– ANEKS I Matrica osnovnih ciljeva i mera ekonomske i fiskalne politike u periodu od 2007. do 2009. godine

ANEKS I

M A T R I C A

OSNOVNIH CILjEVA I MERA EKONOMSKE I FISKALNE POLITIKE

U PERIODU OD 2007. DO 2009. GODINE

Najvažniji ciljevi i zadaci Najvažnije aktivnosti i mere I MAKROEKONOMSKI OKVIR ZA PERIOD 2007. DO 2009. GODINE 1. Strateške osnove Memoranduma o budžetu 2007 – 2009. godine strateška razvojna dokumenta Nacionalna strategija za pristupanje EUStrategija za smanjenje siromaštva Nacionalna strategija privrednog razvoja Srbije 2006-2012sektorske razvojne strategijeStrategija održivog razvoja SrbijeStrategija podsticanja i razvoja stranih ulaganja 2. Osnovni ciljevi i prioriteti ekonomske politike stvaranje osnova za srednjoročno održivu makroekonomsku stabilnost, uz stabilan dinar i ograničenu inflacijuubrzano sprovođenje reformi privrede i društva, uz okončanje privatizacije i restrukturiranje privredevisok privredni rast zasnovan na povećanju domaće štednje i investicija, stranih direktnih investicija i izvoza, uz smanjenje deficita tekućeg računa platnog bilansa povećanje zaposlenosti i rast standarda stanovništva čvrsta monetarna i fiskalna politikaodgovorna politika zarada u javnom sektoruubrzanje privatizacije i restrukturiranja društvenih i javnih preduzećakompletiranje sistemskih zakona i njihovo usklađivanje sa zakonodavstvom EU (zakon o industrijskim parkovima, zakon o stranim ulaganjima)ubrzanje institucionalnih reformi, uključujući i reformu državne uprave, pravosuđa, policije i lokalne samouprave 3. Projekcija osnovnih makroekonomskih indikatora rast BDP od 7,2% prosečno godišnjesmanjivanje inflacije na 4,5% u 2009. godini ubrzano sprovođenje reformi realnog, finansijskog i javnog sektorajačanje konkurentnosti privredesmanjivanje javne potrošnjestimulisanje domaće štednje i privatnih investicijapovećanje priliva stranih investicijapovećanje izvoza i rast produktivnosti 4. Realni sektor jačanje privatnog sektorapodizanje konkurentnosti domaće privrede, uz povećanje izvozapovećanje koncesionih ulaganja u putnu infrastrukturu, energetski sektor, rudarstvo i javno-komunalne delatnostiliberalizacija monopolskih sektora nacionalna strategija privrednog razvoja (2006-2012.)implementacija koncepta distribucije vlasničkih prava građanima iz privatizacionog registraprivatizacija javnog privrednog sektoraprivatizacija građevinskog i poljoprivrednog zemljištapovećanje investicione aktivnosti iz domaćih i stranih investicijapojednostavljivanje administrativnih procedura, deregulacija i uvođenje pravne sigurnostirazvoj finansijskog tržišta i institucije založnog prava 5. Inflacija bazna inflacija u 2007. godini u rasponu od 4-8%smanjivanje inflatornog uticaja administrativno kontrolisanih cenapostepena liberalizacija cena proizvoda i usluga koje reguliše Vladausklađivanje administrativno regulisanih cena sa nivoom koji je ekonomski opravdan i sa projektovanom inflacijom koordinacija u delovanju monetarne i fiskalne politike, uključujući stabilan devizni kurs i kontrolu rasta zarada u javnom sektoruderegulacija tržišta, sporiji rast javne potrošnje i zarada od rasta BDPregulatorna tela utvrđuju metodologiju obračuna cena, finalizuju tarifne sisteme i izdaju licence za obavljanje delatnosti 6. Monetarna politika i politika deviznog kursa postizanje i održavanje stabilnosti cena i kursa dinarausmerenje monetarne politike ka ciljnoj inflacijikontrola rasta osnovnih monetarnih agregataliberalizacija deviznog tržišta i uspostavljanje kapitalne konvertibilnosti