Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o regionalnom razvoju

PREDLOG ZAKONA

O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O REGIONALNOM RAZVOJU

Član 1.

U Zakonu o regionalnom razvoju („Službeni glasnik RS”, broj 51/09) u članu 3. stav 1. tačka 5) posle reči u zagradi: „regionalnom” zapeta i reč: „oblasnom”, brišu se.

U tački 6) posle reči u zagradi: „regionalnom” zapeta i reč: „oblasnom”, brišu se.

U tački 11) posle reči u zagradi: „regiona” zapeta i reč: „oblasti”, brišu se.

Član 2.

U članu 4. tačka 3) posle reči: „regiona” zapeta i reč: „oblasti”, brišu se.

U tački 4) posle reči: „regionalnom” zapeta i reč: „oblasnom”, brišu se.

Član 3.

U članu 5. stav 1. menja se i glasi:

„ Za potrebe podsticanja regionalnog razvoja određuju se sledeći regioni:

1) Region Vojvodine;

2) Beogradski region;

3) Region Šumadije i Zapadne Srbije;

4) Region Južne i Istočne Srbije;

5) Region Kosovo i Metohija.

U stavu 2. posle reči: „ovog člana” dodaju se zapeta i reči: „u skladu sa nomenklaturom statističkih teritorijalnih jedinica”.

Član 4.

U članu 6. posle reči: „koje čine oblast” zapeta i reči: „kao i nazive tih oblasti”, brišu se.

Član 5.

Član 9. menja se i glasi:

„Član 9.

Prema stepenu razvijenosti regioni se razvrstavaju u dve grupe, i to na:

1) razvijene regione, čiji je stepen razvijenosti iznad republičkog proseka bruto domaćeg proizvoda po glavi stanovnika;

2) nedovoljno razvijene regione, čiji je stepen razvijenosti ispod republičkog proseka bruto domaćeg proizvoda po glavi stanovnika.”

Član 6.

Naslov iznad člana 10. i član 10. brišu se.

Član 7.

Posle člana 12. dodaju se naslov iznad člana 12a i član 12a, koji glase:

„Devastirana područja

Član 12a

Devastirana područja čine jedinice lokalne samouprave iz člana 11. tačka 4) ovog zakona, čiji je stepen razvijenosti ispod 50% republičkog proseka.”

Član 8.

U članu 14. posle stava 3. dodaje se novi stav 4. koji glasi:

„Za potrebe podsticanja i usmeravanja regionalnog i prostornog razvoja na nivou regiona, odnosno oblasti, pripremaju se regionalni prostorni planovi u skladu sa posebnim zakonom.”

Dosadašnji st. 4, 5. i 6. postaju st. 5, 6. i 7.

Član 9.

U članu 16. stav 4. reči:„nadležnom regionalnom razvojnom agencijom, oblasnim razvojnim asocijacijama” zamenjuju se rečima: „jednom ili više nadležnih regionalnih razvojnih agencija osnovanih za određeni region”.

Član 10.

U članu 19. stav 1. tačka 12) tačka zapeta na kraju zamenjuje se tačkom.

Tačka 13) briše se.

Član 11.

Član 22. menja se i glasi:

„Član 22.

Agencija za privredne registre vodi Registar mera i podsticaja regionalnog razvoja, u skladu sa ovim zakonom, propisima donetim na osnovu ovog zakona i zakonom kojim se uređuje pravni položaj Agencije za privredne registre.

Vlada, na predlog ministarstva nadležnog za poslove regionalnog razvoja, bliže propisuje sadržinu, način i postupak vođenja Registra mera i podsticaja regionalnog razvoja.”

Član 12.

U članu 24. stav 2. reči: „i 19 članova”, zamenjuju se rečima: „i 26 članova”.

Član 13.

U članu 25. stav 1. reči: „ predsednik Izvršnog veća Autonomne pokrajine Vojvodine koji je i predstavnik regiona Vojvodine; predsednici regionalnih saveta Zapadnog regiona, Istočnog regiona, Centralnog regiona i Južnog regiona”, zamenjuju se rečima: „tri predstavnika iz regiona Vojvodina; četiri predstavnika iz regiona Šumadija i Zapadna Srbija; tri predstavnika iz regiona Južna i Istočna Srbija; dva predstavnika iz regiona Kosovo i Metohija”.

Posle stava 1. dodaju se st. 2. i 3. koji glase:

„Vlada bliže propisuje način predlaganja kandidata za članove Nacionalnog saveta, kojim se obezbeđuje ravnomerna geografska zastupljenost predstavnika regiona.

Mandat predsednika i članova Nacionalnog saveta traje četiri godine.”

Dosadašnji st. 2. i 3. postaju st. 4. i 5.

Član 14.

U članu 28. stav 2. posle reči: „regionalne”, dodaje se reč: „razvojne”, a reči: „i oblasne asocijacije”, brišu se.

Član 15.

U članu 29. stav 1. tačka 3) reči: „oblasne asocijacije”, zamenjuju se rečima: „regionalne razvojne agencije”.

U tački 4) reči: „agencija i oblasnih asocijacija”, zamenjuju se rečima: „razvojnih agencija”.

U tački 8) reči: „oblasnih asocijacija”, zamenjuju se rečima: „regionalnih razvojnih agencija”.

Član 16.

U članu 32. stav 5. menja se i glasi.

„Za svaki region može se osnovati samo jedan regionalni razvojni savet.”

Član 17.

Član 34. menja se i glasi:

„Član 34

Regionalna razvojna agencija je privredno društvo ili udruženje osnovano za obavljanje poslova odnosno unapređenje regionalnog razvoja, koja je akreditovana, u skladu sa ovim zakonom.

Radi obezbeđenja ravnomernog regionalnog razvoja, utvrđuje se minimalan broj regionalnih razvojnih agencija koje moraju da budu akreditovane u regionima, i to za:

Region Vojvodine – tri regionalne razvojne agencije;

Beogradski region – jedna regionalna razvojna agencija;

Region Šumadije i Zapadne Srbije – četiri regionalne razvojne agencije;

Region Južne i Istočne Srbije – tri regionalne razvojne agencije;

Region Kosovo i Metohija – jedna regionalna razvojna agencija.”

Član 18.

Čl. 35. i 36, naziv odeljka: „ 9. Oblasna asocijacija” i član 37. brišu se.

Član 19.

U članu 38. stav 1. reči: „oblasne asocijacije”, zamenjuju se rečima: „regionalne razvojne agencije”.

U tački 2) reči: „sa teritorije oblasti za koju je osnovana”, zamenjuju se rečima: „koje su osnivači regionalne razvojne agencije”.

Član 20.

U članu 39. reči: „Oblasna asocijacija”, zamenjuju se rečima: „Regionalna razvojna agencija”.

U tački 1) reči: „oblasti”, zamenjuje se rečima: „regiona i jedinica lokalne samouprave”.

U tački 3) reč: „oblasti”, zamenjuje se rečju: „regiona”.

U tački 4) reči: „koje čine oblasti na kojoj oblasna asocijacija obavlja delatnost”, brišu se.

U tački 7) posle reči: „od značaja za”, dodaju se reči: „ region i ”.

Član 21.

U članu 40. stav 1. reči: „Oblasna asocijacija”, zamenjuju se rečima: „Regionalna razvojna agencija”, a reči: „regionalnoj agenciji u svom regionu”, zamenjuju se reči: „osnivačima”.

U stavu 2. zapeta posle reči: „Po potrebi” i reči: „ regionalna agencija”, brišu se.

Stav 3. menja se i glasi:

„ Nacionalna agencija jednom godišnje vrši vrednovanje rada regionalnih razvojnih agencija.”

Član 22.

U članu 41. stav 1. menja se i glasi:

„Pravo na akreditaciju ima:

1) privredno društvo koje je osnovano kao društvo sa ograničenom odgovornošću i za obavljanje poslova iz oblasti regionalnog razvoja i pružanje podrške privrednim društvima i preduzetništvu, a čiji su većinski vlasnici kapitala jedinice lokalne samouprave;

2) udruženje osnovano radi unapređenja regionalnog razvoja i podrške privrednim društvima i preduzetništvu, u skladu sa zakonom, a čiji su većinski osnivači jedinice lokalne samouprave.”

U stavu 2. reč: „prestanak”, zamenjuje se rečju: „oduzimanja”.

Član 23.

U članu 42. stav 1. reči: „Prvu akreditaciju”, zamenjuju se rečima: „Akreditaciju”.

