Uredba o utvrđivanju programa izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2004. godinu

Na osnovu člana 99a stav 4. Zakona o vodama („Službeni glasnik RS“, br. 46/91, 53/93, 67/93, 48/94 i 54/96),

U R E D B U

I ODRŽAVANjA VODOPRIVREDNIH OBJEKATA

ZA 2004. GODINU

Član 1.

Ovom uredbom utvrđuje se Program izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2004. godinu, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2.

Vrsta vodoprivrednih objekata i radova, kao i obim potrebnih finansijskih sredstava za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje vodoprivrednih objekata i izvođenje radova utvrđeni su programom iz člana 1. ove uredbe.

Član 3.

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

05 broj /2004

U Beogradu, aprila 2004. godine

Vlada Republike Srbije

Potpredsednik,

PROGRAM

IZGRADNjE, REKONSTRUKCIJE I ODRŽAVANjA VODOPRIVREDNIH OBJEKATA ZA 2004. GODINU

U 2004. godini planiraju se radovi na izgradnji, rekonstrukciji i održavanju vodoprivrednih objekata, koji obuhvatavaju sledeće pozicije:

R.br. Pozicija Učešće Republike (din.) 1. Višenamenske brane i akumulacije 650.000.000 2. Korišćenje voda 420.000.000 3. Zaštita voda 215.000.000 4. Zaštita od voda 949.000.000 5. Studije i projekti 150.000.000 6. Međunarodna saradnja 80.000.000 7. Izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora 1.000.000 UKUPNO: 2.465.000.000

U Zakonu o budžetu Republike Srbije za 2004. godinu (“Službeni glasnik RS”, broj 33/2004), na ime učešća Republike u finansiranju vodoprivrednih aktivnosti u toj godini utvrđena su u razdelu 17, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, glava 17.3. Republička direkcija za vode sredstva u ukupnom iznosu od 2.465.000.000 dinara, sa sledećim izvorima finansiranja:

budžet Republike – 1.000.000.000 din

prihodi od naknada za korišćenje voda, zaštitu voda i izvađeni materijal iz vodotoka – 1.465.000.000 din.

Program izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2004. godinu odnosi se na teritoriju Republike Srbije, s tim što se finansiranje objekata i radova na području Autonomne pokrajine Vojvodina vrši iz sredstava budžeta Autonomne pokrajine Vojvodina i iz sopstvenih prihoda vodoprivrede od naknada za korišćenje voda, zaštitu voda i izvađeni materijal iz vodotoka ubranih na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodina, a na osnovu programa koji utvrđuje Izvršno veće Autonomne pokrajine Vojvodina.

VIŠENAMENSKE BRANE I AKUMULACIJE

Pozicija Učešće Republike (din.) Višenamenske brane i akumulacije 650.000.000 1.1. Izgradnja brana – Prvonek 350.000.000 – Rovni 250.000.000 – Selova 50.000.000

Izgradnja brana

Brana i akumulacija “Prvonek” za vodosnabdevanje stanovništva i industrija u opštinama Vranje i Bujanovac i za odbranu od poplava.

Da bi se završilo građenje brane “Prvonek” i počelo punjenje akumulacionog prostora predviđeni su sledeći radovi: završetak izgradnje pregradne konstrukcije; čišćenje akumulacionog prostora; izmeštanje objekata iz prostora buduće akumulacije; završetak izgradnje obilaznog puta; izgradnja objekata i ugradnja opreme za osmatranje, obaveštavanje i uzbunjivanje.

Brana i akumulacija “Rovni” za vodosnabdevanje stanovništva i industrija u opštinama Valjevo, Mionice, Lajkovac, Lazarevac i Ub, za EPS i za odbranu od poplava.

U 2004. godini predviđeni su sledeći radovi: čišćenje fundamenata tela brane; izgradnja tela brane; injekcioni radovi u profilu brane; eksproprijacija i ostalo.

Brana i akumulacija “Selova” za regionalno vodosnabdevanje stanovništva i industrija u opštinama Kuršumlije, Prokuplja, Blaca, Merošine i Niša.

U 2004. godini predviđen je nastavak aktivnosti na objektu (posle višegodišnjeg prekida), revitalizacija gradilišta i pripremni radovi za intezivno građenje u 2004. godini.

