Uredba o kriterijumima i postupku za utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava za lica koja imaju pravo na konverziju uz naknadu

Na osnovu člana 108. Zakona o planiranju i izgradnji („Službeni glasnik RS,” br. 72/09 i 81/09-ispravka),

Vlada donosi

UREDBU

O KRITERIJUMIMA I POSTUPKU ZA UTVRĐIVANjE VISINE NAKNADE PO OSNOVU KONVERZIJE PRAVA ZA LICA KOJA IMAJU PRAVO NA KONVERZIJU UZ NAKNADU

I. OSNOVNE ODREDBE

Član 1.

Ovom uredbom bliže se propisuju kriterijumi i postupak za utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine uz naknadu.

Član 2.

Konverzija prava korišćenja u pravo svojine ostvaruje se na pojedinačnim katastarskim parcelama.

II. KRITERIJUMI ZA UTVRĐIVANjE VISINE NAKNADE

Član 3.

Visina naknade po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu na kome su nosioci prava korišćenja bili ili jesu privredna društva i druga pravna lica na koja su se primenjivale odredbe zakona kojima se uređuje promena vlasništva društvenog ili državnog kapitala, odnosno imovine ( u daljem tekstu: privatizacija), stečajni i izvršni postupak, utvrđuje se tako što se tržišna vrednost tog građevinskog zemljišta u momentu konverzije prava, umanjuje za troškove pribavljanja prava korišćenja na tom građevinskom zemljištu.

Tržišnu vrednost građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana utvrđuje Ministarstvo finansija – Poreska uprava (u daljem tekstu: Poreska uprava), na osnovu sledećih kriterijuma: srednje prometne vrednosti zemljišta u istoj ili sličnoj urbanističkoj zoni u poslednjih godinu dana; namene građevinskog zemljišta; urabanističkih parametara, odnosno planom maksimalno utvrđenog stepena izgrađenosti zemljišta; posebnih urbanističkih pogodnosti lokacije; stepenu pripremljenosti zemljišta za gradnju (troškovi uklanjanja postojećih objekata, remedijacija, revitalizacija ili sanacija zemljišta od industrijskog zagađenja i dr.) i stepenu komunalne opremljenosti zemljišta.

U postupku utvrđivanja tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, naknadu za angažovanje veštaka građevinske, geodetske i drugih struka, snosi podnosilac zahteva za konverziju prava korišćenja u pravo svojine (u daljem tekstu: podnosilac zahteva).

Po utvrđivanju ukupne tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, Poreska uprava dostavlja nadležnom organu jedinice lokalne samouprave po čijem zahtevu je pokrenut postupak za utvrđivanje tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, podatke o utvrđenoj ukupnoj tržišnoj vrednosti građevinskog zemljišta sa dokumentacijom na osnovu koje je utvrđena ukupna tržišna vrednost građevinskog zemljišta (podatke o tržišnoj vrednosti svih pojedinačnih katastarskih parcela građevinskog zemljišta).

Podatke sa dokumentacijom iz stava 4. ovog člana dostavljaju se i jedinicama lokalne samouprave na čijoj teritoriji podnosilac zahteva ima pravo korišćenja na građevinskom zemljištu upisano u odgovarajuću javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima

Ukupna tržišna vrednost građevinskog zemljišta utvrđena od strane Poreske uprave u skladu sa zakonom i ovom uredbom, važi dve godine od dana donošenja akta o utvrđivanju.

Po isteku perioda iz stava 5. ovog člana ukupna tržišna vrednost se ponovo utvrđuje, u skladu sa ovom uredbom.

Član 4.

Troškovi pribavljanja prava korišćenja građevinskog zemljišta obuhvataju ukupnu revalorizovanu cenu kapitala, odnosno imovine isplaćenu u postupku privatizacije, odnosno ukupnu revalorizovanu cenu isplaćenu za imovinu ili deo imovine privrednog društva ili drugog pravnog lica u stečajnom ili izvršnom postupku.

Revalorizacija cene kapitala, imovine ili dela imovine iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu rasta indeksa cena na malo, zaključno sa mesecom u kome se vrši konverzija.

Ako je podnosilac zahteva imao troškove na pripremanju, odnosno otklanjanju industrijskog zagađenja na predmetnom građevinskom zemljištu, uz zahtev za konverziju prava dostavlja i dokaze o ovim troškovima, pod uslovom da su ti troškovi učinjeni do dana stupanja na snagu ove uredbe.

Član 5.