U stavu 3. reči: „regionalna agencija”, zamenjuje se rečima: „Nacionalna agencija”.

Stav 4. menja se i glasi:

„Akreditacija se oduzima kada akreditovani subjekt prestane da ispunjava uslove za akreditaciju. Akt o oduzimanju prve akreditacije i obnovljene akreditacije donosi Nacionalna agencija. ”

Član 24.

U članu 43. stav 1. reči: „oblasnih asocijacija”, zamenjuju se rečima: „regionalnih razvojnih agencija”.

Član 25.

U članu 45. tačka 1) zapeta posle reči: „regionalnog” i reč: „oblasnog”, brišu se.

U tački 3) reči: „i oblasne”, brišu se.

U tački 9) zapeta posle reči: „regionalnog” i reč: „oblasnom”, brišu se.

U tački 11) zapeta posle reči: „regiona” i reči: „na nivou oblasti”, brišu se.

Član 26.

U članu 46. stav 1. tač. 1), 2) i 3) menjaju se i glase:

„1) jedinice lokalne samouprave i regionalne razvojne agencije;

2) privredni subjekti, kao i fondovi na regionalnom i lokalnom nivou;

3) institucije i organizacije na republičkom, regionalnom i lokalnom nivou;”

Član 27.

U članu 47. stav 3. reči: „stava 1.”, zamenjuju se rečima: „stava 2.”

Član 28.

Član 50. menja se i glasi:

„Član 50.

Finansiranje razvojnih projekata iz izvora iz člana 48. tačka 1) ovog zakona, bliže će se urediti posebnim ugovorima koji zaključuju resorna ministarstva i Nacionalna agencija, kao i Nacionalna agencija i regionalne razvojne agencije”.

Član 29.

Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

O B R A Z L O Ž E Nj E

USTAVNI OSNOV

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. tač. 9 i 12. Ustava Republike Srbije prema kojem Republika Srbija uređuje i obezbeđuje razvoj Republike Srbije, politiku i mere za podsticanje ravnomernog razvoja pojedinih delova Republike Srbije, uključujući i razvoj nedovoljno razvijenih područja, kao i odredba člana 94. Ustava kojim je utvrđeno da se Republika Srbija stara o ravnomernom i održivom regionalnom razvoju, u skladu sa zakonom.

RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Donošenje Zakona o izmenama i dopunama zakona regionalnom razvoju predlaže se zbog važnosti ove oblasti za sveukupni održivi društveno-ekonomski razvoj Republike Srbije.

Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u potrebi da se na sistematski način reguliše ova oblast kako bi se smanjile regionalne i unutar-regionalne razlike i podigla regionalna konkurentnost.

Cilj ovog zakona je da se dobiju statistički regioni koji su ujednačeniji po broju stanovnika u funkciji ravnomernog regionalnog razvoja i što efikasnijeg korišćenja pretpristupnih fondova EU, da se definiše minimalan broj regionalnih razvojnih agencija, koje će sprovoditi projekte za ravnomerniji regionalni razvoj naše zemlje, kao i ukidanje državnih regionalnih agencija čime se u svetlu ekonomske krize smanjuje administracija i troškovi, čime će se omogućiti bolja vertikalnu i horizontalna koordinacija u planiranju i realizaciji razvojnih aktivnosti. Samim tim, ovim Zakonom će se obezbediti uslovi za efektivnije i efikasnije korišćenje raspoloživih domaćih i inostranih resursa u skladu sa potrebama, mogućnostima i prioritetima regiona. Da bi podrška države bila efikasna, neophodno je obezbediti njen kontinuitet i održati intezitet podrške na duži period.

Pored toga, i proces približavanja EU zahteva institucionalizovan pristup rešavanju problema iz oblasti regionalnog razvoja. U Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju u čl. 113, navodi se da će EU i Republika Srbija nastojati da jačaju regionalnu i lokalnu razvojnu saradnju, sa ciljem doprinošenja ekonomskom razvoju i smanjenju regionalnih nejednakosti.

Sve ovo ukazuje na potrebu donošenja ovog zakona.

III. SADRŽINA ZAKONA – OBJAŠNjENjA OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

Članom 1. Predlog zakona predlaže se da se brišu u članu 3. važećeg zakona, reči: „oblasnom i oblasti”, u tački 5), 6) i 7).

Članom 2. Predlog zakona u članu 4. važećeg zakona, briše se reč oblast i oblasnom u tački 3) i 4).

Članom 3. Predlog zakona, predlaže se da se u članu 5. važećeg zakona menja broj regiona i nazivi pojedinih regiona. Umesto četiri statistička regiona u centralnoj Srbiji predloženo je uvođenje dva nova – statistički region „Južna i istočna Srbija” i statistički region „Šumadija i Zapadna Srbija”. Ostala tri statička regiona ostaju nepromenjena Vojvodina, Beograd i Kosovo i Metohija. Izmenom Zakona o regionalnog razvoja Srbija će dobiti statističke regione koji su ujednačeniji po broju stanovnika u funkciji ravnomernog regionalnog razvoja i što efikasnijeg korišćenja pretpristupnih fondova EU. Vlada na predlog organa nadležnog za poslove statistike, određuje oblasti koje čine regione, u skladu sa nomenklaturom statističkih teritorijalnih jedinica.

Članom 4. Predlog zakona predlaže se da se u člana 6. važećeg zakona, brišu reči „nazive tih oblasti”.

Članom 5. Predlog zakona predlaže se promena člana 9. važećeg zakona na način da se stepen razvijenosti regiona utvrđuje kroz iznad i ispod republičkog proseka bruto domaćeg proizvoda, a ne kao do sada ispod 75% i iznad 75% republičkog proseka društvenog bruto proizvoda.

Članom 6. Predlog zakona predlaže se brisanje naslova ispred člana 10. i član 10. važećeg zakona, koji se odnosi na razvrstavanje regiona na nedovoljno razvijene regione, obzirom da smo ih u prethodno predloženom članu razvrstali na razvijene (koji su iznad republičkog proseka) i nedovoljno razvijene regione (koji su ispod republičkog proseka).

Članom 7. Predlog zakona predlaže se da se doda u važećem zakonu novi naslov i novi član 12a koji utvrđuje da devastirana područja čine one jedinice lokalne samouprave koje pripadaju četvrtoj grupi jedinica lokalne samouprave, a čiji je stepen razvijenosti ispod 50% republičkog proseka.

Članom 8. Predlog zakona predlaže se da se član 14. važećeg zakona posle stava 3. dopuni novim stavom, kojim se utvrđuje da se za potrebe podsticanja i usmeravanja regionalnog i prostornog razvoja na nivou regiona, odnosno oblasti, pripremaju regionalni prostorni planovi u skladu sa posebnim zakonom.

Članom 9. Predlog zakona predlaže se da se u članu 16. stav 4. menja na način da će Ministarstvo predlog regionalne strategije pripremati u saradnji sa jednom ili više nadležnih regionalnih razvojnih agencija, osnovanih za određeni i jedinicama lokalne samouprave koje čine region za koji se regionalna strategija donosi.

Članom 10. Predlog zakona predlaže se da se u članu 19. važećeg zakona brišu reči oblasne asocijacije iz razloga što se predlaže da se ovaj naziv zamenim nazivom regionalne razvojne agencije.

Članom 11. Predlog zakona predlaže se promena člana 22. važećeg zakona, čime se utvrđuje da Agencija za privredne registre vodi Registar mera u podsticaja regionalnog razvoja, u skladu sa zakonom o regionalnom razvoju, propisima donetim na osnovu ovog zakona i zakonom kojim se uređuje pravni položaj Agencije za privredne registre, kao i da umesto ministra nadležnog za regionalni razvoj, Vlada na predlog ministarstva nadležnog za poslove regionalnog razvoja, bliže propisuje sadržinu, način i postupak vođenja Registra mera i podsticaja regionalnog razvoja.

Članom 12. Predlog zakona predlaže se da se u članu 24. važećeg zakona povećava broj članova Nacionalnog saveta sa 19 na 26 zbog povećanja broja predstavnika iz regiona.

Članom 13. Predlog zakona predlaže se da se u članu 25. poveća broj predstavnika regiona sa jednog na tri, da se smanji broj regiona sa sedam na pet iz kojih predstavnici dolaze, kao i da se izmene nazivi regiona sa predloženim rešenjima, kao i da Vlada bliže propisuje način predlaganja kandidata za članove Nacionalnog saveta kojim se obezbeđuje ravnomerna geografska zastupljenost predstavnika regiona, kao i da se utvrđuje da mandat predsednika i članova Nacionalnog saveta traje četiri godine.

