Uredba o izmenama i dopunama Uredbe o naknadama za registraciju finansijskih izveštaja, davanje podataka iz Registra finansijskih izveštaja i podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika, kao i naknadama za druge usluge koje Agencija za privredne registre pruža u postupku vođenja tog registra

Na osnovu člana 36. Zakona o računovodstvu i reviziji („Službeni glasnik RS”, br. 46/06 i 111/09), na predlog Upravnog odbora Agencije za privredne registre,

Vlada donosi

UREDBU

O IZMENAMA I DOPUNAMA UREDBE O NAKNADAMA ZA REGISTRACIJU FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA, DAVANjE PODATAKA IZ REGISTRA FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA I PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA, KAO I NAKNADAMA ZA DRUGE USLUGE KOJE AGENCIJA ZA PRIVREDNE REGISTRE PRUŽA U POSTUPKU VOĐENjA TOG REGISTRA

Član 1.

U Uredbi o naknadama za registraciju finansijskih izveštaja, davanje podataka iz Registra finansijskih izveštaja i podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika, kao i naknadama za druge usluge koje Agencija za privredne registre pruža u postupku vođenja tog registra („Službeni glasnik RS”, broj 2/10), u članu 2. dodaju se st. 6. i 7, koji glase:

„Za registraciju zamene redovnih godišnjih finansijskih izveštaja, odnosno konsolidovanih finansijskih izveštaja u skladu sa propisima, naknada iznosi 15.000 dinara – za obveznike revizije, odnosno 7.500 dinara za ostale obveznike dostavljanja finansijskih izveštaja.

Ako su finansijski izveštaji iz stava 6. ovog člana sastavljeni primenom posebne aplikacije Agencije, naknade iz tog stava umanjuju se za 50%.”

Član 2.

U članu 3, dodaje se stav 3, koji glasi:

„Za objavljivanje dokumentacije, po zahtevu za zamenu objavljene dokumentacije u skladu sa propisima, naknada iznosi 5.000 dinara.”

Član 3.

U članu 7. stav 1. tačka 2), reči: „25 dinara”, zamenjuju se rečima: „30 dinara”.

Član 4.

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

05 Broj:

U Beogradu, 13. januara 2011. godine

V L A D A

PRVI POTPREDSEDNIK VLADE –

ZAMENIK PREDSEDNIKA VLADE

Ivica Dačić

Osnov za donošenje Uredbe

Osnov za donošenje Uredbe izmenama i dopunama Uredbe o naknadama za registraciju finansijskih izveštaja, davanje podataka iz Registra finansijskih izveštaja i podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika, kao i naknadama za druge usluge koje Agencija za privredne registre pruža u postupku vođenja tog registra, sadržan je u odredbi člana 36. Zakona o računovodstvu i reviziji („Službeni glasnik RS” br. 46/06 i 111/09), kojom je propisano da visinu naknade za registraciju tih izveštaja u Registru finansijskih izveštaja i podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika (u daljem tekstu: Registar finansijskih izveštaja i boniteta), visinu naknade za davanje podataka iz tog registra, kao i naknade za druge usluge koje Agencija pruža u postupku vođenja Registra finansijskih izveštaja i boniteta, utvrđuje Vlada Republike Srbije, na predlog Upravnog odbora Agencije za privredne registre (u daljem tekstu: Agencija).

Razlozi za donošenje Uredbe o izmenama i dopunama Uredbe sa objašnjenjem pojedinačnih rešenja

Razlozi za dopunu Uredbe o naknadama za registraciju finansijskih izveštaja, davanje podataka iz Registra finansijskih izveštaja i podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika, kao i naknadama za druge usluge koje Agencija za privredne registre pruža u postupku vođenja tog registra („Službeni glasnik RS”, broj 2/10 – u daljem tekstu Uredba), u predloženom smislu, jeste potreba propisivanja naknade za zamenu finansijskih izveštaja, odnosno naknade za zamenu dostavljene dokumentacije iz člana 31. Zakona o računovodstvu i reviziji, koje su, kao poseban institut, propisane Pravilnikom o izmenama i dopunama Pravilnika o bližim uslovima i postupku prijema, kontrole, registracije, obrade i objavljivanja finansijskih izveštaja, načinu vođenja i sadržini Registra finansijskih izveštaja i podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika, kao i o davanju podataka iz tih izveštaja.

Normiranje zamena posledica je zahteva koje nameće praksa, obzirom da po svakoj obradi godišnjih finansijskih izveštaja između 500 i 1.000 obveznika dostavlja više primeraka istog finansijskog izveštaja, različitih po sadržini.