dinara i stabilnosti deviznog kursarazvoj finansijskog tržišta, formiranje stabilnog bankarskog sistema kroz efikasno upravljanje likvidnošću banaka i sprovođenje kontrole banakaprivatizacija banaka i osiguravajućih društava sa državnim vlasništvomkontrola osiguravajućih društavanadzor poslovanja lizing kompanijanadzor dobrovoljnih penzionih fondovaunapređenje nadzora i kontrole dinarskog platnog prometa u bankama vođenje adekvatne politike deviznog kursaNBS će sve mere i instrumente, uključujući upravljanje deviznim kursom, usmeriti ka ostvarivanju ciljne stope inflacijeograničavanje prekomernog rasta kreditne aktivnosti banaka i davalaca finansijskog lizingausmeravanje prometa deviza, odnosno menjačkih poslova u komercijalne kanale, uz postepeno povlačenje direktne intervencije NBS sa deviznog tržišta, formiranje kursa dinara na osnovu ponude i tražnje na deviznom tržištu, stabilnost deviznog kursa podržana adekvatnom politikom konkurentnosti, stranim investicijama i privatizacijomunapređenje tržišnih instrumenata monetarnog regulisanja, uključujući razvoj repo-operacija i međubankarskog novčanog tržištavođenje politike realno pozitivnih kamatnih stopa, izdavanje i prodaja štednih zapisa NBSsupervizija i procena načina upravljanja rizicima u poslovanju banaka i obezbeđenje adekvatne kapitalne baze, primena Bazelskih principa poslovanja banaka, primena principa konsolidovane supervizijeprimena međunarodnih standarda i principa u kontroli osiguravajućih društava, aktivnosti na daljem jačanju korporativnog upravljanja i transparentnosti rada društava za osiguranje radi zaštite interesa klijenata i vraćanja poverenja javnosti u sektor osiguranjanadzor nad radom kompanija za finansijski lizing promovisanje III stuba penzijskog osiguranja, edukacija javnosti kroz edukaciju medija, zadobijanje poverenja javnosti, striktna primena propisanih kriterijuma i procene finansijske sposobnosti, boniteta, poslovne reputacije, porekla kapitala, podobnost rukovodstva i strateškog opredeljenja osnivača društava za upravljanje, kao i organizovanje nadzora nad njihovim radom i blagovremeno preduzimanje korektivnih meraunapređenje informatičke strukture za obavljanje platnog prometa 7. Politika ekonomskih odnosa sa inostranstvom povećanje neposrednih stranih ulaganja na 2 do 3 mlrd dolara godišnje rast izvoza robe i uslugaliberalizacija spoljnotrgovinskog režimapripreme za pristupanje STO i za pridruživanje EU 2012. godinepostepena harmonizacija celokupnog ekonomskog i spoljnotrgovinskog sistema sa pravilima STOpovećanje obima međunarodne pomoći u skladu sa prioritetima Vladerealizacija predpristupnog fonda IPAunapređenje i razvoj informacionog sistema – Mreže za koordinaciju pomoći i sektorskog razvoja (ISDAKON) implementacija Strategije podsticanja i razvoja stranih ulaganjadonošenje i implementacija zakona o stranim ulaganjimaubrzanje privatizacije i stvaranje povoljnog ambijenta za investiranje u postojeća i nova preduzećakreiranje podsticajnog poreskog sistema, razvijanje domaćeg finansijskog tržišta, efikasno funkcionisanje svih institucija državebilateralna i multilateralna saradnja sa zemljama JIE i sa razvijenim zemljama Evrope i prekomorskim zemljama,uspostavljanje viših oblika saradnje, posebno u oblasti dugoročne proizvodne saradnje, transfera inostrane tehnologije, znanja i iskustva, specijalizacije u proizvodnji, podsticanja svih oblika poslovanja kroz carinske i druge olakšice, razvoj klastera u konkurentnim delatnostima, uvođenje sistema standarda, jačanje institucija