Članom 14. Predlog zakona predlaže se da se u članu 28. važećeg zakona brišu se reči: „i oblasne asocijacije”, obzirom da se predlaže da se taj naziv briše.

Članom 15. Predlog zakona predlaže se da se u članu 29. važećeg zakona reči oblasne asocijacije zamene sa rečima regionalnim razvojnim agencijama, obzirom da se predlaže brisanje naziva oblasne asocijacije.

Članom 16. Predlog zakona predlaže se da se u članu 32. važećeg zakona

briše odredba koja definiše da administrativne i stručno tehničke poslove za potrebe regionalnog razvojnog saveta obavlja regionalna agencija odnosno Nacionalna agencija do osnivanja regionalne agencije, obzirom da se predlaže ukidanje državnih regionalnig agencija, kao i da se za svaki region može osnovati samo jedan regionalni razvojni savet.

Članom 17. Predlog zakona predlaže se da se član 34. menja na način da se utvrđuje pojam regionalne razvojne agencije, utvrđuje se minimalan broj regionalnih razvojnih agencija koje treba da budu akreditovane u regionima, ukupno 12 i to na sledeći način: za Region Vojvodine – tri regionalne agencije; za Beogradski region – jedna regionalna agencija; za Region Šumadije i Zapadne Srbije – četiri regionalne agencije; za Region Južne i Istočne Srbije – tri regionalne agencije; za Region Kosovo i Metohija – jedna regionalna agencija.

Članom 18. Predlog zakona predlaže se da se briše čl. 35. i 36, naziv odeljka 9. Oblasna asocijacija i član 37. važećeg zakona.

Članom 19. Predlog zakona predlaže se da u članu 38. važećeg zakona zamenjuje se naziv oblasne asocijacije, regionalnim agencijama, kao i da se utvrđuje da se sredstva za obavljanje poslova regionalna razvojna agencija obezbeđuje iz budžeta jedinica lokalnih samouprava koje su njeni osnivači.

Članom 20. Predlog zakona predlaže se da u članu 39. važećeg zakona zamenjuje se naziv oblasna aoscijacija sa regionalnom razvojnom agencijom, da se zameni reč oblasti sa reči regiona (tačka 1, 3) i doda reč region (tačka 7)).

Članom 21. Predlog zakona predlaže se da u članu 40. važećeg zakona zamenjuje naziv oblasna asocijacija sa regionalnom razvojnom agencijom. Precizira se da će regionalna agencija podnositi godišnji izveštaj o poslovanju Nacionalnoj agenciji i osnivačima, a po potrebi Ministarstvo, Nacionalna agencija mogu zatražiti od regionalne agencije dodatne izveštaje o poslovanju, Nacionalna agencija će vršiti jednom godišnje vrednovanje rada regionalnih razvojnih agencija.

Članom 22. Predlog zakona predlaže se da se u članu 41. važećeg zakona menja stav 1. i utvrđuje način akreditacije društva sa ograničenom odgovornošću i udruženja.

Članom 23. Predlog zakona predlaže se da u članu 42. važećeg zakona Nacionalna agencija vrši i prvu i obnovu akreditacije, kao i da donosi akt o oduzimanju prve i obnovljene akreditacije. Dosadašnje rešenje da obnovu akreditacije vrši regionalna agencija čiji osnivač je Vlada se ukida obzirom da se predlaže izmenama i dopunama ukidanje mogućnosti osnivanja ovakvih agencija.

Članom 24. Predlog zakona predlaže se da u članu 43. važećeg zakona potvrđuje se da Nacionalna agencija vodi jedinstven registar regionalnih agencija, a briše se dosadašnji naziv da se vodi jedinstven registar oblasnih asocijacija obziorom da se ovaj pojam zamenjuje pojmom regionalne agencije.

Članom 25. Predlog zakona predlaže se da u članu 45. važećeg zakona brišu se reči oblasnog, oblasti i oblasne.

Članom 26. Predlog zakona predlaže se da u članu 46. tač. 1), 2), i 3) zamene novim tačka 1), 2) i 3) kojima se utvrđuje da su korisnici podsticaja su: jedinice lokalne samouprave i regionalne razvojne agencije; privredni subjekti, kao i fondovi na regionalnom i lokalnom nivou; institucije i organizacije na republičkom, regionalnom i lokalnom.

Članom 27. Predlog zakona predlaže se da se u članu 47. stav 3. utvrdi da se metodologija za vrednovanje mera i podsticaja regionalnog razvoja donosi u skladu sa stavom 2. zakona, a ne u skladu sa stavom 1. zakona kako je to bilo definisano važećim zakonom.

Članom 28. Predlog zakona predlaže se da se član 50. važećeg zakona menja na način da se utvrđuje da finansiranje razvojnih projekata iz izvora iz člana 48. tačka 1) ovog zakona, bliže će se urediti posebnim ugovorima koji zaključuju resorna ministarstva i Nacionalna agencija, Nacionalna agencija i regionalne razvojne agencije.

Članom 29. Predlog zakona predlaženo je stupanje na snagu ovog zakona narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

PROCENA IZNOSA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje ovog Zakon nisu potrebna dodatna finansijska sredstva iz budžeta Republike Srbije.

RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Veoma je bitno da u vreme svetske ekonomske krize Republika Srbija uspostavi pravni i institucionalni sistem, u skladu sa standardima Evropske unije, koji bi bio spreman da efikasno odgovori na svetske izazove, a koji će se odraziti i na regionalni razvoj Republike Srbije.

Nedonošenjem ovog Zakona po hitnom postupku planirane mere Vlade, bile bi usporene, što bi negativno uticalo na ravnomerni regionalni razvoj, a samim tim i na popravljanje poslovnog ambijenta u Srbiji.

Zbog svega navedenog predlaže se donošenje zakona po hitnom postupku.

VI. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE STUPANjE NA SNAGU PRE OSMOG DANA OD DANA OBJAVLjIVANjA U „SLUŽBENOM  GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE”.

Kako ovaj zakon predstavlja jednu od mera Vlade za suzbijanje svetske ekonomske krize koja ima posledice i na naš ekonomski sistem, a kako se ovim zakonom te posledice ublažavaju predloženo je da zakon stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja.   

PREGLED

ODREDABA KOJE SE MENjAJU I DOPUNjUJU U ZAKONU O REGIONALNOM RAZVOJU

Zakon je objavljen u „Službenom glasniku RS”, br. 51/2009 od 13. jula 2009. godine, a primenjuje se od 15. jula 2009. godine.

I. OSNOVNE ODREDBE

Predmet zakona

Član 1.

Ovim zakonom određuju se nazivi regiona i uređuju se: način određivanja oblasti koje čine region i način određivanja jedinica lokalne samouprave koje čine oblast; pokazatelji stepena razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave; razvrstavanje regiona i jedinica lokalnih samouprava prema stepenu razvijenosti; razvojni dokumenti; subjekti regionalnog razvoja; mere i podsticaji i izvori finansiranja za sprovođenje mera regionalnog razvoja.

Ciljevi

Član 2.

Ciljevi podsticanja regionalnog razvoja su:

sveukupni društveno-ekonomski održivi razvoj;

smanjenje regionalnih i unutar-regionalnih dispariteta, u stepenu društveno ekonomskog razvoja i uslova života, sa naglaskom na podsticanje razvoja nedovoljno razvijenih, devastiranih industrijskih i ruralnih područja;

smanjenje negativnih demografskih kretanja;

razvoj ekonomije bazirane na znanju, inovativnosti, savremenim naučno-tehnološkim dostignućima i organizaciji upravljanja;

razvoj konkurentnosti na svim nivoima;

6) uspostavljanje pravnog i institucionalnog okvira za planiranje, organizovanje, koordiniranje i realizaciju razvojnih aktivnosti;

7) podsticanje međuopštinske, međuregionalne, prekogranične i međunarodne saradnje u pitanjima od zajedničkog interesa;

8) efikasnije korišćenje domaćih prirodnih resursa i dobara, kao i stranih resursa, na republičkom, pokrajinskom, regionalnom i lokalnom nivou.