Dopunama Uredbe, predložena visina naknade za zamenu redovnih godišnjih, odnosno konsolidovanih finansijskih izveštaja iznosi 15.000 dinara, za obveznike revizije, tj. 7.500 dinara za ostale obveznike. Ako se predmetne zamene dostavljaju korišćenjem posebne aplikacije Agencije, naknada se umanjuje za 50%. Dalje, predložena visina naknade za zamenu dokumentacije iz člana 31. Zakona iznosi 5.000 dinara.

Visina naknade koncipirana je prema realnim troškovima koje Registar finansijskih izveštaja i boniteta ima u postupku obrade istih, ali i tako da ta naknada deluje destimulativno na obveznike koji su, ne tako retko, zloupotrebljavali mogućnost zamene. Projektovani cilj je, dakle, stvoriti mehanizme koji će sprečiti te zloupotrebe, tj. koji će obezbediti da obveznici zamenama pristupaju samo kada je to za njih zaista neophodno.

Naime, praksa je pokazala da se zamene najčešće dostavljaju u martu, tj. u periodu masovne obrade finansijskih izveštaja, kada je manipulacija predmeta veoma otežana (treba imati u vidu da 150.000 obveznika, sa istekom februara dostavlja svoje redovne godišnje finansijske izveštaje, koje je nužno obraditi u veoma kratkim rokovima – najduže 2 meseca). Ovo konkretno znači, da je po prijemu svake zamene neophodno fizički pronaći osnovni predmet (finansijski izveštaj) u masi od 150.000 primljenih predmeta, zatim objediniti iste i tek tada nastaviti obradu. Za sprovođenje pomenutih aktivnosti nekad je potrebno i nekoliko dana. Sve ovo značajno remeti procese rada, usporava postupak obrade i podrazumeva dodatni angažman zaposlenih u Registru finansijskih izveštaja i boniteta, dakle zahteva dodatno trošenje resursa, što već samo po sebi ukazuje, ne samo na neophodnost propisivanja posebne naknade za ove usluge, već i na to da je predložena visina naknade pravilno odmerena.

S druge strane, namera je da se ovakvom politikom naknada poveća disciplina u postupanju obveznika, tj. da se oni primoraju, da sa više pažnje pristupaju sastavljanju finansijskih izveštaja, a ne da to čine olako, samo radi poštovanja rokova za njihovo dostavljanje propisanih Zakonom, a zatim da pristupaju zamenama tako dostavljenih izveštaja novim, pri čemu i tih zamena može biti više. Primera radi, određeni obveznik je do isteka marta ove godine dostavio čak pet primeraka istog finansijskog izveštaja, različitih po sadržini. Isto tako, dešava se da pojedini obveznici u roku dostave prazne ili samo delimično popunjene obrasce finansijskog izveštaja, dok finansijski izveštaj koji zaista pokazuje finansijski položaj konkretnog obveznika dostave naknadno (u martu ili aprilu). Predmetno ukazuje na zloupotrebu prava od strane takvih obveznika, što čini logičnim preduzimanje mera da se ove pojave svedu na razumnu meru, odnosno da se obezbede mehanizmi koji će obezbediti da se zamene dostavljaju samo u slučajevima kada su iste neophodne za konkretnog obveznika, tj. da se, na ovaj način, obveznici destimulišu u korišćenju ovog instituta..

Izmenama Uredbe predloženo je povećanje naknade za izdavanje kopije dokumenta iz Registra, sa 25 na 30 dinara po stranici dokumenta. Razlog za ovu izmenu je ujednačavanje naknade za ovu uslugu, sa drugim registrima koji se vode u okviru Agencije.

Procena iznosa finansijskih sredstava potrebnih za sprovođenje ove uredbe

Za sprovođenje ove uredbe nisu potrebna sredstva iz budžeta. Naime, njeno donošenje se i predlaže kako bi se omogućilo samofinansiranje Agencije za privredne registre, odnosno obezbedila sredstva za finansiranje rada Registra finansijskih izveštaja.

Analiza efekata Uredbe

Prilikom normiranja visine naknada obuhvaćenih ovim predlogom izmena i dopuna Uredbe, pošlo se od dva parametra: realnih troškova koje će Agencija imati u postupku vođenja Registra finansijskih izveštaja i boniteta i potrebe sprečavanja zloupotrebe prava u korišćenju mogućnosti zamene finansijskih izveštaja od strane pojedinih obveznika.

