nacionalna služba za zapošljavanje po članu 45, 45a i 45b Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.

Primanja od zaduživanja i prodaje finansijske imovine odnose se na primanja od otplate stambenih kredita, otplate za prodate društvene stanove, kao i na primanja od prodaje domaćih akcija i ostalog kapitala.

RASHODI – IZDACI

Planirani rashodi i izdaci u okviru finansijskog plana za 2009. godinu iskazani su po namenama, a u skladu sa ekonomskom klasifikacijom i klasifikacijom prema računovodstvenim fondovima, propisanim Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budzetski sistem («Službeni glasnik RS», br. 92/02, 64/03, 125/03, 58/04, 63/04, 85/04, 99/04, 117/04, 137/04, 140/04, 21/05, 36/05, 51/05, 54/05, 104/05, 112/05, 11/06, 27/06, 51/06, 20/07, 37/07, 50/07 i 63/07).

Organizacijski i metodološki planiranje rashoda i izdataka usklađeno je sa Pravilnikom o načinu utvrđivanja sadržaja finansijskog plana organizacija obaveznog socijalnog osiguranja («Službeni glasnik RS», broj 81/04).

Rashodi i izdaci u finansijskom planu Nacionalne službe za 2009. godinu utvrđeni su u skladu sa makroekonomskim parametrima utvrđenim u Memorandumu o budzetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2009. godinu, sa projekcijama za 2010. i 2011. godinu, izuzev specifičnih tekućih rashoda u okviru kategorije 471- prava iz socijalnog osiguranja, koji predstavljaju funkcionalne rashode Nacionalne službe i proističu iz Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti, podzakonskih akata Nacionalne službe, kao i Zaključaka Vlade RS od 17. jula 2003. godine, 11. januara 2007., 15. marta 2007., 26. aprila 2007. i 27. decembra 2007.

TEKUĆI RASHODI

Rashodi za zaposlene

Ovi rashodi odnose se na plate i doprinose za PIO, zdravstveno osiguranje zaposlenih i osiguranje za slučaj nezaposlenosti, socijalna davanja zaposlenima, naknade, nagrade i bonuse.

Politika plata zaposlenih u Nacionalnoj službi za zapošljavanje sprovodi se u skladu Uredbom o koeficijentima za obračun i isplatu plata zaposlenih u javnim službama («Službenii glasnik RS», br. 11/01,…31/08) i zaključcima Vlade Republike Srbije o visini osnovica.

Planirani iznos sredstava za ovu vrstu rashoda utvrđen je na bazi broja zaposlenih utvrđenog Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova u Nacionalnoj službi za zapošljavanje, koeficijenata utvrđenih Uredbom, osnovice za obračun i isplatu plata utrvrđene Zaključkom Vlade RS, intenziviranja aktivnosti i povećanog angažovanja u realizaciji poslova kao što su sprovođenje subvencija po osnovu člana 45, 45a i 45b Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, javni radovi, projekat otpremninom do posla i sl. i planirane stope rasta inflacije.

Korišćenje roba i usluga

Ovi rashodi odnose se na troškove neophodne za redovan rad Nacionalne službe za zapošljavanje u Direkciji, dve Pokrajinske službe i 34 filijala, a obuhvataju stalne troškove, troškove putovanja, ugovorne obaveze, specijalizovane usluge, tekuće popravke i održavanja i materijal.

Otplata kamata i prateći troškovi zaduživanja

Ovi rashodi se odnose na isplatu zakonske zatezne kamate za manje isplaćenu novčanu naknadu nezaposlenima, a po osnovu očekivanih sudskih presuda u 2009. godini po prethodno pokrenutim sudskim sporovima i ostale prateće troškove zaduživanja.

Prava iz socijalnog osiguranja

Sredstva koja su planirana za ostvarivanje prava iz socijalnog osiguranja podrazumevaju:

A) sredstva za isplatu neposredno domaćinstvima;

B) sredstva za isplatu neposredno pružaocima usluga;

V) sredstva za transfere drugim organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja za doprinose za osiguranje.

A) Prava iz socijalnog osiguranja koja se isplaćuju neposredno domaćinstvima obuhvataju :

Naknade za slučaj nezaposlenosti (redovna novčana naknada);

Privremena naknada za lica sa teritorije AP Kosovo i Metohija;

Naknade zaostalih zarada Grupe Zastava;

Jednokratna novčana naknada za samozapošljavanje;

Ostale isplate nezaposlenim licima

Programi i mere aktivne politike zapošljavanja – isplate licima

Posebne novčane naknade zaposlenima kojima nedostaje do 5 godina do ispunjavanja prvog uslova za ostvarivanje prava na penziju

1. Naknada za slučaj nezaposlenosti

Naknada za slučaj nezaposlenosti isplaćuje se u skladu sa Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti koji precizno definiše koja lica imaju pravo na novčanu naknadu (Čl. 108.), i kako je ostvaruju .

Najniži i najviši iznos novčane naknade regulisani su Čl. 113. Zakona, tako da novčana naknada ne može biti viša od prosečne mesečne zarade po zaposlenom ostvarene u Republici prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike ili niža od minimalne zarade utvrđene u skladu sa zakonom za mesec u kome se vrši isplata novčane naknade.