Načela podsticanja regionalnog razvoja

Član 3.

načelu celovitosti (sprovođenje politike regionalnog razvoja na celoj teritoriji Republike Srbije);

načelu sinhronizacije (integracija, koordinacija i komplementarnost i usklađivanje regulative, institucija i aktivnosti Vlade i autonomnih pokrajina, jedinica lokalne samouprave, drugih institucija i organizacija i međunarodnih partnera u planiranju i sprovođenju politike regionalnog razvoja);

načelu solidarnosti i jednakih mogućnosti za sve (socijalna dimenzija razvoja, podsticanje razvoja nedovoljno razvijenih područja i posebno ugroženih ili marginalizovanih grupa stanovništva);

načelu partnerstva (participacija i sinergija – politika regionalnog razvoja zasnovana na partnerstvu i sinergijskom delovanju javnog, privatnog i civilnog sektora, domaćih i međunarodnih organizacija i institucija);

načelu planiranja (planiranje regionalnog razvoja na osnovu razvojnih dokumenata na republičkom, regionalnom, oblasnom i lokalnom nivou);

načelu supsidijarnosti (decentralizacija u obavljanju poslova pripreme, izvođenja i nadzora programa za podsticanje regionalnog razvoja na regionalno, oblasnom i lokalnom nivou, uz prethodno obezbeđene institucionalne i kadrovske kapacitete, odnosno ljudske resurse);

načelu javnosti (javna dostupnost razvojnih dokumenata, kriterijuma za izbor, planiranja i odabira razvojnih projekata kao i kadrova);

načelu kontrole i vrednovanja (kontrola i praćenje izrade i realizacije razvojnih dokumenata i projekata, kao i ocena efekata njihove primene);

načelu efektivnosti i efikasnosti upotrebe sredstava za finansiranje podsticanja regionalnog razvoja (sredstava budžeta Republike Srbije, budžeta autonomnih pokrajina, budžeta lokalnih samouprava, izvora međunarodne pomoći, fondova Evropske unije, privatnih i drugih izvora za realizaciju razvojnih projekata );

načelu koncentracije (finansijska sredstva namenjena za regionalni razvoj usmeravaju se na realizaciju prioritetnih aktivnosti regionalnog razvoja);

načelu ravnomernosti regionalnog razvoja (podsticanje bržeg razvoja nedovoljno razvijenih regiona, oblasti i jedinica lokalne samouprave);

načelu održivosti i unapređenja životnog standarda (povećanje životnog standarda sadašnjih generacija, uz obezbeđenje povećanja svih razvojnih potencijala budućih generacija);

načelu racionalnosti (podrška aktivnostima čiji su ciljevi realni, a rezultati ostvarivi i merljivi);

načelu usklađenosti sa pravilima Evropske unije (uspostavljanje pravnog i institucionalnog okvira u skladu sa standardima, najboljim praksama i regulativama Evropske unije i domaćeg zakonodavstva).

Značenje pojedinih izraza

Član 4.

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:

1) region je statistička funkcionalna teritorijalna celina, koja se sastoji od jedne ili više oblasti, uspostavljena za potrebe planiranja i sprovođenja politike regionalnog razvoja, u skladu sa nomenklaturom statističkih teritorijalnih jedinica na nivou 2, nije administrativna teritorijalna jedinica i nema pravni subjektivitet;

2) oblast je statistička funkcionalna teritorijalna celina, uspostavljena za potrebe planiranja i sprovođenja politike regionalnog razvoja, u skladu sa nomenklaturom statističkih teritorijalnih jedinica na nivou 3, nije administrativna teritorijalna jedinica i nema pravni subjektivitet;

3) regionalni razvoj je dugoročni i sveobuhvatni proces unapređenja održivog ekonomskog i društvenog razvoja regiona, oblasti i jedinica lokalne samouprave, uz uvažavanje njihovih specifičnosti;

4) razvojni dokument je dokument na republičkom, regionalnom, oblasnom i lokalnom nivou, kojim se uređuje ekonomski i društveni razvoj;

5) razvojni projekat je projekat izgradnje ili obnove komunalne, ekonomske, ekološke, socijalne i druge infrastrukture, izgradnje i jačanja institucija i kadrovskih i ljudskih resursa, razvoja privrednih društava i preduzetništva, podsticanja naučno istraživačkog rada, kao i drugi projekti koji doprinose sveobuhvatnom društveno-ekonomskom ili regionalnom razvoju;

6) stepen razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave je mera razvijenosti određenog regiona i jedinice lokalne samouprave u odnosu na republički prosek;

7) podsticaj je konkretno ulaganje ili programsko usmeravanje ulaganja sa republičkog nivoa za realizaciju projekata od posebnog značaja za regionalni razvoj;

8) mere su akti Vlade za sprovođenje politike regionalnog razvoja;

9) nomenklatura statističkih teritorijalnih jedinica je skup pojmova, naziva i simbola koji opisuju grupe teritorijalnih jedinica sa nivoima grupisanja i koja sadrži kriterijume po kojima je izvršeno grupisanje koji su uređeni u skladu sa standardima Evropske unije.

II. REGION I OBLAST

Određivanje regiona

Član 5.

Za potrebe podsticanja regionalnog razvoja određuju se sledeći regioni:

Region Vojvodine;

Beogradski region;

Zapadni region;

Istočni region;

Centralni region;

Južni region;

Region Kosova i Metohije.

ZA POTREBE PODSTICANjA REGIONALNOG RAZVOJA ODREĐUJU SE SLEDEĆI REGIONI:

REGION VOJVODINE;

BEOGRADSKI REGION;

REGION ŠUMADIJE I ZAPADNE SRBIJE;

REGION JUŽNE I ISTOČNE SRBIJE;

REGION KOSOVO I METOHIJA.

Vlada, na predlog organa nadležnog za poslove statistike, određuje oblasti koje čine regione iz stava 1. ovog člana, U SKLADU SA NOMENKLATUROM STATISTIČKIH TERITORIJALNIH JEDINICA.

Određivanje oblasti

Član 6.

Vlada, na predlog organa nadležnog za poslove statistike, određuje jedinice lokalne samouprave i gradske opštine koje čine oblast, kao i nazive tih oblasti.

III. RAZVRSTAVANJE REGIONA I JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE PREMA STEPENU RAZVIJENOSTI

Stepen razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave

Član 7.

Stepen razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave utvrđuje se primenom pokazatelja razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave, u skladu sa ovim zakonom, a na osnovu podataka organa nadležnog za poslove statistike.

Stepen razvijenosti za gradske opštine utvrđuje se na osnovu podataka organa nadležnog za poslove statistike koji se odnose na stepen razvijenosti grada.

Stepen razvijenosti iz st. 1. i 2. ovog člana, jednom godišnje, utvrđuje ministarstvo nadležno za regionalni razvoj (u daljem tekstu: Ministarstvo).

Metodologija za izračunavanje stepena razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave

Član 8.

Stepen razvijenosti regiona, jedinica lokalne samouprave i gradskih opština utvrđuje se na osnovu Metodologije za izračunavanje stepena razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave.

Metodologiju iz stava 1. ovog člana donosi Vlada na predlog Ministarstva.

Razvrstavanje regiona prema stepenu razvijenosti

Član 9.

Prema stepenu razvijenosti regioni se razvrstavaju u dve grupe, i to:

1) u prvu grupu – regioni čiji je stepen razvijenosti 75% i iznad 75% republičkog proseka društvenog bruto proizvoda po glavi stanovnika;

2) u drugu grupu – regioni čiji je stepen razvijenosti ispod 75% republičkog proseka društvenog bruto proizvoda po glavi stanovnika.

ČLAN 9.

PREMA STEPENU RAZVIJENOSTI REGIONI SE RAZVRSTAVAJU U DVE GRUPE, I TO NA:

1) RAZVIJENE REGIONE, ČIJI JE STEPEN RAZVIJENOSTI IZNAD REPUBLIČKOG PROSEKA BRUTO DOMAĆEG PROIZVODA PO GLAVI STANOVNIKA;

2) NEDOVOLjNO RAZVIJENE REGIONE, ČIJI JE STEPEN RAZVIJENOSTI ISPOD REPUBLIČKOG PROSEKA BRUTO DOMAĆEG PROIZVODA PO GLAVI STANOVNIKA.

Nedovoljno razvijeni regioni

Član 10.