Imajući u vidu navedeno, smatramo da će efekti predloženih izmena biti pozitivni, jer će obezbediti racionalnost u funkcionisanju Registra finansijskih izveštaja i boniteta, odnosno onemogućiće se bespotrebno rasipanje resursa, što će se, u krajnjoj liniji, pozitivno odraziti na efikasnost i ekonomičnost u radu tog registra, a za čim postoji očigledna potreba.

PREGLED

ODREDABA KOJE SE MENjAJU I DOPUNjUJU U

UREDBI O IZMENAMA I DOPUNAMA UREDBE O NAKNADAMA ZA REGISTRACIJU FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA, DAVANjE PODATAKA IZ REGISTRA FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA I PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA, KAO I NAKNADAMA ZA DRUGE USLUGE KOJE AGENCIJA ZA PRIVREDNE REGISTRE PRUŽA U POSTUPKU VOĐENjA TOG REGISTRA

Član 2.

Naknade za registraciju finansijskih izveštaja iznose, i to za:

1) redovne godišnje finansijske izveštaje, odnosno konsolidovane finansijske izveštaje za obveznike revizije iz člana 37. Zakona o računovodstvu i reviziji („Službeni glasnik RS”, br. 46/06 i 111/09 – u daljem tekstu: Zakon), 10.000 dinara;

2) redovne godišnje finansijske izveštaje za privredna društva i ogranke stranih pravnih lica, za koje Zakonom nije propisana obaveza revizije finansijskih izveštaja, kao i za preduzetnike, 3.000 dinara;

3) redovne godišnje finansijske izveštaje za mala druga pravna lica, 1.000 dinara;

4) vanredne finansijske izveštaje, 700 dinara.

Naknada iz stava 1. ovog člana plaća se za registraciju finansijskih izveštaja koji su dostavljeni u propisanom roku.

Izuzetno od stava 2. ovog člana ako su pravna lica, odnosno preduzetnici redovni godišnji, odnosno konsolidovani finansijski izveštaj koji je sastavljen primenom posebne aplikacije Agencije dostavili u propisanom roku, registracija tih izveštaja se vrši bez plaćanja naknade.

Za neblagovremeno dostavljene finansijske izveštaje naknada iz stava 1. ovog člana uvećava se za 3.000 dinara, a ako su ti izveštaji sastavljeni primenom posebne aplikacije Agencije, naknada iznosi 3.000 dinara.

U slučaju kad podnosilac finansijskog izveštaja na zahtev Agencije ne otkloni nedostatke u propisanom roku, plaća posebnu naknadu za dodatnu obradu finansijskog izveštaja u iznosu od 2.000 dinara.

ZA REGISTRACIJU ZAMENE REDOVNIH GODIŠNjIH FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA, ODNOSNO KONSOLIDOVANIH FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA U SKLADU SA PROPISIMA, NAKNADA IZNOSI 15.000 DINARA – ZA OBVEZNIKE REVIZIJE, ODNOSNO 7.500 DINARA ZA OSTALE OBVEZNIKE DOSTAVLjANjA FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA.

AKO SU FINANSIJSKI IZVEŠTAJI IZ STAVA 6. OVOG ČLANA SASTAVLjENI PRIMENOM POSEBNE APLIKACIJE AGENCIJE, NAKNADE IZ TOG STAVA UMANjUJU SE ZA 50%.

Član 3.

Za objavljivanje registrovanih redovnih godišnjih finansijskih izveštaja i konsolidovanih finansijskih izveštaja obveznika revizije saglasno članu 34. Zakona, naknada se ne plaća, a za objavljivanje dokumentacije iz člana 31. Zakona dostavljene u propisanom roku naknada iznosi 3.000 dinara.

Za objavljivanje dokumentacije iz stava 1. ovog člana koja nije dostavljena u propisanom roku naknada iznosi 6.000 dinara.

ZA OBJAVLjIVANjE DOKUMENTACIJE, PO ZAHTEVU ZA ZAMENU OBJAVLjENE DOKUMENTACIJE U SKLADU SA PROPISIMA, NAKNADA IZNOSI 5.000 DINARA.

Član 7.

Naknade za ostale usluge koje se pružaju na osnovu podataka iz Registra finansijskih izveštaja, iznose:

1) za izdavanje potvrde da finansijski izveštaj nije dostavljen ili registrovan, odnosno za davanje drugih informacija u pisanoj formi, a vezano za vođenje Registra finansijskih izveštaja, 700 dinara po dokumentu;

2) za izdavanje kopije dokumenta na osnovu koga je izvršen upis podataka u Registar finansijskih izveštaja, 25 dinara 30 DINARA po stranici dokumenta.

Ostavite komentar