Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o pomorskoj plovidbi

VI. ANALIZA EFEKATA ZAKONA

Na koga će i kako će najverovatnije uticati rešenja u zakonu

Rešenja u Predlogu zakonu o izmenama i dopunama Zakona o pomorskoj plovidbi (u daljem tekstu: Predlog zakona) imaće uticaj na buduće vlasnike pomorskih brodova čiji je vek trajanja istekao. Uvođenje ove obaveze vlasnicima pomorskih brodova čiji je vek trajanja istekao omogućiće se veća bezbednost i zaštita zdravlja ljudi i sprečavanje zagađenja morske sredine. Trenutno u upisnicima pomorskih brodova Republike Srbije nema upisan ni jedan pomorski brod.

Predlog zakona će uticati i na privredna društva, odnosno druga pravna lica kojima je izdato odobrenje za obavljanje poslova posredovanja pri zapošljavanju pomoraca po važećem Zakonu o pomorskoj plovidbi, za čije izdavanje nije bio propisan rok. Propisivanjem roka od 5 godina na koji će se izdavati odobrenja omogućiće se veća kontrola ispunjenosti propisanih uslova za njegovo izdavanje.

Predlog zakona će uticati i na brodare odnosno poslodavce pomoraca, koji će biti u obavezi da obezbede polisu osiguranja, odnosno drugo finansijsko jemstvo iz koje će pomorci koji rade na pomorskim brodovima moći naplatiti troškove u slučaju napuštanja pomoraca, repatrijacije pomoraca, kao i u slučaju potraživanja pomorca za slučaj smrti i povreda na radu.

Predlog zakona će uticati i na pomorce koji rade na pomorskim brodovima koji će moći da iz polise osiguranja ili drugog finansijskog jemstva, naplate troškove u slučaju napuštanja pomoraca, repatrijacije pomoraca, kao i u slučaju potraživanja pomorca za slučaj smrti i povreda na radu, tako što će povećati nivo zaštite prava pomoraca i povećati imovinski sigurnost pomoraca i njihovih porodica.

Predlogom zakona nastavlja se proces usaglašavanja domaćeg zakonodavstva sa propisima Evropske unije koji se odnosi na obavezu ministarstva da prijavi organe i organizacije za IMO plan kontrole država članica (IMO Audit Scheme), da dostavi Evropskoj komisiji i državama članicama Evropske unije podatke o brodu, kao i obavezu dostavljanja Evropskoj komisiji izveštaja o vršenju svojih dužnosti u slučaju da se pomorski brodovi koji viju zastavu Republike Srbije nađu na crnoj ili sivoj listi objavljenoj u najnovijem izveštaju Pariskog memoranduma o razumevanju o kontroli države luke, vršenje nadzora inspektora priznate organizacije na pomorskim brodovima u vezi sa uslovima života i rada pomoraca, kao i mere koje može da preduzme radi otklanjanja utvrđenih nedostataka, finansijsku odgovornost priznate organizacije u slučaju da je pravosnažnom sudskom odlukom ili arbitražnom odlukom utvrđena odgovornost ministarstva za materijalne štete, povrede na radu ili u slučaju smrti usled pomorske nesreće, a koje su prouzrokovane radom priznate organizacije, kao i sadržina ugovora koji se zaključuje između ministarstva i priznate organizacije kojim se uređuju pitanja obavljanja tehničkog nadzora na pomorskim brodovima i izdavanju brodskih isprava i knjiga, obaveze poslodavca da obezbedi polisu osiguranja ili drugo finansijsko jemstvo za pokriće troškova neisplaćene zarade i drugih preuzetih obaveza ugovorom o radu pomoraca, troškova repatrijacije, kao i troškova u slučaju napuštanja pomorca, podnošenje zahteva od strane ministarstva Evropskoj komisiji za oduzimanje priznanja priznatoj organizaciji, reciklažu pomorskog broda koja se vrši radi sprečavanja negativnih uticaja na zdravlje ljudi i životnu sredinu, bezbedno i ekološki prihvatljivo rukovanje opasnim materijalima, opasni materijali, pripremu za recikliranje brodova, preglede brodova i izdavanje potrebnih svedočanstava za reciklažu broda, postrojenje za recikliranje brodova, plan za recikliranje broda, kao i izveštavanje Evropske komisije.

Donošenjem ovog zakona postići će se veća usklađenost domaćeg zakonodavstva sa propisima Evropske unije, kao i sprovođenje međunarodnih konvencija u oblasti pomorske plovidbe.

S obzirom da se radi o zakonskoj materiji, određena zakonska rešenja je moguće menjati i dopunjavati zakonom, tj. izmenama i dopunama postojećeg Zakona o pomorskoj plovidbi koji uređuje ovu oblast.

Kakve troškove će primena zakona stvoriti građanima i privredi

(naročito malim i srednjim preduzećima)

Primena ovog zakona neće stvoriti troškove građanima, a privredi će stvoriti neznatne troškove.