Nedovoljno razvijeni regioni jesu:

regioni razvrstani u drugu grupu iz člana 9. tačka 2) ovog zakona;

2) regioni u kojima je demografski pad u periodu od popisa 1971. do posmatrane godine veći od 50%.

Razvrstavanje jednica lokalne samouprave prema stepenu razvijenosti

Član 11.

Prema stepenu razvijenosti jedinice lokalne samouprave razvrstavaju se u četiri grupe, i to:

u prvu grupu – jedinice lokalne samouprave čiji je stepen razvijenosti iznad republičkog proseka;

u drugu grupu – jedinice lokalne samouprave čiji je stepen razvijenosti u rasponu od 80 % do 100% republičkog proseka;

u treću grupu – jedinice lokalne samouprave čiji je stepen razvijenosti u rasponu od 60% do 80% republičkog proseka;

u četvrtu grupu – jedinice lokalne samouprave čiji je stepen razvijenosti ispod 60% republičkog proseka.

Nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave

Član 12.

Nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave jesu jedinice lokalne samouprave iz člana 11. tačka 3) ovog zakona.

Izrazito nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave jesu:

1) jedinice lokalne samouprave razvrstane u četvrtu grupu iz člana 11. tačka 4) ovog zakona;

2) jedinice lokalne samouprave u kojima je demografski pad u periodu od popisa 1971. do posmatrane godine veći od 50%;

3) zajednice jedinica lokalne samouprave na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija.

DEVASTIRANA PODRUČJA

ČLAN 12 A

DEVASTIRANA PODRUČJA ČINE JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE IZ ČLANA 11, TAČKA 4) OVOG ZAKONA, ČIJI JE STEPEN RAZVIJENOSTI ISPOD 50% REPUBLIČKOG PROSEKA.

Jedinstvena lista razvijenosti

Član 13.

Jedinstvenu listu razvijenosti regiona, jedinica lokalne samouprave i gradskih opština, usvaja Vlada na predlog Ministarstva i to najkasnije do 31. oktobra tekuće godine.

Predlog jedinstvene liste razvijenosti regiona, jedinica lokalne samouprave i gradskih opština, Ministarstvo priprema na osnovu podataka organa nadležnog za poslove statistike za prethodnu godinu.

IV. VRSTE RAZVOJNIH DOKUMENATA

Član 14.

Vrste razvojnih dokumenata regionalnog razvoja jesu:

Nacionalni plan regionalnog razvoja (daljem tekstu: Nacionalni plan);

regionalna razvojna strategija (u daljem tekstu: regionalna strategija);

programi finansiranja razvoja regiona;

ostala razvojna dokumenta iz oblasti regionalnog razvoja.

Razvojni dokumenti regionalnog razvoja predstavljaju jednu od polaznih osnova za izradu dokumenata prostornog planiranja i dokumenata za sprovođenje prostornih planova.

Razvojni dokumenti regionalnog razvoja izrađuju se u skladu sa važećim dokumentima prostornog planiranja.

ZA POTREBE PODSTICANjA I USMERAVANjA REGIONALNOG I PROSTORNOG RAZVOJA NA NIVOU REGIONA, ODNOSNO OBLASTI, PRIPREMAJU SE REGIONALNI PROSTORNI PLANOVI U SKLADU SA POSEBNIM ZAKONOM.

Razvojni dokumenti iz stava 1. ovog člana pripremaju se uz obavezno sprovedenu javnu raspravu i uz obavezu izlaganja na javni uvid nacrta tih razvojnih dokumenata.

Razvojna pomoć Evropske unije biće usklađena sa strateškim dokumentima i prioritetima definisanim u skladu sa članom 49. ovog zakona.

Vlada, na predlog Ministarstva, bliže uređuje strukturu, metodologiju izrade, način usklađivanja, način sprovođenja javne rasprave, kao i način i rokove izlaganja na javni uvid razvojnih dokumenata iz stava 1. ovog člana.

Nacionalni plan

Član 15.

Nacionalnim planom definišu se osnovni razvojni prioriteti regionalnog razvoja Republike Srbije i načini njihovog ostvarivanja.

Nacionalni plan priprema Ministarstvo.

Nacionalni plan donosi Narodna skupština na predlog Vlade.

Nacionalni plan donosi se za period od deset godina.

Regionalna strategija

Član 16.

Regionalnom strategijom se, u skladu sa Nacionalnim planom, definišu osnovni prioriteti razvoja regiona i načini njihovog ostvarivanja.

Regionalna strategija donosi se za period od pet godina.

Regionalnu strategiju donosi Vlada na predlog Ministarstva, ako ovim zakonom nije drugačije određeno.

Ministarstvo predlog regionalne strategije priprema u saradnji sa nadležnom regionalnom razvojnom agencijom, oblasnim razvojnim asocijacijama JEDNOM ILI VIŠE NADLEŽNIH REGIONALNIH RAZVOJNIH AGENCIJA OSNOVANIH ZA ODREĐENI REGION i jedinicama lokalne samouprave koje čine region za koji se regionalna strategija donosi.

Ministarstvo na predlog regionalne strategije pribavlja mišljenje nadležnog regionalnog razvojnog saveta i Nacionalnog saveta za regionalni razvoj.

Programi finansiranja razvoja regiona

Član 17.

Programi finansiranja razvoja regiona su razvojni dokumenti koji sadrže pregled projekata za region i raspodelu finansijskih sredstava za realizaciju tih projekata za svaki region za budžetsku godinu.

Sredstva za realizaciju programa iz stava 1. ovog člana obezbeđuju se na način propisan članom 48. ovog zakona.

Programe iz stava 1. ovog člana i to za projekte koji će se finansirati iz budžeta Republike Srbije, kao i iz drugih izvora za budžetsku godinu, donosi Vlada na predlog Ministarstva, u skladu sa Nacionalnim planom i regionalnim strategijama.

Ako se program finansiranja razvoja regiona realizuje na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine, mišljenje na taj program daje i Autonomna pokrajina Vojvodina preko nadležnih organa.

Ako se program finansiranja razvoja regiona realizuje na teritoriji Glavnog grada, mišljenje na taj program daje i grad Beograd preko nadležnih organa.

Ostala razvojna dokumenta

Član 18.

Ostala razvojna dokumenta iz oblasti regionalnog razvoja (strategije, programi, planovi, akcioni planovi) moraju biti usaglašeni sa Nacionalnim planom i regionalnom strategijom.

Ovlašćeni predlagač ostalih razvojnih dokumenata iz oblasti regionalnog razvoja pribavlja mišljenje od Ministarstva i nadležnog regionalnog razvojnog saveta o usaglašenosti tih dokumenata sa Nacionalnim planom i regionalnom strategijom.

V. SUBJEKTI REGIONALNOG RAZVOJA

Član 19.

Subjekti regionalnog razvoja su:

Vlada;

Ministarstvo i ministarstva nadležna za poslove finansija i prostornog planiranja, u skladu sa zakonom;

Autonomna pokrajina Vojvodina;

Glavni grad;

Agencija za privredne registre;

Republička agencija za prostorno planiranje, u skladu sa zakonom;

Fond za razvoj Republike Srbije;

jedinice lokalne samouprave, u skladu sa zakonom;

Nacionalni savet za regionalni razvoj;

10) Nacionalna agencija za regionalni razvoj;

11) regionalni razvojni saveti;

12) regionalne razvojne agencije;

13) oblasne asocijacije.

Autonomna pokrajina Vojvodina

Član 20.

Autonomna pokrajina Vojvodina preko svojih organa donosi Strategiju regionalnog razvoja za teritoriju Autonomne pokrajine Vojvodine, u skladu sa Nacionalnim planom i obavlja druge poslove u oblasti regionalnog razvoja, u skladu sa ovim zakonom.

2. Glavni grad

Član 21.

Grad Beograd, kao glavni grad Republike Srbije, preko svojih organa donosi Strategiju regionalnog razvoja za teritoriju grada Beograda, u skladu sa Nacionalnim planom i obavlja druge poslove u oblasti regionalnog razvoja, u skladu sa ovim zakonom.

3. Agencija za privredne registre

Član 22.

Agencija za privredne registre vodi Registar mera i podsticaja regionalnog razvoja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata.

Ministar nadležan za poslove regionalnog razvoja bliže propisuje sadržinu i način vođenja Registra mera i podsticaja regionalnog razvoja.

