Uredba o bližem određivanju zajedničkog delovanja u smislu Zakona o preuzimanju akcionarskih društava

Na osnovu člana 123. tačka 3. Ustava Republike Srbije i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05-ispravka, 101/07 i 65/08), a u vezi sa Zakonom o preuzimanju akcionarskih društava („Službeni glasnik RS”, broj 46/06),

Vlada donosi

U R E D B U

O BLIŽEM ODREĐIVANjU ZAJEDNIČKOG DELOVANjA U SMISLU

ZAKONA O PREUZIMANjU AKCIONARSKIH DRUŠTAVA

Član 1.

Ne smatra se zajedničkim delovanjem zaključenje akcionarskog ugovora, u smislu člana 4. stav 1. tačka 1) Zakona o preuzimanju akcionarskih društava („Službeni glasnik RS”, broj 46/06), između Republike Srbije, kao akcionara banke i lica koja imaju status profesionalnog investitora u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište hartija od vrednosti.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, ugovorne strane nemaju obavezu objavljivanja ponude za preuzimanje u smislu člana 6. Zakona o preuzimanju akcionarskih društava, osim u slučaju kad akcionarski ugovor sadrži odredbe kojima se ugovara zajedničko delovanje u cilju sticanja akcija ciljnog društva ili ostvarivanja prava glasa iz akcija ciljnog društva.

Član 2.

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

05 Broj:

U Beogradu, 20. novembra 2009. godine

V L A D A

PRVI POTPREDSEDNIK VLADE –

ZAMENIK PREDSEDNIKA VLADE

Ivica Dačić

OBRAZLOŽENjE

I. PRAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE UREDBE

Pravni osnov za donošenje ove uredbe sadržan je u članu 123. tačka 3. Ustava Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 98/06), kojim je predviđena nadležnost Vlade da donosi uredbe i druge opšte akte radi izvršavanja zakona i članu 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05-ispravka, 101/07 i 65/08), prema kome Vlada uredbom podrobnije razrađuje odnos uređen zakonom, u skladu sa svrhom i ciljem zakona.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE UREDBE

Odredbama važećih zakona Republici Srbiji, kao vlasniku akcija banaka, dat je drugačiji statusu odnosu na ostale akcionare banaka. U skladu sa tim Republika Srbija je, članom 62. stav 7. tačka 3), izuzeta od primene odredaba Zakona o tržištu hartija od vrednosti („Službeni glasnik RS”, br. 47/06) u delu obaveze trgovanja akcijama na organizovanom tržištu – berzi. Takođe je članom 8. stav 3. tačka 3) izuzeta od primene odredaba Zakona o preuzimanju akcionarskih društava u delu obaveze upućivanja ponude za preuzimanje akcionarskog društva. Prodaja akcija banaka u vlasništvu Republike Srbije sprovodi se putem međunarodnog javnog tendera po odredbama Uredbe o načinu i postupku prodaje akcija banaka koje su u vlasništvu Republike Srbije ili u vlasništvu banaka u stečaju i likvidaciji u kojima funkciju stečajnog i likvidacionog upravnika vrši Agencija za osiguranje depozita („Službeni glasnik RS”, br. 59/04, 108/04, 92/05).

Za organizovanje i sprovođenje javnog tendera ovlašćena je Agencija za osiguranje depozita (dalje: Agencija). Zakonom je omogućeno malim akcionarima banaka da zaključe poseban ugovor sa Agencijom, kojim ovlašćuju Agenciju da u njihovo ime i za njihov račun izvrši prodaju tih akcija trećem licu u tenderskom postupku koji ona sprovodi u cilju prodaje akcija u vlasništvu Republike Srbije. Time akcionari pridružuju svoje akcije akcijama koje poseduje Republika Srbija i pod istim uslovima i u istom postupku ih prodaju trećem licu. Posebno ističemo da zaključenjem takvog ugovora akcionari dobijaju tretman kakav ima Republika Srbija kao akcionar, odnosno da su oni izuzeti od obavezne trgovine akcijama na organizovanom tržištu – berzi (član 62. stav 7. tačka 5) Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata) i od obaveze upućivanja ponude za preuzimanje (član 8. stav 3. tačka 5) Zakona o preuzimanju akcionarskih društava), pa se na osnovu iznetog može zaključiti da se udruživanje akcionara radi zajedničke prodaje akcija ne smatra zajedničkim delovanjem u smislu Zakona o preuzimanju akcionarskih društava.

