Uredba o postupanju državnih organa, organizacija i pravnih lica prema neaktivnim privrednim subjektima brisanim iz Registra privrednih subjekata

Na osnovu člana 90. tačka 2. Ustava Republike Srbije, a u vezi sa članom 68. stav 2. Zakona o registraciji privrednih subjekata („Službeni glasnik RS“, br. 55/04 i 61/05),

Vlada donosi

U R E D B U

O POSTUPANjU DRŽAVNIH ORGANA, ORGANIZACIJA I PRAVNIH LICA PREMA NEAKTIVNIM PRIVREDNIM SUBJEKTIMA BRISANIM IZ REGISTRA PRIVREDNIH SUBJEKATA

Član 1.

Ovom uredbom uređuje se postupanje državnih organa, organizacija i pravnih lica prema neaktivnim privrednim subjektima brisanim iz Registra privrednih subjekata (u daljem tekstu: Registar) u pogledu sredstava tih subjekata, postupaka koji se vode pred sudovima i drugim nadležnim organima i raspolaganja njihovom imovinom.

Član 2.

Neaktivnim privrednim subjektima koji se u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata brišu iz Registra (u daljem tekstu: brisani subjekt), prestaje pravna i poslovna sposobnost danom brisanja.

Član 3.

Sredstva brisanog subjekta koja se u momentu brisanja nalaze na njegovom računu kod banke, koji se gasi u skladu sa Odlukom o uslovima i načinu otvaranja, vođenja i gašenja računa kod banke („Službeni glasnik RS“, broj 33/05), prenose se na poseban račun, u skladu sa propisima kojima se uređuju poslovi platnog prometa.

Plaćanje obaveza prema brisanom subjektu, po pravnom osnovu koji je nastao pre njegovog brisanja iz Registra, vršiće se u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje vanparnični postupak u delu koji se odnosi na sudski depozit.

Član 4.

Na postupke koji se vode pred sudovima, državnim organima i organizacijama, organima autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave, kao i pravnim licima koja postupak vode kao povereni posao, u kojima je jedna od stranaka brisani subjekt, primenjuju se zakoni kojima se uređuju ti postupci u delu koji se odnosi na prekid, odnosno obustavu postupka.

Član 5.

Nadležni državni organi, organizacije i pravna lica ne mogu da sprovode, registruju odnosno upisuju raspolaganja imovinom brisanog subjekta koja su vršena posle njegovog brisanja iz Registra.

Član 6.

Izuzetno, postupak po zahtevu za registraciju odnosno upis prava na pokretnim i nepokretnim stvarima brisanog subjekta u korist trećeg lica, može da se pokrene i/ili okonča i posle stupanja na snagu ove uredbe, ako su se za to stekli zakonski uslovi do dana njegovog brisanja.

Založna prava na imovini brisanog subjekta stečena do dana njegovog brisanja ostaju na snazi.

Član 7.

Agencija za privredne registre dužna je da na svojoj internet strani obezbedi dostupnost podataka o brisanom subjektu (poslovno ime i matični broj brisanog subjekta).

Član 8.

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

Broj

U Beogradu,

VLADA

PREDSEDNIK

O B R A Z L O Ž E Nj E

PRAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE UREDBE

Osnov za donošenje ove uredbe sadržan je u članu 90. tačka 2. Ustava Republike Srbije („Službeni glasnik RS“, broj 1/90), kojim je propisano da Vlada, između ostalog, donosi uredbe za izvršavanje zakona. Ova uredba se donosi radi izvršenja člana 68. stav 2. Zakona o registraciji privrednih subjekata („Službeni glasnik RS“, broj 55/04 i 61/05, u daljem tekstu: Zakon), kojim je propisano da se, po isteku roka od 12 meseci od dana prevođenja u status neaktivnog subjekta, privredni subjekt briše iz Registra.

RAZLOZI ZA DONOŠENjE UREDBE

Problemi koje akt treba da reši

Postupak prevođenja privrednih subjekata u Registar privrednih subjekata (u daljem tekstu: Registar) završen je 15. juna 2005. godine, kada je istekao rok za prevođenje bez plaćanja naknade. Do isteka navedenog roka, u Registar je prevedeno oko 69.000 privrednih subjekata. Posle isteka roka, svi privredni subjekti koji nisu podneli prijavu za prevođenje, prevedeni su u status neaktivnih privrednih subjekata, u skladu sa Zakonom. Na taj način je stvorena ažurna evidencija i jasna slika o tome koliko u Republici Srbiji ima aktivnih privrednih subjekata. Zakonom je data mogućnost neaktivnim privrednim subjektima da se, u dodatnom roku od godinu dana, koji ističe 15.06.2006. godine, uz naplatu naknade, ipak prevedu u status aktivnih privrednih subjekata. Tu zakonsku mogućnost do sada je iskoristilo oko 1.400 privrednih subjekata.

Procenjuje se da će u statusu neaktivnih privrednih subjekata ostati oko 150.000 privrednih subjekata.