AGENCIJA ZA PRIVREDNE REGISTRE VODI REGISTAR MERA I PODSTICAJA REGIONALNOG RAZVOJA, U SKLADU SA OVIM ZAKONOM, PROPISIMA DONETIM NA OSNOVU OVOG ZAKONA I ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE PRAVNI POLOŽAJ AGENCIJE ZA PRIVREDNE REGISTRE.

VLADA, NA PREDLOG MINISTARSTVA NADLEŽNOG ZA POSLOVE REGIONALNOG RAZVOJA, BLIŽE PROPISUJE SADRŽINU, NAČIN I POSTUPAK VOĐENjA REGISTRA MERA I PODSTICAJA REGIONALNOG RAZVOJA.

4. Fond za razvoj Republike Srbije

Član 23.

Fond za razvoj Republike Srbije realizuje programe za podsticanje regionalnog razvoja kroz kredite, u skladu sa Zakonom o Fondu za razvoj Republike Srbije.

5. Nacionalni savet za regionalni razvoj

Član 24.

Radi obezbeđivanja i unapređivanja regionalnog razvoja u Republici Srbiji obrazuje se Nacionalni savet za regionalni razvoj (u daljem tekstu: Nacionalni savet).

Nacionalni savet ima predsednika i 19 članova I 26 ČLANOVA.

Predsednik Nacionalnog saveta je ministar nadležan za poslove regionalnog razvoja.

Vlada vrši prava osnivača i imenuje predsednika i članove Nacionalnog saveta, u skladu sa ovim zakonom.

Član 25.

Članovi Nacionalnog saveta su: ministri nadležni za nacionalni investicioni plan, finansije, životnu sredinu i poslove prostornog planiranja, infrastrukturu, državnu upravu i lokalnu samoupravu, održivi razvoj nedovoljno razvijenih područja, rad i socijalnu politiku i Kosovo i Metohiju koji je i predstavnik regiona Kosova i Metohije; predsednik Izvršnog veća Autonomne pokrajine Vojvodine koji je i predstavnik regiona Vojvodine; gradonačelnik grada Beograda koji je i predstavnik Beogradskog regiona; predsednici regionalnih saveta Zapadnog regiona, Istočnog regiona, Centralnog regiona i Južnog regiona; TRI PREDSTAVNIKA IZ REGIONA VOJVODINA; ČETIRI PREDSTAVNIKA IZ REGIONA ŠUMADIJA I ZAPADNA SRBIJA; TRI PREDSTAVNIKA IZ REGIONA JUŽNA I ISTOČNA SRBIJA; DVA PREDSTAVNIKA IZ REGIONA KOSOVO I METOHIJA; državni sekretar u Ministarstvu zadužen za regionalni razvoj; direktor Nacionalne agencije za regionalni razvoj; direktor Kancelarije za evropske integracije; predsednik Stalne konferencije gradova i opština i Nacionalni IPA Koordinator.

VLADA BLIŽE PROPISUJE NAČIN PREDLAGANjA KANDIDATA ZA ČLANOVE NACIONALNOG SAVETA, KOJIM SE OBEZBEĐUJE RAVNOMERNA GEOGRAFSKA ZASTUPLjENOST PREDSTAVNIKA REGIONA.

MANDAT PREDSEDNIKA I ČLANOVA NACIONALNOG SAVETA TRAJE ČETIRI GODINE.

Po pozivu, predstavnici institucija, organizacija i stručna lica mogu uzeti učešće u radu Nacionalnog saveta bez prava glasa.

Administrativne i stručno-tehničke poslove za potrebe Nacionalnog saveta obavlja Nacionalna agencija za regionalni razvoj.

Član 26.

Nacionalni savet obavlja sledeće poslove:

1) prati stanje u oblasti regionalnog razvoja i predlaže mere za unapređivanje regionalnog razvoja Republike Srbije;

2) javno promoviše ciljeve regionalnog razvoja Republike Srbije i podstiče njihovu realizaciju;

3) daje mišljenje na nacrt Nacionalnog plana i na predlog regionalne strategije;

4) daje mišljenje na predloge programa za finansiranje razvoja regiona iz sredstava budžeta Republike Srbije;

5) analizira principe i efekte primene politika i mera Vlade iz oblasti regionalnog razvoja;

6) koordinira radom regionalnih saveta;

7) formira radne grupe za određena pitanja od značaja za regionalni razvoj;

8) donosi Poslovnik o svom radu;

9) podnosi Vladi jednom godišnje izveštaj o svom radu;

10) obavlja i druge poslove u skladu sa ovim zakonom.

6. Nacionalna agencija za regionalni razvoj

Član 27.

Radi obavljanja razvojnih, stručnih i regulatornih poslova regionalnog razvoja, Vlada će osnovati Nacionalnu agenciju za regionalni razvoj (u daljem tekstu: Nacionalna agencija).

Na osnivanje i rad Nacionalne agencije primenjuje se zakon kojim se uređuju javne agencije.

Član 28.

Nacionalna agencija ima zaštitni znak koji koristi u svom poslovanju.

Pravo korišćenja zaštitnog znaka Nacionalna agencija prenosi na regionalne RAZVOJNE agencije i oblasne asocijacije.

Za obavljanje pojedinih stručnih poslova iz svoje nadležnosti, Nacionalna agencija može angažovati druga pravna ili fizička lica, u skladu sa zakonom.

Član 29.

Nacionalna agencija obavlja sledeće poslove:

učestvuje u pripremi i sprovođenju razvojnih dokumenata i prati njihovu realizaciju;

prati i sprovodi mere i realizuje razvojne projekte za unapređenje infrastrukture, razvoj privrednih društava i preduzetništva, obuhvaćene programima finansiranja regionalnog razvoja;

3) akredituje oblasne asocijacije REGIONALNE RAZVOJNE AGENCIJE, izdaje javne isprave o akreditaciji i vodi evidenciju o izdatim javnim ispravama;

4) koordinira radom regionalnih agencija i oblasnih asocijacija RAZVOJNIH AGENCIJA i pruža stručnu pomoć potrebnu za obavljanje njihovih poslova koji se odnose na regionalni razvoj;

5) priprema i realizuje programe edukacije instruktora i konsultanata za potrebe razvoja privrednih društava i preduzetništva;

6) planira i predlaže razvojne projekte iz oblasti regionalnog razvoja i projekte od interesa za Republiku Srbiju i obezbeđuje uslove za pristup i realizaciju projekata koji se finansiraju iz evropskih fondova, donacija i drugih oblika razvojne pomoći;

7) obavlja poslove međunarodne i međuregionalne saradnje iz svoje nadležnosti;

8) vodi Jedinstven registar akreditovanih oblasnih asocijacija REGIONALNIH RAZVOJNIH AGENCIJA;

9) vodi Jedinstven informacioni sistem od značaja za regionalni razvoj;

10) organizuje i vrši izdavačku delatnost;

11) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.

Poslove iz stava 1. tač. 2), 3), 4), 5), 6), 8) i 9) ovog člana Nacionalna agencija obavlja kao poverene poslove.

Član 30.

Nadzor nad radom Nacionalne agencije vrši Ministarstvo.

7. Regionalni razvojni saveti

Član 31.

Radi obezbeđivanja i unapređivanja razvoja regiona Vlada osniva Regionalni razvojni savet za svaki region.

Regionalni razvojni savet ima predsednika i broj članova koji se određuje osnivačkim aktom.

Mandat predsednika i članova regionalnog razvojnog saveta traje pet godina.

Član 32.

Članovi regionalnog razvojnog saveta su predstavnici jedinica lokalnih samouprava koje čine region, kao i predstavnici gradskih opština, predstavnici javnog i civilnog sektora, kao i drugih institucija i organizacija sa teritorije tih jedinica lokalne samouprave, kao i predstavnik Vlade.

Član regionalnog razvojnog saveta za Region Vojvodine je i predstavnik Autonomne pokrajine Vojvodine, a regionalnog saveta za Beogradski region i predstavnik grada Beograda.

Većina članova regionalnog razvojnog saveta imenuje se od predstavnika jedinica lokalnih samouprava, odnosno od predstavnika gradskih opština, koje čine region za koji se osniva regionalni razvojni savet, a koje predlažu opštinska odnosno gradska veća.

Po pozivu, predstavnici drugih institucija, organizacija i stručna lica mogu učestvovati u radu regionalnog razvojnog saveta bez prava glasa.

Administrativne i stručno-tehničke poslove za potrebe regionalnog razvojnog saveta obavlja regionalna agencija za taj region, odnosno Nacionalna agencija do osnivanja regionalne razvojne agencije.