U Republici Srbiji u upisnik pomorskih brodova nije upisan ni jedan pomorski brod. Ako vlasnik pomorskog broda želi da upiše brod u domaći upisnik treba da prilikom upisa ispuni više zahteva. Jedan od propisanih zahteva je da se u Nacionalni upisnik pomorskih brodova, kao i Međunarodni upisnik pomorskih brodova može upisati pomorski brod čija starost, u vreme podnošenja pismene prijave za prvi upis u upisnik, ne prelazi za putničke brodove 10 godina, za teretne brodove 15 godina, a za ribarske brodove ne prelazi 10 godina koji se računa od momenta polaganja kobilice prilikom gradnje broda. Vek trajanja pomorskih brodova je oko 60 godina i pod pretpostavkom da se u domaći upisnik brodova upiše pomorski brod, on se neće povlačiti iz plovidbe za najmanje narednih 40 – 50 godina.

Imajući navedeno u vidu, kao i da je reciklaža brodova uvedena Hongkonškom međunarodnom konvencijom o bezbednom i ekološki prihvatljivom recikliranju brodova, 2009, te da ni države koje su ratifikovale navedenu konvenciju čija pomorska flota čini veliki udeo u ukupnoj svetskoj pomorskoj floti nisu započele sa reciklažom pomorskih brodova nije moguće analizirati troškove reciklaže brodova bez konkretnog slučaja u praksi i prakse drugih država koje imaju pomorsku flotu.

Za dobijanja odobrenja za obavljanje poslova posredovanja pri zapošljavanju pomoraca privredna društva za period od pet godina plaćaju administrativnu taksu za izdavanje odobrenja koja iznosi 2020,00 dinara. Privredna društva koja obavljaju poslove posredovanja pri zapošljavanju pomoraca imaju obavezu da poseduju polisu osiguranja od profesionalne odgovornosti za novčane gubitke koje pretrpi pomorac kao posledicu propusta u radu posrednika koja se izdaje na godinu dana, pa nemaju dodatne troškove u vezi sa obezbeđivanjem te polise osiguranja. Polisa osiguranja se pribavlja svake godine bez obzira da li se odobrenje izdaje trajno ili na pet godina. Za pribavljanje dokaza da privredno društvo koje se bavi poslovima posredovanja ima zaposleno najmanje jedno lice koje ima dve godine radnog iskustva u oblasti pomorstva, od čega najmanje 12 meseci plovidbenog staža ne stvara troškove podnosiocu zahteva, budući da prilaže kopiju radne knjižice i kopiju pomorske knjižice ili potvrdu pomorske kompanije kod koje su ostvarili radni, odnosno pomorski staž. Za izdavanje uverenja da to zaposleno lice nije pravosnažno osuđeno za krivična dela ili protiv koga se ne vodi krivični postupak takse iznose 190,00 dinara. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture kao nadležni organ za izdavanje predmetnog odobrenja nema dodatne troškove imajući u vidu da su ti troškovi već uračunati u troškovima zarade službenih lica. Popis tehničke opreme sastavlja samo privredno društvo te nema nikakvih troškova. Ukupni troškovi pribavljanja potrebnih dokumenata su 821 dinara (čekanje 0,5 sata po 441 dinara/satu i 620 dinara takse za izdavanje uverenja o urednom izmirivanju poreza i doprinosa).

Polisa osiguranja, odnosno drugo finansijsko jemstvo iz koje će pomorci koji rade na pomorskim brodovima moći da naplate troškove u slučaju napuštanja pomoraca, repatrijacije pomoraca, kao i u slučaju potraživanja pomoraca za slučaj smrti i povrede na radu se prvi put uvode na nivou međunarodne zajednice, a time i u Republici Srbiji pa nije moguće prikazati očekivane troškove, obzirom da osiguravajuća društva još nisu izdavali ovakve polise osiguranja. Iz navedenih razloga nije moguće predvideti dodatne troškove za poslodavce za premije osiguranja.

Troškovi sprovođenja novih obaveza državnih organa i organizacija u vezi sa redovnom kontrolom rada priznate organizacije čine troškovi službenog putovanja i smeštaja službenih lica zavisno od države u kojoj se nalazi priznata organizacija.

Za izveštavanje Evropske komisije o propustima u radu nema nikakvih troškova.

Da li su pozitivne posledice donošenja zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti

Predloženi zakon neće stvarati dodatne troškove.

Predlogom zakona propisana je obaveza vlasnika pomorskih brodova da se brodovi čiji je vek trajanja istekao, recikliraju u određenim mestima tj. ovlašćenim postrojenjima za recikliranje brodova koji moraju da ispunjavaju propisane zahteve i koji su uvršteni u Evropski popis postrojenja za reciklažu brodova, čime će se bezbednije i ekološki prihvatljivije rukovati opasnim materijalima, obzirom da su se brodovi ranije gradili između ostalih i od materijala koji mogu biti opasni i čija je upotreba zabranjena ili ograničena što će doprineti sprečavanju negativnog uticaja na zdravlje ljudi i životnu sredinu.