Članom 4. Zakona o preuzimanju akcionarskih društava utvrđen je pojam zajedničkog delovanja. Definisano je da fizička i pravna lica deluju zajednički ako su se ugovorom, pismenim ili usmenim, odnosno izričito ili prećutno sporazumela da usklađeno deluju u cilju sticanja akcija ciljnog društva ili ostvarivanja prava glasa iz akcija ciljnog društva. Član 5. istog zakona propisuje obavezu objavljivanja ponude za preuzimanje koja nastaje uspostavljanjem odnosa zajedničkog delovanja putem zaključivanja sporazuma iz člana 4. ili u slučaju kad jedno od lica koja zajednički deluju stekne akcije tako da tim sticanjem nastane obaveza objavljivanja ponude za preuzimanje. U tom slučaju svako od tih lica obavezno je da objavi ponudu za preuzimanje u smislu člana 6. navedenog zakona.

Interes Republike Srbije je da privuče nove investicije u svoj finansijski sektor, a u skladu sa Strategijom upravljanja akcijama banaka u vlasništvu Republike Srbije za period 2009-2012. godine, data je mogućnost da se sprovede dokapitalizacija banaka u kojima Republika Srbija poseduje akcije, od strane profesionalnih investitora. Dokapitalizacijom banaka Republika Srbija u vremenu opšte ekonomske krize nastoji da zaštiti vrednost svog uloga u bankama i spreči nekontrolisano delutiranje kapitala time što bi sklopila ugovore sa reputabilnim profesionalnim investitorima koji su spremni da ulože kapital u pojedine banke u Srbiji. S obzirom da je zbog svetske krize došlo i do pada vrednosti kapitala na berzi, te da trenutno nije pogodan momenat za prodaju kapitala banaka, dokapitalizacijom bi se omogućilo stabilno poslovanje banaka u narednom periodu, očuvanje vrednosti već uloženog kapitala i prirodni rast banaka do trenutka donošenja konačne odluke o izlaznoj strategiji investitora i Republike Srbije zajedno. Posebno naglašavamo da se dokapitalizacijom banaka od strane profesionalnih investitora ne ugrožavaju prava malih akcionara već se, naprotiv, uvećava vrednost njihovih akcija.

Naglašavamo da međunarodni investitori nisu zainteresovani, niti to njihova osnivačka akta dozvoljavaju, za preuzimanje svih akcija banke kako bi se bavili bankarskim poslovanjem. Njihov isključivi interes je da izvrše dokapitalizaciju banaka, finansijski podrže rast banaka i nakon nekoliko godina prodaju svoj kapital u bankama, zajedno sa Republikom Srbijom ili samostalno. U tom smislu je nužno da Republika Srbija sa profesionalnim investitorima zaključi akcionarski ugovor o zajedničkom vođenju banke, budućem otkupu manjinskog paketa Republike Srbije ili zajedničkoj prodaji kontrolnog paketa putem javnog tendera.

Donošenjem ove uredbe zaključenje akcionarskog ugovora između Republike Srbije i profesionalnih investitora radi formiranja zajedničkog paketa akcija koji bi u narednom periodu bio ponuđen na prodaju, ne smatra se zajedničkim delovanjem u smislu zakona kojim de reguliše preuzimanje akcionarskih društava, odnosno ugovorne strane nemaju obavezu objavljivanja ponude za preuzimanje u smislu člana 6. Zakona o preuzimanju akcionarskih društava, osim u slučaju kada akcionarski ugovor sadrži odredbe kojima se ugovara zajedničko delovanje u cilju sticanja akcija ciljnog društva ili ostvarivanja prava glasa iz akcija ciljnog društva.

III. SADRŽINA UREDBE

Članom 1. Predloga uredbe utvrđuje se sadržina ove uredbe, tako što se ne smatra zajedničkim delovanjem, u smislu člana 4. Zakona koji uređuje preuzimanje akcionarskih društava, zaključenje akcionarskog ugovora između Republike Srbije, kao akcionara banke i lica koja imaju status profesionalnog investitora u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište hartija od vrednosti, osim u slučaju kada akcionarski ugovor sadrži odredbe kojima se ugovara zajedničko delovanje u cilju sticanja akcija ciljnog društva ili ostvarivanja prava glasa iz akcija ciljnog društva.

Članom 2. Predloga uredbe uređuje se njeno stupanje na snagu tako što Uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u ,,Službenom glasniku Republike Srbije”.

IV. POTREBNA FINANSIJSKA SREDSTVA

Za sprovođenje ovog zakona nisu potrebna dodatna sredstva iz budžeta Republike Srbije.

Ostavite komentar