ZA SVAKI REGION MOŽE SE OSNOVATI SAMO JEDAN REGIONALNI RAZVOJNI SAVET.

Član 33.

Regionalni razvojni savet obavlja sledeće poslove:

javno promoviše ciljeve regionalnog razvoja i podstiče njihovu realizaciju na teritoriji regiona;

daje mišljenje na regionalnu strategiju koja se donosi za region za koji je osnovan regionalni razvojni savet;

daje mišljenje na program finansiranja razvoja regiona, za koji je osnovan, koji se finansira iz sredstava budžeta Republike Srbije;

daje mišljenja i predloge na ostale razvojne dokumente na regionalnom nivou;

formira radne grupe na nivou regiona za određena pitanja od značaja za region;

donosi Poslovnik o svom radu;

podnosi Vladi i Nacionalnom savetu jednom godišnje izveštaj o svom radu;

obavlja i druge poslove, u skladu sa ovim zakonom.

8. Regionalna razvojna agencija

Član 34.

Za svaki region može se osnovati samo jedna regionalna agencija.

Na osnivanje i rad regionalne agencije primenjuje se zakon kojim se uređuju javne agencije.

REGIONALNA RAZVOJNA AGENCIJA JE PRIVREDNO DRUŠTVO ILI UDRUŽENjE OSNOVANO ZA OBAVLjANjE POSLOVA ODNOSNO UNAPREĐENjE REGIONALNOG RAZVOJA, KOJA JE AKREDITOVANA, U SKLADU SA OVIM ZAKONOM.

RADI OBEZBEĐENjA RAZVNOMERNOG REGIONALNOG RAZVOJA, UTVRĐUJE SE MINIMALAN BROJ REGIONALNIH RAZVOJNIH AGENCIJA KOJE TREBA DA BUDU AKREDITOVANE U REGIONIMA, I TO ZA:

REGION VOJVODINE- TRI REGIONALNE RAZVOJNE AGENCIJE;

BEOGRADSKI REGION – JEDNA REGIONALNA RAZVOJNA AGENCIJA;

REGION ŠUMADIJE I ZAPADNE SRBIJE – ČETIRI REGIONALNE RAZVOJNE AGENCIJE;

REGION JUŽNE I ISTOČNE SRBIJE – TRI REGIONALNE RAZVOJNE AGENCIJE;

REGION KOSOVO I METOHIJA – JEDNA REGIONALNA RAZVOJNA AGENCIJA.

Član 35.

Regionalna agencija obavlja sledeće poslove:

učestvuje u pripremi i sprovođenju razvojnih dokumenata i prati njihovu realizaciju na nivou regiona;

prati i sprovodi mere i realizuje razvojne projekte za unapređenje infrastrukture, razvoj privrednih društava i preduzetništva, izgradnju i jačanje institucija i organizacija u svom regionu, obuhvaćene programom finansiranja razvoja regiona;

vrši obnovu akreditacije oblasne asocijacije, izdaje javne isprave o obnovi akreditaciji i vodi evidenciju o izdatim javnim ispravama;

koordinira radom oblasnih asocijacija u svom regionu;

priprema i sprovodi programe stručnog usavršavanja za potrebe razvoja privrednih društava i preduzetništva, razvoja infrastrukture i razvoja institucija i organizacija u svom regionu;

planira i predlaže razvojne projekate iz oblasti regionalnog razvoja i projekata od interesa za svoj region i obezbeđuje uslove za pristup i realizaciju projekata koji se finansiraju iz evropskih fondova, donacija i drugih oblika razvojne pomoći za svoj region;

obavlja poslove međunarodne i međuregionalne saradnje iz svoje nadležnosti;

vodi informacioni sistem od značaja za region;

organizuje i vrši izdavačku delatnost;

obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.

Poslove iz stava 1. tač. 2), 3), 4), 5), 6) i 8) ovog člana regionalna agencija obavlja kao poverene poslove.

Član 36.

Nadzor nad radom regionalne agencije vrši Ministarstvo.

9. Oblasna asocijacija

Član 37.

Oblasna asocijacija je privredno društvo ili udruženje osnovano za obavljanje poslova regionalnog razvoja za oblasti utvrđenu u skladu sa nomenklaturom statističkih teritorijalnih jedinica na nivou 3, koja je akreditovana, u skladu sa ovim zakonom.

Član 38.

Sredstva za rad, realizaciju razvojnih projekata i obavljanje poslova oblasne asocijacije REGIONALNE RAZVOJNE AGENCIJE obezbeđuju se iz:

prihoda koje ostvari obavljanjem poslova;

2) budžeta jedinica lokalne samouprave sa teritorije oblasti za koju je osnovana KOJE SU OSNIVAČI REGIONALNE RAZVOJNE AGENCIJE;

3) donacija, sponzorstava, razvojne pomoći domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica;

4) drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Član 39.

Oblasna asocijacija REGIONALNA RAZVOJNA AGENCIJA obavlja sledeće poslove:

1) učestvuje u pripremi i sprovođenju razvojnih dokumenata i prati njihovu realizaciju na nivou oblasti REGIONA I JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE;

2) sarađuje sa autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave u pripremi i primeni lokalnih razvojnih planova;

3) predstavlja interes oblasti REGIONA u odnosima sa Nacionalnom agencijom i regionalnom agencijom i u okviru svoje nadležnosti učestvuje u realizaciji usvojenih razvojnih dokumenata;

4) priprema i sprovodi programe stručnog usavršavanja za potrebe razvoja privrednih društava i preduzetništva, razvoja infrastrukture i razvoja institucija i organizacija i za unapređenje kapaciteta jedinica lokalnih samouprava koje čine oblasti na kojoj oblasna asocijacija obavlja delatnost;

5) prati i sprovodi mere i realizuje razvojne projekte za koje je ovlašćena;

6) obavlja poslove međunarodne, prekogranične i međuopštinske saradnje iz svoje nadležnosti;

7) vodi informacioni sistem od značaja za REGION I oblast;

8) obavlja i druge poslove u skladu sa osnivačkim aktom.

Član 40.

Oblasna asocijacija REGIONALNA RAZVOJNA AGENCIJA podnosi godišnji izveštaj o poslovanju regionalnoj agenciji u svom regionu OSNIVAČIMA i Nacionalnoj agenciji.

Po potrebi, regionalna agencija, Nacionalna agencija i Ministarstvo mogu zatražiti dodatne izveštaje o poslovanju.

Nacionalna agencija i regionalna agencija jednom godišnje vrše vrednovanje rada oblasnih asocijacija.

NACIONALNA AGENCIJA JEDNOM GODIŠNjE VRŠI VREDNOVANjE RADA REGIONALNIH RAZVOJNIH AGENCIJA.

Bliže uslove i kriterijume za vrednovanje iz stava 3. ovog člana, propisuje ministar nadležan za poslove regionalnog razvoja.

Akreditacija

Član 41.

Pravo na akreditaciju ima privredno društvo koje je osnovano kao društvo sa ograničenom odgovornošću i udruženja osnovana po Zakonu o udruženjima, koja u opisu svog posla imaju i obavljanje poslova iz oblasti regionalnog razvoja i pružanje podrške privrednim društvima i preduzetništvu, a čiji su većinski osnivači ( više od 50%) i većinski vlasnici kapitala (više od 50%) jedinice lokalne samouprave sa teritorije oblasti koju čine te lokalne samouprave.

PRAVO NA AKREDITACIJU IMA:

1) PRIVREDNO DRUŠTVO KOJE JE OSNOVANO KAO DRUŠTVO SA OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU I ZA OBAVLjANjE POSLOVA IZ OBLASTI REGIONALNOG RAZVOJA I PRUŽANjE PODRŠKE PRIVREDNIM DRUŠTVIMA I PREDUZETNIŠTVU, A ČIJI SU VEĆINSKI VLASNICI KAPITALA JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE;

2) UDRUŽENjE OSNOVANO RADI UNAPREĐENjA REGIONALNOG RAZVOJA I PODRŠKE PRIVREDNIM DRUŠTVIMA I PREDUZETNIŠTVU, U SKLADU SA ZAKONOM, A ČIJI SU VEĆINSKI OSNIVAČI JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE.

Bliže uslove, kriterijume i način akreditacije i prestanak ODUZIMANjA akreditacije pre isteka vremena na koje je data, propisuje Vlada na predlog Ministarstva.