Donošenjem Predloga zakona postići će se veći nivo zaštite pomoraca, zbog uvođenja polise osiguranja ili drugog finansijskog jemstva iz koje će pomorci moći da naplate troškove u slučaju napuštanja pomorca, repatrijacije pomorca, kao i u slučaju potraživanja pomoraca za slučaj smrti i povrede na radu, onemogući će se da poslodavci ispunjavaju obaveze propisane Međunarodnom konvencijom o radu pomoraca 2006, koju je ratifikovala Republika Srbija i propisa Evropske unije sa kojima se Predlogom zakona vrši usaglašavanje.

Pored toga će se izdavanjem odobrenja za obavljanje poslova posredovanja pri zapošljavanju pomoraca na period od pet godina omogućiti veća kontrola ispunjenosti propisanih uslova koji su neophodni za vršenje poslova posredovanja pri zapošljavanju pomoraca, čime će se poboljšati položaj pomoraca koji se ukrcavaju na pomorske brodove posredstvom privrednih društava koja ispunjavaju uslove za obavljanje te delatnosti.

Izdavanje navedenog odobrenja na određeno vreme je i međunarodna obaveza Republike Srbije koja proizilazi iz Konvencije o radu pomoraca, 2006 kojom je propisano da su nadležni organi države članice dužne da obezbede sprovođenje Konvencije i da se izdavanje odobrenja za obavljanje poslova pri zapošljavanju pomoraca moraju izdavati ili obnavljati samo nakon provere ispunjenosti uslova propisanih tom konvencijom i domaćim propisima.

U Republici Srbiji ima ukupno 5 izdatih odobrenja za obavljanje poslova posredovanja pri zapošljavanju pomoraca privrednim društvima.

Navedeno odobrenje se prema važećem Zakonu o pomorskoj plovidbi izdavalo na neodređeno vreme, pa se u praksi dešavalo da lica koja moraju da ispunjavaju uslove stručnog iskustva u oblasti pomorstva nakon izdavanja odobrenja prestanu da rade kod privrednih društava koji se bave poslovima posredovanja pri zapošljavanju pomoraca, i na taj način uskrate pomorcima ostvarivanje njihovih prava (upućuju pomorce na pomorske brodove bez potpisanog ugovora o radu, ne vrše provere da li pomorac ispunjava uslove za ukrcavanje na određeni brod, ne omoguće pomorcima da provere uslove zapošljavanja, ne obaveste pomorce o njegovim pravima i obavezama, izvrše naplatu troškova za usluge posredovanja pri zapošljavanju pomoraca od samog pomorca) jer nemaju stručna lica u oblasti pomorstva koja imaju stručna znanja u oblasti pomorstva da postupaju po standardima iz Međunarodne konvencije o radu pomoraca, 2006, ne produže polisu osiguranja od profesionalne odgovornosti i pismeno ne obaveste ministarstvo o promenama u pogledu ispunjenosti uslova za izdavanje odobrenja u propisanim rokovima i sl. Na ovaj način će se uz pojačan rad inspekcije popraviti postojeće stanje.

Da li zakon podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu

i tržišnu konkurenciju

Ovim zakonom se ne podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu niti tržišna konkurencija.

Da li su zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o zakonu

Zainteresovane strane se nisu izjašnjavale na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o pomorskoj plovidbi imajući u vidu da se ovim Predlogom zakona ne menjaju bitna rešenja iz postojećeg Zakona o pomorskoj plovidbi, već se samo pojašnjavaju, odnosno preciziraju postojeće odredbe tog Zakona i vrši usklađivanje sa propisima Evropske unije.

Koje će se mere tokom primene zakona preduzeti da bi se ostvarilo ono što se donošenjem zakona namerava

Nakon stupanja na snagu ovog zakona potrebno je usvojiti Pravilnik o tehničkim zahtevima za statutarnu sertifikaciju pomorskih brodova u kom će se transponovati odredbe Uredbe EU broj 1257/2013 koje se odnose na tehničke zahteve za reciklažu pomorskih brodova.

Pojačaće se nadzor inspektora priznate organizacije posebno u delu koji se odnosi na uslove života i rada pomoraca propisane Zakonom o pomorskoj plovidbi i Konvencijom o radu pomoraca 2006, koju je Republika Srbija ratifikovala, a poboljšaće se i materijalni položaj pomoraca, budući da je Zakonom predviđeno da poslodavci obezbede polisu osiguranja ili drugo finansijsko jemstvo koja će pokrivati pomorcima troškove neisplaćenih zarada i drugih preuzetih obaveza ugovorom o radu pomoraca, troškove repatrijacije, kao i troškove u slučaju napuštanja pomorca.

Nakon stupanja na snagu ovog zakona Ministarstvo građevinarstva saobraćaja i infrastrukture će obavestiti Republički sekretarijat za javne politike da će uneti potrebne izmene u administrativni postupak koji se odnosi na postupak izdavanja odobrenja za obavljanje poslova posredovanja pri zapošljavanju pomoraca i dostaviti podatke o licima koja će biti zadužena za ažuriranje navedenog postupka.