Uredba o uslovima i kriterijumima za subvencionisanje kamatne stope za potrošačke kredite odnosno finansijski lizing, uz nabavku određenih trajnih potrošnih dobara

Na osnovu člana 123. tačka 3. Ustava Republike Srbije, a u vezi sa članom 5. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2009. godinu („Službeni glasnik RS”, broj 120/08),

Vlada donosi

UREDBU

O USLOVIMA I KRITERIJUMIMA ZA SUBVENCIONISANjE KAMATNE STOPE ZA POTROŠAČKE KREDITE, ODNOSNO FINANSIJSKI LIZING, ZA NABAVKU ODREĐENIH TRAJNIH POTROŠNIH DOBARA U 2009. GODINI

Član 1.

Ovom uredbom uređuju se uslovi i kriterijumi za subvencionisanje kamatne stope za potrošačke kredite (u daljem tekstu: krediti), odnosno finansijski lizing, za nabavku određenih trajnih potrošnih dobara u 2009. godini.

Član 2.

Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja (u daljem tekstu: Ministarstvo) je za namene iz člana 1. ove uredbe u 2009. godini preko Fonda za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu: Fond) obezbedilo milijardu dinara za subvencionisanje kamatne stope na potrošačke kredite za nabavku određenih trajnih potrošnih dobara proizvedenih u Republici Srbiji.

Član 3.

Potrošački krediti se odobravaju preko poslovne banke (u daljem tekstu: banka), a finansijski lizing automobila preko lizing kuće uz primenu valutne klauzule sa rokom otplate do sedam godina za automobile i do pet godina za poljoprivrednu mehanizaciju, nameštaj, tepihe, podne obloge i kućne aparate.

Subvencionisani iznos kamate iznosi 5% godišnje na neotplaćeni deo kredita, odnosno finansijskog lizinga, za svaku godinu.

Fond taj iznos kamate prenosi banci, odnosno lizing kući (za automobile), unapred za svaku godinu, na iznos dinarske protivvrednosti kredita, odnosno finansijskog lizinga, obračunatog po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan uplate kamate. Uplaćen iznos kamate smatra se konačnim iznosom kamate za tu godinu.

Korisnici kredita, odnosno finansijskog lizinga, imaju pravo na subvencionisanje kamatne stope ukoliko kamata, koja se privremeno obračunava korisniku kredita, odnosno finansijskog lizinga, iznosi najviše 4,5% godišnje fiksno za automobil i do 6,0 % godišnje za poljoprivrednu mehanizaciju, nameštaj, tepihe, podne obloge i kućne aparate, i to pod uslovima da korisnik kredita, odnosno finansijskog lizinga:

1) prilikom podnošenja zahteva za kredit, odnosno finansijski lizing, dostave poslovnoj banci, odnosno lizing kući, profakturu prodavca iz koje se može utvrditi da su dobra iz stava 1. ovog člana proizvedena u Republici Srbiji;

2) najkasnije u roku od 30 dana od dana odobravanja kredita, odnosno finansijskog lizinga, dostavi banci kopije fiskalnog računa i garantnog lista uz davanje na uvid originala.

Izuzetno od stava 4. tačka 2) ovog člana garancija se ne dostavlja za tepih i podne obloge.

Ako korisnik kredita ne postupi na način i u roku iz stava 4. tačka 2) ovog člana kamata koja se konačno obračunava korisniku uvećava se za 5% godišnje.

Član 4.

Fond je dužan da banci, odnosno lizing kući, da nalog da obračuna i naplati iznos subvencionisane kamate od korisnika kredita, odnosno finansijskog lizinga, za period korišćenja kredita, odnosno finansijskog lizinga, ako korisnik kredita, odnosno finansijskog lizinga, ne postupi na način iz člana 3. stav 4. tačka 2) ove uredbe.

U slučaju iz stava 1. ovog člana korisnik kredita, odnosno finansijskog lizinga, gubi pravo na dalje korišćenje subvencionisanog kredita, a banka može nastaviti da obračunava kamatu za tu vrstu kredita u skladu sa njenom poslovnom politikom.

Banka, odnosno lizing kuća, je dužna da u roku od tri dana od dana naplate subvencionisane kamate vrati ceo iznos subvencije na račun Fonda.

Ukupni ostali troškovi koje banka, odnosno lizing kuća, zaračunava na iznos kredita, odnosno finansijskog lizinga, ne mogu biti viši od 0,5% jednokratno.

Član 5.

Ministarstvo će preko Fonda utvrđivati listu banaka, preko kojih će se plasirati krediti na osnovu mesečnih podataka o kretanju nominalne visine ukupnih kredita po bankama, pribavljenih od Narodne banke Srbije.