U slučaju da je privredno društvo, odnosno drugo pravno lice koje je bilo predmet privatizacije, stečajnog ili izvršnog postupka po okončanom postupku privatizacije, stečaja ili izvršnom postupku, do dana stupanja na snagu Zakona o planiranju i izgradnji ( u daljem tekstu: Zakon), prodato u celini ili u delovima trećem licu ili je njegova imovina ili deo imovine prodat trećem licu, kao troškovi pribavljanja prava korišćenja na građevinskom zemljištu priznaju se troškovi koje je treće lice imalo u toj kupovini iz ugovora o kupoprodaji.

Član 6.

U slučaju da je predmet privatizacije, stečajnog ili izvršnog postupka bilo privredno društvo, odnosno drugo pravno lice koje je nosilac prava korišćenja na više katastarskih parcela građevinskog zemljišta (na različitim lokacijama), troškovi pribavljanja prava korišćenja za pojedinačnu katastarsku parcelu koja je predmet konverzije prava korišćenja, utvrđuju se kao proizvod ukupnih troškova pribavljanja prava korišćenja u skladu sa ovom uredbom i koeficijenta koji se dobija kada se tržišna vrednost predmetne katastarske parcele podeli sa ukupnom tržišnom vrednošću svih katastarskih parcela.

Član 7.

Visina naknade za konverziju prava korišćenja u pravo svojine na neizgrađenom građevinskom zemljištu u državnoj svojini, koje je stečeno radi izgradnje u skladu sa ranije važećim zakonima kojima je bilo uređeno građevinsko zemljište do 13. maja 2003. godine ili na osnovu odluke nadležnog organa, utvrđuje se tako što se tržišna vrednost tog zemljišta u momentu konverzije prava umanjuje za iznos stvarnih troškova pribavljanja prava korišćenja, sa obračunatom revalorizacijom do momenta obračuna.

Troškovi pribavljanja prava korišćenja iz stava 1. ovog člana obuhvataju i troškove pripremanja građevinskog zemljišta i eventualnog otklanjanja industrijskog zagađenja predmetnog zemljišta, ako je pripremanje građevinskog zemljišta i otklanjanje industrijskog zagađenja izvršeno do dana stupanja na snagu Zakona. Prilikom utvrđivanja stvarnih troškova pribavljanja nepokretnosti ne obračunava se plaćena naknada za uređivanje građevinskog zemljišta.

Tržišna vrednost građevinskog zemljišta iz stava 1. ovog člana određuje se u skladu sa članom 3. ove uredbe.

Ako je podnosilac zahteva imao troškove na pripremanju, odnosno otklanjanju industrijskog zagađenja, uz zahtev za konverziju prava dostavlja i dokaze o tim troškovima.

Član 8.

Kriterijumi za utvrđivanje visine naknade iz člana 7. ove uredbe primenjuju se i na lica koja su stekla pravo zakupa na neizgrađenom ostalom građevinskom zemljištu u državnoj svojini na period od preko 50 godina, u skladu sa odredbama Zakona o planiranju i izgradnji („Službeni glasnik RS”, br. 47/03, 34/06 i 39/09), a zemljište nisu privela nameni, ako su isplatili u celosti iznos zakupnine za period na koji glasi ugovor o zakupu.

III. POSTUPAK ZA UTVRĐIVANjE VISINE NAKNADE

Član 9.

Utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava korišćenja u pravo svojine vrši se u istom postupku u kome se rešava po zahtevu za utvrđivanje prava na konverziju prava korišćenja u pravo svojine.

Po zahtevu lica iz čl. 3, 5, 7. i 8. ove uredbe, rešava organ jedinice lokalne samouprave nadležan za imovinsko-pravne poslove, na čijoj teritoriji se nalazi građevinsko zemljište koje je predmet konverzije, u skladu sa Zakonom.

Član 10.

Uz zahtev za konverziju prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu, lice iz čl. 3. i 5. ove uredbe navodi podatke o: načinu sticanja prava korišćenja na građevinskom zemljištu i popis svih katastarskih parcela na kojima je podnosilac zahteva upisan u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima kao nosilac prava korišćenja sa dokazima o ovoj činjenici (izvod iz odgovarajuće javne knjige o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima); katastarskoj parceli, odnosno o katastarskim parcelama za koje se podnosi zahtev za konverziju prava; privrednom društvu, odnosno drugom pravnom licu kao podnosiocu zahteva.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana prilaže se dokaz o uplati ukupne kupoprodajne cene kapitala, odnosno imovine u privatizaciji, odnosno dokaz o ukupnoj ceni isplaćenoj za imovinu ili deo imovine privrednog društva, odnosno drugog pravnog lica u stečajnom ili izvršnom postupku, izjava odgovornog lica u privrednom društvu ili drugom pravnom licu kao podnosiocu zahteva da su podaci navedeni u zahtevu istiniti, kao i nalaz ovlašćenog veštaka finansijske struke, sa spiska stalnih sudskih veštaka, o revalorizaciji cene izvršene u skladu sa članom 4. stav 2. ove uredbe.