KORIŠĆENjE VODA

Pozicija Učešće Republike (din.) Korišćenje voda 420.000.000 2.1. Izgradnja regionalnih sistema za vodosnabdevanje – Sistem Barje 100.000.000 – Ostali sistemi 300.000.000 2.2. Izgradnja regionalnih sistema za navodnjavanje 20.000.000

Izgradnja regionalnih sistema za vodosnabdevanje

Prema vodoprivrednoj osnovi Republike Srbije, teritorija centralne Srbije obuhvata 10 regionalnih sistema za vodosnabdevanje. U nastavku je dat prikaz ovih sistema, sa obuhvaćenim opštinama.

Gornje-južnomoravski RSV: Pčinjski podsistem: opštine Bujanovac i Vranje sa ak. “Prvonek”; Bujanovac, Preševo, Trgovište sa ak. na r. Pčinji, Podsistem Vlasinsko jezero: opštine Vladičin Han, Surdulica, Bosilegrad.

Donje-južnomoravski RSV: Vlasinski podsistem: opštine Vlasotince, Babušnica, Crna Trava; Jablanički podsistem: opštine Leskovac “Barje”, Doljevac i Bojnik “Brestovac”; Lebane i Medveđa “Ključ”, Toplički podsistem: deo opštine Niša, Doljevac, Merošina, Žitorađa, Prokuplje, Blace i, Kuršumlija “Selova”; Nišavski podsistem: Niš, Gadžin Han, Merošina, Bela Palanka, Pirot, Dimitrovgrad, ak. “Zavoj” pv “Medijana”; Moravički podsistem: Soko Banja, Aleksinac, Ražanj ak. “Bovan”.

Zapadnomoravsko-rzavski RSV: Podsistem “Uvac”: N. Varoš, Priboj, Prijepolje, Sjenica: ak. “Sjenica” i ak. “Uvac”; Podsistem “Vrutci”: Užice, Čajetina, B. Bašta, ak. “Vrutci” i ak. “Zlatibor”; Podsistem “Rzav”: prva faza “Arilje”, Požega, Lučani, Čačak i G. Milanovac, ak. “Arilje”, druga faza: Kosjerić, Lajkovac, Ljig, Ub, Beograd, ak. “Roge” i ak. “Orlovača”.

Ibarsko-šumadijski RVS: Kraljevo, Vrnjačka Banja, Trstenik, Kragujevac, Knić, Batočina, Rača, Topola, Aranđelovac, ak. “Gruža”, ak. “Lopatnica”, Raška, Novi Pazar i Tutin.

Rasinsko-pomoravski RSV: opštine Kruševac, Aleksandrovac, Varvarin, Ćićevac, deo Ražnja, Paraćin, Ćuprija, Jagodina ak. “Ćelije”, Despotovac, Svilajnac, r. Crnica, r. Resava.

Timočki RVS: opštine Bor, Zaječar, Boljevac, Negotin, i Knjaževac, ak. “Grlište” i ak. “Bogovina”.

Mlavsko-moravski RVS: opštine Petrovac, Malo Crniće, Požarevac, Žabari, Velika Plana, Smederevska Palanka, Smederevo, Grocka, Veliko Gradište, Golubac, Kučevo i Majdanpek, pv. “Godomin” pv. “Šalinac”, pv. “Petka” ak.r. Mlava i ak. r. Pek.

Kolubarski RSV: opštine Valjevo, Mionica, Lajkovac, Lazarevac, Ub ak. “Rovni”, (druga faza: ak. “Uvac-Rzav”).

Savsko-beogradski RVS: 10 opština Beograd i opštine Grocka, Barajevo, Sopot, Mladenovac i Obrenovac pv. “Sava”, rečne vode “Save”, rv. “Dunav”, pv. i rv. “Drine”, pv. i rv. “Drine”, pv. “Šalinac-Godomin” i rv. “Uvac-Rzav”.

Mačvanski RVS: opštine Šabac, Bogatić, Loznica, Mali Zvornik, Osečina, Ljubovija, Vladimirci, Koceljeva, pv. “Badovinci-Drina”, pv. “Jarak-Sava”, ak. r. Ljuboviđa.

