Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o obeležavanju dana žalosti na teritoriji Republike Srbije

ZAKON O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O

OBELEŽAVANjU DANA ŽALOSTI NA TERITORIJI

REPUBLIKE SRBIJE

Član 1.

U Zakonu o obeležavanju dana žalosti na teritoriji Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 101/05) u članu 11. tačka 2) reči: „čl. 6. i 8.” zamenjuju se rečima: „člana 8.”.

Posle tačke 2) dodaju se tač. 2a) i 2b) koje glase:

„2a) Republička radiodifuzna agencija, kao povereni posao, za subjekte iz člana 6. stav 1. ovog zakona;

2b) ministarstvo nadležno za oblast javnog informisanja za subjekte iz člana 6. stav 2. ovog zakona.”

Posle stava 1. dodaje se stav 2. koji glasi:

„Nadzor nad obavljanjem poverenog posla iz stava 1. tačka 2a) ovog zakona vrši ministarstvo nadležno za poslove javnog informisanja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje državna uprava.”

Član 2.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

OBRAZLOŽENjE

I Ustavni osnov

Ustavni osnov za donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o obeležavanju dana žalosti na teritoriji Republike Srbije sadržan je u odredbi člana 97. tačka 17. kojom je predviđeno da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje druge odnose od interesa za Republiku Srbiju, u skladu sa Ustavom.

II Razlozi za donošenje Zakona

Praksa je pokazala da ministarstvo nadležno za poslove javnog informisanja nema mehanizme koji omogućavaju pravovremeno reagovanje na prekršaje koje čine radiodifuzni emiteri, nepoštovanjem odredaba Zakona o obeležavanju dana žalosti na teritoriji Republike Srbije. Da bi se uspešno pratilo sprovođenje ovog zakona, neophodno je da nadležno ministarstvo organizuje službu koja bi vršila monitoring nad radom emitera. Formiranje takve službe otvorilo bi pitanje kadrova, tehničke opremljenosti i svakako bi zahtevalo znatne finansijske izdatke.

Imajući u vidu da je u pravnom sistemu Republike Srbije, u okviru Zakona o radiodifuziji, već predviđeno postojanje organizacije koja vrši javna ovlašćenja, Republičke radiodifuzne agencije, u čiju nadležnost spada i monitoring nad radom emitera, necelishodno i ekonomski neopravdano bi bilo da se i u okviru ministarstva nadležnog za poslove informisanja formira služba za vršenje nadzora nad radom emitera u primeni odredaba Zakona o obeležavanju dana žalosti. Dupliranjem poslova, neopravdano bi se trošila sredstva iz Budžeta.

Članom 8. Zakona o radiodifuziji uređeno je da je Republička radiodifuzna agencija nadležna, između ostalog, da vrši nadzor nad radom emitera. Agencija nadzor vrši samostalno ili angažovanjem ovlašćenih organizacija. Emiteri su dužni da Agenciji omoguće uvid u podatke i ostalu dokumentaciju koja se odnosi na predmet nadzora. Potpuno je prirodno da se taj monitoring vrši i u dane koji se proglase danima žalosti. Agencija ima spiskove svih emitera na teritoriji Republike, kao i sve bitne podatke o njima, kao što su adresa, ime osnivača, urednika itd. što je nepohodno da bi se pokrenuo prekršajni postupak, ukoliko se u toku vršenja nadzora nad radom emitera pokaže da je došlo do kršenja Zakona o obeležavanju dana žalosti.

Članom 14. Zakona o radiodifuziji, takođe je predviđeno, da fizička i pravna lica imaju pravo da Agenciji podnose predstavke u vezi sa sadržajem programa emitera ako smatraju da se tim programom vređaju lični ili opšti interesi. Svakako je da se ne pridržavanjem odredaba o obeležavanju dana žalosti vređaju opšti, a vrlo često i pojedinačni interesi.

Zakon reguliše i obavezu Agencije da po prijemu i razmatranju predstavke, predstavku bez odlaganja dostavi emiteru na izjašnjenje i da mu ostavi rok za izjašnjenje, osim ako je predstavka očigledno neosnovana, u kom slučaju je odbacuje i o tome obaveštava podnosioca.

Ako se emiter ne izjasni u ostavljenom roku, ili obavesti agenciju da je predstavka neosnovana a Agencija i pored toga smatra da je predstavka osnovana, dužan je da preduzme odgovarajuće mere prema emiteru, kao i da podnosioca predstavke uputi na koji način može da zaštiti svoj interes. Pod odgovarajućim merama Zakon podrazumeva: mere koje Agencija izriče u skladu sa Zakonom o radiodifuziji i podnošenje prekršajne ili krivične prijave ili iniciranje odgovarajućeg postupka pred nadležnim državnim organom.

Agencija na osnovu Zakona o radiodifuziji ima obavezu da kroz monitoring prati i sankcioniše emitere koji emituju programe koji mogu da ugroze opšti interes, koji je i predmet Zakona o obeležavanju dana žalosti.