Novčana naknada se isplaćuje za mesec koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata, a sam iznos obuhvata i doprinose za penzijsko – invalidsko i zdravstveno osiguranje za vreme trajanja prava na novčanu naknadu (Čl. 125 i 126).

Imajući u vidu najavljene procese restruktuiranja i utvrđivanja viška zaposlenih, odnosno stečaja i likvidacije po regionima na području svake filijale pojedinačno, očekuje se da će broj korisnika novčane naknade biti oko 72.000.

U trenutku izrade predloga Finansijskog plana za 2009. godinu, isplaćena je novčana naknada za mesec jul 2008. sa prosečnim iznosom po licu od oko 23.400,00 dinara. Predlogom Finansijskog plana za 2009. godinu predviđena su ukupna sredstva za ove namene u iznosu od 21.567,2 miliona dinara, od čega je za isplatu neto naknade planirano 14.590,7 miliona dinara, a preostali deo u iznosu od 6.976,5 miliona dinara za doprinose za PIO i zdravstveno osiguranje. Sredstva su planirana za isplatu 12 novčanih naknada uz procenjeno uvećanje prosečne novčane naknade za 10%. U okviru ovih sredstava planirana su i sredstva za isplatu manje isplaćene novčane naknade nezaposlenima, a po osnovu očekivanih sudskih presuda u 2009. godini po prethodno pokrenutim sudskim sporovima.

Privremena naknada zaposlenih sa teritorije AP KiM

Na osnovu donetog Zaključka Vlade Republike Srbije br. 02-4586/2003-001 od 17. jula 2003. godine Nacionalna služba ima obavezu da isplaćuje naknadu licima privremeno raseljenih sa teritorije AP Kosovo i Metohija.

Proračun potrebnih sredstava za privremenu naknadu zaposlenima sa teritorije AP Kosovo i Metohija izvršen je za 23.000 lica, pri čemu je za 12.380 korisnika koji žive na teritoriji AP Kosovo i Metohija osnovica za obračun bruto naknada po licu uvećana za 30% po Zaključku Vlade Republike Srbije.

Poslednjim Zaključkom Vlade br.120-335/2007-012 od 27.12.2007. godine utvrđen je iznos ove naknade, na osnovu čega su procenjena potrebna sredstva za jednu mesečnu isplatu u sledećoj godini oko 380 miliona dinara.

Ukupna sredstva za isplatu privremene naknade u 2009. godini, planirana su u iznosu od 4.560 miliona dinara za bruto naknadu i to 2.996 miliona dinara za isplatu neto privremene novčane naknade i 1.564 miliona dinara sredstava za propisane doprinose za penzijsko invalidsko i zdravstveno osiguranje. Sredstva su planirana za isplatu 12 naknada za 23.000 lica.

Naknade zaostalih zarada Grupe „Zastava“

Sredstva za isplatu zaostalih zarada Grupe „Zastava“ obezbeđena su iz budzeta kroz transfer Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja, a na osnovu Protokola potpisanog između Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja i reprezentativnih sindikata članica Grupe Zastava.

Jednokratna novčana naknada za samozapošljavanje

Jednokratna novčana naknada za samozapošljavanje isplaćuje se nezaposlenom licu na njegov zahtev, a u skladu sa članom 42. i 43. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti.

Ostale isplate nezaposlenim licima

Na ovoj poziciji iskazane su prava nezaposlenih na naknadu troškova nezaposlenim licima u postupku zapošljavanja posredstvom NSZ, kao što su troškovi slanja prijave na oglas o slobodnim poslovima, naknada troškova javnog prevoza kada je nezaposleni pozvan na razgovor kod poslodavca u vezi sa izborom za zasnivanje radnog odnosa i sl.

Programi i mere aktivne politike zapošljavanja – isplate licima

U okviru mera aktivne politike zapošljavanja, koje na osnovu Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti utvrđuje Vlada, na predlog nadležnog Ministarstva, Nacionalna služba sprovodi programe i planira sredstva za njihovu realizaciju.

Za ove namene, na poziciji 471100 – Prava iz socijalnog osiguranja koja se isplaćuju neposredno domaćinstvima planirano je izdvajanje za:

a) Mere posredovanja u zapošljavanju (Karijerno vođenje i savetovanje, aktivno traženje posla i sajmove zapošljavanja;

b) Programe dodatnog obrazovanja i obuke (pripravnici, volonteri, prekvalifikacija i dr.).

Posebne novčane naknade zaposlenima kojima nedostaje do 5 godina do ispunjavanja prvog uslova za ostvarivanje prava na penziju

Sredstva za isplatu ovih naknada obezbeđena su iz budzeta kroz transfer Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja, a na osnovu protokola između Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja i reprezentativnih sindikata.

B) Prava iz socijalnog osiguranja koja se isplaćuju neposredno pružaocima usluga

Planirana sredstva, koja se isplaćuju neposredno poslodavcima i pružaocima usluga koriste se za sledeće namene:

Programe i mere aktivne politike zapošljavanja i to:

a) Mere posredovanja u zapošljavanju (Karijerno vođenje i savetovanje, aktivno traženje posla i sajmove zapošljavanja;

b) Programe dodatnog obrazovanja i obuke (pripravnici, volonteri, prekvalifikacija i dr.)

v) Programi subvencija – otvaranje novih radnih mesta, podsticanje zapošljavanja rizičnih grupa, javni radovi i sl.