Opštine koje ne pripadaju RVS: Ivanjica, Bajina Bašta, Despotovac, Krupanj, Svilajnac, Rekovac, Brus, Svrljig, Kladovo, Žagubica, Donji Milanovac, Knjaževac i Ljubovija.

Pravo na dodelu sredstava potencijalnii investitori regionalnih sistema vodosnabdevanja na teritoriji centralne Srbije, osim distribucije vode, mogu ostvariti ukoliko zadovolje uslove iz Pravilnika o finansiranju vodoprivrednih objekata. Na osnovu prispelih zahteva i provere uslove za finansiranje, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede će doneti odluku o raspodeli predviđenog ukupnog iznosa od 400.000.000 dinara. U ovu sumu je uračunat iznos neizmirenih obaveza iz 2003. godine od 37.494.912 dinara.

Izgradnja regionalnih sistema za navodnjavanje

U 2004. godini se planira nastavak radova na sistemu za navodnjavanje Negotinske nizije, završetak tehničke dokumentacije i početak aktivnosti na izgradnji hidrosistema za navodnjavanje Mačve kao i aktiviranje dela postojećih akumulacionih prostora namenjenih navodnjavanju.

Za ovu poziciju predviđeno je ukupno 20.000.000 dinara.

U ovu sumu je uračunat iznos neizmirenih obaveza iz 2003. godine od 7.836.570 dinara.

ZAŠTITA VODA

Pozicija Učešće Republike (din.) Zaštita voda 215.000.000 3.1. Monitoring, izgradnja i rekonstrukcija postrojenja za prečišćavanje 200.000.000 3.2. Havarijska zagađenja 15.000.000

Monitornig, izgradnja i rekonstrukcija postrojenja za prečišćavanje

Urbanizacijom naselja, porastom životnog standarda i razvojem privrednih kapaciteta znatno se uvećava emisija nepoželjnih supstancija koje dospevaju u vodne resurse. Najznačajnije zagađenje prirodnih voda nastaje usled izlivanja neprečišćenih otpadnih voda u površinske i podzemne vode, kao koncentrisani izvori zagađenja kakve su javne kanalizacije i industrijski kapaciteti. Rasuti zagađivači su isto velikog obima. Stanje prikupljanja komunalnih otpadnih voda i industrijskih otpadnih voda i obim prečišćavanja je nezadovoljavajući.

Ispitivanja kvaliteta voda ukazuju da je na pojedinim vodotocima situacija kritična tokom niza gorina (Velika Morava je u 4 klasi na određenim lokacijama).

Kako nema merenja na mnogim pritokama i kritičnim mestima država ne može da planira svoje aktivnosti, takođe ni da donese prioritete u svom radu. Pored toga, veliki problem predstavlja nepostojanje monitoringa na međunarodnim vodotocima.

Rekonstrukcija ili sanacija postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda je neophodna, zbog veoma slabog i neredovnog održavanja u prethodnom dugogodišnjem periodu, što je bitno smanjilo funkcionalnost ovih objekata.

Za ovu poziciju predviđeno je ukupno 200.000.000 dinara. U ovu sumu je uračunat iznos neizmirenih obaveza iz 2003. godine od 26.541.407 dinara.

Havarijska zagađenja

Dosadašnja iskustva ukazuju da se tokom kalendarske godine desi najmanje 50-tak havarijskih zagađenja voda. Opšte je poznata činjenica da havarijska zagađenja voda imaju velike posledice u ekološkom, a takođe i materijalnom pogledu.

Do sada na nivou države nije bila organizovana služba koja bi dejstvovala u slučajevima pojava havarijskih zagađenja.

Zbog toga je neophodno da se izvrši organizacija i priprema za dejstvo u slučajevima havarijskih zagađenja. Aktivnosti u slučajevima havarijskih zagađenja bi bili sprovođeni od strane JVP “Srbijavode”, Beograd.

Za ovu poziciju predviđeno je ukupno 15.000.000 din.