Subvencionisanje kamatne stope se realizuje preko banaka, koje imaju povećanje prosečnog stanja kredita u posmatranom kvartalu u odnosu na prethodni kvartal.

Prosek stanja kredita, u smislu ove uredbe, jeste zbir stanja na poslednji dan u mesecu u sva tri meseca posmatranog kvartala, podeljen sa tri.

Međusobna prava i obaveze između Fonda i banke (koja se nalazi na listi banaka), i Fonda i lizing kuća, uređuju se ugovorom.

Član 6.

Subvencionisanje kamatne stope neće se vršiti za kredite koji se koriste za:

reprogram postojećih kredita, odnosno finansijskog lizinga, kod iste banke, odnosno lizing kuće;

refinansiranje kredita, odnosno finansijskog lizinga, kod druge banke, odnosno lizing kuće.

Ukoliko korisnik kredita, odnosno finansijskog lizinga, pre isteka perioda korišćenja otplati ugovoreni iznos, banka, odnosno lizing kuća, će Fondu izvršiti povraćaj dela unapred uplaćene subvencionisane kamate za obračunski period koji nije pokriven korišćenjem kredita, odnosno finansijskog lizinga.

Član 7.

Nadzor nad sprovođenjem ove uredbe vrši Ministarstvo.

Fond će podnositi Ministarstvu izveštaj o realizaciji korišćenja sredstava.

Ministarstvo će podnositi Vladi izveštaj o realizaciji korišćenja sredstava.

Član 8.

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

05 Broj:

U Beogradu, 5. februara 2009. godine

V L A D A

POTPREDSEDNIK

O B R A Z L O Ž E Nj E

Pravni osnov

Ustavni osnov za donošenje ove uredbe sadržan je u odredbi člana 123. stav 3. Ustava Republike Srbije, a u vezi sa članom 5. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2009. godinu.

Razlozi za donošenje uredbe

„Programom mera za ublažavanje negativnih efekata svetske ekonomske krize u Srbiji“, usvojenim na Vladi dana 29.1.2009. godine, predviđeno je donošenje ove uredbe, kojom se utvrđuju uslovi i kriterijumi za realizaciju kredita za subvencionisanje kamatne stope za potrošačke kredite (finansijski lizing), za nabavku određenih trajnih potrošnih dobara u 2009. godini.

Objašnjenje osnovnih pravnih instituta i pojedinačnih rešenja

Uz član 1.

Navedenim članom, utvrđuje se da se ovom uredbom definišu uslovi i kriterijumi za realizaciju kredita za subvencionisanje kamatne stope za potrošačke kredite (finansijski lizing), za nabavku određenih trajnih potrošnih dobara u 2009. godini, a u skladu sa „Programom mera za ublažavanje negativnih efekata svetske ekonomske krize u Srbiji“ usvojenim na Vladi 29.1.2009. godine.

Uz član 2.

Ovim članom utvrđuje se da će Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja u 2009. godini preko Fonda za razvoj Republike Srbije obezbediti ukupno 1.000.000.000,00 dinara za subvencionisanja kamatne stope za potrošačke kredite (finansijski lizing), za kupovinu trajnih potrošnih dobara proizvedenih u Republici Srbiji i to: automobili na lizing; poljoprivredna mehanizacija; nameštaj, tepisi i podne obloge; bela tehnika.

Uz član 3.

Ovim članom utvrđuje se da:

se kredit odobrava preko banke a lizing automobila preko lizing kuće, uz primenu valutne klauzule, sa rokom otplate do 7(sedam) godina za automobile na lizing, i do 5 (pet) godina za ostala dobra iz člana 2. ove Uredbe;

subvencionisani iznos kamate iznosi 5% godišnje od neotplaćenog dela duga za svaku godinu otplate kredita i Fond ga prenosi banci (lizing kući za automobile) unapred za svaku godinu otplate kredita;

uslov za subvencioniranje kamatne stope je da drugi deo kamate koja se privremeno obračunava korisniku iznosi najviše 4,5% godišnje fiksno za automobil i do 6,0% godišnje na ostala navedena dobra, ukoliko korisnik kredita ispuni uslove iz ove uredbe;

uslov za subvencionisanje kamatne stope je da korisnik kredita prilikom podnošenja zahteva za kredit, dostavi poslovnoj banci/lizing kući, profakturu prodavca iz koje se jasno može utvrditi da je dobro iz člana 2. ove uredbe proizvedeno u Republici Srbiji, kao i da najkasnije u roku od 30 dana dostavi Fondu overene kopije fiskalnog računa i garantnog lista uz davanje na uvid originala. Garancija se ne dostavlja za tepih i podne obloge. U protivnom, kamata koja se konačno obračunava korisniku uvećava se za 5% godišnje.