Projekat „Otpremninom do posla“

Sredstva za ove namene obezbeđuju se iz budzeta kroz transfer Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja.

Sva ostala prava – isplate pružaocima usluga

Ova pozicija odnosi se na isplate poslodavcima i drugim pružaocima usluga za usluge koje imaju za cilj smanjenje nezaposlenosti i povećanje konkurentnosti i zapošljivosti tražilaca zaposlenja (nezaposlenih lica), naknade troškova pripreme i objavljivanja oglasa slobodnih poslova u sredstvima javnog informisanja prema zahtevima poslodavaca i sl.

Zdravstveni pregledi nezaposlenih

Sredstva su planirana za pokrivanje izdataka za zdravstvene preglede nezaposlenih, i troškove izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad, a koji proističu ostvarivanjem prava iz socijalnog osiguranja.

V) Transferi drugim organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja za doprinose za osiguranje

U kategoriji prava iz socijalnog osiguranja planirana su sredstva za transfere drugim organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja. Planirana sredstva za ove namene u iznosu od 9.485,8 miliona dinara proračunata su na osnovu zakonom propisanih stopa na osnovicu koju čine naknade za slučaj nezaposlenosti, privremene naknade zaposlenih na teritoriji AP Kosova i Metohije, za isplatu olakšica po osnovu člana 45, 45a i 45b Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, kao i transferi OOSO u vezi realizacije programa i mera aktivne politike zapošljavanja.

Transferi Republičkom zavodu za zdravstveno osiguranje za doprinose za nazaposlena lica za redovnu novčanu naknadu, privremenu naknadu zaposlenih sa teritorije KiM, po osnovu člana 45, 45a i 45b Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, kao i transferi u vezi programa i mera aktivne politike zapošljavanja, iznose 3.413,09 miliona dinara. Transferi Republičkom fondu penzijskog i invalidskog osiguranja zaposlenih (po osnovu navedenih prava) iznose 5.938,3 miliona dinara, transfer Republičkom fondu penzijskog i invalidskog osiguranja samostalnih delatnosti za redovnu novčanu naknadu iznosi 95,3 miliona dinara i Transfer NSZ za član 45, 45a i 45b Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje u iznosu od 37 miliona dinara.

Ostali rashodi

U okviru ostalih rashoda planirana su sredstva kojima se obezbeđuje finansiranje rashoda nametnutih od drugih nivoa vlasti u iznosu od 85,0 miliona dinara. To su razni vidovi poreza i obavezne takse (registracija vozila, porez na zakup, akcije, republičke, gradske, opštinske i sudske takse).

3) Osnovni planski i obračunski elementi korišćeni u izradi predloga finansijskog plana

Pri izradi predloga plana korišćeni su sledeći elementi u skladu sa smernicama datim u revidiranom Memorandumu o budzetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2009. godinu, sa projekcijama za 2010. i 2011. godinu:

projektovana inflacija, kraj perioda…………………………………8,0%;

realna stopa rasta bruto domaćeg proizvoda….. ………………..3,5%;

stopa doprinosa za osiguranje od nezaposlenosti………………1,5%.

4) Osnovni podaci o Nacionalnoj službi za zapošljavanje

Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti objavljenom u «Službenom glasniku RS», broj 71/03 od 15. jula 2003. godine osnovana je Nacionalna služba za zapošljavanje. Nacionalna služba, kao pravni sledbenik Republičkog zavoda za tržište rada, upisana je 16. marta 2004. u sudski registar nadležnog suda, a kao institucija koja se bavi poslovima zapošljavanja postoji oko 90 godina.

U skladu sa Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji poslova u Nacionalnoj službi za zapošljavanje, Nacionalna služba organizovana je po teritorijalnom i funkcionalnom principu i sve poslove iz svog delokruga rada obavlja u Nacionalnoj službi za zapošljavanje – Direkciji – Beograd, Pokrajinskoj službi za zapošljavanje AP Vojvodina, Pokrajinskoj službi za zapošljavanje AP Kosovo i Metohija i 34 filijala, koje se sastoje od službi, odseka i ispostava, smeštenih u oko 180 objekta širom Republike Srbije.

U postupku transformacije Upravni odbor Nacionalne službe dao je saglasnost na Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji Nacionalne službe, kojim su sistematizovana mesta za 2378 izvršilaca. Po kvalifikacionoj strukturi, oko 60% od ukupno zaposlenih čine zaposleni sa VSS i VŠS.

U procesu tranzicije i restruktuiranja naše privrede Nacionalna služba i njeni zaposleni su dodatno opterećeni prilivom nezaposlenih. Usvajanje sistemskih zakona i procedura prouzrokuje potrebu za tehnološki naprednijim sredstvima za rad, i u tom smislu Nacionalna služba planira u 2009. godini obezbeđivanje dodatnog prostora, adaptaciju i rekonstrukciju već postojećeg, nabavku računarske opreme i softvera, kako bi uslovi rada za zaposlene bili adekvatni i usluga kvalitetnija.