ZAŠTITA OD VODA

Pozicija Učešće Republike (din.) Zaštita od voda 949.000.000 4.1. Održavanje objekata za odbranu od poplava 520.000.000 – redovno (410.000.000) – investiciono (110.000.000) 4.2. Dogradnja, rekonstrukcije i sanacije objekata za odbranu od poplava 290.000.000 4.3. Odbrana od poplava i leda 60.000.000 4.4. Izvođenje protiverozionih radova 70.000.000 4.5. Kontrola eksploatacije peska i šljunka 9.000.000

Održavanje objekata za odbranu od poplava

Redovno održavanje objekata obuhvata sledeće pozicije:

Nasipi;

Regulisani vodotoci i regulacione građevine;

Oprema za odbranu od poplava;

Objekti za zaštitu od erozije i bujica;

Brane, retenzije i akumulacije (za zaštitu od poplava);

Višenamenski hidrosistemi;

Gradski vodotoci;

Troškovi investitora.

Za redovno održavanje objekata za odbranu od poplava u 2004. godini planiran je iznos od 410.000.000 dinara. Ova suma obuhvata i neizmirene obaveze iz 2003. godine od 124.975.436 dinara.

Investiciono održavanje objekata obuhvata sledeće pozicije:

Investiciono održavanje visokih brana;

Investiciono održavanje malih brana;

Održavanje regionalnih hidrosistema.

Za investiciono održavanje objekata u 2004. godini planiran je iznos od 110.000.000 dinara. Ova suma obuhvata i neizmirene obaveze iz 2003. godine od 22.134.810 dinara.

Ukupna finansijska sredstva za održavanje objekata za odbranu od poplava u 2004. godini iznose 520.000.000 dinara.

Dogradnja, rekonstrukcije i sanacije objekata za odbranu od poplava

Zbog slabog i neredovnog održavanja u prethodnom periodu, umanjena je funkcionalnost postojećih objekata za odbranu od poplava, navedenih u Operativnom planu odbrane od poplava za 2004. godinu (“Sl. glasnik RS”, br. 6/2004). Otuda je neophodna dogradnja, rekonstrukcije ili sanacije ugroženih ili oštećenih delova sistema za odbranu od poplava na vodnim područjima Dunava, Save i Velike Morave kako bi se dobile funkcionalne celine – kasete sa ujednačenim stepenom zaštite od poplava.

Na osnovu analize ugroženosti pojedinih područja od poplava, utvrdiće se lista prioritetnih radova, sa raspodelom raspoloživih finansijskih sredstava. Za ove radove u 2004. godini planiran je ukupni iznos od 290.000.000 dinara. U ovu sumu je uračunat i iznos neizmirenih obaveza iz 2003. godine od 84.669.680 dinara.

Odbrana od poplava i leda

Odbrana od poplava i leda obuhvata sledeće pozicije:

Sprovođenje odbrane od poplava sa hitnim intervencijama;

Odbrana od leda (ledolomci; januar – mart 2004.);

Nabavka opreme, alata i materijala;

Pravilnici za sprovođenje odbrane od poplava.

Za odbranu od poplava i leda u 2004. godini planiran je iznos od 60.000.000 dinara. U ovu sumu su uračunate i neizmirene obaveze iz 2003. godine od 15.001.625 dinara.

Izvođenje protiverozionih radova

Protiverozioni radovi na erozionim područjima, obuhvataju sledeće osnovne pozicije:

investiciono održavanje protiverozionih radova;

građevinski radovi;

biotehnički radovi;

biološki radovi.

Za izvođenje protiverozionih radova u 2004. godini planirana su finansijska sredstva od 70.000.000 dinara. U ovu sumu su uračunate i neizmirene obaveze iz 2003. godine od 11.630.659 dinara.

Kontrola eksploatacije peska i šljunka

Radi utvrđivanja tačnih količina (m3) izvađenog materijala iz vodotoka od strane pravnih i fizičkih lica neophodno je angažovati preduzeća koja su stručno (imaju zaposlene inženjere geodezije) i tehnički osposobljena (čamac sa ehosonderom) da utvrde tačne količine (m3) izvađenog materijala iz vodotoka. putem geodetskog snimanja i merenja izvađenog peska, šljunka i drugog materijala iz vodotoka. Utvrđivanjem tačnih količina izvađenog materijala iz vodotoka stvorili bi se uslovi da se povećaju sredstva od naknade za izvađeni materijal iz vodotoka, jer bi se obveznicima plaćanja tih naknada ista obračunala za stvarno izvađene količine.

