Predlog zakona o dopuni Zakona o zadrugama

PREDLOG ZAKONA

O DOPUNAMA ZAKONA O ZADRUGAMA

Član 1.

U Zakonu o zadrugama („Službeni list SRJ“, br. 41/96 i 12/98 i „Službeni glasnik RS“, broj 101/05-dr. zakon), posle člana 49. dodaje se član 49a koji glasi:

„49a

Zadruga koja koristi imovinu koja je evidentirana kao društvena svojina, odnosno kao društveni kapital, ne može bez prethodne saglasnosti agencije nadležne za poslove privatizacije da donosi odluke o raspolaganju tom imovinom, a naročito odluke o: prodaji, poklonu, razmeni, korišćenju, poravnanju sa poveriocima, davanju zaloge, davanju hipoteke i davanju garancije, davanju u dugoročni zakup i ulaganju u druga pravna lica.

Odluke donete suprotno stavu 1. ovog člana ništave su.“

Član 2.

„1) ako donese odluku o raspolaganju imovinom bez prethodne saglasnosti agencije nadležne za poslove privatizacije (član 49a stav 1);“

Dosadašnje tač. 1) i 2) postaju tač. 2) i 3).

Član 3.

Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

I. USTAVNI OSNOV

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u odredbi člana 72. stav 1. tačka 4. Ustava Republike Srbije, prema kome Republika Srbija uređuje i obezbeđuje, između ostalog, i pravni položaj preduzeća i drugih organizacija.

RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Zadruge u našem pravnom sistemu, u svom poslovanju koriste, pored zadružne svojine i imovinu koja je u zadružnim i drugim javnim evidencijama evidentirana kao društvena svojina, odnosno društveni kapital. Udeo društvenog kapitala u ukupnom kapitalu zadruga je značajan, naročito kada je u pitanju nepokretna imovina (poljoprivredno zemljište, građevinski i drugi objekti koji su u funkciji obavljanja delatnosti zadruge).

Pitanje društvene svojine u zadrugama neophodno je rešiti sa stanovišta ukupnih reformskih promena u društvu i nastojanjima da se društvena svojina, kao svojina bez stvarnog titulara, eliminiše iz našeg pravnog sistema. Pitanje društvene svojine u zadrugama, odnosno promena oblika te svojine, biće rešeno novim Zakonom o zadrugama, koji je u fazi pripreme. Međutim, dok se ne donese novi Zakon o zadrugama, potrebno je, radi očuvanja zadrugarstva i principa na kojima ono počiva, efikasnom kontrolom sprečiti nekontrolisano raspolaganje društvenom imovinom u zadrugama do konačnog uređenja statusa te imovine novim Zakonom o zadrugama.

S obzirom na izneto, a radi sprečavanja nekontrolisanog odliva društvene svojine, odnosno društvenog kapitala iz zadruga, koje bi u krajnjem slučaju vodilo nestanku zadruga, imajući u vidu značajno učešće društvenog kapitala u ukupnom kapitalu zadruga, potrebno je dopuniti važeći Zakon o zadrugama odredbama kojima se uvodi prethodna saglasnost agencije nadležne za poslove privatizacije za raspolaganje tom imovinom.

OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I

POJEDINAČNIH REŠENjA

Član 1.

Predloženo rešenje ima za cilj da ograniči pravo raspolaganja društvenom imovinom u zadruzi, odnosno da spreči nekontrolisano raspolaganje tom imovinom, kao i opterećivanje društvene imovine koju zadruge koriste u svom poslovanju.

Član 2.

S obzirom na to da je članom 1. ovog zakona izvršena dopuna osnovnog teksta zakona dodavanjem novog člana, kojim se pravo raspolaganja imovinom u društvenoj svojini ograničava, neophodno je za postupanje suprotno propisanom ograničenju propisati odgovarajuću kaznu, pa je u tom smislu izvršena dopuna kaznenih odredaba.

PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA

SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti sredstva u budžetu Republike Srbije.

V. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

U skladu sa članom 161. Poslovnika Narodne skupštine, predlaže se da se ovaj zakon donese po hitnom postupku, kako bi se sprečile štetne posledice po zadruge i društvo u celini, imajući u vidu da je u poslednje vreme prisutan odliv društvene svojine iz zadruga, naročito kroz ulaganje te imovine u druga pravna lica.

VI. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE DA ZAKON STUPI NA SNAGU

PRE OSMOG DANA OD DANA OBJAVLjIVANjA U «SLUŽBENOM

GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE»

Predlaže se da ovaj zakon stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja, iz razloga navedenih u razlozima za donošenje ovog zakona po hitnom postupku.

VII. ANALIZA EFEKATA ZAKONA

Predloženo rešenje će uticati na očuvanje zadruga i sprečiti nekontrolisano odlivanje društvene svojine, odnosno društvenog kapitala kojima zadruge posluju, imajući u vidu da je udeo ovog kapitala u ukupnom kapitalu zadruga značajan.

Pri tome primena ovog zakona neće izazvati nove troškove zadrugama, zadrugarima, kao ni građanima i privredi.

Agencija nadležna za poslove privatizacije će imati značajnu ulogu u praćenju i kontrolisanju raspolaganja društvenom svojinom, odnosno kapitalom u zadrugama, tako što će prethodno ceniti opravdanost i racionalnost odluka o raspolaganju tim kapitalom i time efikasno onemogućavati nekontrolisan odliv društvene svojine, odnosno društvenog kapitala iz zadruga. Agencija će ovu nadležnost vršiti do rešenja pitanja društvene svojine u zadrugama koje će konačno biti uređeno novim Zakonom o zadrugama, čije donošenje se očekuje u četvrtom kvartalu 2006. godine.

VIII PREGLED ODREDABA ZAKONA KOJE SE MENjAJU, ODNOSNO DOPUNjUJU

49a

ZADRUGA KOJA KORISTI IMOVINU KOJA JE EVIDENTIRANA KAO DRUŠTVENA SVOJINA, ODNOSNO KAO DRUŠTVENI KAPITAL NE MOŽE BEZ PRETHODNE SAGLASNOSTI AGENCIJE NADLEŽNE ZA POSLOVE PRIVATIZACIJE, DONOSITI ODLUKE O RASPOLAGANjU TOM IMOVINOM, A NAROČITO O: PRODAJI; POKLONU; RAZMENI; KORIŠĆENjU; PORAVNANjU SA POVERIOCIMA; DAVANjU ZALOGE, HIPOTEKE I GARANCIJE; DAVANjU U DUGOROČNI ZAKUP; ULAGANjU U DRUGA PRAVNA LICA.

ODLUKE DONETE SUPROTNO STAVU 1. OVOG ČLANA NIŠTAVE SU.

Član 88.

Novčanom kaznom od 50.000 do 3.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup zadruga:

1) AKO DONESE ODLUKU O RASPOLAGANjU IMOVINOM BEZ PRETHODNE SAGLASNOSTI AGENCIJE NADLEŽNE ZA POSLOVE PRIVATIZACIJE (ČLAN 49a STAV 1);

1) ako obavlja delatnost za koju ne ispunjava propisane uslove ili ta delatnost nije u skladu s predmetom poslovanja te vrste zadruge ili ako otpočne obavljanje delatnosti, obavlja delatnost ili menja uslove njenog obavljanja pre nego što nadležni organ donese rešenje da su ispunjeni uslovi u pogledu tehničke opremljenosti, zaštite na radu i zaštite i unapređenja životne sredine kao i drugi propisani uslovi (član 59. st. 1. i 2);

2) ako se u roku predviđenom ovim zakonom ne podvrgne redovnoj zadružnoj reviziji (član 76. stav 2).

Za radnje iz stava 1. ovog člana kazniće se za privredni prestup i odgovorno lice u zadruzi novčanom kaznom od 20.000 do 200.000 dinara.

Ostavite komentar