Nacionalna služba nema klasične indirektne korisnike, ali finansijsko poslovanje se odvija preko podračuna, koji su otvoreni u filijalama, a u skladu sa Pravilnikom o uslovima i načinu otvaranja i ukidanja podračuna konsolidovanog računa trezora kod UJP-a («Službeni glasnik RS», broj 92/02).

5) Obrazloženje po vrstama primanja i izdataka

Finansijski plan Nacionalne službe za zapošljavanje za 2009. godinu sačinjen je prema ekonomskoj klasifikaciji konta do nivoa sintetičkog, predviđenih Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budzetski sistem.

Finansijski plan Nacionalne službe za zapošljavanje za 2009. godinu sastoji se od opšteg, posebnog dela i obrazloženja i projekcije finansijskog plana za 2010. i 2011. godinu.

I. PRIHODI – PRIMANjA

U okviru Opšteg dela finansijskog plana Nacionalne službe za zapošljavanje za 2009. godinu, planirani prihodi i primanja iznose ukupno 36.302,5 miliona dinara .

700000 TEKUĆI PRIHODI

Tekuće prihode Nacionalne službe za zapošljavanje u iznosu od 36.282,5 miliona dinara čine: prihodi od socijalnih doprinosa u iznosu od 17.650 miliona dinara, transferi iz budzeta u iznosu od 18.152,5 miliona dinara, drugi prihodi u iznosu od 210,0 miliona dinara, memorandumske stavke za refundaciju rashoda u iznosu od 81,28 miliona dinara i transferi između organizacija obaveznog socijalnog osiguranja 188,72 miliona dinara.

720000 SOCIJALNI DOPRINOSI

Prihod od doprinosa za osiguranje od nezaposlenosti u iznosu od 17.650 miliona dinara, planiran je uzimajući u obzir očekivanja da će do kraja 2008., prihodi od doprinosa dostići 1.300,0 miliona dinara na mesečnom nivou, kao i njihov dalji rast u narednoj godini.

Struktura planiranih prihoda od doprinosa za socijalno osiguranje je sledeća:

721100 – doprinosi za socijalno osiguranje na teret zaposlenih u iznosu od 8.397,75 miliona dinara miliona dinara;

721200 – doprinosi za socijalno osiguranje na teret poslodavaca u iznosu od 8.480,0 miliona dinara;

721300 – doprinosi za socijalno osiguranje lica koja obavljaju samostalnu delatnost i nezaposlenih u iznosu od 770,1 miliona dinara, i

721400 – doprinosi za socijalno osiguranje koji se ne mogu razvrstati u iznosu od 2,15 miliona dinara.

733 TRANSFERI IZ BUDžETA planirani su u iznosu od 18.152,5 miliona dinara, koliko je neophodno da bi se izmirile obaveze prema nezaposlenim licima propisane Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti (pravo na novčanu naknadu za vreme nezaposlenosti) i obaveze prema licima sa teritorije AP Kosovo i Metohija (privremena naknada), utvrđene Zaključcima Vlade Republike Srbije od 17. jula 2003 godine, od 11. januara 2007. i 26. aprila 2007.

Od ukupno planiranih transfera iz budzeta, iznos od 4.652,5 miliona dinara, odnosi se na transfer iz budzeta preko Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja. Ova sredstva koriste se za realizaciju programa i mera aktivne politike zapošljavanja, koje sprovodi Nacionalna služba, u skladu sa Zakonom, u iznosu od 3.000 miliona dinara i to za: karijerno vođenje i savetovanje, aktivno traženje posla i sajmove zapošljavanja; programe dodatnog obrazovanja i obuke (pripravnici, volonteri, prekvalifikacija i dr.); programe subvencija (otvaranje novih radnih mesta, podsticanje zapošljavanja rizičnih grupa, javni radovi i sl.).

Iz ovih sredstava planira se i isplata zaostalih zarada Grupe Zastava u iznosu od 212,5 miliona dinara, isplate za realizaciju projekta „Otpremninom do posla“ u iznosu od 40,0 miliona dinara, kao i isplate posebnih novčanih naknada zaposlenima kojima nedostaje do 5 godina do ispunjavanja prvog uslova za ostvarivanje prava na penziju u iznosu od 1.400,0 miliona dinara.

740000 DRUGI PRIHODI, planirani su u iznosu od 210,0 miliona dinara, a u okviru istih:

741000 PRIHODI OD IMOVINE – 1,66 miliona dinara koji se sastoje od 741160-Kamata na sredstva organizacija obaveznog socijalnog osiguranja – 1,16 miliona dinara i 741260-Dividende organizacija obaveznog socijalnog osiguranja – 0.5 miliona dinara;

742000 PRIHODI OD PRODAJE DOBARA I USLUGA u ukupnom iznosu od 29,17 miliona dinara (742160 – prihodi od zakupa od strane tržišnih organizacija u korist organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, u iznosu od 5,77 miliona dinara i 742360 – prihodi organizacija obaveznog socijalnog osiguranja od sporedne prodaje dobara i usluga koje vrše državne netržišne jedinice u iznosu od 23,4 miliona dinara);

745000 MEŠOVITI I NEODREĐENI PRIHODI koji obuhvataju povraćaj novčane naknade, prinudnu naplatu, prihode od naplate štete po osnovu osiguranja i drugo, u iznosu od 179,16 miliona dinara.

