Predlog zakona o Završnom računu budžeta Republike Srbije za 2010. godinu

OBRAZLOŽENjE

I. USTAVNI OSNOV

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 99. stav 1. tačka 11. Ustava Republike Srbije, kojim je, između ostalog, propisano da Narodna skupština usvaja završni račun Republike Srbije, na predlog Vlade.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

U skladu sa odredbama Zakona o budzetskom sistemu („Službeni glasnik RS”, br. 54/09, 73/10 i 101/10, u daljem tekstu: Zakon), po isteku godine za koju je budzet donet, sastavlja se završni račun budzeta. U završnom računu budzeta iskazani su ukupno ostvareni prihodi i primanja budzeta, kao i ukupno izvršeni rashodi i izdaci u periodu od 1. januara do 31. decembra godine za koju je budzet donet.

Završni račun budzeta za 2010. godinu, sačinjen je u skladu sa Zakonom, odnosno na osnovu podataka iz godišnjih izveštaja o izvršenju budzeta direktnih korisnika sredstava budzeta i konsolidovanih godišnjih izveštaja o izvršenju budzeta direktnih korisnika sredstava budzeta koji u svojoj nadležnosti imaju indirektne korisnike budzetskih sredstava.

III. SADRŽINA ZAKONA

Zakonom o budzetu Republike Srbije za 2010. godinu („Službeni glasnik RS”, br. 107/09 i 91/10, u daljem tekstu: Zakon o budzetu), planirani su prihodi i primanja budzeta Republike Srbije u iznosu od 659,6 mlrd. dinara, a rashodi i izdaci u iznosu od 779,7 mlrd dinara.

Prilikom izvršavanja rashoda i izdataka budzeta Republike u 2010. godini, bilo je neophodno da se dodeljene aproprijacije za pojedine direktne korisnike budzetskih sredstava menjaju na zahtev direktnog korisnika i povećaju na teret tekuće budzetske rezerve. Zakonom je data mogućnost da se iznos aproprijacije koji nije moguće iskoristiti, unese u tekuću budzetsku rezervu i koristi za namene za koje nisu predviđena sredstva u dovoljnom obimu ili za namene koje nisu predviđene Zakonom o budzetu, što je i učinjeno Zaključkom Vlade.

Ostvareni prihodi i primanja budzeta Republike Srbije za 2010. godinu iznose 664,5 mlrd dinara, odnosno 100,8% u odnosu na plan.

U strukturi prihoda i primanja budzeta učestvovali su prihodi i primanja od:

– poreza na dodatu vrednost, u iznosu od 319,3 mlrd dinara, sa učešćem od 48,0% i ostvarenjem od 99,5% od planiranih;

– akciza, u iznosu od 135,6 mlrd dinara, sa učešćem od 20,4% i ostvarenjem od 101,5% od planiranih;

– poreza na dohodak građana, u iznosu od 75,2 mlrd dinara sa učešćem od 11,3% i ostvarenjem od 102,3% od planiranih;

– poreza na dobit preduzeća, u iznosu od 29,9 mlrd dinara sa učešćem od 4,5% i ostvarenjem od 102,7% od planiranih;

– carina, u iznosu od 44,2 mlrd dinara sa učešćem od 6,7% i ostvarenjem od 102,3% od planiranih.

Ostali poreski prihodi, u iznosu od 12,2 mlrd dinara, učestvuju sa 1,8% u strukturi ostvarenih prihoda i primanja budzeta i ostvarenjem od 97,6% od planiranih, dok neporeski prihodi, u iznosu od 42,8 mlrd dinara, učestvuju sa 6,4% i ostvarenjem od 102,9% od planiranih.

Prihodi od donacija, u iznosu od 5,3 mlrd dinara, učestvuju sa 0,8% u strukturi ostvarenih prihoda i primanja budzeta i ostvarenjem od 106,4% od planiranih.

Rashodi i izdaci budzeta Republike Srbije za 2010. godinu izvršeni su u iznosu od 769,6 mlrd dinara, odnosno 98,7% u odnosu na plan.

U strukturi rashoda i izdataka najveći procenat učešća imaju dotacije i transferi, i to 42,4% (326,4 mlrd dinara), u čijem izvršenju transferi organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja učestvuju sa 81,5% (265,9 mlrd dinara).

Rashodi za zaposlene u državnim organima učestvuju sa 23,8% u ukupnim budzetskim rashodima i izdacima, što čini iznos od 182,9 mlrd dinara.