koje podržavaju izvozdalja harmonizacija propisa u oblasti carine sa propisima EU i pravilima STO i donošenje zakona o izmenama i dopunama Carinskog zakona i zakona o izmenama i dopunama Zakona o Carinskoj tarifiliberalizacija carinske zaštite u odnosu na uvoz iz EU industrijskih i poljoprivrednih proizvoda odvijaće se dinamikom koja je predviđena Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju između EU i Republike Srbijepostepeno smanjivanje carinskih dažbina u međusobnoj trgovini između zemalja potpisnica jedinstvenog sporazuma o slobodnoj trgovini u jugoistočnoj Evropi, do njihovog potpunog ukidanja do 2011. godinezaštita domaće ekonomije do nivoa konsolidovane carinske zaštite, kao i kroz kompenzatorne mere, antidamping carine i određene vancarinske mereusaglašavanje sa pravilima STO u oblasti trgovine robom i uslugama, zaštite prava intelektualne svojine, standardizacije, sanitarnih, veterinarskih i fitosanitarnih propisaorganizovanje donatorskih koordinacionih sastanaka i usmeravanje tokova međunarodne pomoći na utvrđene prioriteteizrada jednogodišnjih i višegodišnjih programa (IPA), izrada uputstva za utvrđivanje prioriteta i definisanje predloga projekata, uvođenje novih institucija i podizanje postojećih kapaciteta 8. Politika zaštite konkurencije jačanje i zaštita konkurencije i slobodnog preduzetništvasprečavanje ograničavanja konkurencije i zloupotrebe dominantnog položaja na tržištunastavljanje procesa ekonomske liberalizacije i demonopolizacijejačanje kapaciteta Komisije za zaštitu konkurencije unapređenje uslova za širenje privatne inicijative i preduzetništvaslobodno formiranje cenakontrola postojećih monopolaobezbeđenje uslova za slobodan ulazak novih preduzeća u sve grane privredeuvođenje konkurencije u javni sektor (oblast telekomunikacija, određeni vidovi saobraćaja i proizvodnja električne energije)demonopolizacijom biće obuhvaćena i javna komunalna preduzeća na lokalnom nivouutvrđivanje roka za primenu pravila koja postoje u EU na javna preduzeća izmene/dopune zakona u skladu sa Strategijom podsticanja i razvoja stranih ulaganja 9. Politika zarada kontrola zarada u javnom sektoruusporavanje rasta domaće tražnje radi smanjenja inflacijepodržavanje dugoročno održivog ekonomskog rasta uvođenje stimulativnog sistema zarada u javnom sektoru smanjenje tekućih i rast kapitalnih izdataka 10. Politika zapošljavanja uspostavljanje dugoročno održivog rasta zaposlenosti i povećavanje stope zapošljavanja svih kategorija stanovništvarast aktiviteta stanovništvasmanjenje razlika između regionalnih tržišta rada implementacija Strategije zapošljavanja i Akcionog plana zapošljavanja sa težištem na primeni aktivne politike zapošljavanja, Stretegije za smanjenje siromaštva, Strategije za razvoj malih i srednjih preduzeća i Strategije promene Nacionalne službe za zapošljavanje II FISKALNI OKVIR ZA PERIOD OD 2007. DO 2009. GODINE 1. Projekcija fiskalnih indikatora smanjenje učešća javnih prihoda u BDP na 36,7% u 2009. godinismanjenje učešća javnih rashoda u BDP na 35,9% u 2009. godinikonsolidovani suficit u 2007. godini od 0,7% BDP, u 2008. godini od 0,1% BDP i od 0,8% u 2009. godinidalje smanjenje postojećeg javnog duga odgovorna poreska politika, koja će na efikasan način obezbediti dovoljan obim prihoda, pri čemu će sve veći akcenat biti na oporezivanju potrošnje, a manji na oporezivanju zaradausklađivanje poreza i carina u procesu stabilizacije i pridruživanjasmanjenje sive ekonomijemodernizacija i jačanje Poreske uprave i Uprave carinaodgovorno korišćenje