U najvećem broju slučajeva radi se o subjektima koji već godinama nemaju poslovnu aktivnost ili je nikad nisu ni započinjali, a u većini slučajeva ne poseduju imovinu. Od tog broja manje od 15.000 neaktivnih privrednih subjekata ima otvorene račune kod poslovnih banaka.

Posebno je važno napomenuti da su ti subjekti već odavno trebali da budu likvidirani, s obzirom da se do sada nisu uskladili ni sa ranije važećim propisima, kao na primer sa Zakonom o preduzećima („Službeni List SRJ“ br. 29/96, 33/96, 29/97, 59/98, 74/99, 9/01 i 36/02). Postupci likvidacije nisu pokretani jer ni osnivači privrednih subjekata, a ni trgovinski sudovi koji su takve postupke trebali da pokreću po službenoj dužnosti, nisu bili spremni da snose troškove takvih postupaka.

Ovakvo stanje je dovelo do toga da u Republici Srbiji postoji 2/3 privrednih subjekata koji nisu organizovani u skladu sa zakonom, a u većini slučajeva ne posluju, bez ikakve sankcije za nepoštovanje zakona, iako su takve sankcije bile propisivane.

Ukoliko bi se ovakvo stanje održalo, neaktivni privredni subjekti bi i dalje bili nagrađeni zbog nepoštovanja propisa, čime bi se održavalo stanje pravne nesigurnosti koje postoji u ovom momentu, jer neaktivni privredni subjekti, kao ravnopravni učesnici u pravnom prometu, mogu da posluju, iako za to ne ispunjavaju zakonske uslove.

Ciljevi koji se aktom postižu

Ustanovljavanjem Registra privrednih subjekata, su po prvi put u Republici Srbiji, stvoreni uslovi za uspostavljanje ažurne baze podataka koja je pri tome i centralizovana, elektronska, i potpuno javna.

U maju 2006. godine je okončan postupak unošenja u elektronsku bazu podataka o svim aktivnim privrednim subjektima u Republici Srbiji. Pristup ovim podacima je besplatan i dostupan svim zainteresovanim licima, preko internet strane Agencije za privredne registre, pa im je na taj način omogućen veći stepen pravne sigurnosti u poslovanju. Bazu podataka takođe koriste drugi državni organi (Poreska uprava, Narodna Banka Srbije, Fond penzijskog i invalidskog osiguranja…) kako pristupom internet strani Agencije, tako i dobijanjem podataka u elektronskoj formi od Agencije.

Primenom člana 68. stav 2. Zakona, koji propisuje brisanje neaktivnih privrednih subjekata, omogućiće se ostvarivanje osnovnog cilja zbog koga je Registar privrednih subjekata uspostavljen, a to je postojanje ažurne baze podataka o svim privrednim subjektima na teritoriji Republike Srbije. U tom smislu, dalje vođenje evidencije o neaktivnim privrednim subjektima, suprotno je ne samo tom cilju, već i Zakonu.

Cilj ove uredbe je regulisanje načina postupanja državnih organa i organizacija i drugih pravnih lica u postupcima koji se odnose na neaktivne privredne subjekte, brisane iz Registra privrednih subjekata na osnovu člana 68. stav 2. Zakona.

Razmatrane mogućnosti da se problem reši i bez donošenja akta

Razmatrane su mogućnosti da se problem reši bez donošenja posebnog propisa, ali je prevladao stav da je konkretan problem potrebno urediti na ovaj način, jer bi u suprotnom ostalo nedefinisano na koji način će postupati državni organi i organizacije i druga pravna lica u postupcima koji se odnose na brisane subjekte, u vezi sa njihovom imovinom, pravima i obavezama.

Imajući u vidu značaj postupka brisanja neaktivnih privrednih subjekata, ocenjeno je da bi mogle da nastupe štetne posledice usled nedovoljno uređenog postupanja nadležnih državnih organa i organizacija i drugih pravnih lica u izvršavanju i primeni ovog i drugih zakona.

Zašto je donošenje akta najbolji način za rešavanje problema

Donošenje ove uredbe je najbolji način za rešavanje problema, jer će primena iste omogućiti ujednačeno i definisano postupanje svih nadležnih organa u periodu od brisanja neaktivnih privrednih subjekata, pa do donošenja propisa kojim će se urediti pitanje njihovog pravnog sledbeništva.

Imajući u vidu činjenicu da pitanje pravnog sledbeništva brisanih subjekata spada u materiju Zakona o privrednim društvima, kao osnovnog korporativnog zakona, predlagač namerava da predloži donošenje izmena i dopuna istog zakona, kojim će se urediti to pitanje, tek po izvršenoj analizi efekata primene ove uredbe.

OBJAŠNjENjE POJEDINAČNIH REŠENjA

1) Član 1.

Ovim članom uređuje se način postupanja državnih organa, organizacija i pravnih lica u postupcima prema neaktivnim privrednim subjektima brisanim iz Registra privrednih subjekata (u daljem tekstu: Registar).

2) Član 2.