770000 MEMORANDUMSKE STAVKE ZA REFUNDACIJU RASHODA planirane su u iznosu od 81,28 miliona dinara i obuhvataju prihode ostvarene po osnovu refundacija porodiljskog bolovanja i bolovanja preko 30 dana. Planirani iznos obuhvata deo refundacije koji se odnosi na tekuću godinu u iznosu od 21,94 miliona dinara i deo za refundaciju rashoda iz prethodne godine u iznosu od 59,34 miliona dinara

780000 TRANSFERI IZMEĐU BUDžETSKIH KORISNIKA NA ISTOM NIVOU planirani su u iznosu od 188,72 miliona dinara i obuhvataju transfere od organizacija OOSO u korist NSZ, i doprinos za slučaj nezaposlenosti, koji plaća Nacionalna služba za zapošljavanje po Članu 45. Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.

I.2. PRIMANjA

900000 PRIMANjA OD ZADUŽIVANjA I PRODAJE FINANSIJSKE IMOVINE iznose 20,0 miliona dinara i odnose se na očekivana primanja od otplate stambenih kredita i primanja od prodaje domaćih akcija i ostalog kapitala.

II – RASHODI – IZDACI

U okviru Opšteg dela finansijskog plana Nacionalne službe za zapošljavanje za 2009. godinu, planirani rashodi i izdaci iznose ukupno 36.302,5 miliona dinara .

Rashodi i izdaci čije je ostvarenje planirano za 2009. godinu, iskazani su u skladu sa Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budzetski sistem na propisanim kontima ekonomske klasifikacije. Organizacijski i metodološki planiranje rashoda i izdataka usklađeno je sa Pravilnikom o načinu utvrđivanja sadržaja finansijskog plana organizacija obaveznog socijalnog osiguranja («Službeni glasnik RS», broj 81/04).

Rashodi i izdaci u Finansijskom planu Nacionalne službe za zapošljavanje za 2009. godinu planirani su u skladu sa očekivanom realizacijom do kraja 2008. godine, i u skladu sa makroekonomskim parametrima utvrđenim u Memorandumu o budzetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2009. godinum, izuzev specifičnih tekućih rashoda u okviru kategorije 471- prava iz socijalnog osiguranja, koji predstavljaju funkcionalne rashode Nacionalne službe i proističu iz Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti i podzakonskih akata Nacionalne službe i zaključaka Vlade RS od 17. jula 2003. godine, 11. januara 2007., 15. marta 2007. , 26. aprila 2007. i 27. decembra 2007.

400000 TEKUĆI RASHODI

Tekući rashodi planirani su u iznosu od 35.739,5 miliona dinara. Planiranim tekućim rashodima obezbeđuju se sredstva za finansiranje rashoda za zaposlene u iznosu od 2.336,82 miliona dinara, korišćenje roba i usluga 1.421 miliona dinara, otplata kamata i prateći troškovi zaduživanja 30 miliona dinara, prava iz socijalnog osiguranja 31.866,68 miliona dinara, kao i ostale rashode 85 miliona dinara.

410000 RASHODI ZA ZAPOSLENE

Sredstva planirana u iznosu od 2.336,82 miliona dinara su sredstva koja obuhvataju rashode za zaposlene, a učestvuju u ukupno planiranim tekućim rashodima Nacionalne službe sa 6,5%. Ovi rashodi planirani su kao: plate i dodaci, socijalni doprinosi na teret poslodavca, naknade u naturi, socijalna davanja zaposlenima, naknade troškova za zaposlene i nagrade zaposlenima i ostali posebni rashodi.

411000 PLATE, DODACI I NAKNADE ZAPOSLENIH – Obračun i isplata plata zaposlenih vrši se primenom koeficijenata utvrđenih ranije navedenom Uredbom i osnovice za obračun i isplatu plata utvrđenih Zaključkom Vlade RS.

Za plate i dodatke zaposlenih, za narednu godinu, planirana su sredstva u iznosu od 1.823,15 miliona dinara.

Planirani iznos sredstava za ovu vrstu rashoda utvrđen je na bazi broja zaposlenih utvrđenog Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova u Nacionalnoj službi za zapošljavanje, intenziviranja aktivnosti kao što su sprovođenje subvencija po osnovu člana 45a i 45b Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, javni radovi i sl., i time povećanog angažovanja u realizaciji istih, koeficijenata utvrđenih Uredbom, osnovice za obračun i isplatu plata utrvrđene Zaključkom Vlade RS.

412000 SOCIJALNI DOPRINOSI NA TERET POSLODAVCA, koje čine doprinosi za PIO, doprinosi za zdravstveno osiguranje i doprinosi za osiguranje od nezaposlenosti, planirani su u iznosu od 326,34 miliona dinara.

413000 NAKNADE U NATURI, planirane su u iznosu od 25 miliona dinara i njima se obezbeđuju sredstva za markice za prevoz u naturalnom obliku i sl.

