Akcioni plan za sprovođenje prioritetnih mera i aktivnosti za realizaciju predloženih rešenja
1. Politika konkurencije
Mera / Aktivnost
Opis aktivnosti
Nosilac
Rok sprovođenja
Uticaj na privredu
1. Aktivna politika prostorno uravnoteženog razvoja trgovine – Analiza stanja
Segmentirana analiza saturiranosti tržišta maloprodaje Republike Srbije (površina prodajnog prostora po stanovniku po opštinama i naseljima) i akcioni plan podrške nerazvijenim područjima sa setom konkursne dokumentacije za dodelu sredstava.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Sprovođenje početi odmah nakon identifikovanja područja sa niskim stepenom razvoja trgovinske mreže.
Veća zaposlenost u trgovinskom sektoru, Jača konkurencija između maloprodavaca, Povećanje blagostanja potrošača.
2. Usmeravanje razvoja trgovine u pravcu ostvarivanja makro rasporeda maloprodajnih objekata koji će svim potrošačima stvoriti slične uslove kupovine.
Podsticaj razvoja trgovine u ruralnim područjima
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Sprovođenje početi odmah nakon usvajanja nalaza prethodne studije
Veća zaposlenost u trgovinskom sektoru, Jača konkurencija između maloprodavaca, Povećanje blagostanja potrošača.
3.Podsticaj razvoju elektronske trgovine i savremenih trgovinskih formata:
3.1. Edukacioni programi za unapređenje poslovnih znanja koje tangiraju elektronsku trgovinu
Edukacioni programi za predstavnike malih i srednjih preduzeća, kao i preduzetnika.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Kontinuirano
Pozitivan uticaj: značajno unapređenje kapaciteta privrede u sferi elektronske trgovine
3.2. Kampanja za podizanje svesti o korisnosti elektronske trgovine
TV programi, kampanje sprovedene u elektronskom okruženju kao način uklanjanja barijera na strani tražnje. Izrada vodiča za e-trgovinu
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Kontinuirano
Pozitivan uticaj: povećana tražnja za proizvodima i uslugama koji se prodaju putem elektronskih kanala
3.3. Podrška razvoju savremenih trgovinskih formata – diskonti, cash and carry, DIY, itd.
Predstavljanje novih tehnologija i novih trgovinskih formata. Informisanje privrednika o razvoju novih konkurentskih koncepata u trgovini.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i strukovna udruženja trgovaca
Dva puta godišnje
Razvoj konkurencije na tržištu;Bolje i kvalitetnije snabdevanje potrošača;Trošak: radno vreme koje trgovinski menadzeri provode na edukaciji.
4.Istraživanje odnosa u kanalima marketinga Srbije.
Revizija urađene istraživačke metodologije i pilot istraživanje.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2016. godina
Definisanje nosilaca prometa;Definisanje troškova po fazama prometa;Uspostavljanje ključnih indikatora uspešnosti pojedinih faza prometa.
Redovno praćenje ključnih indikatora i odnosa;Predlaganje mera za unapređenje performansi;Preporuke upravljanja odnosima i razvoj partnerske prakse.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Kontinuirano
Definisanje osnovnih pravaca razvoja i preventiva eventualnih anomalija.
2. Politika razvoja malih trgovinskih preduzeća i preduzetnika
1. Unapređenje poslovnog okruženja za poslovanje malih trgovinskih preduzeća i preduzetnika
1) Uspostavljanje Jedinstvene elektronske tačke kontakta (JEKT), državnog servisa na kome će, pre svega, svi pružaoci usluga moći da dobiju sve neophodne informacije koje su im neophodne za obavljanje određene usluge. Misli se na pružaoce usluga koji su predmet Direktive o uslugama, koja se odnosi na trgovinu.
Ministarstvo će identifikovati sve aktivnosti i sve korake koje mora da zna jedan privredni subjekt da bi obavljao uslugu trgovine. U drugoj fazi, predviđeno je omogućavanje da se sve procedure završe elektronskim putem.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2016-2018. godine
Ubrzani razvoj informacionog društva u Republici Srbiji koji će dodatno pojednostaviti obavljanje trgovinske delatnosti u Srbiji.
2) Izrada vodiča za trgovinu
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2017. godina
3) U okviru Nacionalnog saveta za razvoj trgovine, a pod okriljem nadležnog ministarstva jedan od ključnih prioriteta će biti podsticaj razvoju malih i srednjih preduzeća.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2016. godina
2. Unapređenje zaštite malih trgovinskih preduzeća i preduzetnika u trgovinskom sektoru
Edukativne radionice
Trgovinski menadzment – vođenje malog biznisa
Propisi u oblasti zaštite konkurencije
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i Komisija za zaštitu konkurencije
2017. godina
Bolji uslovi za mala i srednja preduzeća
Analiza ključnih problema u obavljanju e-trgovine i unapređenje zakonodavnog okvira na bazi komparativne analize pravnog regulisanja e-trgovine u zemljama regiona
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2017. godina
3. Stimulisanje poslovnog udruživanja i kreiranje lanca vrednosti za mala trgovinska preduzeća i preduzetnike
1) Podsticanje daljeg razvoja nabavnih alijansi i klastera u trgovini
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Kontinuirani
Jačanje nabavne snage malih trgovinskih preduzeća i pregovaračke moći na tržištu.