Uz član 4.

Ovim članom se utvrđuje da:

ukoliko Fond utvrdi da korisnik kredita nije ispoštovao uslove navedene u prethodnom članu, Fond će dati nalog banci/lizing kući, da obračuna i naplati iznos subvencionisane kamate od korisnika kredita/lizinga za period korišćenja kredita i nastavi obračun uvećane kamate do konačnog povraćaja sredstava;

se banka/lizing kuća obavezuje da u roku od tri dana od dana naplate subvencionirane kamate vrati ceo iznos subvencije na račun Fonda;

banka može da nastavi da obračunava kamatu za tu vrstu kredita u skladu sa njenom poslovnom politikom;

ukupni ostali troškovi koje banka/lizing kuća zaračunava na iznos ovih kredita ne mogu biti viši od 0,5% jednokratno.

Uz član 5.

Ovim članom se utvrđuje da će:

Ministarstvo preko Fonda utvrđivati listu banaka preko kojih će se plasirati ovi krediti na osnovu mesečnih podataka o kretanju nominalne visine ukupnih kredita po bankama/lizing kućama, a dobijenih od Narodne banke Srbije

subvencionisanje kamatne stope po ovoj uredbi realizovati se preko banaka koje imaju povećanje prosečnog stanja kredita u posmatranom kvartalu u odnosu na prethodni;

se pod prosekom stanja kredita podrazumeva se zbir stanja kredita na poslednji dan u mesecu u sva tri meseca posmatranog kvartala podeljen sa 3 (tri).

međusobna prava i obaveze uređivati se ugovorom koji zaključuju Fond i banka/lizing kuća koja se nalazi na listi banaka/lizing kuća.

Uz član 6.

Ovim članom se utvrđuje: da se kredit ne može koristiti za reprogram postojećih kredita/lizinga kod iste banke/lizing kuće i za refinansiranje kredita kod druge banke/lizing kuće; da ukoliko korisnik kredita, pre isteka perioda korišćenja otplati ugovoreni iznos, banka/lizing kuća će Fondu izvršiti povraćaj dela unapred uplaćene subvencionisane kamate za obračunski period koji nije pokriven korišćenjem kredita/lizinga.

Uz član 7.

Ovim članom se utvrđuje da:

Ministarstvo nadzire sprovođenje ove uredbe;

Fond kvartalno izveštava Ministarstvo o realizaciji kredita iz ove uredbe;

Ministarstvo kvartalno dostavlja Vladi izveštaj o realizaciji kredita iz ove uredbe.

Uz član 8.

Ovim članom se uređuje da uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

IV. Procena iznosa finansijskih sredstava potrebnih za sprovođenje uredbe

Za sprovođenje ove uredbe sredstva u iznosu od 1.000.000.000,00 dinara obezbediće se na sledeći način:

– 750.000.000,00 dinara izdvajanje dela sredstava iz budžeta Republike Srbije na razdelu 15-Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, funkcija 410, ekonomska klasifikacija 621.

– 250.000.000,00 dinara iz neutrošnih sredstava koja su u 2008. godini bila namenjena za realizaciju Programa o rasporedu i korišćenju sredstava namenjenih za pretvaranje inovacija u gotov proizvod a koja se nalaze na podračunu Fonda za razvoj Republike Srbije.

V. Analiza efekata propisa

Osnovni cilj donošenja ove uredbe je da se privredi olakša da prevaziđe krizu i da dočeka novu ekspanziju sa sačuvanim ljudskim i fizičkim kapitalom.

Rezultati koji se postižu donošenjem i sprovođenjem ove uredbe imaju za cilj da se poveća likvidnost realnog sektora, da se smanje troškovi kreditiranja i ostali troškovi, kako bi se očuvala konkurentnost nacionalne privrede na domaćem i stranim tržištima uz maksimalno moguće očuvanje zaposlenosti, ko i da se stimuliše domaća tražnja za domaćim trajnim potrošnim dobrima.

Mere imaju nekoliko osnovnih ciljeva:

da subvencijom dela kamate smanje troškove finansiranja;

održavanje postojećeg broja zaposlenih i stimulisanje novog zapošljavanja;

stimulišu domaću tražnju za određenim trajnim potrošnim dobrima sektora koji zapošljava značajan broj radnika;

očuvaju dinamiku rasta izvoza u uslovima smanjenja ino tražnje.

Ostavite komentar