414000 SOCIJALNA DAVANjA ZAPOSLENIMA, planirana su u iznosu od 127,32 miliona dinara. Ovim sredstvima bi se podmirili izdaci za naknade za vreme odsustvovanja s posla (bolovanje preko 30 dana, invalidi II stepena), zatim stipendije za obrazovanje dece umrlih radnika NSZ, otpremnine prilikom odlaska u penziju, otpremnine za zaposlene u slučaju otpuštanja sa posla, pomoć porodici u slučaju smrti zaposlenog, kao i pomoć u medicinskom lečenju – operacije, lekovi i banjsko lečenje.

415000 NAKNADE TROŠKOVA ZA ZAPOSLENE, planirane su u iznosu od 35 miliona dinara i odnose se na naknadu troškova prevoza zaposlenih sa posla i na posao, koji se isplaćuju u gotovom.

416000 NAGRADE ZAPOSLENIMA I OSTALI POSEBNI RASHODI, planirani su u iznosu od hiljadu dinara.

420000 KORIŠĆENjE ROBA I USLUGA

Za ovu kategoriju rashoda planirana su sredstva u iznosu od 1.421 miliona dinara i korišćenje usluga i roba učestvuje u ukupno planiranim tekućim rashodima Nacionalne službe sa 3,97%.

Ovi rashodi planirani su u pet pozicija, po grupama , a to su:

421000 STALNI TROŠKOVI planirani su u iznosu od 657 miliona dinara. Ova sredstva planirana su za pokrivanje troškova platnog prometa i bankarske usluge, zatim energetske usluge – električna energija, prirodni gas, drvo, lož ulje, centralno grejanje, komunalne usluge – vodovod i kanalizacija, deratizacija, dimnjačarske usluge, odvoz smeća, usluge čišćenja. Ovim sredstvima je predviđeno i izmirivanje obaveza za usluge komunikacije kao što su telefoni, modemi, internet, mobilni telefoni, pošta, usluga dostave, troškovi osiguranja imovine i lica, troškova zakupa imovine i opreme kao i za ostale stalne troškove.

422000 TROŠKOVI PUTOVANjA, planirani su u iznosu od 58,0 miliona dinara. Ovim sredstvima bi se podmirili troškovi putovanja u zemlji koji su neophodni, s obzirom na razuđenu organizacionu i teritorijalnu strukturu Nacionalne službe kao i troškovi učešća zaposlenih u NSZ u realizaciji više međunarodnih projekata. Iz ovih sredstava podmirili bi se rashodi za očekivani broj službenih putovanja u inostranstvo u svrhu međunarodne razmene stručnih znanja i iskustava u oblasti zapošljavanja, naročito imajući u vidu činjenicu da je NSZ aktivni član Svetske organizacije javnih službi za zapošljavanje WAPES.

S obzirom na organizacionu strukturu Nacionalne službe neophodno je planirati sredstva za troškove putovanja u okviru redovnog rada, kao i za ostale troškove transporta.

423000 USLUGE PO UGOVORU planirane su u iznosu od 268 miliona dinara. Ovim sredstvima podmirili bi se izdaci za administrativne usluge (usluge prevođenja i ostale administrativne usluge), kompjuterske usluge (usluge održavanja računarske i komunikacione opreme, pružanje usluga za održavanje aplikativnog softvera za sve podsisteme, koji su u produkciji, usluge reinženjeringa kod promene zakonske regulative), usluge obrazovanja i usavršavanja zaposlenih (edukacije, seminari, savetovanja, stručni ispiti), usluge informisanja (štampanje stručnih publikacija, brošura, lifleta, oglašavanje tendera i oglasa, medijske usluge – TV, radio). Pored navedenih, planiranim sredstvima podmirili bi se još troškovi reprezentacije i stručne usluge (naknade članovima Upravnog i Nadzornog odbora-ostali, istraživački projekti) kao i ostale opšte usluge.

424000 SPECIJALIZOVANE USLUGE planirane su u iznosu od 3,0 miliona dinara, a odnose se na usluge očuvanja životne sredine, geodetske usluge i ostale specijalizovane usluge.

425000 TEKUĆE POPRAVKE I ODRŽAVANjE planirani su u iznosu od 290 miliona dinara koji će biti potrebni za održavanje oko 180 građevinskih objekata kojima Nacionalna služba za zapošljavanje raspolaže, kao i za održavanje vozila, računarske i ostale opreme i kancelarijskog nameštaja.

426000 MATERIJAL, planirana su sredstva u iznosu od 145 miliona dinara, i to za administrativni materijal (kancelarijski materijal, sitan inventar, nabavka obrazaca za nezaposlena lica), materijal za obrazovanje i usavršavanje zaposlenih (stručna literatura, pretplata na stručne časopise), materijal za saobraćaj (gorivo, mazivo, auto gume), materijal za održavanje higijene (proizvodi za čišćenje, higijenski proizvodi) i za materijal za posebne namene.

440000 OTPLATA KAMATA I PRATEĆI TROŠKOVI ZADUŽIVANjA – 441 OTPLATA DOMAĆIH KAMATA

Na ovoj kategoriji rashoda planirano je 30 miliona dinara, a odnose se na isplatu zakonske zatezne kamate za manje isplaćenu novčanu naknadu nezaposlenima, a po osnovu očekivanih sudskih presuda u 2009. godini, kao i ostali prateći troškovi.

