Uredba o uslovima za subvencionisanje kamatnih stopa za kredite za održavanje likvidnosti i finansiranje trajnih obrtnih sredstava i za izvozne poslove u 2010. godini

Na osnovu člana 123. tačka 3. Ustava Republike Srbije, a u vezi sa članom 7. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2010. godinu („Službeni glasnik RS”, broj 107/09)

Vlada donosi

U R E D B U

O USLOVIMA ZA SUBVENCIONISANjE KAMATNIH STOPA ZA KREDITE ZA ODRŽAVANjE LIKVIDNOSTI I FINANSIRANjE TRAJNIH OBRTNIH SREDSTAVA I ZA IZVOZNE POSLOVE U 2010. GODINI

Član 1.

Ovom uredbom uređuju se uslovi za subvencionisanje kamatnih stopa za kredite za održavanje likvidnosti i finansiranje trajnih obrtnih sredstava i za izvozne poslove u 2010. godini (u daljem tekstu: krediti) preduzetnika i privrednih društava registrovanih u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata (u daljem tekstu: korisnici kredita).

Član 2.

Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja (u daljem tekstu: Ministarstvo) je za namene iz člana 1. ove uredbe u 2010. godini preko Fonda za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu: Fond) obezbedilo dve milijarde dinara za likvidnost, finansiranje trajnih obrtnih sredstava i izvozne poslove, od čega se do 150.000.000,00 dinara može koristiti za reprogram postojećih kredita kod iste banke.

Međusobni odnosi između Ministarstva i Fonda uređuju se ugovorom o komisionu.

Član 3.

Subvencionisanje kamatne stope, u skladu sa ovom uredbom, vrši se za kredite odobrene sa rokom vraćanja do 12 meseci.

Krediti se odobravaju uz primenu valutne klauzule, a do najvišeg iznosa iskazanog u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan puštanja (ukupno kod svih banaka preko kojih se realizuju ovi krediti), koji može biti za:

1) preduzetnika do 20.000,00 evra;

2) malo preduzeće do 50.000,00 evra (za kredite za izvozne poslove do 100.000,00 evra);

3) srednje preduzeće do 500.000,00 evra (za kredite za izvozne poslove do 2.000.000,00 evra);

4) veliko preduzeće do 2.000.000,00 evra (za kredite za izvozne poslove do 8.000.000,00 evra).

Krediti se odobravaju i u dinarima, a do najvišeg iznosa iskazanog u dinarima (ukupno kod svih banaka preko kojih se realizuju ovi krediti), koji može biti za:

1) preduzetnika do 2.000.000,00 dinara;

2) malo preduzeće do 5.000.000,00 dinara (za kredite za izvozne poslove do 10.000.000,00 dinara);

3) srednje preduzeće do 50.000.000,00 dinara (za kredite za izvozne poslove do 200.000.000,00 dinara);

4) veliko preduzeće do 200.000.000,00 dinara (za kredite za izvozne poslove do 800.000.000,00 dinara).

Najviši iznosi kredita kojim se finansira konkretan izvozni posao (ukupno kod svih banaka, kod kojih se realizuju ovi krediti), ne može biti veći od visine kredita utvrđenog za privredne subjekte u st. 2. i 3. ovog člana.

Razvrstavanje preduzeća iz st. 2. i 3. ovog člana izvršeno je u skladu sa članom 7. Zakona o računovodstvu i reviziji („Službeni glasnik RS”, br. 46/06 i 111/09).

Preduzeće ili preduzetnik kome je odobren najviši iznos kredita u skladu sa Uredbom o uslovima za subvencionisanje kamatnih stopa za kredite za održavanje likvidnosti i finansiranje trajnih obrtnih sredstava u 2009. godini („Službeni glasnik RS”, br. 9/09, 34/09, 36/09, 47/09 i 49/09) i ovom uredbom, ne može dobiti novi kredit u skladu sa ovom uredbom.

Fond prati i kontroliše da li je preduzeće ili preduzetnik ostvario pravo na kredit do iznosa iz st. 2. ili 3. ovog člana.

Korisnik kredita koji je iskoristio kredit sa subvencionisanom kamatnom stopom za održavanje likvidnosti i finansiranje trajnih obrtnih sredstava do iznosa iz st. 2. i 3. ovog člana, može najviše do tog iznosa koristiti i kredite po osnovu izvoznih poslova.

Korisnik kredita koji je iskoristio kredit sa subvencionisanom kamatnom stopom za održavanje likvidnosti i finansiranje trajnih obrtnih sredstava ili izvozne poslove sa valutnom klauzulom, može koristiti kredite u dinarima i to najviše do visine razlike kredita sa valutnom klauzulom i dinarskih kredita iz st. 2. i 3. ovog člana.

Član 4.

Pravo na korišćenje subvencionisane kamatne stope za kredite, osim preduzeća i preduzetnika iz člana 3. ove uredbe, imaju i privredna društva koja kumulativno ispunjavaju sledeće uslove:

1) da je većinski vlasnik Republika Srbija;

2) da se bave proizvodnjom u oblasti namenske industrije.

Subvencionisanje kamatne stope, za privredna društva iz stava 1. ovog člana (u daljem tekstu: privredna društva u oblasti namenske industrije), vrši se za kredite za izvozne poslove odobrene sa rokom vraćanja do 24 meseca, u skladu sa ovom uredbom.