2) Organizovanje događaja „Upoznaj kupca” ,
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u saradnji sa Privrednom komorom Srbije i Udruženjem privrednika.
3) Organizacija poslovnih susreta vlasnika malih trgovinskih preduzeća u zemlji i inostranstvu ,
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u saradnji sa Privrednom komorom Srbije i Udruženjem privrednika.
4. Unapređenje pristupa novim tržištima za mala trgovinska preduzeća i preduzetnike
Izrada e-portala za izvoznike
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2016. godina
Osvajanje novih tržišta kroz raspolaganje relevantnim informacijama (što ima za cilj otvaranje novih radnih mesta i samozapošljavanje u trgovini).
2) Promovisanje inovativnih maloprodajnih formata.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Kontinuirano
3. Institucionalna rešenja
Formiranje Nacionalnog saveta za razvoj trgovine Republike Srbije
Ministarstvo nadležno za poslove trgovine okuplja jedan broj stručnjaka (7-15) u savetodavno telo. Savet predlaže promene propisa, kritički čita predloge propisa drugih organa, predlaže mere za bolje funkcionisanje tržišta i trgovine i savetima podržava rad ministarstva.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, univerziteti, strukovna udruženja, ključne institucije
2016. godina
Trošak privrede: Vreme angažovanih stručnjaka na sednicama Saveta.
Korist za privredu: razmena pozitivnih iskustava sa predstavnicima Ministarstva i Vlade
2. Dopune i izmene zakona iz oblasti tržišta i trgovine, kao i donošenje pratećih pravilnika. Aktivnosti operacionalizacije institucionalnih rešenja.
1) Donošenje podzakonskih akata na predviđenih Zakonom o trgovini
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2016-2017. godine
Ostvarivanje ključnog principa slobodne trgovine i tržišta.
2) Donošenje Zakona o uslugama
Regulisanje pravila u rastućem, do sada neregulisanom segmentu
3) Donošenje Zakona o robnim berzama
Stvaranje uslova za efikasan promet velikih količina standardne (poljoprivredne i druge) robe – sniženje troškova prometa
4) Izmene i dopune Zakona o e-trgovini
Usklađivanje propisa u e-trgovini sa propisima Evropske unije i pojednostavljenje procedura za obavljanje ovog oblika trgovine koji predtavlja značajan generator zaposlenosti
4. Informatička baza
Ažuriranje baze osnovnih pokazatelja u trgovini
Ažuriranje postojećeg modula podataka
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2016. godina
Ažurna baza podataka o trgovini pospešiće brži i usklađeniji razvoj
Analiza podataka o trgovini i trgovinskoj mreži koje prikupljaju institucije Republike Srbije
Analiza načina prikupljanja podataka, definisanje ključnih problema i načina za prevazilaženje
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2016. godina
Ažurna baza podataka o trgovini pospešiće brži i usklađeniji razvoj
Potpisivanje sporazuma sa institucijama koje poseduju podatke o trgovini i trgovinskoj mreži
Razmena podataka sa institucijama koje poseduju pojedine podatke
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija,
Ministarstvo finansija, Ministarstvo privrede
2017. godina
Ažurna baza podataka o trgovini pospešiće brži i usklađeniji razvoj
Izrada Idejnog projekta informacionog sistema
Arhitektura informacionog sistema trgovine Republike Srbije i definisanje neophodnih sredstava (Faza 1)
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2017. godina
Ažurna statistika trgovine pospešiće brži i usklađeniji razvoj
Unapređivanje postojećih baza podataka i registara
Proširenje postojećih baza podataka i uvođenje registra objekataJedan deo prikupljanja podataka zavisiće od završetka najavljenog procesa unapređivanja fiskalizacije
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Godinu dana od završetka prethodne faze
Ažurna statistika trgovine pospešiće brži i usklađeniji razvoj
Centralna baza podataka trgovine (CBPT)
Tender za nabavku, instalaciju, obuku i održavanje
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Do godinu dana od trenutka završetka prethodne faze
Ažurna statistika trgovine
Preduslov za sprovođenje: realizovana u potpunosti Faza 1
Redosled koraka: istovremena realizacija zbog međuzavisnosti sa funkcijom za poslovno izveštavanje i poslovnu inteligenciju
Funkcija za poslovno
izveštavanje
Tender za nabavku, instalaciju, obuku i održavanje
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
Do godinu dana od trenutka završetka prethodne faze
Ažurna statistika trgovine i kvalitetne analize i predviđanja
Preduslov za sprovođenje: realizovana u potpunosti Faza 1
Redosled koraka: istovremena realizacija zbog međuzavisnosti sa CBPT
Formiranje Opservatorije cena visoko obrtne robe (Portal na kome su istaknute maloprodajne cene za propisanu korpu artikala visoko obrtne robe).
Izrada idejnog projekta
Izrada portala
Formiranje liste trgovaca koji su obavezni da unose cene
Formiranje liste proizvoda čije cene se prate
Monitoring ažurnosti i održavanje portala
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, strukovno udruženje
2018. godine
– idejni projekat
2019. godine
– realizacija projekta
Javni uvid u maloprodajne cene proizvoda svakodnevne potrošnje