470000 PRAVA IZ SOCIJALNOG OSIGURANjA

Za ostvarivanje prava iz socijalnog osiguranja planirana su sredstva u iznosu od 31.866,68 miliona dinara što čini 89,16% od ukupno planiranih tekućih rashoda Nacionalne službe za 2009. godinu.

Sredstva koja su planirana za ostvarivanje prava iz socijalnog osiguranja podrazumevaju sredstva za isplatu neposredno domaćinstvima, sredstva za isplatu neposredno pružaocima usluga i sredstva za transfere drugim organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja za doprinose za osiguranje.

471100 PRAVA IZ SOCIJALNOG OSIGURANjA KOJA SE ISPLAĆUJU NEPOSREDNO DOMAĆINSTVIMA, planirana su u iznosu od 20.172,96 miliona dinara i koristiće se za sledeće namene:

471141-1 – Naknada za slučaj nezaposlenosti (redovna novčana naknada, tehnološki višak, stečaj, porodilje) – 14.590,73 miliona dinara za 72.000 korisnika. Za naknadu za slučaj nezaposlenosti dali smo detaljnije tumačenje u delu 2) Pravni osnov za planiranje pojedinačnih prihoda i primanja, odnosno rashoda i izdataka. U okviru ovih sredstava planirana su i sredstva za isplatu glavnog duga po osnovu očekivanih presuda za manje isplaćene novčane naknade u prethodnim godinama.

471141-2 – Privremena naknada zaposlenih sa teritorije AP Kosova i Metohije – 2.995,87 miliona dinara. Za privremenu naknadu zaposlenih sa teritorije KIM, na osnovu donetih Zaključaka Vlade 17.07.2003.godine, 11. januara 2007. i 26. aprila 2007., takođe smo dali detaljnije tumačenje u delu 2). Napominjemo da su planirana sredstva za ove namene u neto iznosu za oko 23.000 korisnika.

471142*- Naknade zaostalih zarada zaposlenih Grupe Zastava u iznosu od 212,5 miliona dinara koji se obezbeđuje iz budzeta kroz transfer iz Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja.

471144 – Jednokratne novčane naknade za samozapošljavanje – 150 miliona dinara. Ovim sredstvima obezbediće se isplata jednokratnih novčanih naknada korisnicima novčane naknade u svrhu samozapošljavanja.

471149 – Sva ostala prava – isplate nezaposlenim licima, u iznosu od 2 miliona dinara odnose se na prava nezaposlenih na naknadu troškova u postupku zapošljavanja posredstvom NSZ, kao što su troškovi slanja prijave na oglas o slobodnim poslovima, naknada troškova javnog prevoza kada je pozvan na razgovor kod poslodavca u vezi sa izborom za zasnivanje radnog odnosa i sl.

471100-1* – Programi i mere aktivne politike zapošljavanja – isplate nezaposlenim licima , u iznosu od 821,85 miliona dinara odnose se na isplate nezaposlenim licima obuhvaćenih kroz programe i mere aktivne politike zapošljavanja. Sredstva za ove namene obezbeđuju se iz budzeta preko Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja.

471199*- Posebne novčane naknade zaposlenima kojima nedostaje do 5 godina do ispunjavanja prvog uslova za ostvarivanje prava na penziju, u iznosu od 1.400,0 miliona dinara realizuju se iz budzeta preko Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja.

471200 PRAVA IZ SOCIJALNOG OSIGURANjA KOJA SE ISPLAĆUJU NEPOSREDNO PRUŽAOCIMA USLUGA, planirana su u iznosu od 2.207,94 miliona dinara i koristiće se za sledeće namene :

471200-2* – Programi i mere aktivne politike zapošljavanja – isplate pružaocima usluga, u iznosu od 2.132,94 miliona dinara. Sredstva za ove namene obezbeđuju se iz budzeta preko Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja.

471201*- Projekat „Otpremninom do posla“ – sredstva u iznosu od 40 miliona dinara planiraju se iz budzeta kroz transfer iz Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja.

471250 – Sva ostala prava – isplate pružaocima usluga u iznosu od 15 miliona dinara odnose se na isplate za usluge koje imaju za cilj smanjenje nezaposlenosti i povećanja konkurentnosti i zapošljivosti tražilaca zaposlenja (nezaposlenih lica), naknade troškova pripreme i objavljivanja oglasa slobodnih poslova u sredstvima javnog informisanja prema zahtevu poslodavca i sl.

471299 – Zdravstveni pregledi nezaposlenih, planirani su u iznosu od 20,0 miliona dinara i predviđena su za finansiranje izdataka za zdravstvene preglede nezaposlenih.

471900 TRANSFERI DRUGIM ORGANIZACIJAMA OBAVEZNOG SOCIJALNOG OSIGURANjAZA DOPRINOSE ZA OSIGURANjE, planirani su u iznosu od 9.485,77 miliona dinara i odnose se na transfere drugim organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja.