Privredna društva u oblasti namenske industrije ne mogu koristiti kredite sa subvencionisanom kamatnom stopom za reprogram postojećih kredita kod iste banke i za refinansiranje kredita.

Ukupni iznos kredita sa subvencionisanom kamatnom stopom iz stava 2. ovog člana, kod svih banaka koje odobravaju te kredite, ne može preći iznos od 500.000.000,00 dinara.

Krediti sa subvencionisanom kamatnom stopom iz stava 2. ovog člana odobravaju se uz primenu valutne klauzule, čiji iznos je iskazan u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan puštanja i u dinarima.

Ministarstvo odbrane prati i kontroliše namensko korišćenje kredita sa subvencionisanom kamatnom stopom iz stava 2. ovog člana od strane privrednih društava u oblasti namenske industrije.

Član 5.

Subvencionisanje kamatne stope se može koristiti za reprogram postojećih kredita kod iste banke, pod uslovom da korisnik kredita nije imao docnju dužu od 60 dana za kredit koji se reprogramira i to do visine u zavisnosti kojoj grupi privrednih subjekata iz člana 3. ove uredbe pripada korisnik kredita.

Ako korisnik kredita vrati kredit pre isteka ugovorenog roka, banka će Fondu izvršiti povraćaj dela unapred plaćene subvencionisane kamate za obračunski period u kome kredit nije korišćen.

Član 6.

Subvencionisanje kamatne stope neće se vršiti za kredite koji se koriste za:

1) organizovanje igara na sreću i lutrija i sličnih delatnosti i namena;

2) proizvodnju i promet roba i usluga koje se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima smatraju zabranjenim;

3) za refinansiranje kredita kod druge banke.

Član 7.

Korisnici kredita osim privrednih društava u oblasti namenske industrije ne mogu smanjiti broj zaposlenih tokom perioda korišćenja kredita u odnosu na broj zaposlenih koji su imali na dan 31. decembra 2009. godine.

Kontrolu broja zaposlenih iz stava 1. ovog člana kod korisnika kredita vršiće Nacionalna služba za zapošljavanje i Fond, a kontrolu namenskog korišćenja kredita Poreska uprava.

Ako Nacionalna služba za zapošljavanje ili Fond utvrde da je došlo do smanjenja broja zaposlenih kod korisnika kredita u skladu sa stavom 1. ovog člana ili ako Poreska uprava utvrdi da je kredit nenamenski korišćen, Fond će dati nalog banci da obračuna i naplati iznos subvencionisane kamate od korisnika kredita za ceo period korišćenja kredita.

U slučaju iz stava 3. ovog člana korisnik kredita gubi pravo na dalje korišćenje subvencionisanog kredita, a banka može nastaviti da obračunava kamatu za tu vrstu kredita u skladu sa njenom poslovnom politikom.

Banka je dužna da u roku od tri dana od dana naplate iz stava 4. ovog člana uplati ceo iznos subvencije na račun Fonda.

Korisnik kredita je dužan da po isteku prve polovine perioda korišćenja kredita, kao i 30 dana pre isteka roka korišćenja kredita, dostavi mesečne OD obrasce overene od strane Poreske uprave za period korišćenja kredita, kao i za poslednji mesec kalendarskog kvartala koji je prethodio dobijanju kredita.

Član 8.

Subvencionisani iznos kamate za kredite iz člana 3. stav 2. i člana 4. ove uredbe iznosi 4% na godišnjem nivou na iznos kredita iskazan u dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan puštanja kredita i Fond ga prenosi banci unapred kao konačni iznos subvencionisane kamate.

Subvencionisani iznos kamate za kredite iz člana 3. stav 3. i člana 4. ove uredbe iznosi 5% na godišnjem nivou na iznos dinarskog kredita i Fond ga prenosi banci unapred.

Najviša kamatna stopa za kredite namenjene za reprogram određuje se u visini kamatne stope za redovne kredite. Ako korisnik kredita prestane da ispunjava uslove iz ove uredbe kamata koja se konačno obračunava korisniku uvećava se za 5% godišnje.

Uslov za subvencionisanje kamatne stope za kredite iz člana 3. stav 3. i člana 4. ove uredbe je da kamata koja se privremeno obračunava od strane banke korisniku kredita, odnosno privrednom društvu u oblasti namenske industrije, iznosi najviše do visine referentne kamatne stope Narodne banke Srbije -1,5% godišnje sa limitom, ako je korisnik kredita, odnosno privredno društvo u oblasti namenske industrije, ispunio uslove iz ove uredbe, a u protivnom kamata koja se konačno obračunava korisniku kredita, odnosno privrednom društvu u oblasti namenske industrije, uvećava se za 5% godišnje.

Dinarski krediti ne mogu se koristiti za reprogram.

Jednokratna naknada za obradu kredita, koju banka zaračunava za kredite, ne može biti viša od 0,5% od iznosa kredita.

Član 9.

Međusobna prava i obaveze između Fonda i banke, a naročito način i uslovi puštanja subvencionisane kamate, povraćaj, kao i ostali uslovi u skladu sa ovom uredbom, uređuju se ugovorom.

Član 10.

Nadzor nad sprovođenjem ove uredbe vrši Ministarstvo.

Fond podnosi Ministarstvu izveštaj o realizaciji korišćenja sredstava.

Ministarstvo podnosi Vladi izveštaj o realizaciji korišćenja sredstava.

Član 11.

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

05 broj

U Beogradu,

VLADA

PREDSEDNIK

Ostavite komentar