Članom 2. propisuje se da danom brisanja neaktivnog privrednog subjekta prestaje njegova pravna i poslovna sposobnost, što ima za pravnu posledicu da niko, u njegovo ime i za njegov račun, ne može preduzimati pravne radnje kojima se zasnivaju prava i obaveze.

3) Čl. 3. – 7.

Čl. 3. – 7. uređuje se postupanje svih nadležnih državnih organa, organizacija i pravnih lica počev od dana brisanja neaktivnih privrednih subjekata.

Članom 3. propisano je da se računi brisanog privrednog subjekta koji se vode kod banaka gase, a sredstva koja se u momentu gašenja nalaze na njima, prenose se na račun otvoren kod banke za sredstva koja se ne koriste, u skladu sa propisima kojima se uređuju poslovi platnog prometa. Ovakvo rešenje je u skladu sa Zakonom o platnom prometu i podzakonskim aktima koji bliže uređuju ovu materiju.

Član 3. stav 2. omogućava da sva treća lica koja imaju obaveze prema brisanom privrednom subjektu, iste mogu izvršiti putem deponovanja novčanih sredstava i stvari u sudski depozit, u skladu sa Zakonom o vanparničnom postupku. Na taj način su zaštićeni interesi pravnih sledbenika i poverilaca brisanih privrednih subjekata.

Član 4. propisuje da će se na postupke koji se vode pred sudovima, državnim organima i organizacijama, organima autonomne pokrajine i jedinicama lokalne samouprave kao i pravnim licima koja postupak vode kao poveren posao, a u kojima je jedna od stranaka brisani subjekt, primeniti zakoni kojima se uređuju ti postupci, u delu koji se odnosi na prekid, odnosno obustavu postupka. Ovakvo rešenje je neophodno jer momentom brisanja privrednog subjekta iz Registra, prestaju i ovlašćenja njegovog zakonskog zastupnika, pa nema ko da zastupa interese pravnih sledbenika brisanog privrednog subjekta.

Član 5. propisuje da nadležni državni organi, organizacije i pravna lica ne mogu da sprovode, registruju odnosno upisuju raspolaganja imovinom brisanog subjekta, koja su vršena posle njegovog brisanja iz Registra.

Članom 6. propisuje se izuzetak kojim se predviđa da se postupak po zahtevu za registraciju, odnosno upis prava na pokretnim i nepokretnim stvarima brisanog subjekta u korist trećeg lica, može pokrenuti i/ili okončati i posle stupanja na snagu ove uredbe, ako su se za to stekli zakonski uslovi do dana njegovog brisanja.

U stavu 2. ovog člana predviđeno je da založna prava na imovini brisanog subjekta, koja stečena do dana njegovog brisanja ostaju na snazi. Na ovaj način se obezbeđuje pravna sigurnost svih stilaca imovine brisanih subjekata.

U cilju efikasnijeg obaveštavanja javnosti kao i svih nadležnih organa koji će sprovoditi ovu uredbu, članom 7. se obavezuje Agencija za privredne registre da, u okviru Registra privrednih subjekata, obezbedi dostupnost podataka (matični broj i poslovno ime) o brisanim privrednim subjektima na internet strani Agencije.

4) Član 8.

Članom 9. je propisano da Uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“, a primenjivaće se do stupanja na snagu propisa koji će urediti pitanja koja se odnose na pravno sledbeništvo brisanih subjekata. S obzirom da uređivanje pitanja pravnog sledbeništva brisanih neaktivnih privrednih subjekata spada u materiju Zakona o privrednim društvima kao osnovnog korporativnog zakona, namera je da se isto izvrši kroz izmene i dopune ovog zakona, koje će biti predložene u kratkom roku.

PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA

SPROVOĐENjE UREDBE

Za sprovođenje ove uredbe nije potrebno obezbediti sredstva u Budžetu

Republike Srbije.

RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE DA OVA UREDBA STUPI NA SNAGU PRE OSMOG DANA OD DANA OBJAVLjIVANjA

Potrebno je da ova uredba stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“, s obzirom da 15.06.2006. godine ističe rok za podnošenje registracione prijave neaktivnih privrednih subjekata za prevođenje u status aktivnih subjekata u Registar privrednih subjekata. Ukoliko bi brisani privredni subjekti nastavili svoje poslovanje i posle 15.06.2006. godine, stvorila bi se nesigurnost u pravnom prometu koja bi mogla imati za posledicu nastupanje štete za sva lica koja bi sa njima stupala u poslovne odnose. Imajući u vidu izneto, neophodno je da postupanje državnih organa, organizacija i pravnih lica bude uređeno pre 16.06.2006. godine, kao dana brisanja neaktivnih privrednih subjekata.

Neuređenost postupanja nadležnih državnih organa i organizacija i drugih pravnih lica u vezi brisanih privrednih subjekata moglo dovesti do nesigurnosti u pravnom prometu i nastupanja štete za sva lica koja bi stupala u poslovne odnose sa brisanim privrednim subjektima.

Ostavite komentar