471914-1 – Transferi Republičkom zavodu za zdravstveno osiguranje za doprinos za redovnu novčanu naknadu iznose 2.529,3 miliona dinara;

471914-2 – Transferi Republičkom zavodu za zdravstveno osiguranje za doprinos za privremenu novčanu naknadu lica sa teritorije AP Kosova i Metohije iznose 560,8 miliona dinara;

471914-3 – Transferi Republičkom zavodu za zdravstveno osiguranje – član 45, 45a i 45b Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje 310 miliona dinara;

471914-3* – Transferi RZZO u vezi programa i mera aktivne politike zapošljavanja – 14,919 miliona dinara ;

471922-1 – Transferi Republičkom fondu penzijskog i invalidskog osiguranja zaposlenih za doprinos za redovnu novčanu naknadu iznosi 4.351,8 miliona dinara;

471922-2 – Transferi Republičkom fondu penzijskog i invalidskog osiguranja zaposlenih za doprinos za privremenu novčanu naknadu lica sa teritorije AP Kosova i Metohije iznose 1.003 miliona dinara;

471922-3 – Transferi Republičkom fondu PIO zaposlenih – član 45, 45a i 45b Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje 553 miliona dinara;

471922-4* – Transfer PIO u vezi programa i mera aktivne politike zapošljavanja u iznosu od 30,29 miliona dinara;

471942-0 – Transferi Republičkom fondu penzijskog i invalidskog osiguranja samostalnih delatnosti za doprinos za redovnu novčanu naknadu 95,3 miliona dinara;

471951-1 – Transferi NSZ – član 45, 45a i 45b Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje 37 miliona dinara.

480000 OSTALI RASHODI

Ovi rashodi planirani su u iznosu od 85 miliona dinara. Ovim sredstvima obezbeđuje se finansiranje rashoda nametnutih od drugih nivoa vlasti. To su razni vidovi poreza i obavezne takse (registracija vozila, porez na zakup, akcije, republičke, gradske, opštinske i sudske takse). Rashodi za ove namene planirani su u ovom obimu, jer se i u toku 2009. godine očekuje donošenje presuda po osnovu postupaka za manje isplaćene novčane naknade nezaposlenim licima, a koje iziskuju i veće troškove za sudske takse.

II.2. IZDACI

500000 IZDACI ZA NEFINANSIJSKU IMOVINU, planirani su u iznosu od 563 miliona dinara i odnose se na izgradnju i dogradnju poslovnih objekata, nabavku računarske opreme i kancelarijskog nameštaja, kapitalno održavanje zgrada i objekata i projektno planiranje.

Po strukturi, namena sredstava je sledeća:

511000 zgrade i građevinski objekti;

512000 mašine i oprema;

515000 nematerijalna imovina .

– 511000 – Sredstvima planiranim u iznosu od 351 miliona dinara za zgrade i građevinske objekte, podmirili bi se rashodi planirani za poboljšanje uslova rada, a odnose se na kapitalno održavanje zgrada i objekata Nacionalne službe, koji su zbog svoje prosečne starosti i nedovoljnih ulaganja u prethodnim godinama u izuzetno lošem stanju, a posledica toga su sve lošiji uslovi rada za zaposlene. Ovim sredstvima je predviđeno i finansiranje projektne dokumentacije, procene izvodljivosti, praćenje projekata, stručne ocene, saglasnosti, dozvola i sl.

– 512000 – Sredstvima u iznosu od 177,0 miliona dinara predviđena je nabavka kancelarijske opreme (oprema za klubove za ATP, obnavljanje starog kancelarijskog nameštaja u filijalama, gde je predviđena adaptacija poslovnog prostora), nabavka računarske opreme (povezivanje u jedinstveni informacioni sistem), sredstava komunikacije, zatim kupovina službenih automobila u cilju zamene amortizovanih vozila, kao i nabavku opreme za javnu bezbednost.

– 515000 – Planirana sredstva za nematerijalnu imovinu u iznosu od 35,0 miliona dinara namenjena su za nabavku neophodnih kompjuterskih softvera, gde se posebno ističe važnost kupovine originalnih softvera i licenci, kao i za nabavku knjiga.

Stanje docnji na dan 30.09.2008. godine

U toku 2007. godine isplaćeno je 12 ½ redovnih novčanih naknada i 12 naknada zaposlenima privremeno raseljenih sa teritorije AP KiM, čime je kašnjenje u isplati smanjeno na četiri meseca.

U 2008. godini planira se 12 ½ isplata za redovnu novčanu naknadu i 13 za privremenu naknadu za KiM, čime bi se kašnjenje u isplati smanjilo na tri meseca.

Ukupne docnje po ova dva osnova na dan 30.09.2008. godine iznosile su 5.915 miliona dinara od čega se 3.900 miliona dinara odnosi na neto isplate, a 2.015 miliona dinara na pripadajuće doprinose.

PROJEKCIJA FINANSIJSKOG PLANA ZA 2010. I 2011. GODINU

Projekcija prihoda i primanja i rashoda i izdataka Nacionalne službe za zapošljavanje urađena je u skladu sa Memorandumom o budzetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2009. godinu, sa projekcijama za 2010. i 2011. godinu, na bazi projektovane stope rasta inflacije kao jednog od osnovnih makroekonomskih indikatora.

Projekcija prihoda i primanja i rashoda i izdataka za 2010. godinu urađena je uzimajući u obzir projektovanu stopu inflacije od 5,0%, a projekcija za 2011. godinu na bazi projektovane stope inflacije od 4,0%.

Ostavite komentar