Za ovu poziciju predviđeno je ukupno 9.000.000 dinara.

STUDIJE I PROJEKTI

Pozicija Učešće Republike (din.) Studije i projekti 150.000.000

Poslovi od opšteg interesa u oblasti studija i projekata obuhvataju: izradu vodoprivrednih informacionih sistema, istražne radove, izradu studija, planova, programa, vodoprivrednih osnova, vopdoprivrednog bilansa, katastara, tehničkih propisa i normativa i dr.

Prioriteti u 2004. godini su: nastavak ugovorenih poslova – izrada zakona i drugih propisa o vodama, planskih dokumenata regionalnih izvorišta vodosnabdevanja Bovan, Prvonek, Ćelije i dr., završetak izrade osnovnih erozionih i bujičnih podloga, i izrada drugih studija iz oblasti bujica i erozije, izrada projekata regionalnih sistema vodosnabdevanja Bogovina i Lopatnica, izrada projekta dogradnje PPV «Gruža» i projekta vodosnabdevanja Soko Banje sa RVS Bovan, izrada studija vezanih za bilans voda, za katastre objekata, za katastre zagađivača, zoniranje plavnih područja i metodologije za procenu rizika plavljenja u uslovima izgrađenosti terena kao i u gradskim uslovima, izrada studija za zaštitu kvaliteta podzemnih voda, zaštitu aluviona Velike Morave, snabdevanja vodom Pomoravlja i Šumadije sa ili bez Studenice, korišćenja vode sa regionalnog izvorišta vodosnabdevanja Kovin – Dubovac i dr., izrada studija opravdanosti (procena stanja i realnih perspektiva izgradnje i finasiranja brana Selova, Svračkovo, Bogovina, Ključ), izrada informacionih sistema (hidrinformacioni sistem reke Drine i dr.), izrada metodologije za elektronsku vodnu knjigu, učešće u nacionalnom programu uređenja, zaštite i korišćenja voda, priprema podloga za zajam Svetske banke, obeležavanje jubileja inž. Miladina Pećinara prvog akademika u oblasti vodoprivrede, učešće u stručnim savetovanjima iz oblasti korišćenja voda, zaštite od voda, zaštite voda i drugo.

Za izradu studija i projekata planirana su finansijska sredstva od 150.000.000 dinara. U ovu sumu su uračunate i neizmirene obaveze iz 2003. godine u iznosu od 21.451.235 dinara.

MEĐUNARODNA SARADNjA

Pozicija Učešće Republike (din.) Međunarodna saradnja 80.000.000

U perspektivi potpune reintegracije zemlje u Evropu, razvijanje međunarodne saradnje se postavlja kao imperativ. Međunarodna saradnja u 2004. godini treba da bude na znatno višem nivou nego u prethodnim godinama, s obzirom na strateški cilj zemlje za uključenjem u sve evropske integracione procese, a posebno imajući u vidu planirano intenziviranje međunarodne saradnje u slivovima Dunava, Tise i Save.

Međunarodna saradnja u oblasti vodoprivrede obuhvata dve osnovne kategorije: bilateralnu i multilateralnu saradnju.

U okviru bilateralne saradnje nastaviće se dosadašnja saradnja sa Mađarskom i Rumunijom, a planira se i uspostavljanje saradnje sa Hrvatskom, Bosnom i Hercegovinom i Makedonijom, kao i obnavljanje saradnje sa Bugarskom.

Planirana multilateralna saradnja zahteva aktivno učešće na implementaciji Konvencije o zaštiti reke Dunav – obaveze prema Međunarodnoj komisiji za zaštitu reke Dunav (ICPDR), Tisa foruma, implementaciji Okvirnog sporazuma za sliv reke Save kao i u drugim aktivnostima međunarodne saradnje u oblasti voda na navedenim slivovima.

Neophodno je u 2004. godini započeti proces povezivanja multilateralne i bilateralne saradnje u skladu sa preporukama Evropske direktive u oblasti politike voda EU WFD/ 2000/60/EC.