Postupak akreditacije vrši se u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Član 42.

Prvu akreditaciju Akreditaciju iz člana 41. ovog zakona vrši Nacionalna agencija.

Prva Akreditacija važi dve godine, a svaka sledeća – pet godina sa mogućnošću obnove.

Obnovu akreditacije vrši regionalna agencija NACIONALNA AGENCIJA.

Akreditacija se oduzima kada akreditovani subjekt prestane da ispunjava uslove za akreditaciju. Akt o oduzimanju prve akreditacije donosi Nacionalna agencija, a akt o oduzimanju obnovljene akreditacije donosi regionalna agencija.

AKREDITACIJA SE ODUZIMA KADA AKREDITOVANI SUBJEKT PRESTANE DA ISPUNjAVA USLOVE ZA AKREDITACIJU. AKT O ODUZIMANjU PRVE AKREDITACIJE I OBNOVLjENE AKREDITACIJE DONOSI NACIONALNA AGENCIJA.

Na akt o prvoj akreditaciji i na akt o obnovi akreditacije, kao i na akt o oduzimanju akreditacije, može se izjaviti žalba u roku od 15 dana od dana dostavljanja akta o prvoj, odnosno obnovljenoj akreditaciji, odnosno akta o oduzimanju akreditacije.

O žalbi iz stava 5. ovog člana odlučuje ministar nadležan za poslove regionalnog razvoja.

Član 43.

Nacionalna agencija vodi Jedinstven registar akreditovanih oblasnih asocijacija REGIONALNIH RAZVOJNIH AGENCIJA (u daljem tekstu: Registar).

Uvid u Registar je javan.

Sadržinu i izgled registra iz stava 1. ovog člana propisuje ministar nadležan za poslove regionalnog razvoja.

VI. MERE I PODSTICAJI

Mere

Član 44.

Mere za podsticanje regionalnog razvoja utvrđuje Vlada na predlog Ministarstva, u skladu sa Nacionalnim planom, regionalnim strategijama i programima finansiranja razvoja regiona.

Podsticaji

Član 45.

Podsticaji se opredeljuju za:

realizaciju projekata u oblasti regionalnog razvoja od nacionalnog, regionalnog, oblasnog i lokalnog interesa za Republiku Srbiju;

unapređenje privrednih grana, tehnološkog nivoa, pristupa novim

tehnologijama, promociji istraživanja i razvoja;

podizanje regionalne i oblasne konkurentnosti;

razvoj gradova i opština;

unapređenje zaštite životne sredine;

razvoj nedovoljno razvijenih područja;

razvoj privrednih društava i preduzetništva i unapređenje uslova za povećanje zaposlenosti;

unapređenje i razvoj ljudskih resursa;

unapređenje infrastrukture na republičkom, regionalnom, oblasnom i lokalnom nivou;

unapređenje međuopštinske, međuregionalne, prekogranične i međunarodne saradnje u pitanjima od zajedničkog interesa;

unapređenje svih razvojnih kapaciteta na nivou regiona, na nivou oblasti i lokalnom nivou;

druge potrebe u skladu sa zakonom.

Korisnici podsticaja

Član 46.

Korisnici podsticaja su:

jedinice lokalne samouprave, regionalne agencije i oblasne asocijacije;

privredni subjekti, kao i fondovi na regionalnom, oblasnom i lokalnom nivou;

institucije i organizacije na republičkom, regionalnom, oblasnom i lokalnom nivou;

1) JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE I REGIONALNE RAZVOJNE AGENCIJE;

2) PRIVREDNI SUBJEKTI, KAO I FONDOVI NA REGIONALNOM I LOKALNOM NIVOU;

3) INSTITUCIJE I ORGANIZACIJE NA REPUBLIČKOM, REGIONALNOM I LOKALNOM NIVOU;

institucije iz oblasti obrazovanja i istraživanja;

udruženja;

klasteri i poslovni inkubatori.

Korisnici podsticaja, kao i način dodele podsticaja, bliže se određuju razvojnim dokumentima.

Vrsta i visina podsticaja će se opredeljivati u skladu sa stepenom razvijenosti iz čl. 9. i 11. ovog zakona.

Nadzor i vrednovanje realizacije mera i podsticaja

Član 47.

Nadzor i vrednovanje realizacije mera i podsticaja sprovodi Ministarstvo.

Vrednovanje realizacije mera i podsticaja vrši se na osnovu Metodologije za vrednovanje mera i podsticaja regionalnog razvoja.

Metodologiju iz stava 1. STAVA 2. ovog člana donosi Vlada na predlog Ministarstva.

VII. FINANSIRANJE REGIONALNOG RAZVOJA

Član 48.

Finansiranje regionalnog razvoja vrši se iz sledećih izvora:

1) budžeta Republike Srbije;

2) budžeta autonomnih pokrajina;

3) budžeta grada Beograda;

4) budžeta jedinica lokalne samouprave;

5) pretpristupnih fondova Evropske unije;

6) bespovratne razvojne pomoći međunarodne zajednice i ostalih programa Evropske zajednice;

7) razvojnih kredita međunarodnih finansijskih institucija i poslovnih banaka;

8) donacija, priloga i poklona pravnih i fizičkih lica;

9) drugih izvora u skladu sa zakonom.

Član 49.

Programi i projekti koji se finansiraju iz sredstava predviđenih članom 48. tačka 5), sprovode se u skladu sa odredbama Zakona o potvrđivanju Okvirnog sporazuma između Vlade Republike Srbije i Komisije Evropskih zajednica o pravilima za saradnju koja se odnose na finansijsku pomoć Evropske zajednice Republici Srbiji u okviru sprovođenja pomoći prema pravilima Instrumenta pretpristupne pomoći IPA („Službeni glasnik RS”, broj 124/07), kao i dokumentima čije se donošenje i usvajanje predviđa navedenim sporazumom.

Član 50.

Finansiranje razvojnih projekata iz izvora iz člana 48. tačka 1) ovog zakona, bliže će se urediti posebnim ugovorima koji zaključuju resorna ministarstva i Nacionalna agencija, Nacionalna agencija i regionalna agencija, Nacionalna agencija i oblasna asocijacija, regionalna agencija i oblasna asocijacija.

Finansiranje razvojnih projekata iz izvora iz člana 48. tač. 2) i 3) ovog zakona, bliže će se urediti posebnim ugovorima, koji zaključuju regionalna agencija osnovana za Region Vojvodine i Autonomna pokrajina Vojvodina, i regionalna agencija osnovana za Beogradski region i grad Beograd.

Član 50.

FINANSIRANjE RAZVOJNIH PROJEKATA IZ IZVORA IZ ČLANA 48. TAČKA 1) OVOG ZAKONA, BLIŽE ĆE SE UREDITI POSEBNIM UGOVORIMA KOJI ZAKLjUČUJU RESORNA MINISTARSTVA I NACIONALNA AGENCIJA, NACIONALNA AGENCIJA I REGIONALNE RAZVOJNE AGENCIJE.

VIII. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 51.

Akt o osnivanju Nacionalne agencije Vlada će doneti u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Nacionalna agencija je pravni sledbenik Republičke agencije za razvoj malih i srednjih preduzeća i preduzetništva.

Danom početka rada Nacionalna agencija preuzima prava i obaveze, poslove, predmete, opremu, sredstva za rad, arhivsku građu i registratorski materijal, kao i potreban broj zaposlenih u Republičkoj agenciji za razvoj malih i srednjih preduzeća i preduzetništva i potreban broj zaposlenih u Ministarstvu koji rade na poslovima infrastrukturnih projekata i institucionalnog razvoja.

Republička agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća i preduzetništva osnovana Zakon o Agenciji za razvoj malih i srednjih preduzeća („Službeni glasnik RS”, broj 65/01), nastavlja sa radom po propisima po kojima je osnovana, a prestaje sa radom danom početka rada Nacionalne agencije.

Član 52.

Do osnivanja regionalnih agencija poslove tih agencija obavljaće Nacionalna agencija.

Član 53.

Razvojni dokumenti doneti do dana stupanja na snagu ovog zakona primenjivaće se do donošenja razvojnih dokumenata u skladu sa ovim zakonom.

Član 54.

Propisi koji se donose na osnovu ovog zakona doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 55.

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o Agenciji za razvoj malih i srednjih preduzeća („Službeni glasnik RS”, broj 65/01).

Član 56.

Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

Ostavite komentar