javnih prihoda u skladu sa prioritetima Vlade, na efikasan način, tako da se sa što manje rashoda ostvare jasno definisani ciljeviprekomponovanje strukture javne potrošnje u pravcu (1) smanjenja učešća rashoda za zaposlene, kupovinu roba i usluga, penzija, troškova socijalne zaštite i subvencija, a (2) povećanja učešća kapitalnih rashoda i troškova otplate javnog duga realizacijom Nacionalnog investicionog plana podržava se politika usmerena na održavanje visoke stope privrednog rasta uz povećanje zaposlenosti i ravnomerniji regionalni razvoj 2. Politika javnih prihoda smanjenje ukupnog poreskog opterećenjapromene u strukturi javnih prihodafiskalna decentralizacijauvođenje sintetičkog oporezivanja dohotka građanausklađivanje carinske politike sa propisima EU i zahtevima STO smanjenje direktnih poreza, povećanje indirektnih porezasvođenje sive ekonomije u legalne tokoveusaglašavanje Zakona o porezu na dodatu vrednost sa pravom EU i rešenjima sadržanim u Šestoj direktivi EUizmene Zakona o akcizama, radi regulisanja oporezivanja proizvodnje alkoholnih pića za sopstvenu potrošnju i uvođenja olakšica za male proizvođačeizmene Zakona o porezu na dohodak građana, pooštravanje kriterijuma za paušalno oporezivanje, revalorizacija katastarskog prihoda i uvođenje poreza na ocenjeni dohodak proizvođača, izvršiće se reformisanje oporezivanja prihoda od kapitala radi izbegavanja dvostrukog oporezivanja, usklađivanje oporezivanja dobiti preduzeća sa rešenjima koja preovlađuju u zemljama EU, uz nove poreske podsticaje i usklađivanje sa drugim zakonskim propisima uvođenje proporcionalne stope poreza na imovinu, inovacija sistema utvrđivanja poreske osnovicedonošenje zakonske regulative za uvođenje sintetičkog oporezivanja građanausklađivanje nivoa carinske zaštite u procesu stabilizacije i pridruživanjautvrđivanje carinskih koncesijasagledaće se mogućnosti definisanja oblasti koje predstavljaju devastirana područja, kako bi se mogli primenjivati poreski podsticaji vezani za ove kategorijerešiće se problemi vezani za procedure naplate poreza na kapitalnu dobitnapraviće se tehnička uputstva za lokalne poreske uprave o primeni međunarodnih sporazuma o izbegavanju dvostrukog oporezivanja prihoda koje ubira lokalna samouprava (porez na imovinu u statici) za svaku državu posebno, kako bi predviđene olakšice mogle da se primenjuju u praksi 3. Politika javnih rashoda postepeno smanjivanje učešća rashoda u BDP sa 38,4% u 2006. godini na 35,9% u 2009. godinismanjenje učešća rashoda za zaposlene sa 9,2% BDP u 2006. godini na 8,1% u 2009. godinismanjenje izdataka za kupovinu roba i usluga sa 5,5% BDP u 2006. godini na 4,5% u 2009. godinismanjenje izdataka za penzije sa 10,6% BDP u 2006. godini na 9,8% u 2009. godinipovećanje izdataka za socijalnu zaštitu sa 3,7% BDP u 2006. godini na 3,9% u 2009. godinismanjenje izdataka za subvencije sa 2,4% BDP u 2006. godini na 1,6% u 2009. godinipovećanje izdvajanja za kapitalne investicije sa 2,9% BDP u 2006. godini na 5,2% u 2009. godini efikasno upravljanje javnim rashodima i javnim dugom dalja implementacija Strategije reforme državne upraveracionalizacija državne uprave na svim nivoimaracionalizacija i povećanje efikasnosti u trošenju javnih sredstava na svim nivoima vlastiusklađivanje penzija na novi načinsmanjivanje rashoda za subvencije javnim preduzećima usaglašavanje transfera organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja sa reformskim procesimautvrđivanje jedinstvenih kriterijuma za pojedine vrste troškova u javnom sektorukontrola