Predračun radova i poslova urađen je na osnovu sagledavanja potrebnih sredstava za realizaciju programa po preuzetim obavezama iz bilateralne i multilateralne saradnje i iz novopokrenutih inicijativa. Sredstva su namenjena za ostvarenje uspešnog rada komisija, potkomisija, ekspertskih grupa, izradu neophodnih tehničkih dokumentacija, monitoring kvantiteta i kvaliteta voda i za kontrolu radioaktivnosti reke Dunav, za studijsko istraživačke radove u oblasti međunarodne saradnje, ili za aktivnosti koje prethodno nisu pomenute, a za koje nalog izda nadležni državni organ.

Za ovu poziciju predviđeno je ukupno 80.000.000 dinara. U ovu sumu su uračunate i neizmirene obaveze iz 2003. godine od 5.647.848 dinara.

IZVRŠENjE REŠENjA VODOPRIVREDNIH INSPEKTORA

Pozicija Učešće Republike (din.) Izvršenje rešenja 1.000.000

U postupku inspekcijskog nadzora vodoprivredni inspektor će, ukoliko utvrdi da se preduzeće ili drugo pravno lice i građanin nisu pridržavali odredaba Zakona o vodama, rešenjem narediti mere za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti, odnosno nedostataka, a sve sa ciljem poboljšanja režima voda. Ukoliko stranka ne izvrši sama dobrovoljno obavezu koja joj je određena izvršnim rešenjem vodoprivrednog inspektora pristupa se administartivnom izvršenju rešenja.

Pošto su se ukazale teškoće oko administrativnog izvršenja rešenja vodoprivrednih inspektora, a u cilju da se obezbede uslovi za efikasniji postupak, bilo je neophodno da se obezbede sredstva za izvršenje tih rešenja u slučajevima kada se izvršenje sprovodi preko drugih lica. Sredstva utrošena za izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora biće sudskim putem vraćena od lica koja nisu dobrovoljno ispunila obavezu iz izvršnog rešenja.

O B R A Z L O Ž E Nj E

Pravni osnov za donošenje Uredbe o utvrđivanju programa izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2004. godinu sadržan je u odredbama člana 99a. Zakona o vodama kojima je utvrđeno da su poslovi izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata poslovi od opšteg interesa i da se prema godišnjem programu, koji donosi Vlada Republike Srbije, isti finansiranju iz sredstava naknade za korišćenje voda, naknade za zaštitu voda, naknade za izvađeni materijal iz vodotoka i iz sredstava obezbeđenih u budžetu Republike Srbije za te namene.

Shodno Zakonu o utvrđivanju određenih nadležnosti Autonomne pokrajine Vojvodina finansiranje objekata i radova na području autonomne pokrajine vrši se iz sredstava budžeta Autonomne pokrajine Vojvodina i iz sopstvenih prihoda vodoprivrede od naknada za korišćenje voda, zaštitu voda i izvađeni materijal iz vodotoka ubranih na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodina.

Razlozi za donošenje

Vodoprivreda predstavlja temelj razvoja privrede i društva u celini i ukoliko se ne bude vodilo računa o gazdovanju vodama može biti ugrožena perspektiva Republike Srbije u narednim decenijama. Vodoprivredna osnova Republike Srbije, koju je usvojila Vlada Republike Srbije, predstavlja stučno utemeljenu viziju vodoprivrednog razvoja Republike Srbije u narednim decenijama. U ovom strateškom dokumentu se planira do 2020. godine izgradnja većeg broja kapitalnih vodoprivrednih objekata – brana i akumulacija, regionalnih sistema za vodosnabdevanje naselja i industrije, sistema za odvođenje i prečišćavanje otpadnih voda, sistema za navodnjavanje, objekata za odbranu od poplava i dr. Velika ulaganja u vodoprivrednu infrastrukturu su neophodna i iz razloga ulaska Republike Srbije u Evropsku Uniju. Kao što je poznato Evropska Unija postavlja mnogobrojne stroge uslove za prijem novih članica. Međutim, uslovima se pojavljuju i zahtevi koji se odnose na korišćenje i zaštitu vodnih resursa. S obzirom na strateško opredeljenje naše zemlje za punu evropsku integraciju Republika Srbije će morati da ispuni i sve uslove koji se odnose na vodoprivredu.