Naknade za socijalnu zaštitu iz budzeta, u strukturi budzetskih rashoda i izdataka, učestvuju sa 11,3% što iznosi 87,0 mlrd dinara.

Subvencije u strukturi budzetskih rashoda i izdataka učestvuju sa 5,7% što čini iznos od 44,1 mlrd dinara, a odnose se na subvencije nefinansijskim preduzećima i organizacijama.

Rashodi za korišćenje roba i usluga učestvuju sa 5,7% u ukupnim budzetskim rashodima i izdacima što čini iznos 43,9 mlrd dinara.

Rashodi po osnovu otplate kamata učestvuju sa 3,9% u ukupnim budzetskim rashodima i izdacima ili 30,1 mlrd dinara.

Ostali tekući rashodi učestvuju sa 1,0%, odnosno sa 7,8 mlrd dinara u ukupnim budzetskim rashodima i izdacima.

Dotacije međunarodnim organizacijama učestvuju sa 0,1%, odnosno sa 0,6 mlrd dinara u ukupnom budzetskim rashodima i izdacima.

Transferi ostalim nivoima vlasti učestvuju sa 7,6%, odnosno sa 58,8 mlrd dinara u ukupnim budzetskim rashodima i izdacima.

Kapitalni izdaci učestvuju sa 2,9%, odnosno sa 22,4 mlrd dinara u ukupnim budzetskim rashodima i izdacima.

Izdaci za nabavku finansijske imovine učestvuju sa 3,3%, odnosno sa 25,1 mlrd. dinara u ukupnim budzetskim rashodima i izdacima.

Izveštaj o izvršenju budzeta sa obrazloženjem prihoda i primanja po vrstama i ukupnih rashoda i izdataka po ekonomskoj klasifikaciji za 2010. godinu, dat je u prilogu.

IV. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I

POJEDINAČNIH REŠENjA

U članu 1. Predloga zakona dati su prihodi i primanja budzeta Republike Srbije za 2010. godinu u iznosu od 664.550.424.210 dinara i rashodi i izdaci budzeta Republike Srbije za 2010. godinu u iznosu od 744.504.666.400 dinara.

U članu 2. Predloga zakona prikazan je Račun prihoda i primanja, rashoda i izdataka, ukupni fiskalni deficit u iznosu od 105.014.114.022 dinara, koji se sastoji od budzetskog deficita u iznosu od 79.954.242.190 dinara i izdataka za nabavku finansijske imovine (u cilju sprovođenja javnih politika) u iznosu od 25.059.871.832 dinara; prihodi i primanja koji predstavljaju budzetska sredstva po vrstama; rashodi i izdaci budzeta koji su finansirani iz budzetskih sredstava i primanja i izdaci ostvareni u Računu finansiranja.

U članu 3. Predloga zakona prikazana su sredstva za finansiranje rezultata u iznosu 350.146.829.440 dinara, koji sadrži budzetski deficit u iznosu od 79.954.242.190 dinara, izdatke za nabavku finansijske imovine u iznosu od 25.059.871.832 dinara i izdatke po osnovu otplate glavnice duga u iznosu od 245.132.715.417 dinara i obezbeđena su iz primanja od prodaje finansijske imovine, kroz emitovanje državnih hartija od vrednosti i iz kredita.

U članu 4. stav 1. Predloga zakona prikazana su neutrošena sredstva prihoda i primanja direktnih korisnika sredstava budzeta ostvarenih iz izvornih aktivnosti u 2010. godini u iznosu od 21.193.001.798 dinara i neraspoređeni višak prihoda iz ranijih godina u iznosu od 5.173.981.882 dinara, koja se u ukupnom iznosu od 26.366.983.680 dinara prenose u 2011. godinu. U stavu 2. prikazana su neutrošena sredstva direktnih korisnika sredstava budzeta ostvarenih od donacija u 2010. godini u iznosu od 248.023.697 dinara i neutrošena sredstva od donacija iz ranijih godina u iznosu od 86.431.946 dinara, koja se u ukupnom iznosu od 334.455.643 prenose u 2011. godinu.

Članom 5. Predloga zakona raspoređena su sredstva budzeta i prihodi i primanja iz izvornih aktivnosti direktnih i indirektnih korisnika sredstava budzeta po korisnicima i ekonomskoj klasifikaciji.

Članom 6. Predloga zakona propisuje se da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

V. POTREBNA SREDSTVA ZA SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti sredstva u budzetu Republike Srbije.

Ostavite komentar