Član 11.

Ako se postupak vodi po zahtevu lica iz čl. 3. i 5. ove uredbe, nadležni organ bez odlaganja, a najkasnije u roku od 8 dana od dana podnošenja urednog zahteva, upućuje Poreskoj upravi zahtev za procenu ukupne tržišne vrednosti građevinskog zemljišta.

Ako se postupak vodi po zahtevu lica iz čl. 7. i 8. ove uredbe, nadležni organ bez odlaganja, a najkasnije u roku od 8 dana od dana podnošenja urednog zahteva, upućuje Poreskoj upravi zahtev za procenu tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, a nadležnom organu jedinice lokalne samouprave, odnosno privrednom društvu, javnom preduzeću ili drugoj organizaciji osnovanoj radi obezbeđivanja uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta, zahtev za dostavljanje podataka o visini naknade za pribavljanje prava korišćenja, odnosno o visini zakupa.

Poreska uprava, odnosno jedinica lokalne samouprave, privredno društvo, javno preduzeće ili druga organizacija osnovana radi obezbeđivanja uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta dužni su da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema zahteva iz st. 1. i 2. ovog člana dostave tražene podatke.

Kada je podnosilac zahteva imao troškove koji se odnose na pripremanje zemljišta ili otklanjanje industrijskog zagađenja, uz zahtev za konverziju prava podnosi i dokaze o tim činjenicama, sa nalazom ovlašćenog veštaka finansijske struke, sa spiska stalnih sudskih veštaka, o izvršenoj revalorizaciji u skladu sa članom 7. stav 1. ove uredbe.

Po dobijanju podataka iz stava 3.ovog člana i pribavljanju drugih dokaza, organ jedinice lokalne samouprave, po sprovedenom postupku, donosi rešenje kojim utvrđuje pravo na konverziju prava korišćenja u pravo svojine i utvrđuje visinu naknade po ovom osnovu.

Rešenje iz stava 5. ovog člana, u delu u kome se utvrđuje pravo na konverziju prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu, sadrži popis pojedinačnih katastarskih parcela, a u delu rešenja kojim se utvrđuje visina naknade za konverziju prava korišćenja u pravo svojine, iskazuje se visina sredstava koja se kao posebna naknada uplaćuju na račun Fonda za restituciju, koji se osniva kao budžetski fond, i visina sredstava koja se kao posebna naknada uplaćuju u korist budžeta jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Zakonom.

Član 12.

Sredstva iz člana 11. stav 6. ove uredbe uplaćuju se na račun Fonda za restituciju kao posebna naknada i na račun budžeta jedinice lokalne samouprave kao posebna naknada, po pravnosnažnosti rešenja iz člana 11. stav 5. ove uredbe.

U pogledu načina plaćanja naknade iz člana 11. stav 6. ove uredbe, rokova, kamate, zastarelosti, prinudne naplate i dugih pitanja koja se odnose na plaćanje te naknade primenjuju se propisi o poreskom postupku i poreskoj administraciji.

Član 13.

Po pravnosnažnosti rešenja iz člana 11. stav 5. ove uredbe i pribavljenim dokazima o izvršenim uplatama sredstava na ime posebnih naknada iz člana 12. stav 1. ove uredbe, kao i po pribavljenom dokazu o nepostojanju poreske obaveze po tom osnovu, stiču se uslovi za upis prava svojine u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.

Član 14.

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

Broj:

U Beogradu, 21. januara 2010. godine

V L A D A

PREDSEDNIK

O b r a z l o ž e nj e

Pravni osnov

Pravni osnov za donošenje ove uredbe sadržan je u članu 108. Zakona o planiranju i izgradnji (“Službeni glasnik RS“, br. 72/09 i 81/09-ispravka), kojim je predviđeno da Vlada propisuje kriterijume i postupak za utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava za lica koja po ovom zakonu imaju pravo na konverziju uz naknadu.