Razlozi ekonomičnosti i celishodnosti govore da je dovoljno da jedan organ javne vlasti vrši nadzor nad programskim sadržajem elektronskih emitera, i da je zbog toga, između ostalog, i formirana Republička radiodifuzna agencija te da nadležnost za sprovođenje odredaba Zakona o obeležavanju dana žalosti , u pogledu poštovanja tih odredaba od strane emitera, mora biti preneta sa ministarstva zaduženog za oblast informisanja na Republičku radiodifuznu agenciju.

III. Obrazloženje pojedinih rešenja

Član 1. – U članu 11. stav 1. tačka 2), kojm se reguliše nadzor nad primenom zakona, propisano je da nadzor nad radom ustanova kulture, u pogledu primene ovog zakona, vrši ministarstvo nadležno za oblast kulture. Briše se deo kojim je regulisano da ministarstvo nadležno za oblast kulture vrši nadzor nad radom radiodifuznih i novinsko izdavačkih organizacija.

Novim tačkama 2a) i 2b) regulisano je vršenje nadzora nad radom radiodifuznih organizacija za informisanje javnosti na teritoriji Republike Srbije i vršenje nadzora nad novinsko izdavačkim organizacijama koje izdaju dnevne novine. Zakonom je dato preciznije i održivije rešenje da, umesto do sada predviđenog ministarstva za oblast kulture, nadzor vrši ministarstvo nadležno za oblast javnog informisanja i Republička radiodifuzna organizacija, kao povereni posao, s obzirom da se radi o obavezama organizacija čija je delatnost javno informisanje. Dakle, nadzor se vezuje za oblast javnog informisanja nezavisno od toga koje ministarstvo u datom trenutku pokriva tu oblast. U ovom trnutku to je Ministarstvo kulture, ali izmenama Zakona o ministarstvima rešenje može biti i drugačija, što ne dovodi u pitanje da nadzor nad primenom ovog zakona i dalje vrši ono ministarstvo u čijoj je nadležnosti sistem javnog informisanja.

Tačkom 2a) predviđeno je da nadzor nad nad radom radiodifuznih organizacija za informisanje javnosti na teritoriji Republike Srbije, kao poveren posao, obavlja Republička radiodifuzna organizacija, kao organizacija koja vrši javna ovlašćenja, i u čijoj je nadležnosti, na osnovu Zakona o radiodifuziji, nadzora nad programskim sadržajima emitera. S obzirom da Zakon o obeležavanju dana žalosti na teritoriji Republike Srbije upravo reguliše programske sadržaje emitera u danima proglašenim danima žalosti, najracionalnije rešenje za državu je da Republička radiodifuzna agencija vrši nadzor nad programskim sadržajem emitera i u danima proglašenim danima žalosti.

Tačka 2b) reguliše da nadzor nad poštovanjem odredaba ovog zakona od strane novinsko izdavačkih organizacija koje izdaju dnevne novine vrši ministarstvo nadležno za oblast javnog informisanja.

Novim stavom 2. regulisano je da Republička radiodifuzna agencija, nadzor nad radom emitera, vrši kao poveren posao, što je u skladu sa Zakonom o radiodifuziji, kojim je osnovana Republička radiodifuzna agencija i kojim su oređene nadležnosti Agencije, gde je takođe predviđeno da Agencija vrši nadzor nad radom emitera kao poveren posao.

IV. Finansijska sredstva potrebna za sprovođenje Zakona

Za sprovođenje ovog zakona nisu potrebna dodatna finansijska sredstva.

V. Odredbe Zakona koje se menjaju

Član 11.

Nadzor nad sprovođenjem ovog zakona obavlja: ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove, kada je reč o državnim organima i organizacijama Republike Srbije, javnim ustanovama i javnim preduzećima čiji je osnivač Republika, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i drugim pravnim i fizičkim licima, izuzev čl.6,7,8. i 9. ovog zakona;

ministarstvo nadležno za oblast kulture kada je reč o pravnim licima iz čl. 6. i 8. ČLANA 8. ovog zakona;

2a) REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA,KAO POVEREN POSAO, ZA SUBJEKTE IZ ČLANA 6. STAV 1. OVOG ZAKONA;

2b) MINISTARSTVO NADLEŽNO ZA OBLAST JAVNOG INFORMISANjA ZA SUBJEKTE IZ ČLANA 6. STAV 2. OVOG ZAKONA;

ministarstvo nadležno za oblast prosvete, kada je reč o pravnim licima iz čl. 7. i 9. ovog zakona.

NADZOR NAD OBAVLjANjEM POVERENOG POSLA IZ STAVA 1. TAČKA 2a) OVOG ČLANA VRŠI MINISTARSTVO NADLEŽNO ZA OBLAST JAVNOG INFORMISANjA.

Ostavite komentar