rashoda za zarade na lokalnom nivourast izdataka za kapitalne investicijepovećanje rashoda za stanogradnju i komunalne usluge, obrazovanje, odbranusmanjenje rashoda za opšte javne usluge, unutrašnju bezbednost, zdravstvo i socijalnu zaštitu konsolidacija jedinstvenog računa Trezorainstitucionalno i kadrovsko jačanje budžetske inspekcije, unutrašnje kontrole i revizijeunapređenje procesa planiranja u upravljanju rashodima na svim nivoimauvođenje programskog budžeta 4. Limiti po vrstama rashoda za javni sektor  rashodi za korišćenje roba i usluga penzije subvencije socijalna zaštita stalni troškovi mogu rasti do nivoa projektovane inflacijeusklađivanje penzija dva puta godišnje u skladu sa Zakonom o izmenama i dopunama zakona o penzijskom i invalidskom osiguranjusubvencije smanjuju svoje učešće u BDPprava u oblasti socijalne zaštite u skladu sa redefinisanim minimalnim nivoom socijalne sigurnosti i razvojem usluga zasnovanim na Strategiji za smanjenje siromaštva i Strategiji razvoja socijalne zaštite 5. Organizacije obaveznog socijalnog osiguranja smanjenje deficita PIOobjedinjavanje fondova PIOvišak prihoda nad rashodima RZZOunapređenje sistema osiguranja za slučaj nezaposlenosti smanjenje administrativnih rashoda organizacija obaveznog socijalnog osiguranjapoboljšanje naplate doprinosaintegracija penzijskih fondovapostepeno produženje starosne granice za odlazak u penziju postepeno vezivanje penzija za troškove životausklađivanje doprinosa za zdravstveno osiguranje sa troškovima korišćenja zdravstvene zaštite po pojedinim kategorijama korisnikapromene u sistemu pružanja zdravstvenih uslugareforma sistema primarne, sekundarne i tercijarne zaštitepraćenje performansi u zdravstvuusmeravanje pomoći u slučaju nezaposlenosti licima kojima je pomoć najviše potrebnarazvoj privatnih agencija za zapošljavanjeusmeravanje sa pasivnih na aktivne mere zapošljavanjadecentralizacija i modernizacija rada Nacionalne službe za zapošljavanje 6. Lokalna samouprava  jačanje nadležnosti lokalne samouprave u naplati prihoda povećanje efikasnosti rada lokalne samouprave povećanje kapitalnih investicija u lokalnu infrastrukturuumereni rast zarada u skladu sa kretanjima u javnom sektoru prenošenje nadležnosti u skladu sa novim Ustavomprimena odredbi Zakona o finansiranju lokalne samoupravedefinisanje svojine lokalne samoupraveprenošenje nadležnosti u naplati lokalnih javnih prihodasmanjenje broja zaposlenih i limitiranje tekućih izdatakapovećanje kapitalnih izdataka 7. Javni dug dalje smanjenje učešća javnog duga u BDPuredno servisiranje obaveza države prema domaćim i inostranim poveriocima implementacija Zakona o javnom dugu, formiranje Uprave za javni dugaktivnosti na reprogramiranju i otpisu postojećih dugova prema stranim poveriocimaregulisanje dugova dužnika sa teritorije AP Kosova i Metohijeuredno servisiranje domaćeg i spoljnog javnog duga 8. Fiskalni rizici uspostavljanje fiskalne održivosti smanjenje opterećenja BDP-a javnim rashodima promene u strukturi javne potrošnje smanjenje inflacijerast izvoza i smanjenje spoljnotrgovinskog deficitapovećanje kreditnog rejtinga zemljezavršetak procesa privatizacije društvenih i javnih preduzećanastavak procesa pridruživanja EUreforma socijalnih izdataka, unapređenje i stabilizacija organizacija obaveznog socijalnog osiguranja veći priliv neposrednih stranih ulaganjareforma javne upraveunapređenje upravljanja javnim prihodima i javnim rashodimasmanjenje tekućih i rast kapitalnih rashodaunapređenje upravljanja javnim dugom

Ostavite komentar