Članom 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05-ispravka, 101/07 i 65/08), propisano je da Vlada uredbom podrobnije razrađuje odnos uređen zakonom, u skladu sa svrhom i ciljem zakona.

Razlozi za donošenje uredbe

Konverzija prava korišćenja u pravo svojine moguća je prema važećem Zakonu o planiranju i izgradnji bez naknade, ali i uz naknadu. Tako, prema ovom zakonu, pravo korišćenja na građevinskom zemljištu u javnoj svojini, čiji su nosioci privredna društva i druga pravna lica na koje su se primenjivale odredbe zakona kojima se uređuje privatizacija, stečajni i izvršni postupak, kao i njihovi pravni sledbenici, može se konvertovati u pravo svojine, uz naknadu tržišne vrednosti tog zemljišta u momentu konverzije prava, koja se umanjuje za troškove pribavljanja prava korišćenja na tom građevinskom zemljištu, po osnovu isplate kupoprodajne cene kapitala, odnosno imovine nosioca prava korišćenja, sa obračunatom revalorizacijom od dana uplate kupoprodajne cene do momenta uplate po ovom osnovu, za to određeno građevinsko zemljište.

Mogućnost konverzije prava korišćenja u pravo svojine na građevinskom zemljištu uz naknadu odnosi se i na lica koja su ostvarila pravo korišćenja na građevinskom zemljištu do 13.maja 2003. godineu skladu sa tada važećim zakonima o građevinskom zemljištu, odnosno i na sa njima izjednačenim licima, koja su u skladu sa ranije važećim Zakonom o planiranju i izgradnji, ostvarila pravo zakupa na ostalom neizgrađenom građevinskom zemljištu u državnoj svojini.

U cilju pravilne primene navedenih odredbi, u ovom zakonu je predviđeno da Vlada podzakonskim aktom bliže propiše kriterijume i postupak za utvrđivanje visine naknade po osnovu konverzije prava za lica koja po ovom zakonu imaju pravo na konverziju uz naknadu.

III. Objašnjenje osnovnih pravnih instituta i pojedinačnih rešenja

Članovima 1. i 2. uredbe utvrđen je predmet uređivanja i predviđeno da se konverzija prava korišćenja ostvaruje na pojedinačnim katastsrskim parcelama.

Članovima 3.-8. Odredbama navedenih članova propisano je da se pravo korišćenja može konvertovati u pravo svojine uz naknadu tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, u momentu konverzije prava, s tim što Poreska uprava utvrđuje ovu tržišnu vrednost. Ovim članovima propisano je i šta se smatra pod troškovima pribavljanja prava korišćenja, kao i način revalorizacije novčanih sredstva ostvarenih po ovom osnovu. Takođe, precizno su određena lica koja mogu ostvariti pravo na konverziju.Propisano je i da da se prilikom konverzije priznaju troškovi koje je imalo treće lice, poslednji sticalac prava korišćenja na predmetnom zemljištu. Takođe, navedenim odredbama propisano je da pravo na konverziju imaju i lica koja su pravo korišćenja stekla do 13.maja 2003. godine, a koja predmetno zemljište nisu privela nameni izgradnjom objekata, kao i način utvrđivanja visine naknade za konverziju po ovom osnovu. Sa ovom kategorijom lica izjednačena je kategorija zakupaca na građevinskom zemljištu, koji su to pravo ostvarili posle 13.maja.2003. godine, kao i način utvrđivanja visine naknade po ovom osnovu.

Članovima 9.-12. uređen je postupak za utvrđivanje visine naknade i propisana nadležnost za rešavanje po zahtevu za konverziju prava korišćenja u pravo svojine. Nadležnost organa određena je po mestu gde se građevinsko zemljište nalazi, u skladu sa opštim principom za određivanje nadležnosti po mestu gde se nepokretnost nalazi, kao i iz razloga celishodnosti i ekonomičnosti.Ovim članovima propisan je i postupak za pribavljanje potrebnih dokaza, obaveze državnih i organa jedinice lokalne samouprave u postupku, kao i određen način plaćanja naknade, u skladu sa propisima o poreskom postupku i poreskoj administraciji.

U članu 13. propisani su uslovi za upis prava svojine u javne knjige o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.

Članom 17. utvrđen je dan stupanja na snagu ove uredbe, a to je osmi dan od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije“.

IV. Procena finansijskih sredstava potrebnih za sprovođenje Uredbe

Za sprovođenje ove uredbe nisu potrebna posebna finansijska sredstva u budžetu Republike Srbije.

Ostavite komentar