U Zakonu o budžetu Republike Srbije za 2004. godinu (“Službeni glasnik RS”, broj 33/2004) ukupna sredstva za finansiranje vodoprivrednih aktivnosti u 2004. godini na teritoriji centralne Srbije utvrđena su u izonsu od 2.465.000.000 dinara, i to 1.000.000.000 dinara iz budžeta Republike Srbije i 1.465.000.000 dinara iz sopstvenih prihoda vodoprivrede na teritoriji centralne Srbije i to od naknade za korišćenje voda, naknade za zaštitu voda i naknade za izvađeni materijal iz vodotoka.

Kod sačinjavanja Programa izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2004. godinu vodilo se računa da se u okviru navedenih pozicija finansiraju oni vodoprivredni objekti i radovi koji zbog svog značaja i stanja imaju prioritet.

Sadržaj

Ovom uredbom utvrđuje se kako vrsta vodoprivrednih objekata i radova, tako i potrebna finansijska sredstva za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje tako i potrebna finansijska sredstva za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje vodoprivrednih objekata na teritoriji centralne Srbije za 2004. godinu.

U 2004. godini planira se nastavak finansiranja izgradnje brane “Prvonek”, brane “Rovni” i brane “Selova”. Za izgradnju ovih vodoprivrednih objekata planiraju se sredstva u iznosu od 650.000.000 dinara. Sredstva će biti utvrošena za radove navedene u Programu.

Za radove na izgradnji regionalnog sistema za vodosnabdevanje Barje planirana su sredstva u iznosu od 100.000.000 dinara, za izgradnju ostalih regionalnih sistema za vodosnabdevanje na teritoriji centralne Srbije 300.000.000 dinara i za izgradnju regioanlnih sistema za navodnjavanje Negotinske nizije, hidrosistema za navodnjavanje Mačve, kao i aktiviranje dela postojećih akumulacionih prostora na teritoriji centralne Srbije 20.000.000 dinara.

Iz razloga navedenih u Programu ukupno planirana sredstva za poziciju zaštita voda koja obuhvta monitoring, izgradnju i rekonstrukciju postrojenja za prečišćavanje, odnosno havarijska zagađenja voda iznosi 215.000.000 dinara.

Za poziciju zaštita od voda i to za održavanje objekata za odbranu od poplava (redovno, investiciono), za dogradnju, rekonstrukciju i sanaciju objekata za odbranu od poplava, odbranu od poplava i leda, izvođenje protiverozionih radova i za kontrolu eksploatacije peska i šljunka planirana su sredstva u iznosu od 949.000.000 dinara.

Za poziciju studije i projekti (izradu zakona i drugih propisa o vodama, izradu vodoprivrednih informacionih sistema, istražne radove, izradu vodoprivrednih osnova, vodoprivrednog bilansa, katastra, tehničkih propisa i normativa i dr.) planirana su sredstva u iznosu od 150.000.000 dinara.

Za aktivnosti na međunarodnoj saradnji u 2004. godini planirana su sredstva u iznosu od 80.000.000 dinara, a za izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora 1.000.000 dinara.

Potrebna finansijska sredstva

Za sprovođenje ove uredbe potrebno je obezbediti finansijska sredstva u iznosu od 2.465.000.000 dinara i to 1.000.000 dinara iz budžeta Republike Srbije, a 1.465.000.000 dinara iz sopstvenih prihoda vodoprivrede na teritoriji centralne Srbije i to od naknade za korišćenje voda, naknade za zaštitu voda i naknade za izvađeni materijal iz vodotoka.

Razlog za stupanje uredbe na snagu narednog dana od dana objavljivanja

Prema članu 120. Ustava Republike Srbije, zakoni i drugi propisi i opšti akti stupaju na snagu najranije 8 (osmog) dana od dana objavljivanja, osim ako iz naročito opravdanih razloga nije predviđeno da ranije stupe na snagu.

Članom 3. Uredbe predviđeno je da uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, kako bi se što pre omogućilo finansiranje izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2004. godinu po pozicijama iz uredbe, pa se iz tih razloga predlaže da ova uredba stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja.

Ostavite komentar